Έρευνα: Parent Tech σύμμαχος στον ψηφιακό έλεγχο των παιδιών
Το 48% σχεδόν των γονέων χρησιμοποιούν εφαρμογές γονικού ελέγχου, προκειμένου να είναι σίγουροι πως η χρήση του Internet γίνεται υπεύθυνα και με ασφάλεια.
Σύμφωνα με μια νέα μελέτη της Kaspersky, οι περισσότεροι γονείς ανησυχούν για την ψηφιακή συμπεριφορά των παιδιών τους και θέλουν να τη διαχειρίζονται και να την παρακολουθούν. To 48% χρησιμοποιούν εφαρμογές γονικού ελέγχου και το 45% ελέγχει τακτικά το ιστορικό των παιδιών στο Διαδίκτυο.
Τα σύγχρονα παιδιά είναι πολύ πιο προηγμένα τεχνολογικά από μικρή ηλικία σε σύγκριση με τις προηγούμενες γενιές. Ένας από τους κύριους λόγους για αυτό είναι ότι έχουν πρόσβαση σε gadget και αποκτούν πρακτική εμπειρία από πολύ μικρότερη ηλικία, όπως επιβεβαιώθηκε από μια πρόσφατη έρευνα της Kaspersky.
Τα παιδιά μπορεί να μην γνωρίζουν όλους τους κανόνες της ασφαλούς διαδικτυακής συμπεριφοράς – σταδιακά τους διδάσκονται από τους γονείς τους. Όταν δίνουν σε ένα παιδί ένα gadget, οι γονείς θέλουν να διασφαλίσουν ότι τα παιδιά τους θα είναι ασφαλή στο διαδίκτυο. Ως εκ τούτου, η πλειονότητα των γονέων προσπαθεί να παρακολουθεί τη διαδικτυακή δραστηριότητα των παιδιών για να εξασφαλίσει την ασφάλειά τους.
Η πλειονότητα των γονέων επιδιώκει να ελέγξει τα βίντεο που παρακολουθούν τα παιδιά (60%), τους ιστότοπους που επισκέπτονται (56%) και τα παιχνίδια που παίζουν (52%). Επιπλέον, το 49% των ερωτηθέντων θέλει να περιορίσει τον χρόνο που περνούν τα παιδιά στο διαδίκτυο και τις συσκευές τους κατά τη διάρκεια της ημέρας.
Παρακολουθώντας τη διαδικτυακή δραστηριότητα των παιδιών, πάνω από τα μισούς γονείς συζητούν για υγιείς ψηφιακές συνήθειες (55%), χρησιμοποιούν εφαρμογές γονικού ελέγχου (48%) και ένα επιπλέον 45% ελέγχει το ιστορικό περιήγησής τους. Ωστόσο, σχεδόν το ένα τέταρτο των ερωτηθέντων (23%) εμπιστεύονται τα παιδιά τους και δεν τα ελέγχουν με κανέναν τρόπο.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, οι γονείς και η οικογένεια φέρουν την κύρια ευθύνη για τη ρύθμιση της συμπεριφοράς των παιδιών στον ψηφιακό χώρο (87%). Πάνω από ένας στους τέσσερις (28%) πιστεύει ότι η ευθύνη αυτή βαραίνει τους δασκάλους και τα σχολεία και το 27% πιστεύει ότι τα παιδιά πρέπει να έχουν προσωπική ευθύνη.
Το 90% των γονέων συζήτησαν με τα παιδιά τους κανόνες της διαδικτυακής συμπεριφοράς και της ψηφιακής δεοντολογίας. Μόνο ένας στους δέκα ερωτηθέντες (10%) δεν έχει συζητήσει αυτό το θέμα με τα παιδιά του.
«Λόγω του γεγονότος ότι τα σύγχρονα παιδιά από την πρώιμη παιδική ηλικία χρησιμοποιούν smartphone και άλλα gadget, αντιλαμβάνονται τον ψηφιακό χώρο ως κάτι φυσικό και οικείο – όπως μια βόλτα. Παράλληλα, ο ψηφιακός χώρος έχει και τους δικούς του κανόνες ασφαλούς συμπεριφοράς, που πολλοί διδάσκονται από την παιδική τους ηλικία, όπως η μη επικοινωνία με αγνώστους ή η μετάβαση σε μη οικεία και άγνωστα μέρη.
Οι γονείς μπορούν να κάνουν τον ψηφιακό κόσμο των παιδιών τους πιο ασφαλή, προστατεύοντάς τα από ακατάλληλο περιεχόμενο και βοηθώντας τα να μάθουν πώς να είναι ασφαλή σε ένα ψηφιακό περιβάλλον χρησιμοποιώντας διάφορα εργαλεία και μεθόδους.
Για παράδειγμα, οι ενήλικες μπορούν να ενθαρρύνουν ορισμένες ψηφιακές συνήθειες εντός της οικογένειας ή να χρησιμοποιούν εφαρμογές γονικού ελέγχου, οι οποίες μπορούν να βοηθήσουν στο φιλτράρισμα επιθυμητών και ανεπιθύμητων κατηγοριών περιεχομένου, καθώς και στον έλεγχο της διαδικτυακής δραστηριότητας του παιδιού», σχολιάζει η Marina Titova, Αντιπρόεδρος, Consumer Product Marketing της Kaspersky.
«Ως ψυχοθεραπευτές, είμαστε πεπεισμένοι ότι η εμπιστοσύνη είναι θεμελιωδώς καλύτερη από τον έλεγχο. Ωστόσο, όσον αφορά την κατανάλωση των μέσων ενημέρωσης, οι γονείς δεν εμπιστεύονται το περιεχόμενο του Διαδικτύου και όχι τα παιδιά τους. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ο ρυθμιστικός έλεγχος είναι μια καλή ιδέα, επειδή ευθυγραμμίζεται με την επιθυμία των γονέων να προστατεύσουν τα παιδιά τους. Ωστόσο, υπάρχει ένα δίλημμα σχετικά με το πόσος έλεγχος είναι απαραίτητος και πόσος είναι υπερβολικός.
Τα παιδιά αναζητούν πάντα νέους χώρους για να απολαμβάνουν εμπειρίες απαλλαγμένες από γονικό έλεγχο – αυτή η ανεξαρτησία είναι σημαντική και πρέπει να επιτρέπεται, ανάλογα με την ηλικία του παιδιού. Ταυτόχρονα, είναι σημαντικό για τους γονείς να διαπραγματεύονται κανόνες με τα παιδιά τους, ακόμα και αν αυτές οι συζητήσεις είναι μερικές φορές προκλητικές.
Τα παιδιά σέβονται τους κανόνες και τα όρια, εάν μπορούν να τους κατανοήσουν όπως και τις τυχόν σχετικές συνέπειες. Γι’ αυτό συνίσταται οι γονείς να κάνουν χρήση εφαρμογών παιδικής προστασίας ή να κάνουν την ενεργοποίηση των ρυθμίσεων ασφαλείας διαφανή και να επεξηγούν τις πράξεις τους – έτσι επιτυγχάνεται η ενεργή εκπαίδευση στα ΜΜΕ.
Τα περισσότερα παιδιά αποκτούν το πρώτο τους smartphone σε ηλικία εννέα ή 10 ετών. Είναι μια πύλη σε έναν παγκόσμιο κόσμο που είναι εκπαιδευτικός και διασκεδαστικός, αλλά και γεμάτος προβληματικό περιεχόμενο.