StartUpper

ECOCup: “Οι εμπειρίες και τα μαθήματα είναι το μεγαλύτερο έπαθλο που πήραμε από το SUP Free Hackathon”

Η ομάδα της ECOCup, την οποία γνωρίσαμε μέσα από τον διαγωνισμό καινοτομίας της Lidl Ελλάς και του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη, μας μιλά για την εμπειρία της στο πρόγραμμα αλλά και τη λύση της, που στοχεύει να μειώσει δραστικά τα πλαστικά μιας χρήσης.

Καθώς οι περιβαλλοντικές προκλήσεις αυξάνονται και φαινόμενα όπως η κλιματική αλλαγή απειλούν όλο και περισσότερο τον πλανήτη, η βιωσιμότητα έχει καταστεί τα τελευταία χρόνια απόλυτη προτεραιότητα κυβερνήσεων ανά τον κόσμο, φορέων αλλά και επιχειρήσεων.

Την ίδια ώρα, όλο και περισσότεροι απλοί πολίτες ενημερώνονται πάνω στο θέμα και ευαισθητοποιούνται, προχωρώντας σε σημαντικές αλλαγές στην καθημερινότητά τους. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ένας διαρκώς αυξανόμενος αριθμός ανθρώπων σήμερα είναι διατεθειμένος να υιοθετήσει νέες συνήθειες και πρακτικές και να αλλάξει σε μεγάλο βαθμό την καταναλωτική του συμπεριφορά – κάτι που μέχρι πριν μερικά χρόνια δεν διαπραγματευόταν καν.

Για να το κάνει όμως, χρειάζεται την κατάλληλη ενημέρωση, εκπαίδευση και φυσικά, τα κίνητρα, που θα τον ωθήσουν προς αυτή την κατεύθυνση. Τα κίνητρα αυτά έρχεται να παρέχει, αναγνωρίζοντας την ανάγκη τους, η ECOCup, η ομάδα που πρόσφατα κέρδισε το SUP Free Hackathon,  το πρόγραμμα καινοτομίας που διοργάνωσε στο πλαίσιο της εθνικής καμπάνιας «Ελλάδα Χωρίς Πλαστικά Μίας Χρήσης» η Lidl Ελλάς και το Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη, με την τεχνολογική και οργανωτική υποστήριξη της Ελληνικής εταιρείας καινοτομίας Crowdpolicy, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Η ECOCup, που έχει δημιουργήσει ένα σύγχρονο loyalty app αποκλειστικά για αυτόν τον σκοπό, μιλά σήμερα στο Startupper.gr και ο συνιδρυτής της, Θανάσης Κουκούλης, εξηγεί πώς ακριβώς λειτουργεί η εφαρμογή της, τι οφέλη προβλέπεται να έχει στο περιβάλλον και τον άνθρωπο και πώς βοήθησε στην εξέλιξή της το μεγάλο hackathon στο οποίο συμμετείχε.

Startupper.gr: Η ECOCup δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του SUP Free Hackathon, με στόχο να δώσει μια λύση για τη μείωση των πλαστικών μιας χρήσης. Ποια είναι τα μέλη της ομάδας, πώς γνωρίζεστε και πώς αποφασίσατε να συνεργαστείτε και να δηλώσετε συμμετοχή στο Hackathon;

Θανάσης Κουκούλης: Η ομάδα αποτελείται από τους Κατερίνα Κατσαούνη, Γεώργιο Αντωνόπουλο, Γιάννη  Μπράντ Ιωαννίδη και εμένα. Με τον Γιώργο γνωριζόμαστε από το 2015 όπου συμμετείχαμε μαζί στη πρώτη μας περιβαλλοντική δράση του Πανεπιστημίου Αιγαίου, το Skyros Project. Στη συνέχεια άρχισε να σπουδάζει και η Κατερίνα στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, την οποία την γνώρισα όταν ήρθε ως εθελόντρια σε μια άλλη περιβαλλοντική δράση που έτρεχα πιλοτικά με τους συμφοιτητές του έτους μου. Είχε πάντα μεράκι και όρεξη και μέσω της δράσης του Πανεπιστημίου γνώρισε και αυτή τον Γιώργο.

Μέσα από την επαφή μας εκεί και με αφορμή ένα συνέδριο που είχαμε παρακολουθήσει όλοι σχετικά με τη κυκλική οικονομία στις πράσινες και βιώσιμες πόλεις μας ήρθε για πρώτη φορά η ιδέα (στην ομάδα). Ωρίμασε στο μυαλό μας και αποφασίσαμε να δείξουμε την ιδέα σε έναν σχετικό διαγωνισμό, το SUP FREE Hackathon, όπου και διακριθήκαμε. Μας έλειπε όμως ένα κομβικό μέλος, ο προγραμματιστής, ο οποίος ήρθε μετά τη διάκριση μας (τρίτη θέση). Έμαθε από τα κοινωνικά δίκτυα της Κατερίνας τι θέλουμε να κάνουμε και αποφάσισε ότι θέλει να είναι μέρος της λύσης και έτσι μπήκε και επίσημα στην ομάδα.

Όλον αυτό τον καιρό ψάχναμε σχετικούς διαγωνισμούς οικολογικού & ”πράσινου” χαρακτήρα και φύσης ώστε να λάβουμε feedback και να βελτιωθούμε και το SUP Free Hackathon ακούγονταν πάρα πολύ ελκυστικό, και ακόμα περισσότερο λόγω των μεγάλων φορέων που το διοργάνωναν.

Startupper.gr: Η λύση που προτείνατε είναι κάτι που είχατε σκεφτεί από πριν ή προέκυψε στη διαδικασία; Ποια ήταν η αφορμή που σας έδωσε την ιδέα;

Θανάσης Κουκούλης: Η ιδέα υπήρχε σε μια πρώιμη μορφή από πολύ νωρίς, με πάντα στο επίκεντρο το να δώσουμε κίνητρα για τη μείωση των πλαστικών ποτηριών μιας χρήσης και την αύξηση των reusable. Η αφορμή ήταν κυρίως ότι χρησιμοποιούσαμε ήδη όλοι τα reusable ποτήρια μας και είχαμε δει πόσο εύκολο και ωφέλιμο είναι (χάρη στις σπουδές μας στις περιβαλλοντικές επιστήμες). Σίγουρα ωρίμασε και εξελίχτηκε δραστικά κατά τη διάρκεια του Accelerator αλλά η αρχική ιδέα ήταν πάντα αυτή.

Startupper.gr: Περιγράψτε μας αναλυτικά τι προτείνει η ECOCup. Πώς λειτουργεί η λύση της, σε ποιους απευθύνεται, τι προβλήματα λύνει.

Θανάσης Κουκούλης: Η ECOCup μέσω της εφαρμογής που θα διατίθεται δωρεάν σε κάθε χρήστη, δηλαδή καθέναν από εμάς που θέλει να αγοράσει το ρόφημά του, θα ανταμείβει με εκπτώσεις και δώρα αν χρησιμοποιηθεί ένα ποτήρι πολλών χρήσεων(reusable) αντί για ένα πλαστικό μίας χρήσης. Ο καταναλωτής κατεβάζει την εφαρμογή και παίρνει το ποτήρι του μαζί όταν επισκέπτεται μια καφετέρια ώστε να λάβει το ρόφημα του σε αυτό και να σκανάρει μέσω της εφαρμογής ένα ξεχωριστό QR code που θα βρίσκεται εκεί. Έτσι το απολαμβάνει με έκπτωση και δε χρησιμοποιεί πλαστικά μίας χρήσης. Με μία τόσο απλή διαδικασία προσπαθούμε να κάνουμε τον καθένα να συμμετέχει ως μέρος της λύσης του προβλήματος των πλαστικών μίας χρήσης.

Το ισοδύναμο παραγωγής που έχει εξοικονομηθεί από ένα χρήστη ή μια επιχείρηση

Έτσι, την ίδια ώρα, κάθε καφετέρια αποκτάει ένα πιο πράσινο χαρακτήρα και συμβάλλει ενεργά και ευκολά στο να υπάρχουν λιγότερα πλαστικά απορρίμματα. Ακόμα αποκτάει πρόσβαση σε ψηφιακά εργαλεία πωλήσεων και marketing ώστε να προσελκύσει παραπάνω πελατεία. Τέλος, ένα από τα πιο σημαντικά features είναι ότι μετά από κάθε συναλλαγή, καταγράφεται το ισοδύναμο παραγωγής του κάθε ποτηριού που έχει εξοικονομηθεί(CO2, Δέντρα, Λίτρα νερού) τόσο στο χρήστη όσο και στην επιχείρηση συνολικά δείχνοντας στο καθένα πόσο μεγάλο impact έχει ακόμα και 1 ποτήρι.

Startupper.gr: Πώς εξελίξατε αυτή την πρόταση κατά τη διάρκεια του Hackathon και του Innovation Lab; 

Θανάσης Κουκούλης: Αρχικά δημιουργήθηκε η εφαρμογή μας χάρη στον Γιάννη που έκανε καταπληκτική δουλειά. Δημιουργήθηκαν τα features, τα κοινωνικά μας δίκτυα και η ιστοσελίδα μας. Ολοκληρώσαμε έρευνα αγοράς στους Καταναλωτές, σε δείγμα 1250 άτομα κάθε ηλικίας σε όλη τη χώρα μέσω ερωτηματολογίων για να δούμε τις εντυπώσεις τους από την ιδέα και τη δράση της. Ξεκινήσαμε έρευνα σε επιχειρήσεις(ακόμα είναι ongoing) ώστε να επιβεβαιώσουμε ότι υπάρχει ζήτηση για αυτό που κάνουμε. Πραγματοποιήθηκε έρευνα ανταγωνισμού σε Ελλάδα- Ευρώπη όπως και επαφές με επιχειρήσεις, αρχικά με συνεντεύξεις και μετά με εκδήλωση ενδιαφέροντος για συνεργασία σε μετέπειτα στάδιο.

Startupper.gr: Πόσο σημαντική ήταν η υποστήριξη των διοργανωτών στην πορεία αυτή; Τι θεωρείτε ότι σας βοήθησε περισσότερο και που πιστεύετε ότι γίνατε καλύτεροι;

Θανάσης Κουκούλης: Η υποστήριξη που είχαμε ήταν απίστευτη καθώς διοργανώθηκαν για εμάς υποστηρικτικά σεμινάρια κάθε τύπου που μας βοήθησαν να κάνουμε την ιδέα από θεωρία πράξη. Είχαμε την δυνατότητα να κανονίσουμε κλήσεις με επιφανείς ειδικούς σε κάθε τομέα και να βρούμε απαντήσεις σε κάθε μας απορία, κάτι που θεωρούμε ότι μας απογείωσε. Όλο αυτό το ασφαλές περιβάλλον που δημιούργησαν για εμάς οι διοργανωτές μας βοήθησε να εστιάσουμε στη λύση και να επωφεληθούμε στο έπακρο. Τέλος, η ύπαρξη και η απίστευτη βοήθεια των lead mentors, του Δημήτρη Πανόπουλου, του Μάριου Μπαλή και της Μαρίας Χατζηαντωνίου ήταν καθοριστική στο να δημιουργήσουμε μια λύση ολοκληρωμένη τόσο σε επίπεδο αγοράς όσο και επιστημονικής προσέγγισης και τους ευχαριστούμε βαθύτατα για αυτό.

Δύο από τα μέλη της ECOCup κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας τους για τον μεγάλο τελικό

Startupper.gr: Την ημέρα του τελικού, ανακοινώσατε τη συνεργασία σας με μια ακόμα ομάδα του Hackathon, τη Resolution, που έχει δημιουργήσει ένα «παιχνίδι» που ενθαρρύνει τους χρήστες να χρησιμοποιούν εναλλακτικά προϊόντα αντί των πλαστικών μίας χρήσης. Πώς προέκυψε η συνεργασία αυτή; Υπάρχει χώρος για αντίστοιχες συνεργασίες στο μέλλον;

Θανάσης Κουκούλης: Η προσπάθεια βελτίωσης των περιβαλλοντικών συνθηκών είναι ομαδική δουλειά και έχει εκθετικά αποτελέσματα όταν προσπαθούν περισσότεροι. Έχοντας αυτό κατά νου και καθώς αρχίσαμε να γνωρίζουμε καλύτερα τα παιδιά και τις ιδέες τους, συμπεράναμε ότι θα ήταν τρομερή ευκαιρία να συνεργαστούμε. Πιστέψαμε από νωρίς στην ιδέα και στην ομάδα τους και όταν είδαμε ότι σχεδίαζαν την εφαρμογή τους τους προσεγγίσαμε ρωτώντας αν θέλουν να συνεργαστούμε και με ποιο τρόπο. Προσπαθήσαμε να το κρατήσουμε ως έκπληξη μέχρι και τη τελευταία μέρα και θεωρούμε ότι μέσω συνεργασιών και συνεργειών μπορεί να προστεθεί αξία σε κάθε δράση. Τέλος ήταν μια ευκαιρία να σχεδιάσουμε στην εφαρμογή μας λειτουργίες συνδεσιμότητας με άλλες πλατφόρμες, να μάθουμε να σκεφτόμαστε ομαδικά και out of the box αλλά και να βρούμε καλούς φίλους και συνεργάτες.

Startupper.gr: Γενικότερα, πώς σχεδιάζετε να προχωρήσετε από εδώ και στο εξής; Ποια είναι τα πλάνα σας, υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος στόχος για το επόμενο διάστημα; Πώς θα αξιοποιήσετε τα έπαθλα και τις εμπειρίες σας;

Θανάσης Κουκούλης: Θέλουμε μέσα στο καλοκαίρι να τρέξουμε το πιλοτικό μας, να δοκιμαστεί η εφαρμογή από χρήστες και επιχειρήσεις αλλά και να προστεθούν νέα/τελειοποιηθούν τα features που σχεδιάζαμε εξαρχής. Βλέποντας πως λειτουργούν «γίγαντες» όπως η Crowdpolicy, η Lidl Hellas και το ίδρυμα Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη, πήραμε μαθήματα που θα προσπαθήσουμε να τα ενσωματώσουμε στο πως να λειτουργούμε και εμείς από δω και στο εξής. Οι εμπειρίες και τα μαθήματα είναι αναμφισβήτητα το μεγαλύτερο έπαθλο μέσα από όλο αυτό το εξάμηνο. βγήκαμε άλλοι άνθρωποι από αυτή την τεράστια εμπειρία και νιώθουμε πολύ τυχεροί, ευγνώμονες και ικανοποιημένοι.

Η ομάδα της ECOCup στη διάρκεια της βράβευσης

Startupper.gr: Τέλος, θα προτείνατε σε άλλους φοιτητές ή ανθρώπους που ασχολούνται με την καινοτομία να λάβουν μέρος σε ένα Hackathon όπως αυτό της Lidl Ελλάς και του Ιδρύματος Λασκαρίδη; Αν ναι, γιατί;

Θανάσης Κουκούλης: Ναι, φυσικά. Τέτοιες διοργανώσεις, υποστηριζόμενες από φορείς που καινοτομούν καθημερινά και δρουν ενεργά στο να φέρουν την αλλαγή στην χώρα μας είναι ευκαιρίες να γίνεται πρόοδος. Ακόμα και για άτομα που δε το έχουν ξανακάνει. Είναι ευκαιρία να γνωρίσεις νέο κόσμο να σε βοηθήσει και να σε καθοδηγήσει στο ξεκίνημά σου, να κάνεις φιλίες και να ασχοληθείς με αυτό που σου αρέσει αλλά και να ξεπεράσεις τα όριά σου και να γίνεις καλύτερος σαν άτομο. Ελπίζουμε να υπάρχει συνέχεια στη κομβική συνεργασία αυτών των φορέων και έχουμε πολλούς κατά νου που θα τους προτείνουμε να συμμετέχουν και να δοκιμαστούν.

 

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις