Ο ψηφιακός μετασχηματισμός μονόδρομος για ανταγωνιστικές ελληνικές επιχειρήσεις

Η παγκόσμια οικονομία, κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οφείλει την ανθεκτικότητά της στον γρήγορο και άνευ όρων ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων. Το εμπόριο αντεπεξήλθε μέσω των ψηφιακών πωλήσεων και των κατ’ οίκον παραδόσεων. Η πλειονότητα των θέσεων εργασίας διατηρήθηκε, καθώς ο κόσμος συνέχισε να δουλεύει απομακρυσμένα, πολλές φορές μάλιστα η παραγωγικότητα αυξήθηκε. Η καινοτομία ενισχύθηκε βασισμένη στις ψηφιακές τεχνολογίες και στην επικοινωνία. Νέα ψηφιακά προϊόντα, υπηρεσίες και διαδικασίες είναι πλέον αναπόσπαστα κομμάτια της επιχειρηματικής δραστηριότητας (π.χ. ψηφιακές εκδηλώσεις, webinars, κ.ο.κ.).

Από τον Ιούλιο του 2019, όταν η συμβουλευτική εταιρεία McKinsey δημοσίευε πως το 70% των έργων ψηφιακού μετασχηματισμού αποτυγχάνει, φτάσαμε στην άνοιξη του 2022, οπότε ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι μονόδρομος για να διαμορφώσουν οι επιχειρήσεις ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα και να δημιουργήσουν συνθήκες ανάπτυξης. Για τις ελληνικές επιχειρήσεις αυτή η διαπίστωση είναι ιδιαίτερα σημαντική, γιατί συνδυάζεται με την αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου που χρειάζεται η ελληνική οικονομία για να ανακάμψει όχι μόνο από τις επιπτώσεις της πανδημίας και της δεκαετούς οικονομικής κρίσης που προηγήθηκε, αλλά και από εκείνες που προκύπτουν από τις γεωπολιτικές εξελίξεις της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία.

Όμως, τι είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός; Δεν είναι απλώς η ψηφιοποίηση κάποιων επιχειρησιακών ή λειτουργικών διαδικασιών των εταιρειών, που και εκεί αρκετές ελληνικές επιχειρήσεις είναι πίσω, αλλά ο μετασχηματισμός που επιτρέπει νέα επιχειρηματικά μοντέλα βασισμένα στις δυνατότητες τις οποίες προσφέρει η τεχνολογία, νέους τρόπους διασύνδεσης με προμηθευτές, καινούργιες δυνατότητες δημιουργίας αξιομνημόνευτων εμπειριών με τους πελάτες, είσοδο σε νέες αγορές. Αν πάρουμε για παράδειγμα μία ελληνική βιομηχανία τυριού, ψηφιοποίηση θα ήταν η υλοποίηση ενός ERP για τη διαχείριση των επιχειρησιακών πόρων. Ψηφιακός μετασχηματισμός θα ήταν η χρήση αισθητήρων στα αυτόματα αρμεκτικά συστήματα των ζώων και η διασύνδεσή τους με το ERP ώστε να γίνεται άμεση πρόβλεψη της μελλοντικής παραγωγής τυριού από τις διαθέσιμες ποσότητες γάλακτος και να ενημερώνεται αυτόματα το τμήμα πωλήσεων ώστε να προβαίνει σε αυξήσεις ή μειώσεις τιμών προς τους εμπορικούς αντιπροσώπους ανάλογα με την αναμενόμενη παραγωγή.

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός, εκτός από τις απαραίτητες επενδύσεις σε τεχνολογία, είναι μία αλλαγή παραδείγματος για τις επιχειρήσεις και απαιτεί αλλαγή νοοτροπίας για τα στελέχη τους, τα οποία θα πρέπει να μελετήσουν και να αποφύγουν λάθη που στο παρελθόν οδήγησαν έργα ψηφιακού μετασχηματισμού σε αποτυχία. Μια επιτυχημένη ψηφιακή μετάβαση απαιτεί ξεκάθαρο όραμα και ισχυρή ηγεσία που έμπρακτα να υποστηρίζει το ψηφιακό μέλλον της επιχείρησης. Χρειάζεται επένδυση σε ανθρώπινο δυναμικό, ώστε να αντληθούν οι απαραίτητες δεξιότητες από την αγορά εργασίας, καθώς και διαδικασίες διαχείρισης των αλλαγών και παρακολούθησης προόδου της υλοποίησης των έργων ψηφιακού μετασχηματισμού. Έτσι αποκτάται το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα από τις επιχειρήσεις που επενδύουν στο ψηφιακό τους μέλλον.

Το άρθρο υπογράφει ο Τάσος Κούτλας, ειδικός σε θέματα ψηφιακού μετασχηματισμού, τεχνολογίας και επικοινωνίας με διδακτορικό στην τεχνητή νοημοσύνη. Εργάζεται ως αναπληρωτής διευθυντής Ψηφιακών Λύσεων Ευρώπης σε ξένη τεχνολογική εταιρεία.  

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις