Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

Τα καλύτερα εργαλεία για να ξεκινήσεις τη Startup σου!

Με αφορμή το mentoring που έγινε σε ένα μάθημα στο Λύκειο για την επιχειρηματικότητα αλλά και με την μεγάλη εμπειρία που έχουμε με την επαφή μας με τις εκατοντάδες ομάδες που συμμετέχουν στους hackathons που διοργανώνει η Crowdpolicy θα προσπαθήσω να καταγράψω ορισμένες σκέψεις και πρακτικές συμβουλές που απαντούν στο ερώτημα:

Έχω μια ιδέα. Τι κάνω;

Σίγουρα δεν την κρατάς μυστική και δεν την βάζεις στο συρτάρι. Τότε δεν αξίζει τίποτα. Προσπάθησε να τη δουλέψεις, να τη συζητήσεις, να πάρεις χρήσιμες συμβουλές και να ξεκινήσεις να την υλοποιείς. Στη συνέχεια καταγράφουμε ορισμένα χρήσιμα εργαλεία και μεθοδολογίες για να δεις αρχίσεις να κάνεις την ιδέα σου πράξη και να δεις πραγματικά τι αξίζει.

Έχω μια ιδέα. Πόσο κάνει;

Οι ιδέες από μόνες τους δεν κάνουν τίποτα, δεν αξίζουν τίποτα. Επίσης δεν υπάρχει μοναδική ιδέα. Σίγουρα, ότι και να έχεις σκεφτεί, κάπου αλλού έχει υλοποιηθεί και εκατοντάδες άλλοι στον κόσμο είναι στην ίδια φάση με εσένα, δηλαδή έχουν την ίδια ιδέα. Πώς θα το μάθεις αυτό; Google it !

Έχω μια ιδέα αλλά δεν είμαι σίγουρος!

Δες τον πίνακα Startup Idea Matrix.

Είναι ένας χρήσιμος πίνακας που μπορεί να σε βοηθήσει στη διαμόρφωση της επιχειρηματικής σου ιδέας. Στον κατακόρυφο άξονα υπάρχουν οι τομείς της οικονομίας και στον οριζόντιο οι καινοτομίες και οι αλλαγές που μπορεί κάποιος να σχεδιάσει. Αποτυπώνονται, όπου υπάρχουν, υφιστάμενες γνωστές και μεγάλες εταιρίες στα κελιά που δημιουργούνται. Παρατηρήστε όμως ότι πολλά κελιά είναι κενά και ίσως περιμένουν εσάς να υλοποιήσετε την καινοτομία αυτή. Τροφή για σκέψη για τα επόμενα crowdhackathons.

Έχω μια ιδέα. Πώς θα την κάνω επιχείρηση;

Πολύ χρήσιμο εργαλείο είναι το Business Model Canvas από το Strategyzer. Βοηθάει στην μετατροπή της επιχειρηματικής ιδέας σε σωστή επιχειρηματική πρόταση. Ο πίνακας παρουσιάσει σε δύο άξονες τα βασικά στοιχεία ενός επιχειρηματικού σχεδίου οργανωμένα σε τέσσερις βασικές ενότητες: Την επιχειρηματική πρόταση (value proposition), τον πελάτη (customer), την υποδομή (infrastructure) και το κέρδος (profit equation).

Ο καμβάς αποτελεί ένα δημοφιλές οπτικό εργαλείο διαμόρφωσης της στρατηγικής ανάπτυξης μιας επιχειρηματικής ιδέας. Είναι ιδιαίτερα χρήσιμος σε μια startup γιατί τη βοηθά με δομημένο τρόπο να δει την επιχειρηματική ευκαιρία πίσω από την ιδέα.
Κατεβάστε το template εδώ.

Πώς οργανώνω τον χρόνο μου;

Βασική παράμετρος ο χρόνος. Άλλωστε, δουλειά του manager είναι η διαχείριση περιορισμένων resources, δηλαδή χρόνος, άνθρωποι, χρήμα.
Θα πρέπει να οργανώσετε τη δουλειά σε πακέτα εργασίας, απλωμένα στο χρόνο και να βάλετε ορόσημα (milestones) τα οποία θα πρέπει να τηρείτε. Ένας τρόπος για να το οργανώσετε αυτό με τα Google Sheets. Μπορείτε να κατεβάσετε ένα template εδώ.

Πώς οργανώνω την ομάδα μου;

Πολλοί άνθρωποι, πολλά tasks, πώς οργανώνω την ομάδα;
Για την παρακολούθηση του project προτείνω το trello.

Το Trello είναι κατά γενική ομολογία η πληρέστερη λύση στην κατηγορία του. Ουσιαστικά αναλαμβάνει μέσα από ένα ιδιαίτερα εύχρηστο περιβάλλον εργασίας να σας βοηθήσει να βάλετε σε μια τάξη τις δουλειές και εκκρεμότητες. To Trello βασίζεται στο σύστημα Kanban.
To Trello σας επιτρέπει να δημιουργείτε πίνακες (boards) μέσα στα οποία προσθέτετε μία προς μία τις εργασίες σας. Αν πάρουμε σαν παράδειγμα μία εταιρία, κάθε τομέας της θα μπορούσε να αποτελεί και ένα board. Μέσα εκεί μπορεί να δημιουργεί κάρτες (cards), οπότε στο παράδειγμά μας, οι διάφορες κάρτες ενός τομέα θα μπορούσαν να αφορούν τις διάφορες εργασίες που έχει για αυτό, όπως πχ να κόψει τιμολόγια στον χ πελάτη κοκ. Κάθε κάρτα με τη σειρά της παίρνει κείμενο με τη μορφή ενημερώσεων, deadlines, ακόμα και λίστα από την οποία μπορείτε να διαγράφετε γραμμές. Μπορείτε να επισυνάψετε αρχεία (είτε από τη συσκευή σας, είτε από κάπου online), καθώς επίσης και να δώσετε δικαίωμα ανάγνωσης ή/και επεξεργασίας του πίνακα σε άλλους, αν για παράδειγμα τους αφορά το περιεχόμενο. Για κάθε board υπάρχει, τέλος, αναλυτικό ιστορικό με κάθε τροποποίηση.

Δείτε ένα ενδιαφέρον trello board εδώ.

Πώς φτιάχνω ένα πρωτότυπο;

Το λέμε MVP από το Minimum Viable Product. Ο όρος «Minimum Viable Product ή MVP — Ελάχιστο Βιώσιμο Προϊόν έχει γίνει γνωστός από τον Eric Ries, συγγραφέα του The Lean Startup, ένα βιβλίο που θα πρότεινα να διαβάσετε. Ο όρος αυτός ουσιαστικά αντιπροσωπεύει έναν τρόπο σκέψης που περιγράφει τη δημιουργία μη ιδανικών μερικώς υλοποιημένων προϊόντων, με τα λιγότερα δυνατά χαρακτηριστικά, προκειμένου κάποιος να καταλαβαίνει τη λειτουργικότητα. Αυτό παράλληλα οδηγεί σε χρήση των λιγότερων δυνατών πόρων, χρόνου και κόστους. Τα προϊόντα τεστάρονται γρήγορα στην αγορά, ώστε να καταγράφονται οι αντιδράσεις των καταναλωτών. Έτσι η επιχείρηση μπορεί να κάνει τις απαραίτητες αλλαγές ώστε να παράξει τελικά ένα προϊόν που καλύπτει πραγματικά τις ανάγκες των ανθρώπων.

Το MVP είναι μεθοδολογία που παράγει καινοτομία με το χαμηλότερο δυνατό κόστος. Δείτε περισσότερα στη σελίδα της Crowdpolicy την υπηρεσία MakeYourMVP.

Πώς χρηματοδοτώ την ιδέα μου;

Στην παραπάνω εικόνα φαίνονται τα διάφορα στάδια χρηματοδότησης μιας νέας επιχείρησης. Ο τρόπος χρηματοδότησης εξαρτάται κάθε φορά από την ωριμότητα της επιχειρηματικής ιδέας και το ποσό που απαιτείται.

Πώς θα υπολογίσω τα οικονομικά;

Δείτε ένα χρήσιμο template οικονομικού μοντέλου για startups (τεκμηρίωση, sheet).

Πώς θα παρουσιάσω την ιδέα μου;

Σίγουρα πρόκειται για μια εξαιρετικά κρίσιμη στιγμή! Μια πηγή έμπνευσης μπορεί να είναι το pitch deck του Guy Kawasaki

Τέλος αξίζει να δείτε και να πάρετε μια ιδέα για δύο σημαντικές μεθοδολογίες στον κόσμο των Startups:

Agile Development και Lean Startup

Το παρόν άρθρο δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά εδώ.

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις