Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

Cubes Coding: Ας προγραμματίσουμε παίζοντας (με κύβους)!

Την προηγούμενη εβδομάδα το Startupper.gr παρουσίασε μία ελληνική τεχνολογική startup στον χώρο του e-learning, την Learn Worlds, με αφορμή τη διάκρισή της στον πανευρωπαϊκό διαγωνισμό Open Education Challenge.

Στον ίδιο, ωστόσο, διαγωνισμό διακρίθηκε – συμπεριλαμβανόμενη στην τελική εννιάδα των νικητών που μεταξύ άλλων θα έχει τη δυνατότητα να ενταχθεί στην πρώτη Ευρωπαϊκή Θερμοκοιτίδα για την Καινοτομία στην Εκπαίδευση – και μία έτερη startup στον χώρο της εκπαίδευσης με καταγωγή από την Ελλάδα. Πρόκειται για την Cubes Coding, η οποία αναπτύσσει ένα πρωτότυπο εκπαιδευτικό εργαλείο για την εκμάθηση προγραμματισμού σε παιδιά ηλικιών που ξεκινούν ακόμη και από τα 3 έτη.

Όπως εξηγούν σε επικοινωνία τους με το Startupper.gr δύο εκ των δημιουργών της startup, οι Αναστάσιος Τσίμπλινας και Θεοδόσιος Σαπουνίδης, η τεχνολογία αφορά σε ένα απτικό υποσύστημα 28 κύβων εντολών και 16 μικρότερων κύβων παραμέτρων. Οι κύβοι παραμέτρων προσαρμόζονται στις εντολές, αλλάζοντας τη λειτουργία τους. Έτσι, για παράδειγμα, με την προσθήκη του κύβου παραμέτρου “3”, η ο κύβος εντολής ενός βήματος εμπρός μετατρέπεται σε κίνηση τριών βημάτων προς την ίδια κατεύθυνση.

Οι χρήστες αυτού του συστήματος μπορούν να διατάξουν τους κύβους-εντολές και με το πάτημα ενός και μόνο κουμπιού να προγραμματίσουν ένα NXT Lego ρομπότ να εκτελέσει την αλληλουχία των εντολών που έχει σχηματιστεί από τους κύβους“, εξηγεί ο Θ. Σαπουνίδης, πάνω στη διδακτορική διατριβή του οποίου για το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης βασίστηκε η δημιουργία της επιχειρηματικής προσπάθειας.

Το σύστημα πέρα από τις εντολές ελέγχου κατεύθυνσης διαθέτει εντολές επανάληψης και ελέγχου τεσσάρων αισθητήρων (αισθητήρας αφής, φωτός, μέτρησης απόστασης και ήχου). Το σύνολο εντολών ολοκληρώνεται με έναν ειδικό κύβο στον οποίο ο χρήστης μπορεί να αποθηκεύσει και στη συνέχεια να επαναχρησιμοποιήσει τον κώδικα του.

coding cubes inner 702336

Τα παιδιά-χρήστες του συστήματος ενώνοντας τους κύβους δημιουργούν μία αλληλουχία από εντολές και παραμέτρους (δηλαδή ένα πρόγραμμα) και πατώντας τον ειδικό κύβο δίνουν την εντολή στο ρομπότ να το εκτελέσει, βλέποντας στο φυσικό κόσμο το αποτέλεσμα της εργασίας τους. Αυτή είναι και η σημαντική ειδοποιός διαφορά της Cubes Coding σε σχέση με άλλες startups που έχουν δημιουργηθεί στο χώρο της εκπαίδευσης προγραμματισμού σε παιδιά, ακόμη και στην Ελλάδα, ακολουθώντας τη διεθνή τάση εισαγωγής του προγραμματισμού στο εκπαιδευτικό σύστημα, αναγνωρίζοντάς τον ως μία από τις κυρίαρχες απαιτούμενες δεξιότητες στον σημερινό τεχνολογιο-κρατούμενο κόσμο. Η απτική αυτή γλώσσα προγραμματισμού (έναντι των οπτικών/γραφικών που εισάγων τα παιχνίδια με τα οποία ο χρήστης τοποθετεί την εντολή σε ένα σημείο με το ποντίκι του υπολογιστή) έχει δειχθεί ότι είναι περισσότερο εύκολη στο χειρισμό – ειδικά στα μικρότερα παιδιά – ενώ βελτιώνει και τις επιδόσεις: τα μικρά παιδιά εμφανίζουν μεγαλύτερη ταχύτητα στην επίλυση των προβλημάτων, ενώ τα μεγαλύτερα γίνονται πιο δημιουργικά και συνεργάζονται μεταξύ τους.

Μία ακόμη σημαντική διαφορά σε σχέση με τα αντίστοιχα εγχειρήματα του τομέα αποτελεί και το γεγονός ότι μέσα από τη χρήση των κύβων ουσιαστικώς απευθύνεται και σε παιδιά πραγματικά πολύ μικρών ηλικιών, που δεν έχουν γνώσεις χειρισμού υπολογιστών ή συσκευών. Έτσι, στον τρόπο σκέψης και στη λογική που “κρύβεται πίσω” από τις προγραμματιστικές λειτουργίες μπορούν να εισαχθούν ακόμη και παιδιά 3 ή 4 ετών, ένα εύρος στο οποίο, όπως αναφέρουν οι δημιουργοί της Cubes Coding, υπάρχει “τεράστιο κενό από προσφερόμενες λύσεις“.

coding cubes team 240230-230Μπορεί ερευνητικά το περιγραφέν παραπάνω σύστημα να δημιουργήθηκε στην Ελλάδα – στη διάρκεια τριών χρόνων ερευνητικής εφαρμογής του σε ελληνικά σχολεία στο πλαίσιο του διδακτορικού του Θ. Σαπουνίδη, ωστόσο επιχειρηματικά αναπτύσσεται στην Φινλανδία – όπου εργάζονται ο Αναστάσιος Τσίμπλινας και η Δανάη Σκουρνέτου, η οποία ως υπεύθυνη επιχειρηματικής ανάπτυξης συμπληρώνει την ομάδα της Cubes Coding. Όπως εξηγεί στην επικοινωνία του με το Startupper.gr o Α. Τσιμπλίνας, η Φινλανδία επιλέχθηκε επειδή αποτελεί το καλύτερο – ίσως παγκοσμίως – περιβάλλον για τη μετατροπή της ερευνητικής ιδέας σε επιχειρηματική προσπάθεια.

Η Φινλανδία διαθέτει το καλύτερο σύστημα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στον κόσμο, είναι μία χώρα ανοιχτή στην καινοτομία και στις νέες ιδέες, ενώ βρίσκεται μέσα στις 10 φιλικότερες χώρες προς τη δημιουργία επιχειρήσεων. Στην Φινλανδία κάθε δάσκαλος είναι ελεύθερος από το πρόγραμμα σπουδών για το πώς θα κατευθύνει το μάθημα που διδάσκει και έχει στη διάθεσή του ένα συγκεκριμένο ποσό για την αγορά του σχετικού υλικού, είτε είναι ένα ρομπότ όπως προτείνει η Cubes Coding, είτε ένα tablet και ούτω καθεξής“, αναφέρει.

Η Φινλανδία αναμένεται να εισάγει από το 2016 τον προγραμματισμό στο πρόγραμμα των σχολείων και η Cubes Coding φιλοδοξεί να είναι μία από τις πρώτες λύσεις που θα υιοθετηθούν στη χώρα, “ανοίγοντας” στη συνέχεια τις έτερες σκανδιναβικές και της υπόλοιπης Ευρώπης αγορές. Ωστόσο, όπως αναφέρουν στο Startupper.gr οι Α. Τσίμπλινας και Θ. Σαπουνίδης, δεν “ξεχνούν” την Ελλάδα, καθώς επιθυμούν η λύση τους να αναπτυχθεί και στον ελληνικό χώρο κρατώντας τους τομείς της έρευνας και της τεχνολογικής ανάπτυξης στην χώρα.

Σήμερα, η Cubes Coding έχει ολοκληρώσει δύο λειτουργικά πρωτότυπα της συστήματός της, τα οποία έχει παρουσιάσει σε σχετικές εκδηλώσεις στην Φινλανδία (από τις οποίες προέρχονται και οι φωτογραφίες του κειμένου).

coding cubes inner2 702336

Με το επόμενο βήμα πλέον να είναι η επιχειρηματική “επιτάχυνση” και η είσοδος του συστήματος στην αγορά, η ανάδραση που έχει πάρει η startup από τα παιδιά ήταν άκρως θετική, τα οποία, όπως περιγράφουν οι Α. Τσίμπλινας και Θ. Σαπουνίδης, ενθουσιάζονται με το ρομπότ, θέλουν να παίξουν και άλλο και από παθητική ή βαριεστημένοι παρατηρητές – όπως θα μπορούσε να γίνει με μία αντίστοιχη εφαρμογή σε ηλεκτρονικές συσκευές – μαθαίνουν ενεργά τη λογική του προγραμματισμού διασκεδάζοντας.

Ο συνδυασμός μάθησης και διασκέδασης είναι άλλωστε κάτι που επιδιώκει και ο – πατέρας τριών παιδιών – Θ. Σαπουνίδης: “Τα παιδιά βλέπουν τα αποτελέσματα στην πραγματικότητα, ενώ το ρομποτάκι που χρησιμοποιούμε τα προσελκύει από μόνα τους να παίξουν. Αντί να κάθονται σε υπολογιστές ή συσκευές, χάνοντας τη διαπροσωπική επαφή, μπορούν να συνεργαστούν με άλλα παιδιά και να μάθουν να προγραμματίζουν παίζοντας“, τονίζει.

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις