Θάνος Παπαδημητρίου: Η φλόγα της τεχνολογικής επανάστασης δεν θα σβήσει ποτέ στην Ελλάδα

Ο ιδρυτής της mbriyo, ένας από τους σημαντικότερους ανθρώπους της ελληνικής Startup σκηνής, καθώς τα τελευταία χρόνια έχει αφήσει το στίγμα του ως επενδυτής αλλά και μέσα από τις ηγετικές θέσεις που κατέχει σε μερικές από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες νεοφυείς επιχειρήσεις της χώρας, μιλάει αποκλειστικά στο StartupperMAG για την μέχρι τώρα πορεία του, την επιτυχία της mbriyo και τις Startups που αναδείχθηκαν μέσα από αυτή. Συγχρόνως αναφέρεται στην πρόοδο του ελληνικού οικοσυστήματος καινοτομίας, στο επενδυτικό τοπίο στην Ελλάδα, αλλά και στο τι πρέπει να έχει μια επιχείρηση ώστε να προσελκύσει το δικό του επενδυτικό ενδιαφέρον

Ο Θάνος Παπαδημητρίου, ένας από τους πιο εμβληματικούς επιχειρηματίες και επενδυτές του εγχώριου οικοσυστήματος καινοτομίας μίλησε αποκλειστικά στο StartupperMAG για την mbriyo, μία από τις πιο επιτυχημένες θερμοκοιτίδες για Startups στην Ελλάδα όπου είναι ιδρυτής, τις νεοφυείς επιχειρήσεις στις οποίες συμμετέχει, το πώς βλέπει το επενδυτικό τοπίο στην Ελλάδα, αλλά και για το τι πρέπει να έχει μια επιχείρηση ώστε να προσελκύσει το δικό του επενδυτικό ενδιαφέρον.

Έπειτα από μια ιδιαίτερα επιτυχημένη και πολύχρονη καριέρα στο εξωτερικό, ο Θάνος Παπαδημητρίου αποφάσισε το 2012 να επιστρέψει στην Ελλάδα και να ιδρύσει την θερμοκοιτίδα mbriyo. Όπως χαρακτηριστικά είπε ο ίδιος: «Κάθε Έλληνας που ζει στο εξωτερικό πάντα έχει μέσα του τον νόστο για την πατρίδα, την επιθυμία να επιστρέψει και να κάνει ό,τι είναι δυνατό για να προσφέρει κάτι σε αυτή».

Σήμερα η mbriyo είναι μία από τις πιο επιτυχημένες θερμοκοιτίδες στην Ελλάδα, καθώς κάποιες από τις νεοφυείς επιχειρήσεις της έχουν ήδη πουληθεί ή απορροφηθεί από μεγαλύτερους οργανισμούς, ενώ οι υπόλοιπες συνεχίζουν να αναπτύσσονται και να έχουν δυναμική παρουσία. Όπως τόνισε ο Θάνος Παπαδημητρίου, η mbriyo λειτουργεί με δύο τρόπους: είτε βοηθάει εταιρείες που ήδη έχουν έρθει με μια ιδέα να εξελιχθούν περαιτέρω ή ενίοτε δημιουργεί εταιρείες από το μηδέν με βάση τις ανάγκες της αγοράς. Και στις δύο περιπτώσεις η συμβολή τόσο του Θάνου Παπαδημητρίου όσο και των συνεργατών του είναι ουσιαστική σε όλους τους τομείς ανάπτυξής τους όπως τον τεχνολογικό, οικονομικό, νομικό, σχέσεις με επενδυτές κά.

Την ίδια ώρα, ο Θάνος Παπαδημητρίου κατέχει ηγετικές θέσεις σε δύο από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες νεοφυείς εταιρείες που έχουν εξελιχθεί στο πλαίσιο της mbriyo, τη Moveo και την PNOE. Στην πρώτη είναι πρόεδρος και μέλος του διοικητικού συμβουλίου και στη δεύτερη διευθύνων σύμβουλος. Και οι δύο εταιρείες, χάρη και στη δική του ενεργή συμβολή, έχουν καταγράψει μέχρι σήμερα μια πολύ επιτυχημένη πορεία, παρέχοντας ολοκληρωμένες λύσεις και έχοντας μια πολύ δυναμική παρουσία σε διεθνείς αγορές.

Όσον αφορά την εξέλιξη του ελληνικού οικοσυστήματος καινοτομίας, ο Θάνος Παπαδημητρίου θεωρεί πως η πρόοδος που έχει γίνει τα τελευταία 10 χρόνια είναι τεράστια. Σύμφωνα με τον ίδιο, η Ελλάδα έχει αποκτήσει μία παρουσία στο διεθνές στερέωμα, ενώ όπως αναφέρει χαρακτηριστικά αυτό που έχει μεγάλη σημασία είναι το γεγονός ότι έχουμε φτάσει στο σημείο που πλέον η μία νεοφυής εταιρεία γεννάει την άλλη.

Σχετικά με την πορεία των επενδύσεων για τις ελληνικές νεοφυείς επιχειρήσεις το 2023, ο Θ. Παπαδημητρίου υπογράμμισε ότι το μόνο σίγουρο είναι πως η τεχνολογική επανάσταση που έχει ξεκινήσει όχι μόνο δεν θα σταματήσει σύντομα, αλλά ότι η φλόγα της θα συνεχίσει να καίει για δεκαετίες ακόμα.

Τέλος, για να κερδίσει μία εταιρεία το επενδυτικό του ενδιαφέρον, η λύση της θα πρέπει να απευθύνεται σε μία αγορά με σημαντικό μέγεθος, η τεχνολογία της να μπορεί να υλοποιηθεί εντός ενός εύλογου χρονικού διαστήματος, αλλά –το κυριότερο– να διαθέτει μια ομάδα, η οποία θα έχει πείσμα, επιμονή αλλά και συγχρόνως θα ξέρει να προσαρμόζεται στις απαιτήσεις της αγοράς.

 

 

STARTUPPER MAG: Σήμερα είστε ένα από τα πιο σημαντικά πρόσωπα του ελληνικού οικοσυστήματος καινοτομίας, καθώς κατέχετε ηγετικές θέσεις σε μερικές από τις πιο υποσχόμενες Startups της χώρας, ενώ συγχρόνως είστε μέντορας, επενδυτής, αλλά και δημιουργός θερμοκοιτίδας. Όπως γνωρίζουμε, το 2012, μετά από μία εξαιρετικά επιτυχημένη καριέρα στο εξωτερικό, επιστρέψατε στην Ελλάδα και ιδρύσατε την θερμοκοιτίδα για νεοφυείς επιχειρήσεις, mbriyo. Πώς οδηγηθήκατε σε αυτήν την απόφαση;

Θ. Παπαδημητρίου: Είναι αρκετά τα πράγματα που θα μπορούσα να πω για αυτό. Κατ’ αρχήν θα σας πω γιατί γύρισα. Νομίζω ότι κάθε Έλληνας που ζει στο εξωτερικό πάντα έχει μέσα του τον νόστο για την πατρίδα, την επιθυμία να επιστρέψει και να κάνει ό,τι είναι δυνατό για να προσφέρει κάτι σε αυτήν. Κάπως έτσι έγινε και με εμένα. Τελείωσα το σχολείο στην Ελλάδα, στα 18 μου έφυγα και σπούδασα στην Αμερική (Computer Science στο MIT και μετά Computer Science και διδακτορικό σε Operations Μanagement στο UCLA), στη συνέχεια δούλεψα πολλά χρόνια στην Αμερική, έφτιαξα ή συμμετείχα σε μία σειρά από εταιρείες εκεί, και μετά ήταν που άρχισα να επιστρέφω σταδιακά. Αρχικά, έβαλα ρότα για την Ευρώπη, αλλά δεν ήρθα κατευθείαν στην Ελλάδα, πέρασα πρώτα κάποια χρόνια στην Ιταλία, όπου ήμουν και παραμένω καθηγητής, καθώς συνεργάζομαι με το Πανεπιστήμιο του Bocconi στο Μιλάνο. Εκείνη, λοιπόν, την περίοδο που δίδασκα στο Bocconi, ενθυμούμενος το πόσο μου άρεσε το επιχειρείν στην Αμερική, αποφάσισα να ασχοληθώ ξανά με το αντικείμενο.

Επέστρεψα, λοιπόν, στην χώρα μας και ξεκίνησα την προσπάθειά μου από την γειτονιά στην οποία μεγάλωσα και είναι δίπλα στην αμερικανική πρεσβεία, στους Αμπελόκηπους. Ίδρυσα τότε εκεί την mbriyo, την οποία συνήθως αποκαλώ incubator, στην πραγματικότητα όμως προσομοιάζει περισσότερο σε αυτό που ονομάζεται Startup Studio. Στην προσπάθεια αυτή με βοήθησαν μια σειρά από παλιούς φίλους και συνεργάτες όπως αναφορικά ο Brett Martin και ο Κeith Mukai. Ακόμα και σήμερα, ποτέ δεν παίρνουμε ένα μεγάλο πλήθος εταιρειών, αλλά κάθε χρονιά δουλεύουμε με μία ή δύο εταιρείες. Άλλες φορές κυρίως επενδύουμε, άλλοτε προσφέρουμε τον χρόνο μας, υπάρχουν περιπτώσεις που κάνουμε και τα δύο. Όσον αφορά εμένα τον ίδιο, αναλόγως του πρότζεκτ, άλλοτε ο ρόλος μου είναι περισσότερο συμβουλευτικός, ενώ σε άλλες περιπτώσεις όπως π.χ. της PNOE και της Moveo, συμμετέχω πολύ περισσότερο και μάλιστα έχω εκτελεστικό ρόλο στην ηγεσία της εταιρείας.

 

STARTUPPER MAG: Σήμερα η mbriyo είναι μία από τις πιο επιτυχημένες θερμοκοιτίδες στη χώρα, καθώς έχει καταφέρει να στηρίξει μερικές από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες Startups. Πόσες Startups έχουν αναδειχθεί μέχρι σήμερα από τη mbriyo; Πού πιστεύετε ότι οφείλεται η επιτυχία της;

Θ. Παπαδημητρίου: Μέσα σε αυτά τα χρόνια έχουμε ασχοληθεί με 13 εταιρείες. Από αυτές οι 4 έχουν πουληθεί ή απορροφηθεί, με πιο πρόσφατο παράδειγμα την Workathlon που μόλις ανακοίνωσε την πώλησή της στην kariera.gr. Και οι υπόλοιπες 9 συνεχίζουν να υπάρχουν και να αναπτύσσονται, οπότε αυτό θεωρώ ότι είναι επιτυχία. Τώρα για το πώς συμβαίνει αυτό, το πιο εύκολο θα ήταν να πω ότι κάνουμε καλές επιλογές, αλλά δεν νομίζω ότι είναι μόνο αυτό. Έχει περισσότερο να κάνει και με το μοντέλο με το οποίο δουλεύει η mbriyo, το οποίο διαφέρει από το μοντέλο «spray and pray» που εφαρμόζεται για παράδειγμα στην Αμερική. Στην Αμερική έχεις πολύ μεγάλο deal flow, δηλαδή πολλές επιλογές, οπότε κάτι τέτοιο σου επιτρέπει να πεις, θα δω 1.000 deals, θα επιλέξω τα 20 καλύτερα και θα επενδύσω σε αυτά. Συνήθως οι ομάδες που διαλέγεις είναι πιο εξοικειωμένες με το επιχειρείν λόγω της τριβής τους με το μεγάλο αυτό οικοσύστημα, οπότε ξέρουν τι κάνουν και εσύ τους αφήνεις να τραβήξουν τον δρόμο τους. Στην Ελλάδα τα πράγματα είναι διαφορετικά, δεν μπορείς να πεις ότι έχω ένα τεράστιο flow, θα επιλέξω τους καλύτερους και μετά θα τους αφήσω να πορευτούν μόνοι τους. Στις περισσότερες περιπτώσεις χρειάζεται κάπου να βοηθήσεις. Θα έλεγα ότι ίσως ο μεγαλύτερος παράγοντας επιτυχίας ήταν ότι οι συνεργάτες μου κι εγώ βοηθήσαμε τόσο τις εταιρείες που ήρθαν σε εμάς και αποφάσισαν να μας εμπιστευτούν όσο και κάποιες που ιδρύσαμε εμείς από το μηδέν. Τους βοηθήσαμε όσο πιο πολύ μπορούσαμε σε όλα τα επίπεδα, στο νομικό κομμάτι, την τεχνολογία, τα logistics, το fundraising, τα πάντα. Και νομίζω ότι αυτό έκανε τη διαφορά, δηλαδή αυτή η επένδυση σε είδος και η προσωπική ενασχόληση είναι που έχουν φέρει το καλό αποτέλεσμα.

STARTUPPER MAG: Πώς κρίνετε την πρόοδο που έχει κάνει το ελληνικό σύστημα καινοτομίας τα τελευταία χρόνια; Ποιοι πιστεύετε ότι είναι οι τομείς που θα πρωταγωνιστήσουν την επόμενη δεκαετία;

Θ. Παπαδημητρίου: Η αλήθεια είναι ότι η πρόοδος που έχει γίνει τα τελευταία 10 χρόνια είναι τεράστια, γιατί στην πραγματικότητα πριν από 10 χρόνια ξεκινήσαμε σχεδόν από το μηδέν. Προοδευτικά η Ελλάδα άρχισε να αποκτά μια παρουσία στο διεθνές στερέωμα. Βέβαια, όπως έχω αναφέρει και σε προηγούμενες συνεντεύξεις μου, αυτό δεν είναι αποκλειστικά μοναδικό μας προνόμιο, καθώς υπάρχουν πολλές άλλες χώρες που έχουν κάνει πρόοδο στο συγκεκριμένο ζήτημα. Παρ’ όλα αυτά, χωρίς να θέλω να κάνω συγκρίσεις με άλλες χώρες και άλλα οικοσυστήματα, σίγουρα έχουμε φτάσει σε ένα ικανοποιητικό σημείο. Το πιο σημαντικό είναι ότι έχουμε φτάσει σε ένα σημείο όπου η μία εταιρεία μπορεί πλέον να γεννάει την επόμενη.

Για να έχεις ένα οικοσύστημα που δουλεύει πρέπει αυτό να αποτελείται από μία ελάχιστη κρίσιμη μάζα ανθρώπων, ικανή να δημιουργεί μια ανατροφοδότηση. Δηλαδή, κάποιος ο οποίος φτιάχνει μια εταιρεία, αυτούς συνεχίζουν κάνοντας δικές τους εταιρείες. Ή άλλοι πουλούν μία εταιρεία και αμέσως μετά ξεκινούν την επόμενη. Κάτι που έχω αρχίσει να το βλέπω ήδη από την πρώτη γενιά των Startuppers της Ελλάδας. Πολλοί έχουν γίνει επενδυτές ή serial entrepreneurs. Και νομίζω ότι αυτό κάνει τη διαφορά. Το σύστημα έχει πάρει μπρος και η ερώτηση είναι πλέον το πόσο μεγάλο θα γίνει. Τώρα για το πού είναι η ευκαιρία… η ευκαιρία είναι παντού, δεν νομίζω ότι υπάρχει ένας συγκεκριμένος χώρος. Σίγουρα οι εταιρείες, οι οποίες μπορούν να φτιάξουν προϊόντα τα οποία έχουν απήχηση σε ξένες μεγαλύτερες αγορές, έχουν μεγαλύτερη προοπτική. Μάλιστα, τα τελευταία δύο μου εγχειρήματα έχουν αυτή την κατεύθυνση, γιατί θεωρώ ότι είναι πολύ σημαντικό να έχεις προοπτικές εκτός Ελλάδας και να εξάγεις καινοτομίες στο εξωτερικό.

STARTUPPER MAG: Γνωρίζουμε ότι τα τελευταία χρόνια συμμετέχετε ενεργά σε δύο Startups που αναδείχθηκαν μέσω της mbriyo, τη Moveo και την PNOE. Στην πρώτη έχετε καθήκοντα προέδρου και μέλους του διοικητικού συμβουλίου και στη δεύτερη είστε διευθύνων σύμβουλος. Πείτε μας λίγα λόγια γι’ αυτές τις δύο Startups και τι ήταν αυτό που σας ώθησε να αναλάβετε ενεργό ρόλο;

Θ. Παπαδημητρίου: Ας ξεκινήσω με τη Moveo, η οποία είναι μια νέα εταιρεία αφού δεν έχει κλείσει ακόμα ούτε δύο χρόνια λειτουργίας. Είχα την τύχη να έρθω από νωρίς σε επαφή με την ιδρυτική ομάδα και αμέσως αποφασίσαμε να ενώσουμε τις δυνάμεις μας. Η Moveo δραστηριοποιείται στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης, τομέας που με ενδιαφέρει ιδιαίτερα και θεωρώ ότι έχει πραγματικά πολύ μέλλον. Από την πρώτη στιγμή με εντυπωσίασε, από το πρώτο demo είδα την ωριμότητα της τεχνολογίας της και θεώρησα ότι η τεχνολογική αρτιότητά της σε συνδυασμό με τη δικιά μου εμπειρία θα μπορούσαν να δημιουργήσουν κάτι πολύ ωραίο, όπως και έγινε εν τέλει. Παρά το γεγονός ότι δεν έχουμε κλείσει, όπως είπα, ούτε δύο χρόνια ως εταιρεία, ήδη έχουμε μεγάλους πελάτες εντός και  εκτός Ελλάδας, όπως το Skroutz, το STOIXIMAΝ, την Ευρωπαϊκή Πίστη, τα προξενεία της Ελλάδας σε όλες τις χώρες του κόσμου, την Betano, τη βραζιλιάνικη Tabas και άλλους.

Από την άλλη, η PNOE έχει μία πιο μεγάλη ιστορία. Με την ιδρυτική της ομάδα μας συνδέει μακροχρόνια σχέση ακόμα και πριν ιδρυθεί, 6 χρόνια πριν. Η PNOE δραστηριοποιείται στους χώρους του αθλητισμού, της ευζωίας (wellness) και της υγείας. Κεντρικό ρόλο παίζει η συσκευή μας, η οποία έχει αποσπάσει διεθνείς πατέντες και είναι μοναδική στον κόσμο αφού επιτρέπει στους πελάτες μας (κλινικές, γυμναστήρια κά) να μετρήσουν με μοναδική ακρίβεια τον μεταβολισμό των δικών τους πελατών. Αλλά αυτή είναι μόνο η αρχή, αφού το βασικό μας προϊόν εν τέλει είναι το συνδρομητικό μοντέλο παροχής ενός άκρως εξατομικευμένου προγράμματος γυμναστικής και δίαιτας που υποδεικνύει η εφαρμογή μας βασιζόμενη στις μετρήσεις της συσκευής και τις αναλύσεις που προκύπτουν μέσω τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ). Εδώ πρέπει να τονίσω, ότι η εταιρεία είχε έναν πολύ ενδιαφέροντα αλλά και δύσκολο δρόμο, καθώς είχε να λύσει ταυτόχρονα προβλήματα hardware, software και υπηρεσιών για να φτάσει στο σημερινό σημείο. Όσον αφορά το κομμάτι του hardware, νομίζω είναι κοινό μυστικό ότι οι επενδυτές το αποφεύγουν φοβούμενοι τους μεγαλύτερους χρόνους ανάπτυξής του και το πιθανό ρίσκο. Αυτό όμως που πολλές φορές ξεχνούν είναι ότι από τη στιγμή που το hardware δουλέψει, αποτελεί σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για την εταιρεία, που δύσκολα αντιγράφεται. Αυτό κατάφερε και η PNOE, η οποία χάρη στην τεχνολογία της έγινε η πρώτη ελληνική εταιρεία που αποφοίτησε από το διάσημο Υ Combinator στο Σαν Φρανσίσκο, το 2019. Μια τεράστια επιτυχία, η οποία την εκτόξευσε, γιατί την έφερε σε επαφή με το διεθνές στερέωμα. Οι εταιρείες που βγαίνουν από το Y Combinator είναι πολύ ιδιαίτερες, άλλωστε οι γνωστές σε όλους μας Airbnb και Stripe από εκεί ξεκίνησαν. Με αυτή την ώθηση, η PNOE βγήκε για τα καλά εκτός Ελλάδας δημιουργώντας ένα πελατολόγιο, το οποίο είναι κατά 99,9% στο εξωτερικό και συγκεκριμένα κυρίως στην Αμερική και δευτερευόντως σε άλλες χώρες όπως η Βραζιλία, η Ισπανία και η Κίνα.

Πέρυσι το καλοκαίρι η ιδρυτική ομάδα της PNOE μου ζήτησε να αναλάβω εκτελεστικό ρόλο στην εταιρεία, κάτι το οποίο αποδέχτηκα και είμαι πλέον ο CEO της. Από αυτή τη θέση βοήθησα να εξασφαλίσουμε την πρόσφατή μας χρηματοδότηση, η οποία άγγιξε τα 6 εκατ. δολάρια, προσφέροντάς μας μία στερεή βάση για να μεγαλώσουμε ταχύτερα και να ανοιχτούμε σε περισσότερες διεθνείς αγορές.

STARTUPPER MAG: Συγχρόνως είστε και επενδυτής, καθώς συμμετέχετε εδώ και χρόνια ως partner στην Charge Ventures, ένα από τα σημαντικότερα VC Funds παγκοσμίως. Πώς κρίνετε το επενδυτικό τοπίο στην Ελλάδα όσον αφορά το οικοσύστημα καινοτομίας; Ποιες είναι οι προβλέψεις σας για το 2023;

Θ. Παπαδημητρίου: Η Ελλάδα και η Αμερική είναι δύο πολύ διαφορετικά οικοσυστήματα. Ελλάδα και η Αμερική είναι δύο πολύ διαφορετικά οικοσυστήματα. Όπως είπα ήδη, στην Αμερική έχεις την πολυτέλεια της ποσότητας, οπότε ένα οργανωμένο fund όπως η Charge Ventures, μπορεί να βλέπει κάθε χρόνο χιλιάδες deals, 2.000, ακόμα και 3.000. Στην Ελλάδα δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα, οπότε η στρατηγική που ακολουθούμε στις δύο χώρες είναι τελείως διαφορετική. Στην Αμερική προσπαθούμε να βρούμε τους καλύτερους των καλυτέρων και να επενδύσουμε σε αυτούς όσο πιο γρήγορα γίνεται, χωρίς όμως να τους δώσου- με κάποια ιδιαίτερη βοήθεια μετά. Στην Ελλάδα, επειδή ακριβώς δεν έχουμε τόσες πολλές εταιρείες που μπορούμε να επιλέξουμε –υπάρχουν βέβαια και κάποια “ακατέργαστα διαμάντια’’–δίνω περισσότερη έμφαση όχι τόσο στην ίδια την επένδυση αλλά πολύ περισσότερο στο mentoring, ή σε κάποιες περιπτώσεις και στην δική μου ενεργή εμπλοκή για να μπορέσει η εταιρεία να γίνει πιο δυνατή, πιο πλήρης, πιο ολοκληρωμένη.

Τώρα, για το 2023, το μόνο πράγμα για το οποίο είμαι σίγουρος είναι ότι αυτή η τεχνολογική επανάσταση, η οποία ξεκίνησε ουσιαστικά με το πρώτο internet boom (Web 1.0) περίπου πριν από 25 χρόνια και ακολουθήθηκε από το Web 2.0 και πλέον από το Web 3.0, όπως όλα δείχνουν δεν θα σταματήσει σύντομα. Ναι μεν έχουν γίνει πολλά, αλλά υπάρχουν ακόμα περισσότερα που θα γίνουν. Αυτή η φλόγα της τεχνολογικής επανάστασης που έχει ξεκινήσει να καίει δεν βλέπω να σβήνει σύντομα και σίγουρα θα συνεχίσει για αρκετές δεκαετίες ακόμα. Βλέπω πολύ μεγάλες προοπτικές σε νέες τεχνολογίες όπως  στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης και της υγείας και ευζωίας, στους οποίους δραστηριοποιούνται η Moveo και η PNOE αντίστοιχα. Όπως πιστεύω ότι θα δούμε πολλά πράγματα στο μέλλον και σε άλλους τομείς όπως η βιοτεχνολογία και η ανανεώσιμη ενέργεια.

STARTUPPER MAG: Τι πρέπει να έχει μία επιχείρηση για να προσελκύσει το δικό σας επενδυτικό ενδιαφέρον;

Θ. Παπαδημητρίου: Όταν κοιτώ μια εταιρεία η οποία βρίσκεται στις αρχές της με ενδιαφέρουν τρία πράγματα. Το πρώτο είναι η αγορά στην οποία απευθύνεται, δηλαδή θέλω αυτή η εταιρεία να έχει ένα μέγεθος, θέλω το ταβάνι της αγοράς να μην είναι χαμηλό, ώστε να είναι ενδιαφέρον αν αυτή η εταιρεία εν τέλει πετύχει. Το δεύτερο πράγμα είναι η εταιρεία να έχει μια λύση, η οποία να είναι τεχνολογικά εφαρμόσιμη και υλοποιήσιμη σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα. Δηλαδή θέλω κάτι που να είναι μεν φιλόδοξο, αλλά όχι τόσο φιλόδοξο που να μην υλοποιείται μέσα σε ένα με δύο χρόνια. Αυτά θα έλεγα ότι είναι τα δύο πιο εύκολα κριτήρια. Το τρίτο, το οποίο είναι το πιο δύσκολο, και αποτελεί το σημείο όπου οι επενδυτές αφιερώνουμε τον περισσότερο χρόνο, είναι η ομάδα. Η ομάδα θα πρέπει να διαθέτει τα εξής χαρακτηριστικά: Να έχει πείσμα, δηλαδή ειλικρινές ενδιαφέρον και επιμονή για το εγχείρημα, ώστε να ξέρω ότι θα συνεχίσει να παλεύει και να προσπαθεί, ακόμα και όταν τα πράγματα μπορεί να μην πηγαίνουν πολύ καλά. Αλλά και να είναι δεκτική στο να μαθαίνει από τα λάθη της και να ακούει την αγορά, ώστε να αλλάξει πορεία –αν αυτό είναι απαραίτητο– όσο πιο γρήγορα γίνεται. Οπότε αυτά τα χαρακτηριστικά, δηλαδή το πείσμα, η επιμονή και η δυνατότητα να ακούς, να αφουγκράζεσαι και να αλλάζεις είναι που αναζητώ περισσότερο στο προφίλ ενός Startupper.

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις