Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

Last mile delivery: Το νέο Ελντοράντο

Αν έπρεπε να επιλέξουμε μια αγορά που θα αναπτυχθεί ραγδαία το 2022 με μεγάλες επενδύσεις και εξαγορές, σίγουρα αυτή θα ήταν το λεγόμενο «last mile» ή πιο απλά η αγορά των τεχνολογικών courier και των παραδόσεων γενικά. Στην ουσία πρόκειται για μια αγορά τρισ. ευρώ, μια και τροφοδοτείται από τις παραδόσεις φαγητού, τις υπηρεσίες courier κυρίως για ηλεκτρονικά καταστήματα και πλέον τις παραδόσεις ειδών σούπερ μάρκετ, όπου και επίκειται η μεγάλη μάχη μεταξύ μεγάλων και μικρότερων τεχνολογικών παικτών και των παραδοσιακών σούπερ μάρκετ.

Δεν χρειάζεται να είναι κανείς ειδικός για να αντιληφθεί γιατί οι (γρήγορες) παραδόσεις ειδών σούπερ μάρκετ μέσω app στην Ευρώπη έχουν ήδη φτάσει σε έσοδα δισεκατομμυρίων, με τον παγκόσμιο τζίρο να αγγίζει τα 225 δισ. δολάρια το 2020 και τις σχετικές επενδύσεις σε Startups να έχουν εκτοξευτεί το 2021 με αποτιμήσεις που αγγίζουν αυτές των μονόκερων.

Γιατί έχουμε φτάσει σε αυτήν την έκρηξη; Από τη μια πλευρά έχουμε τη μεγάλη διείσδυση των Smartphones και του mobile Internet στον παγκόσμιο πληθυσμό και από την άλλη την πανδημία και τα lockdowns αλλά και τη μεγάλη ευκολία με την οποία ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού παραγγέλνει φαγητό από το κινητό τηλέφωνο.

Βέβαια, θα πρέπει να αναφέρουμε ότι η συγκεκριμένη αγορά, αυτή των παραδόσεων ειδών σούπερ μάρκετ, έχει ακόμα μικρό μερίδιο στο ηλεκτρονικό εμπόριο γενικά, το οποίο όμως σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο τόσο παγκοσμίως όσο και στη χώρα μας.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Ηλεκτρονικού Επιχειρείν του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ELTRUN), τα έσοδα του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα μας το 2021 έφτασαν τα 14 δισ. ευρώ ενώ το 2020 ήταν 11,5 δισ. ευρώ και το 2019 εκτιμάται ότι ήταν γύρω στα 9 δισ. ευρώ.

Οι υπάρχοντες παίκτες, που δραστηριοποιούνται εδώ και χρόνια στις παραδόσεις φαγητού, προφανώς δεν θα έμεναν εκτός παιχνιδιού, μια και οι παραδόσεις ειδών σούπερ μάρκετ είναι ένας τρόπος επέκτασης της επιχειρηματικής δραστηριότητάς τους και ταιριάζουν απόλυτα με το υπάρχον μοντέλο λειτουργίας τους. Επίσης, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι η αγορά των σούπερ μάρκετ είναι μια παγκόσμια αγορά δεκάδων τρισεκατομμυρίων που δεν αφήνει κανέναν αδιάφορο.

Οι παίκτες online θα προσπαθήσουν να πάρουν όσο μεγαλύτερο μερίδιο μπορούν με αιχμή του δόρατος το λεγόμενο «quick commerce», τις παραδόσεις δηλαδή των προϊόντων σούπερ μάρκετ εντός 15 λεπτών. Σε χώρες όπως για παράδειγμα η Κίνα έχουν καταφέρει να πάρουν το 20% της αγοράς σούπερ μάρκετ! Στην Ευρώπη και ειδικά στην Ελλάδα είμαστε ακόμα μακριά από αυτά τα νούμερα, αλλά σε κάθε περίπτωση το μερίδιο είναι αυξητικό.

Το quick commerce δεν είναι καινούργια ιδέα, αλλά είναι το «κλειδί»

Για να μπορέσουν οι Startups παραδόσεων ειδών σούπερ μάρκετ και ειδών περιπτέρου να χτυπήσουν την αγορά και τη «βόλτα» που κάνουμε στο σούπερ μάρκετ της γειτονιάς, θα πρέπει να έχουν τους απαραίτητους κωδικούς, αλλά και να παραδίδουν τα προϊόντα εντός μισής ώρας αρχικά! Σήμερα έχουμε φτάσει σε παραδόσεις εντός 15 και 10 λεπτών, με ελάχιστα ή χωρίς μεταφορικά. Αντιλαμβάνεται εύκολα κανείς ότι για να συμβεί αυτό απαιτείται ένας ιδανικός συνδυασμός τεχνολογίας, αποθηκών σε στρατηγικά μέρη, ιδανικής δρομολόγησης και υπηρεσιών μεταφορών υψηλής αξιοπιστίας.

Όλα τα παραπάνω σημαίνουν υψηλά κόστη λειτουργίας, τα οποία σε συνδυασμό με τα χαμηλά περιθώρια κέρδους μεταφράζονται σε μεγάλα αρχικά κεφάλαια λειτουργίας, εξ ου και οι μεγάλες χρηματοδοτήσεις VC σε Startups του χώρου, οι οποίες λειτουργούν με ζημιές για χρόνια και «καίνε» χρήματα για να αποκτήσουν πρώτοι το πολυπόθητο μερίδιο αγοράς… «Ο θάνατός σου η ζωή μου» με λίγα λόγια.

Σε κάθε περίπτωση, η ιδέα της παραγγελίας ειδών παντοπωλείου από το διαδίκτυο και της παράδοσής τους στους καταναλωτές σε λιγότερο από μία ώρα δεν είναι κάτι καινούργιο. Στην εποχή της φούσκας των dot.com, μια εταιρεία προσπάθησε να κάνει ακριβώς αυτό: η Kozmo.com ιδρύθηκε το 1998, συγκέντρωσε περισσότερα από 250 εκατομμύρια δολάρια (ένα τεράστιο ποσό για την εποχή) από επενδυτές, υποσχόμενη να παραδώσει τρόφιμα, μεταξύ άλλων αντικειμένων, στους καταναλωτές μέσα σε μία ώρα, χωρίς να χρεώνει τέλη παράδοσης. Το 1999 σημείωσε έσοδα 3,5 εκατ. δολάρια και ζημιές 1,8 εκατ. δολάρια. Ωστόσο, το 2001, η επιχείρηση έκλεισε μια και δεν κατάφερε να γυρίσει σε κερδοφορία. Περίπου 12 χρόνια αργότερα ιδρύθηκε στη Φιλαδέλφεια η Gopuff από δύο φοιτητές με στόχο αρχικά να παραδίδει ναργιλέδες! Βέβαια δεν άργησε να μετατραπεί σε ένα ευρύτερο παντοπωλείο, που σήμερα προσφέρει παραδόσεις σε ΗΠΑ και Ηνωμένο Βασίλειο εντός 30 λεπτών. Η Gopuff αποτιμήθηκε πρόσφατα 15 δισεκατομμύρια δολάρια, αφού συγκέντρωσε συνολικά 3,4 δισεκατομμύρια δολάρια σε πρόσφατες χρηματοδοτήσεις.

Το στοίχημα των 2 δισ. ευρώ και οι μεγάλοι παίκτες της Ευρώπης στο quick commerce

Τους τελευταίους 18 μήνες γίνεται μάχη στην Ευρώπη στο quick commerce, με τις εταιρείες να μετατρέπονται σε μικρά παντοπωλεία με αποθήκες ειδών σούπερ μάρκετ (dark stores όπως ονομάζονται) με περίπου 2.000 κωδικούς, ενώ μερικές επιλέγουν συνεργασίες με χονδρέμπορους και με ένα ιδανικό σύστημα δρομολόγησης και Logistics, όπως προαναφέραμε, και με μια μικρή χρέωση ανά παραγγελία, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις δεν υπάρχει ελάχιστη παραγγελία.

Η Getir ιδρύθηκε το 2015 στην Κωνσταντινούπολη, απασχολεί 30.000 υπαλλήλους παγκοσμίως και έχει συνολική χρηματοδότηση 1 δισεκατομμύριο δολάρια, με τελευταία αποτίμηση 7,5 δισεκατομμύρια δολάρια.

H Gorillas με έδρα το Βερολίνο έγινε η ταχύτερη ευρωπαϊκή Startup που πέτυχε καθεστώς μονόκερου (αξία δηλαδή 1 δισ. δολάρια) σε εννέα μήνες μετά τo λανσάρισμά της! Ανακοίνωσε χρηματοδότηση Β ́ γύρου 290 εκατομμυρίων δολαρίων το Μάρτιο του 2021, ενώ ετοιμάζει νέα χρηματοδότηση το 2022 με αποτίμηση 2,5 δισ. δολάρια!

Υπάρχουν περισσότερες από 10 εταιρείες σε όλη την Ευρώπη που κονταροχτυπιούνται στον ίδιο χώρο: Η Flink ιδρύθηκε το 2020 στη Γερμανία και έχει συγκεντρώσει 300 εκατομμύρια δολάρια, η Zapp με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο με 100 εκατομμύρια δολάρια πρόσφατη χρηματοδότηση, η Dija με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο, η οποία εξαγοράστηκε από την GoPuff, η Jiffy επίσης από το Ηνωμένο Βασίλειο, η Cajoo με έδρα τη Γαλλία η οποία συνεργάζεται μάλιστα με την Carrefour.

Αλλά και η νορβηγική Oda «σήκωσε» πρόσφατα 223 εκατ. ευρώ από τη SoftBank και την Prosus και κατέχει σήμερα το 70% των online παραγγελιών προϊόντων σούπερ μάρκετ στη Νορβηγία! Τέλος, η αμερικανική JOKR, με Ελληνίδα founder μάλιστα, ιδρύθηκε το 2021 και συγκέντρωσε έναν τεράστιο επενδυτικό γύρο seed για να επεκταθεί σε όλο τον κόσμο, ενώ ξεκινά τη λειτουργία της και στην Ελλάδα.

Οι γρήγορες και αξιόπιστες παραδόσεις είναι το κλειδί για το e-commerce γενικά

Ηλεκτρονικό εμπόριο χωρίς αξιόπιστες υπηρεσίες παραδόσεων προϊόντων δεν έχει νόημα και αυτό φάνηκε την περίοδο των lock- downs, όπου οι παραδοσιακές εταιρείες courier κατέρρευσαν από το βάρος των παραγγελιών και μαζί συμπαρέσυραν και το ηλεκτρονικό εμπόριο. Με αυτήν την αφορμή είδαμε το 2020 να εμφανίζονται πολλές εταιρείες courier νέας γενιάς στην Ελλάδα, όπως θέλουν να ονομάζονται, αλλά και γενικά, ενώ ο χώρος είχε ήδη αρκετές Startups που υπόσχονταν παραδόσεις εντός ημέρας ή εντός ολίγων ωρών και αδιανόητη μέχρι πρότινος πληροφόρηση προς τον πελάτη. Όσοι από εσάς έχετε παραγγείλει μέσω Skroutz Last Mile ή τη Stoferno.gr θα καταλάβατε τι εννοούμε, με τις υπηρεσίες αυτές να ενημερώνουν μέσω messengers για την πορεία της αποστολής αλλά και την ακριβή ώρα παράδοσης.

Το ελληνικό τοπίο last-mile

Και η ελληνική αγορά παραδόσεων αναμένεται «καυτή», με μεγάλους παίκτες να κονταροχτυπιούνται στις παραδόσεις ειδών σούπερ μάρκετ αλλά και στις παραδόσεις ηλεκτρονικού εμπορίου. Οι δύο μεγαλύτεροι παίκτες της ελληνικής αγοράς είναι η γερμανική Delivery Hero και η Skroutz.

Efood.gr

To μεγάλο brand της Delivery Hero στην Ελλάδα έχει επεκταθεί στις παραδόσεις ειδών σούπερ μάρκετ και όχι μόνο μέσω της efood market. Πρόκειται για αυτόνομη εταιρεία η οποία αναπτύσσει αποθήκες σε στρατηγικά σημεία της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης με πάνω από 2.000 προϊόντα, τα οποία παραδίδονται στον πελάτη εντός 15 λεπτών.

Η παράδοση είναι δωρεάν για παραγγελίες άνω των 20 ευρώ. Είχε προηγηθεί την περίοδο των lockdowns η συνεργασία της efood με τον Σκλαβενίτη, η οποία παραμένει, με 3.500 προϊόντα, ελάχιστη παραγγελία 30 ευρώ, δωρεάν αποστολή και επιλογή του χρόνου παράδοσης.

Delivery.gr

Πρόκειται για το πρώτο delivery app φαγητού στην Ελλάδα, το οποίο έχει επεκταθεί σε διάφορες κατηγορίες, συμπεριλαμβανομένων των ειδών σούπερ μάρκετ. Συνεργάζεται με την AB Βασιλόπουλος αλλά και με την eKioskys, η οποία έχει φυσικά παντοπωλεία σε όλη την Αθήνα. Βρίσκεται σε φάση εξαγοράς από την Delivery Hero.

eKioskys.gr

Ήταν η πρώτη φυσική αλυσίδα παντοπωλείων, η οποία μέσα στα lockdowns πραγματοποίησε παραδόσεις μέσω app και web μέσα σε μισή ώρα και με μικρό κόστος. Εξαγοράστηκε πρόσφατα από την Delivery Hero.

Instashop.gr

Ένα μεγάλο success story της ελληνικής Startup σκηνής, μια και η εταιρεία μεγαλούργησε στις αραβικές χώρες και εξαγοράστηκε έναντι 320 εκατ. ευρώ από την Delivery Hero. Πλέον λειτουργεί και στη χώρα μας και στην ουσία προσφέρει ένα marκetplace όπου διάφορα καταστήματα προσφέρουν τα προϊόντα τους για διανομή κατ’ οίκον.

Wolt.gr

Η Wolt «κονταροχτυπιέται» στους δρόμους της Αθήνας με την efood για τις παραδόσεις φαγητού και πρόσφατα πέρασε και στις παραδόσεις ειδών σούπερ μάρκετ με δικές της αποθήκες μάλιστα. H Wolt έχει πέντε αποθήκες – dark stores σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη με προμηθευτή τα Cash & Carry του Ομίλου Παντελιάδη. Πρόσφατα μπήκε δοκιμαστικά ένα κατάστημα My Market στην Αθήνα (Αμπελόκηποι) στις παραδόσεις μέσω Wolt. Η φινλανδική Startup εξαγοράστηκε πρόσφατα από την αμερικανική DoorDash για 7 δισ. ευρώ, η οποία βρίσκεται στην ίδια αγορά.

BOX.gr

Η υπηρεσία παραδόσεων φαγητού της Cosmote προσφέρει πάνω από 15.000 προϊόντα από τα σούπερ μάρκετ Μασούτης και Κρητικός αλλά και από άλλα καταστήματα όπως για παράδειγμα κρεοπωλεία και οπωροπωλεία.

Rocket Delivery

Ο νεότερος παίκτης στην αγορά παραδόσεων φαγητού στην χώρα μας προς το παρόν δεν έχει επεκταθεί στα ήδη σούπερ μάρκετ αλλά προφανώς είναι θέμα χρόνου να γίνει. Η εταιρεία προέρχεται από την Ουκρανία και έχει ήδη παρουσία σε Ολλανδία, Κύπρο, Γαλλία και Ελλάδα.

PopMarket.gr

Η Pop Market ιδρύθηκε το 2021 στην Κύπρο και δραστηριοποιείται στην Αθήνα από τους Τάκη Μαλαβέτα, Άρη Γεωργίου και Nick Teleki. Η εταιρεία έχει δεχτεί μεγάλη χρηματοδότηση seed, ύψους 3,5 εκατ. δολαρίων, από τις Global Founders Capital και την 468 Capital.

Αναπτύσσει τις δικές της αποθήκες ειδών σούπερ μάρκετ και προσφέρει παραδόσεις προϊόντων χωρίς ελάχιστη χρέωση μέσα σε 15 λεπτά. JOKR.com

H αμερικανική Startup με co-founder την Άσπα Λέκκα ιδρύθηκε και αυτή το 2021 και δραστηριοποιείται στο χώρο του quick commerce ειδών σούπερ μάρκετ με παραδόσεις εντός 15 λεπτών! Μετά την πρόσφατη μεγάλη χρηματοδότηση των 170 εκατ. δολαρίων, ετοιμάζεται να εισέλθει τόσο στη Νέα Υόρκη, όσο και στην Αθήνα.

e-fresh.gr

Το e-fresh.gr είναι το πρώτο αμιγώς ψηφιακό σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα και πλέον έχει επενδύσει στις παραδόσεις των προϊόντων εντός της ημέρας ή και εντός ωρών, μια και ο ανταγωνισμός πλέον είναι έντονος. Το e-fresh ενδεχομένως να βρεθεί σε πλεονεκτική θέση έναντι των Startups – σούπερ μάρκετ, μια και έχει επαφές απευθείας από τους μεγάλους προμηθευτές και ενδεχομένως καλύτερα περιθώρια κέρδους, αρκεί βέβαια να λύσει το γόρδιο δεσμό της «οικονομικής και γρήγορης» παράδοσης.

Pockee.com

Το Pockee, μια ελληνική Startup προσφορών προϊόντων σούπερ μάρκετ μέσω ψηφιακών κουπονιών και app, επεκτείνει τις υπηρεσίες της με παραγγελίες και παραδόσεις ειδών σούπερ μάρκετ. Το Pockee μέσω της υπηρεσίας PockeeMart προσφέρει μια μεγάλη ποικιλία προϊόντων μέσω των συνεργαζόμενων λιανεμπόρων με παράδοση σε 1 ώρα.

Skroutz Last Mile

Έπειτα από το λεγόμενο pivot (αλλαγή επιχειρηματικού μοντέλου) εν μέσω πανδημίας, η Startup MyJobNow μετατράπηκε από μια υπηρεσία εύρεσης υπαλλήλων σε υπηρεσία κούριερ με εντυπωσιακή τεχνολογική υλοποίηση. Αρχές του 2021 η Skroutz ανακοίνωσε πως εξαγόρασε τη MyJobNow Delivery – SendX και την ενσωμάτωσε στο marketplace της ως Skroutz Last Mile. Μέχρι στιγμής πρόκειται για μια υπηρεσία «αναφοράς» θα λέγαμε.

Stoferno.gr

Η stoferno.gr είναι μία από τις πρώτες υλοποιήσεις last mile delivery στην Ελλάδα, με την εταιρεία να έχει υποστηριχθεί από τo egg της Eurobank και να έχει δεχτεί επένδυση από τη Lamda Development. Αρχικά είχε ξεκινήσει ως μια υπηρεσία παράδοσης μικρών δεμάτων στην Αθήνα, αλλά πλέον έχει μετατραπεί σε μια εταιρεία κούριερ νέας γενιάς, που επικεντρώνεται σε ποιοτικές, γρήγορες και αξιόπιστες παραδόσεις παραγγελιών από μεγάλα και μικρά καταστήματα σε όλη την Αθήνα με παραδόσεις εντός της ημέρας έως και μερικών ωρών.

Fertoapp.com

Μια «ολοκαίνουργια» Startup στο Last Mile Delivery με εντυπωσιακές χρηματοδοτήσεις από fund του εξωτερικού προσφέρει μια πλατφόρμα – app γρήγορων και αξιόπιστων παραδόσεων από καταστήματα στα νότια προάστια της Αθήνας αρχικά εντός 15-20 λεπτών! Αυτήν τη στιγμή προσφέρει παραγγελίες από καταστήματα τροφίμων-ποτών, φαρμακείου, σνακ ακόμα και ηλεκτρονικά προϊόντα.

Overblue.gr

Άλλη μια καινούργια Startup – υπηρεσία μεταφορών προσώπων και προϊόντων με συνεργαζόμενους επαγγελματίες οδηγούς.

Svuum.gr

Πρόκειται για έναν μεγάλο παίκτη στο χώρο των παραδόσεων – courier ηλεκτρονικού εμπορίου με παραδόσεις την ίδια ή την επόμενη μέρα και ενημερώσεις για την πορεία και την κατάσταση της παραγγελίας σε πραγματικό χρόνο.

Lastmily.com

Η νέα B2B Startup από τη Θεσσαλονίκη έχει αναπτύξει μια πλατφόρμα Τεχνητής Νοημοσύνης που διαμορφώνει την βέλτιστη διαμόρφωση δικτύου για εταιρείες κούριερ πετυχαίνοντας το καλύτερο που μπορεί να επιτευχθεί σε χρόνους, μειώνοντας ταυτό- χρονα τα κόστη. Πρόκειται για ένα πολύ βασικό κομμάτι στις εταιρείες quick commerce όπως έχουμε αναφέρει.

Πώς απαντούν τα σούπερ μάρκετ στην “επίθεση” των Startups;

Τα παραδοσιακά σούπερ μάρκετ βρίσκονται μπροστά σε μια δύσκολη απόφαση, την οποία δεν μπορούν να αποφύγουν επ’ αόριστον: θα πρέπει να αναπτύξουν ένα πρόγραμμα ψηφιακού μετασχηματισμού και συνεργασιών, το οποίο θα τους βάλει εντός του ηλεκτρονικού εμπορίου και των γρήγορων παραδόσεων. Όσο το καθυστερούν, τόσο θα βλέπουν τα μερίδια αγοράς να μεταφέρονται προς τις Startups ή τον πιο έτοιμο ψηφιακά ανταγωνιστή. Μπορεί ακόμα ο τζίρος των ηλεκτρονικών παραγγελιών σούπερ μάρκετ να είναι μικρός σε σχέση με τα φυσικά καταστήματα, ωστόσο η πανδημία έχει δώσει μια μεγάλη αύξηση με το κοινό να εκπαιδεύεται με τις παραγγελίες online.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Convert Group, η αύξηση των online πωλήσεων σούπερ μάρκετ το τρίτο τρίμηνο του 2021, σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2020, είναι +60%, ενώ το αντίστοιχο πρώτο ενιάμηνο του 2021 είναι 117% με τα φρέσκα τρόφιμα να παρουσιάζουν τεράστια αύξηση πωλήσεων. Σύμφωνα επίσης με τα ίδια στοιχεία ο τζίρος των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ κατά το πρώτο εξάμηνο του 2021 είχε διαμορφωθεί σε περίπου 140,6 εκατ. ευρώ, όταν όλο το 2020 ο τζίρος τους υπολογίζεται σε 163,8 εκατ. ευρώ. Το 2019, προ πανδημίας, ο τζίρος των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ ήταν μόλις 45,2 εκατ. ευρώ.

Επίσης, οι παραδοσιακοί παίκτες γνωρίζουν ότι όσο αναπτύσσονται οι ηλεκτρονικές πωλήσεις των e-shop τους, τόσο θα μειώνονται οι πωλήσεις των φυσικών καταστημάτων με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Επίσης, οι παραδόσεις των προϊόντων είναι ένα «ακριβό σπορ», το οποίο φτάνει σε κόστος το 20% της παραγγελίας, ενώ χρειάζονται μεγάλες επενδύσεις σε τεχνολογίες, υλικό και προσωπικό. Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο βλέπουμε «λυκοφιλίες» των μεγάλων παικτών με τις Startups παραδόσεων φαγητού, διατηρώντας σχέσεις συνεργάτη και ανταγωνιστή ταυτόχρονα. Για παράδειγμα, η Wolt έχει προμηθευτή την Cash & Carry, η οποία λειτουργεί το My Market, ενώ η ΑΒ Βασιλόπουλος, που έχει ένα από τα καλύτερα ηλεκτρονικά καταστήματα, συνεργάζεται με την Delivery.gr.

Εργασιακές σχέσεις στη λεγόμενη gig economy

Με τον όρο «gig economy» περιγράφουμε όλες τις Startups που χρησιμοποιούν ανεξάρτητους οδηγούς – μεταφορείς για υπηρεσίες ταξί, κούριερ και παραδόσεις όλων των ειδών και όλων των οχημάτων. Σίγουρα οι μεγάλες Startups όπως Uber, Postmates, Delivery Hero κ.ά. έδωσαν ευκαιρίες απασχόλησης σε εκατομμύρια κόσμο σε όλο τον κόσμο, αλλά από την άλλη αυτό γινόταν με μια σύμβαση εργασίας – ωρομίσθιου ή ελεύθερου επαγγελματία και σπανίως με σύμβαση εργασίας αορίστου ή ορισμένου χρόνου και χωρίς άλλες παροχές.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, για παράδειγμα, 5 εκατ. κόσμος απασχολείται στην gig economy, ενώ στην Ελλάδα efood και Wolt απασχολούν περίπου 6.000 διανομείς, με το σύνολο των διανομέων στη χώρα μας να είναι τουλάχιστον διπλάσιο.

Πλέον, αρκετά κράτη υποχρεώνουν τις Startups να προσφέρουν σαφώς πιο «εξαρτημένες» σχέσεις εργασίας με τους διανομείς τους, με τα μοντέλα εργασίας πάντως να παραμένουν ωρομίσθια με παροχές δημόσιας ή και ιδιωτικής ασφάλισης, αποζημιώσεις οχήματος, κάλυψη καυσίμων κ.ά.

Βέβαια, βλέπουμε αρκετές εταιρείες στη χώρα μας να προσφέρουν συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας αορίστου χρόνου, όπως για παράδειγμα η efood και η Rocket Delivery ενώ η Wolt προσφέρει ωρομίσθιο μοντέλο εργασίας με την εταιρεία να αναφέρει ότι έχει δώσει 25 εκατ. ευρώ σε αμοιβές των διανομέων από το 2019 μέχρι το τέλος του 2021.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο η Just Eat για να μπορέσει να ανταπεξέλθει στις νέες απαιτήσεις από την κυβέρνηση, μετέφερε τους 6.000 διανομείς της στην Randstad, μια τάση που αναμένεται να ακολουθηθεί από την αγορά σε όλη την Ευρώπη.

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις