Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

Βύρων Νικολαΐδης: «Εμείς δημιουργούμε αξία. Το να κλείσουμε ένα deal δεν είναι προτεραιότητα»

Ο πρόεδρος και CEO της PeopleCert μιλά αποκλειστικά στο STARTUPPER MAG για την πορεία που οδήγησε στην κατάκτηση της «κορυφής» με «έπαθλο» τον τίτλο του πρώτου ελληνικού «μονόκερου», αναφέροντας τους δύο δρόμους που μπορούν να οδηγήσουν μια εταιρεία στο να πετύχει αυτόν τον μεγάλο στόχο

Tο μυστικό επιτυχίας του πρώτου ελληνικού «μονόκερου»

Συνέντευξη στους Γιάννη Διονάτο και Βασίλη Γιακαμόζη

Ο πρόεδρος και CEO της PeopleCert μιλά αποκλειστικά στο STARTUPPER MAG για την πορεία που οδήγησε στην κατάκτηση της «κορυφής» με «έπαθλο» τον τίτλο του πρώτου ελληνικού «μονόκερου», αναφέροντας τους δύο δρόμους που μπορούν να οδηγήσουν μια εταιρεία στο να πετύχει αυτόν τον μεγάλο στόχο. Επόμενος σταθμός της PeopleCert, όπως αναφέρει ο Βύρων Νικολαΐδης, είναι να γίνει η πρώτη ελληνική Decacorn εταιρεία. Ταυτόχρονα ο κ. Νικολαΐδης μας εξιστορεί την προσωπική του πορεία και πώς έζησε στην Αθήνα όταν ήρθε μετανάστης από την Κωνσταντινούπολη τους πρώτους 8 μήνες! Τέλος, δίνει τις δικές του συμβουλές στους νέους επιχειρηματίες – Startuppers, τονίζοντας πως το μυστικό της επιτυχίας είναι: Υπομονή – Επιμονή – Ηρεμία – Αυτοπεποίθηση.

STARTUPPER MAG: Να ξεκινήσουμε λίγο επιθετικά! Δέχεστε τον όρο του πρώτου ελληνικού «μονόκερου»; Ακούγεται επίσης ότι είστε στο δρόμο για Decacorn, αληθεύει; Και πώς το πετύχατε;

Βύρωνας Νικολαΐδης: Ναι, είμαστε οι πρώτοι χρονικά που πετύχαμε τον στόχο μιας εταιρείας τεχνολογικής καινοτομίας ελληνικού DNA με αξία πάνω από 1 δισ. ευρώ. Η αποτίμηση που μας κατέταξε στην κατηγορία του «μονόκερου» (Unicorn) υπεγράφη τον Απρίλιο 2021, και ολοκληρώθηκε με τη λήψη όλων των σχετικών εγκρίσεων τον Ιούλιο 2021. Αυτό επισημοποιείται και στην ιστοσελίδα της CB Insights, όπου ανάμεσα σε 1.210 «μονόκερους» παγκοσμίως, η PeopleCert καταγράφεται ως ο πρώτος ελληνικός!

Πράγματι, οδεύουμε προς Decacorn (εταιρείες που η αποτίμησή τους ξεπερνάει τα 10 δισ. ευρώ) εάν λάβουμε υπόψη ότι αναπτυσσόμεθα με μέσο ετήσιο ρυθμό περί το 40% και στα έσοδα αλλά και στην κερδοφορία μας την τελευταία δεκαετία.

Εάν λάβουμε υπόψη ότι η PeopleCert έχει διακριθεί -και βραβευθεί- στο 1% των πιο δυναμικών εταιρειών ανάμεσα σε 120.000 επιχειρήσεις της Ευρώπης, είναι φυσιολογικό ότι ο χαρακτηρισμός «πρώτος ελληνικός μονόκερος» είναι μόνο η αρχή. Όπως επίσης είμαι σίγουρος ότι θα ακολουθήσουν και άλλοι ελληνικοί  «μονόκεροι»!

Τώρα για να γίνει μια εταιρεία «μονόκερος» υπάρχουν κατά την άποψή μου δύο δρόμοι:
Ο πρώτος είναι η δημιουργία μιας επιχείρησης που επικεντρώνεται στη γρήγορη ανάπτυξη αλλά δεν είναι κερδοφόρα με στόχο να πουληθεί  σε μια μεγαλύτερη εταιρεία που έχει ανάγκη κάποια από τα asset της. Με αυτό τον τρόπο οι μέτοχοι επιτυγχάνουν ένα καλό deal-exit. Αυτό βέβαια δεν είναι πάντοτε σίγουρο και ελλοχεύει ο κίνδυνος να ξεμείνουν από χρήματα και να κλείσουν, ιδίως τώρα που το κόστος χρήματος έχει ανέβει πολύ.
Ο δεύτερος είναι η δημιουργία μιας κερδοφόρου εταιρείας από την αρχή δημιουργώντας πλούτο (wealth), οπότε η αποτίμηση είναι πάντα ένας πολλαπλασιαστής της κερδοφορίας και πάντοτε υπάρχουν όχι ένας αλλά πολλοί πιθανοί αγοραστές.

Η PeopleCert ανήκει στη δεύτερη κατηγορία. Ήμασταν κερδοφόροι από τον πρώτο χρόνο λειτουργίας μας, δημιουργώντας συνεχώς πλούτο και ως εκ τούτου είχαμε συνεχώς προτάσεις από τρίτους για να επενδύσουν. Το να κλείσουμε ένα καλό «deal» δεν ήταν ποτέ στα σχέδιά μας.

 

STARTUPPER MAG: Θα χαρακτηρίζατε τον εαυτό σας Startupper και την PeopleCert μια Startup εταιρεία;

Βύρωνας Νικολαΐδης: Πριν απαντήσω στο ερώτημά σας, θα πρέπει να ορίσουμε ορθά το τι σημαίνει Startup, καθώς χρησιμοποιείται ευρέως και με διαφορετικούς τρόπους. Για παράδειγμα, εάν ορίσουμε ως Startup ότι ξεκινάω από το μηδέν και είμαι μία εταιρεία των πέντε ατόμων, τότε ξεκάθαρα έχουμε απομακρυνθεί από αυτό το σημείο.

Στη σωστή του διάσταση όμως, δηλαδή της εταιρείας που χαρακτηρίζεται από τεχνολογική καινοτομία και την αξιοποιεί για να πετύχει ραγδαία ανάπτυξη σε διεθνές επίπεδο, τότε βεβαίως και είμαστε. Όχι μόνο έχουμε μια σταθερά δυναμική ανάπτυξη αλλά καταφέραμε να γίνουμε οι ηγέτες στον τομέα μας πραγματοποιώντας ένα παγκόσμιο άλμα με όπλο την τεχνολογία που αναπτύξαμε εσωτερικά.

Επίσης, συνήθως όταν είσαι μια Startup εταιρεία, σκέφτεσαι ποιος, πότε και σε τι ποσό θα σε αγοράσει. Εμείς σκεφτόμασταν και σκεφτόμαστε αντίστροφα – πώς θα εξαγοράσουμε οι ίδιοι άλλες εταιρείες, ακόμα και πολύ μεγαλύτερες!

 

STARTUPPER MAG: Μιλήστε μας για την εξαγορά της βρετανικής AXELOS, έναντι ενός ποσού που προκαλεί ίλιγγο, σχεδόν μισού δισ. ευρώ! Πώς προέκυψε η εξαγορά αυτή; Θα είχε ενδιαφέρον να μας σκιαγραφήσετε την πορεία της, στον βαθμό φυσικά που αυτό είναι εφικτό.

Βύρων Νικολαΐδης: Αυτή η εξαγορά είναι πράγματι η μεγαλύτερη ξένης εταιρείας από ελληνικό ιδιωτικό φορέα στο εξωτερικό και μας άλλαξε κατηγορία.

Εξαγοράσαμε τον μεγαλύτερο προμηθευτή μας που είχε και τα πνευματικά δικαιώματα των πιστοποιήσεων. Κάτι δηλαδή σαν ο εμφιαλωτής και διανομέας να αγοράζει  την Coca Cola ενώ το σύνηθες και αναμενόμενο θα ήταν το αντίθετο.

Για εμάς είναι σημαντικό, ανεξάρτητα από το μέγεθός μας, να τοποθετούμαστε στην αγορά με σαφήνεια και δημιουργικότητα. Τολμήσαμε με όχημα την τεχνολογία και τις τέσσερις αξίες μας –Ποιότητα, Πάθος, Καινοτομία, Ακεραιότητα– να οραματιστούμε να γίνουμε ο παγκόσμιος ηγέτης στον τομέα μας, και το πετύχαμε! Φέτος προσθέσαμε και την Ταχύτητα, καθώς αυτή ορίζει την εποχή που ζούμε. Τίποτα δεν μένει στάσιμο, η μία μεταβολή διαδέχεται την άλλη. Η εταιρεία λειτουργεί με γρήγορους ρυθμούς και βρίσκεται μπροστά από τις εξελίξεις στον τομέα της.

Στην πορεία μας υπήρξαν δύο χρονιές που πήραμε κρίσιμες αποφάσεις και οι οποίες αποδείχτηκαν σωστές. Δύο χρονιές-σταθμοί, χρονικά συνδεδεμένες με κρίσεις. Το 2012, η ελληνική οικονομική κρίση και το 2020 η πανδημία  του COVID-19.

Το 2012 αποφασίσαμε να στραφούμε στην παγκόσμια αγορά επενδύοντας στη δική μας πρωτοποριακή τεχνολογία, που αναπτύχθηκε από την εσωτερική μας ομάδα, η οποία αποτελείται  από 100+ ελληνικά μυαλά, συμπεριλαμβανομένων 80 προγραμματιστών. Tο 2020 αποφασίσαμε να σχεδιάσουμε την εξαγορά της βρετανικής εταιρείας AXELOS, της οποίας ήμασταν προμηθευτής από το 2014.

Εξαγοράζοντας τον Ιούλιο του 2021 την AXELOS – εταιρεία που ανήκε κατά 49% στο βρετανικό κράτος και κατά 51% στην ιδιωτική εταιρεία Capita – με τίμημα 450 εκατ. ευρώ, καταταχθήκαμε ανάμεσα στους κορυφαίους οργανισμούς πιστοποιήσεων σε επαγγελματικές και γλωσσικές δεξιότητες.

 

STARTUPPER MAG: Θα ήθελα να μας πείτε, με απλά λόγια, τι ακριβώς κάνει η PeopleCert και πώς μπορούμε να επωφεληθούμε από τις υπηρεσίες της;

Βύρωνας Νικολαΐδης: Η PeopleCert κατέχει τα πνευματικά δικαιώματα για παγκοσμίως κορυφαία frameworks και διενεργεί υψηλού επιπέδου εξετάσεις σε 200 χώρες για πιστοποιήσεις επαγγελματικών και γλωσσικών δεξιοτήτων. Έχουμε ένα ολοκληρωμένο χαρτοφυλάκιο προϊόντων με προστατευμένα πνευματικά δικαιώματα στους τομείς Business & IT και Languages και μας ανήκουν δύο από τα πιο καταξιωμένα frameworks και πιστοποιητικά παγκοσμίως: το ITIL® για ΙΤ & Digital Transformation, το PRINCE2® για Project Management.

Τα global best practice frameworks ITIL® και PRINCE2® ξεκίνησαν τη δεκαετία του 1980 από την κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου με στόχο να λύσουν τα προβλήματα που αντιμετώπιζε τότε η κυβέρνηση. Έκτοτε εξελίσσονται συνεχώς με τη συμβολή χιλιάδων ειδικών (subject-matter experts), επαγγελματιών και οργανισμών. Oι πιστοποιήσεις μας έχουν υιοθετηθεί από εκατομμύρια επαγγελματίες παγκοσμίως, 50.000 εταιρείες (87% των Fortune 500, συμπεριλαμβανομένων των Coca-Cola, IBM, ΗP, VISA, Microsoft, Αmazon, Goldman Sachs) και 800 κυβερνητικούς οργανισμούς σε 45 χώρες. Με αυτό τον τρόπο στηρίζουμε εταιρείες και κράτη να ολοκληρώσουν τον ψηφιακό τους μετασχηματισμό αλλά και να αυξήσουν την παραγωγικότητα, την ανταγωνιστικότητα και την εξωστρέφειά τους μειώνοντας παράλληλα τα κόστη και το ρίσκο.

Επίσης οι πιστοποιήσεις γλωσσομάθειας LanguageCert® αναγνωρίζονται από 1.500+ διεθνείς οργανισμούς και πανεπιστήμια, και ανταγωνίζονται διεθνείς πιστοποιήσεις της αγγλικής γλωσσομάθειας όπως το IELTS και το ΤOEFL.

 

STARTUPPER MAG: Πώς φτάσατε να διενεργείτε εκατομμύρια εξετάσεις σε όλο τον κόσμο;

Βύρωνας Νικολαΐδης: H PeopleCert υπήρξε πάντα ένας οργανισμός καίριων αποφάσεων και παρακολουθούσε στενά τις τάσεις των αγορών.

Στην αρχή της παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης του 2008 και πριν η κρίση φτάσει στην Ελλάδα, η PeopleCert βρέθηκε μπροστά σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι: να συρρικνωθεί για να διατηρηθεί στην ελληνική αγορά με το ECDL (το πιστοποιητικό με το οποίο ξεκινήσαμε έχοντας παρουσία μόνο στην Ελλάδα) ή να επενδύσει στη διεθνοποίησή της με στόχο να ανοίξει φτερά εκτός συνόρων. Επιλέγοντας το δεύτερο δρόμο, η PeopleCert τις χρονιές 2008-2009 επαναπροσδιορίζεται, αναπτύσσεται παγκοσμίως με νέα προϊόντα, και τοποθετείται ως εταιρεία τεχνολογικής καινοτομίας, επενδύοντας στα δικά της, βραβευμένο πλέον, λογισμικά με προστατευμένα πνευματικά δικαιώματα (proprietary software).

Ναυαρχίδες των τεχνολογικών λύσεων που έχουν δημιουργηθεί από την PeopleCert αποτελούν το PASSPORT® (proprietary software διαχείρισης εξετάσεων) και το Online Proctoring® (proprietary software διενέργειας εξετάσεων, το οποίο επιτρέπει στους υποψήφιους να δώσουν εξετάσεις από οπουδήποτε βρίσκονται, χρησιμοποιώντας υπολογιστή με κάμερα και σύνδεση στο Διαδίκτυο, 24ώρες/7 ημέρες την εβδομάδα). Χρησιμοποιώντας το proprietary software που αναπτύσσεται εσωτερικά ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, η PeopleCert καταφέρνει να αναπτυχθεί ραγδαία, να διεισδύσει στη διεθνή αγορά και να επιτύχει ετήσια επαναλαμβανόμενα έσοδα (Annual Recurring Revenues) διενεργώντας εκατομμύρια εξετάσεις παγκοσμίως.

 

STARTUPPER MAG: Πώς γίνεται να συνεργάζεται μια εταιρεία ελληνικού DNA με παγκόσμιους κολοσσούς όπως η Amazon και η Microsoft;

Βύρωνας Νικολαΐδης: Ελληνική εταιρεία παραμένουμε στην καρδιά, ωστόσο όλοι μας αντιλαμβάνονται για αυτό που είμαστε: μία διεθνής εταιρεία. Όπως πολύ καλά αναφέρατε, η Amazon ή η Microsoft και άλλοι κολοσσοί, μας βλέπουν ως αξιόπιστο και αξιόλογο παγκόσμιο συνεργάτη.

Η PeopleCert σήμερα απασχολεί 1.100 άτομα από 40 εθνικότητες και αποτελεί επιλογή μας – έχοντας εδραιώσει το διεθνές αποτύπωμα μας- να διατηρούμε τον βασικό παραγωγικό πυρήνα μας στην Ελλάδα (άνω του 80% του ανθρώπινου δυναμικού μας). Με αυτό τον τρόπο συμβάλλουμε στη μεταφορά τεχνογνωσίας στη χώρα μας σε μια περίοδο που επιχειρείται ο ψηφιακός της μετασχηματισμός και ταυτόχρονα δημιουργούμε εκείνες τις ικανές συνθήκες που οδηγούν στην αύξηση της απασχολησιμότητας των νέων μας και στην επιστροφή ταλέντου στη χώρα μας.

 

STARTUPPER MAG: Όταν ξεκινήσατε την επιχειρηματική αυτή προσπάθεια είχατε ονειρευτεί ότι σήμερα θα ήσασταν σε αυτή τη θέση; Εννοώ  ότι θα βρίσκεστε εμφατικά στον παγκόσμιο χάρτη και ότι θα έχετε καταστεί ένα πρόσωπο αναφοράς;

Βύρωνας Νικολαΐδης: Όταν ξεκίνησα το επιχειρηματικό μου ταξίδι ονειρευόμουν να επιτύχω κάνοντας πράγματα που αγαπώ και αφήνοντας ένα θετικό κοινωνικό αποτύπωμα. Επικεντρωνόμουν κυρίως στην απόλαυση της διαδρομής και όχι στον προορισμό. Ούτως ή άλλως, η προσωπική και επαγγελματική μας  πορεία είναι ένα διαρκές ταξίδι, με εναλλαγές και ανατροπές, λάθη και επιτυχίες.

 

Είχα όμως πάντα κάποιες βασικές αρχές. Ήθελα να είμαι ο καλύτερος σε αυτό που κάνω και αναγνώριζα ότι για να το πετύχω απαιτείται στοχοπροσήλωση, σκληρή δουλειά, θυσίες, αντοχή. Ο επιχειρηματικός στίβος είναι συνεχής πρωταθλητισμός. Ο πρωταθλητισμός απαιτεί να δίνεις πάντα τον καλύτερό σου εαυτό για να επιτύχεις το βέλτιστο αποτέλεσμα, προσπαθώντας να διατηρηθείς στην κορυφή και να κάνεις και τις αναγκαίες θυσίες.

 

STARTUPPER MAG: Ας μείνουμε λίγο σε προσωπικό τόνο. Θυμάστε καθόλου τον Βύρωνα που βρέθηκε στην Ελλάδα πριν από 40 χρόνια ως οικονομικός μετανάστης; Τι θα συμβουλεύατε τον εαυτό σας του 1981;

Βύρωνας Νικολαΐδης: Φυσικά θυμάμαι εκείνα τα πρώτα χρόνια. Μεγάλωσα στην Κωνσταντινούπολη, Έλληνες γονείς, εκπαιδευτικοί και οι δύο σε κοινοτικά σχολεία. Η οικογένειά μας ήταν με πολύ περιορισμένα οικονομικά, κάποιες φορές και το φαγητό δεν ήταν δεδομένο. Από μικρός έκανα πολλές δουλειές με στόχο να στηρίζω τους δικούς μου.

Όταν ήρθα στην Ελλάδα από την Κωνσταντινούπολη, τους πρώτους 8 μήνες κοιμόμουν στο πάτωμα και με μόλις 100 δολάρια που είχα τότε στην τσέπη έπρεπε να στήσω τη ζωή μου, να βρω δουλειά κ.λπ.

Οι δυσκολίες της εποχής εκείνης, αλλά και αυτές που θυμάμαι από τα παιδικά μου χρόνια, είναι εκείνες που με καθόρισαν στη ζωή μου και μου έδωσαν ώθηση να δημιουργήσω ένα καλύτερο μέλλον για την οικογένειά μου. Δεν ξεχνάω όμως ποτέ από πού ξεκίνησα και όσους με βοήθησαν. Αντιθέτως, θέλω να θυμάμαι και ελπίζω ότι ως άνθρωπος, μέσα μου, δεν έχω αλλάξει.

Σε σχέση με το επαγγελματικό μου ταξίδι, με βοήθησε ότι ήξερα από μικρός ότι ήθελα να γίνω επιχειρηματίας. Ήθελα να δημιουργήσω κάτι δικό μου. Θα είχα κάνει λιγότερα λάθη, αν είχα κάποιον να με καθοδηγήσει. Κάποιες φορές έχασα χρόνο καθώς χρειάστηκε να διδαχθώ πρωτίστως μέσα από τα λάθη μου.

Αυτό που γενικά συμβουλεύω, όπως ορθά συμβούλευσα και τον εαυτό μου τότε, είναι να μη φοβάστε. Να ονειρεύεστε, να προγραμματίζετε και να τολμάτε. Ταυτόχρονα πρέπει η ματιά σας να είναι παγκόσμια, και να δραστηριοποιείστε σε τομείς που αναπτύσσονται.

 

STARTUPPER MAG: Πώς αποφασίζει ένας άνθρωπος να αφήσει τους παραδοσιακά «σταθερούς» χώρους μιας «στρωμένης» καριέρας, για να πάρει το μεγάλο επιχειρηματικό ρίσκο μιας καινοτόμου προσπάθειας;

Βύρωνας Νικολαΐδης: Πριν ξεκινήσω το επιχειρηματικό μου ταξίδι είχα περάσει δύσκολα χρόνια, είχα μάθει να δοκιμάζω, να επιμένω, να βιώνω μεγάλες αλλαγές, να εξελίσσομαι. Είχα «εθίσει» με την αριστοτελική έννοια του όρου, τον εαυτό μου από νωρίς στο να τολμάω και να δουλεύω σκληρά. Άρα υπό αυτή την έννοια δεν μου ήταν ιδιαίτερα δύσκολο να αφήσω την πολύ επιτυχημένη καριέρα μου ως τραπεζίτης στη Merrill Lynch για να γίνω επιχειρηματίας.

Το αντιλήφθηκα ως μία ευκαιρία για να προχωρήσω στο επόμενο κεφάλαιο της ζωής μου. Αυτό που συνηθίζω να λέω, είναι πως μέσα από το λελογισμένο ρίσκο, τη σκληρή δουλειά και την αποτυχία – ώστε να μάθουμε να διαχειριζόμαστε την επιτυχία – έρχεται η πρόοδος.

 

STARTUPPER MAG: Καθώς το περιοδικό διαβάζουν άνθρωποι που βρίσκονται περισσότερο στη θέση του Βύρωνα και όχι του κ. Νικολαΐδη, ποια θα ήταν η συμβουλή που θα θέλατε να τους δώσετε ή το μυστικό εκείνο που θα θέλατε να μοιραστείτε μαζί τους;

Βύρωνας Νικολαΐδης: Για μένα το μυστικό της επιτυχίας ήταν πάντα το ίδιο: Υπομονή – Επιμονή – Ηρεμία  –  Αυτοπεποίθηση. Αυτό έκανα πάντα, αυτό κάναμε και στην PeopleCert. Αυτός ο δρόμος μας οδήγησε με σταθερά βήματα προς την επιτυχία.

 

STARTUPPER MAG: Πώς έχετε οραματιστεί την PeopleCert στα επόμενα 5 χρόνια και πώς τον εαυτό σας;

Βύρωνας Νικολαΐδης: Είναι αντικειμενικά μεγάλες οι δυνατότητες ανάπτυξης της PeopleCert. Ο οικονομικός στόχος μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια είναι να γίνουμε «Decacorn» και ήδη έχουμε διανύσει ένα κομμάτι αυτής της διαδρομής

Το όραμά μας όμως, είναι μέσα από την εκπαίδευση και την πιστοποίηση να αλλάξουμε τον κόσμο προς το καλύτερο, για όλους.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στο STARTUPPERMAG

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις