Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

Airbnb: Συνεισέφερε 69 εκατ. στην ελληνική οικονομία – Τι ζητά σε ρυθμιστικό και φορολογικό πλαίσιο

Συνέντευξη Τύπου στην Αθήνα προκειμένου να παρουσιάσει το οικονομικό, κοινωνικό και περιβαλλοντικό της «αποτύπωμα» στην πόλη και τη χώρα φιλοξένησε σήμερα το τμήμα Ευρώπης, Μέσης Ανατολής και Αφρικής της Airbnb.

Υπενθυμίζεται πως πρόκειται για την διαδικτυακή πλατφόρμα που διασυνδέει ιδιοκτήτες διαμερισμάτων, σπιτιών ή άλλου είδους καταλυμάτων (ακόμη και κάστρων!) με ταξιδιώτες προκειμένου οι πρώτοι να φιλοξενήσουν τους δεύτερους επ’ αμοιβή.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Airbnb από το 2009 έχουν φιλοξενηθεί στην Αθήνα μέσω του Airbnb 74.500 ταξιδιώτες, ενώ στην περίοδο Οκτώβριος 2013 – Σεπτέμβριος 2014 720 ιδιοκτήτες έχουν κερδίσει εισόδημα 3,3 εκατ. ευρώ. Το 69% των ιδιοκτησιών που προσφέρονται μέσω του Airbnb βρίσκονται εκτός παραδοσιακά τουριστικών περιοχών και το 47% των εσόδων πραγματοποιούνται από ιδιοκτησίες σε μικρές γειτονιές.

Σημειώνεται ότι το επιχειρηματικό μοντέλο του Airbnb προβλέπει μία χρέωση προς 15% επί της τιμής διαμονής προς τον επισκέπτη και μία προμήθεια 3% επί του συνολικού εσόδου του οικοδεσπότη. Για παράδειγμα, εάν μία διαμονή για μία νύχτα χρεώνεται από τον οικοδεσπότη 100 ευρώ, ο οικοδεσπότης θα λάβει 97 ευρώ και τα 3 ευρώ θα αποδοθούν στην Airbnb, ενώ ο επισκέπτης θα πληρώσει 115 ευρώ, με τα 15 ευρώ να αποδίδονται στην εταιρεία. Με βάση αυτά τα ποσοστά μπορεί να εκτιμηθεί ότι η Airbnb για την περίοδο αναφοράς είχε έσοδα από την αγορά της Αθήνας ύψους άνω των 610.000 ευρώ.

Επιπλέον, σύμφωνα με μελέτη οικονομικών επιπτώσεων που πραγματοποιήθηκε με βάση τα στοιχεία του Airbnb από τον Χρήστο Γκενάκο, Επίκουρο Καθηγητή Οικονομικών στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, ο συνολικός οικονομικός αντίκτυπος στην ελληνική οικονομία από τους τουρίστες που επισκέφθηκαν την Αθήνα κατά την περίοδο αναφοράς ανέρχεται σε 69 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 20,2 εκατ. αφορούν σε απευθείας έσοδα προς τις επιχειρήσεις της Αθήνας. Υπολογίζεται, επίσης, ότι έχουν υποστηριχθεί μέσω αυτής της οικονομικής δραστηριότητας 1.060 θέσεις εργασίας. Οι οικονομικές επιδράσεις υπολογίσθηκαν με τη χρήση του πίνακα εισροών-εκροών ανά κατηγορία για την Ελλάδα, που αναπτύχθηκε από τη Eurostat.

Υπολογίζεται πως κάθε επισκέπτης μένει κατά μέσο όρο 3,6 νύχτες στην Αθήνα και ξοδεύει περίπου 551 ευρώ ανά ταξίδι. Το 71% των επισκεπτών δήλωσαν ότι επισκέφθηκαν την Αθήνα για πρώτη φορά και το 67% ανέφερε ότι η εμπειρία τους από το Airbnb τους κάνει να θέλουν να επιστρέψουν στην πόλη. Τέλος, ένα 26% δήλωσε ότι δεν θα είχε έλθει καθόλου ή δεν θα είχε καθίσει τόσες ημέρες στην Αθήνα εάν δεν υπήρχε το Airbnb.

Σε ό,τι αφορά στο περιβαλλοντικό «αποτύπωμα» της αμερικανικής εταιρείας στην Αθήνα, υπολογίστηκε ότι για την περίοδο αναφοράς, μένοντας οι επισκέπτες σε ένα ιδιόκτητο χώρο αντί μίας παραδοσιακής μονάδας φιλοξενίας, εξοικονομήθηκε ενέργεια αντίστοιχη 621 οικιών, νερό αντίστοιχο 10 πισίνων ολυμπιακών διαστάσεων, αερίων του θερμοκηπίου αντίστοιχων με 1.790 αυτοκινήτων και απορριμμάτων 89 μετρικών τόνων.

Σύμφωνα με τα στελέχη της εταιρείας, τα παραπάνω νούμερα δείχνουν ότι η ελληνική κοινότητα έχει «αγκαλιάσει» το Airbnb και βασιζόμενοι σε αυτό θα εργασθούν με τις αρχές της πόλης προκειμένου να προωθήσουν τη χρήση της πλατφόρμας.

«Έχουμε ξεκινήσει συζητήσεις με το υπουργείο Τουρισμού. Οι σχετικοί νόμοι και κανονισμοί είναι σχεδιασμένοι κατά κύριο λόγο για τους επαγγελματίες του τουρισμού, αλλά το Airbnb δεν απευθύνεται σε αυτούς. Οι νόμοι δεν ανταποκρίνεται, δεν διευκολύνουν όσους θέλουν να φιλοξενήσουν στις ιδιοκτησίες τους ανθρώπους για μερικές μόνο εβδομάδες του χρόνου», τόνισε ο Πάτρικ Ρόμπινσον, επικεφαλής πολιτικής για την περιοχή EMEA του Airbnb, απαντώντας στους δημοσιογράφους.

«Ο κανονισμός για μικρά καταλύματα έχει απλοποιηθεί, αλλά πρέπει να γίνουν ακόμη περισσότερα. Στην Πορτογαλία, στο Παρίσι, στο Άμστερνταμ, στο Λονδίνο και σε αμερικανικές πόλεις ‘καθίσαμε’ με τις αρχές, τους εξηγήσαμε τα πλεονεκτήματα του Airbnb και έχουν ξεκινήσει να κάνουν πιο εύκολη τη διαδικασία για τους ανθρώπους να νοικιάζουν τα διαμερίσματά τους. Είναι μία ‘γκρίζα’ περιοχή», ανέφερε.

Ο Ρόμπινσον απάντησε σχετικά και με το μεγαλύτερο «αγκάθι» της «οικονομίας του διαμοιρασμού», δηλαδή την φοροαποφυγή σε όσους συμμετέχοντες σε αυτήν αποκομίζουν έσοδα. «Πιστεύουμε κατ’ αρχάς ότι οι φόροι πρέπει να συλλέγονται και να πληρώνονται. Εμείς ήδη έχουμε συμφωνήσει και συλλέγουμε και εκκαθαρίζουμε φόρους σε πόλεις όπως το Σαν Φρανσίσκο, το Σικάγο, η Ουώσινγκτον, το Άμστερνταμ, ενώ συζητούμε και με τις γαλλικές αρχές για ένα ανάλογο σχήμα σε όλη τη Γαλλία. Αυτό που ζητούμε όμως είναι να απλοποιηθούν οι ρυθμίσεις για αυτούς που δεν φιλοξενούν συνεχώς και εντατικά. Δεν πρέπει να χρειάζεται να προσλάβεις δικηγόρο και λογιστή για να μπορείς να νοικιάσεις το χώρο σου για 3 εβδομάδες τον χρόνο. Είναι πολύ διαφορετικό από κάποιον επαγγελματία ή έναν ξενοδόχο που διαχειρίζεται εκατομμύρια κάθε χρόνο. Βρισκόμαστε σε συζητήσεις με τα σχετικά υπουργεία, αλλά είναι ένα περίπλοκο ζήτημα και είμαστε ακόμη πολύ νωρίς σε αυτή τη συζήτηση. Μέσα από διάλογο και συνεργασίες θα βρούμε τους κατάλληλους τρόπους για να γίνει αυτό. Αυτό που θέλουμε είναι νόμοι που είναι εύκολο να ακολουθήσουν οι άνθρωποι και να καταλάβουν τι μπορούν να κάνουν και τι όχι».

Το Airbnb έχει επίσης κατηγορηθεί ότι αντί να δίνει μία επιπλέον δυνατότητα εσόδου σε μεμονωμένους ιδιοκτήτες έχει ενδυναμώσει μεγάλες εμπορικές εταιρείες οι οποίες κατέχουν ή αγοράζουν ολόκληρες σειρές διαμερισμάτων ή πολυκατοικίες, τα οποία στη συνέχεια ενοικιάζουν μέσω της πλατφόρμας και λειτουργώντας έτσι ως ξενοδοχειακές μονάδες χωρίς τις ρυθμίσεις ή τις επιβαρύνσεις που υφίστανται αυτές. Χαρακτηριστικό είναι πόρισμα επί του θέματος του Γενικού Εισαγγελέα της Νέας Υόρκης.

Το Startupper.gr ρώτησε τον Π. Ρόμπινσον εάν κάτι τέτοιο παρατηρείται και στη λειτουργία του Airbnb στην Αθήνα. «Η Ελλάδα είναι μία ξεχωριστή περίπτωση από άλλες ευρωπαϊκές χώρες, καθώς δέχεται τουριστικό ρεύμα εδώ και δεκαετίες και δραστηριοποιούνται πολλοί στον τομέα του τουρισμού. Με αυτή την έννοια βλέπουμε περισσότερους επαγγελματίες να χρησιμοποιούν την πλατφόρμα για να νοικιάσουν τις ιδιοκτησίες τους. Αλλά πιστεύουμε ότι εάν οι κανονισμοί απλοποιηθούν και ξεκαθαρίσουν θα το δούμε αυτό να αλλάζει και περισσότερους ‘απλούς’ ιδιοκτήτες να ενοικιάζουν μέσω Airbnb».

Ακολουθεί το infographic που μοίρασε στα μέσα ενημέρωσης η Airbnb:

02_Infographic Athens 2204

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις