StartUpper

Τάσος Τζήκας, Πρόεδρος ΔΕΘ-HELEXPO: «Ραντεβού» με την επιχειρηματικότητα, την καινοτομία και τις νέες τεχνολογίες

Ο μακροβιότερος πρόεδρος του εθνικού εκθεσιακού φορέα Τάσος Τζήκας μιλάει στο Starupper Mag, μεταξύ άλλων, για τους πιο σημαντικούς σταθμούς στα δέκα χρόνια που βρίσκεται στο τιμόνι της ΔΕΘ-HELEXPO, το νέο οικοσύστημα καινοτομίας, στο οποίο δίνεται ιδιαίτερη έμφαση, και για την ανάπλαση του Εκθεσιακού Κέντρου που θα συμβάλει στη μετατροπή της Θεσσαλονίκης σε ένα επιχειρηματικό hub για τη νοτιοανατολική Ευρώπη.

S.M. Δέκα χρόνια στο τιμόνι της ΔΕΘ. Ο μακροβιότερος πρόεδρος του εθνικού εκθεσιακού φορέα. Ποιες στιγμές θεωρείτε καθοριστικές σε αυτήν τη δεκαετία;

T. Τζήκας: Αυτή η δεκαετία ήταν γεμάτη δημιουργικές στιγμές, αλλά και προκλήσεις. Οι σημαντικοί σταθμοί της ήταν πολλοί, θέλω να μείνω όμως σε τρεις κομβικούς για εμένα: Ο ένας ήταν το 2012, όταν εκπονήθηκε η χρηματοοικονομική μελέτη που σύγκρινε τα δύο σενάρια για το Εκθεσιακό Κέντρο, την παραμονή και την ανάπλασή του στο κέντρο της πόλης ή τη μετεγκατάστασή του στη Σίνδο.

Ο δεύτερος σταθμός ήταν το 2013, οπότε πραγματοποιήθηκε η ενοποίηση των δύο εταιρειών, ΔΕΘ και Helexpo, και ο ενοποιημένος πλέον εκθεσιακός φορέας μπήκε σε μια νέα αναπτυξιακή τροχιά. Ένας ακόμη σταθμός ήταν, το 2019, η έγκριση του χωρικού σχεδίου για την ανάπλαση από το υπουργείο Περιβάλλοντος, ενώ ο πλέον πρόσφατος ήταν η ολοκλήρωση του Διεθνούς Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού για το εμβληματικό αυτό έργο στα τέλη Ιουνίου, ο οποίος ανέδειξε και τη νικήτρια σχεδιαστική πρόταση για το νέο Εκθεσιακό και Συνεδριακό Κέντρο.

S.M. Θα δώσει έμφαση η φετινή ΔΕΘ στο κομμάτι της καινοτομίας, της επιχειρηματικότητας και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων;

T. Τζήκας: Η καινοτομία και η επιχειρηματικότητα βρίσκονται διαχρονικά στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος της ΔΕΘ.

Μάλιστα, τα τελευταία χρόνια έχουμε κάνει σημαία την τεχνολογία και δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση ειδικά στο νέο οικοσύστημα καινοτομίας που έχει δημιουργηθεί στη Θεσσαλονίκη. Ειδικά φέτος, προετοιμάζουμε πολλές δράσεις σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης στο μέτωπο της καινοτομίας και της νεοφυούς επιχειρηματικότητας.

Όσο για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, δεν υπάρχει καλύτερη απόδειξη για την έμφαση που δίνουμε στη φετινή διοργάνωση από τη συμμετοχή της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος και Επιμελητηρίων της Θεσσαλονίκης, που επέλεξαν τη ΔΕΘ για να σηματοδοτήσουν τη δική τους οικονομική επανεκκίνηση.

S.M. Καινοτομία και ΔΕΘ μπορούμε να πούμε ότι συμβαδίζουν; Ποιες είναι οι καινοτομίες της Διεθνούς Έκθεσης στο πέρασμα του χρόνου;

T. Τζήκας: Η έμφαση που δίνουμε στις νέες τεχνολογίες είναι από μόνη της μια καινοτομία για μια συμβατική, γενική έκθεση. Πέρα όμως από αυτό, η ΔΕΘ από την πρώτη κιόλας διοργάνωση, το 1926, ήταν συνυφασμένη με την καινοτομία. Στις διοργανώσεις της παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά δεκάδες επιτεύγματα της τεχνολογίας και της επιστήμης, πρωτοποριακά για την εποχή.

Είναι ενδεικτικό πως στην 1η ΔΕΘ παρουσιάστηκε στο περίπτερο φαρμακευτικών προϊόντων «Παστέρ» η ριζική θεραπεία της συφιλίδος με το ελληνικό βισμούθιο και των ρευματισμών με τη ρευματόλη, στη ΔΕΘ του 1931 παρουσιάστηκε απονικοτινισμένος καπνός από το Αυστριακό Μονοπώλιο Καπνού, το 1935 η γερμανική εταιρεία Telefunken παρουσίασε ραδιόφωνα παγκοσμίου λήψεως και στο ιταλικό περίπτερο παρουσιάστηκε το πρώτο κλιματιστικό, ενώ μία χρονιά αργότερα παρουσιάστηκαν οι πρώτες μάσκες προστασίας σε περίπτωση χημικού πολέμου.

Το 1957 στο αμερικανικό περίπτερο ψήθηκε για πρώτη φορά στην Ευρώπη κοτόπουλο με ηλιακή ενέργεια, ενώ το 1974 η εταιρεία Πίτσος παρουσίασε το πρώτο υπεραυτόματο πλυντήριο ρούχων δώδεκα προγραμμάτων.

Είναι μόνο μερικά από τα πρωτοποριακά εκθέματα της ΔΕΘ, που ήταν διαχρονικά παρόντα στις διοργανώσεις της. Φτάνοντας δε στο σήμερα, η ΔΕΘ είναι παρούσα στο νέο κόσμο της ηλεκτροκίνησης μέσω της συνεργασίας της με την Cosmocar, φιλοξενώντας στις εγκαταστάσεις της ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα.

Κατά τη γνώμη μου όμως η μεγαλύτερη καινοτομία της ΔΕΘ έρχεται από το μέλλον και το βιοκλιματικό χαρακτήρα του νέου της Εκθεσιακού και Συνεδριακού Κέντρου.

S.M. Η φετινή ΔΕΘ θα είναι η πρώτη μεγάλη Έκθεση που θα διοργανωθεί στην Ευρώπη το 2021, θέτοντας τον οργανωτικό πήχη για όλες τις ανάλογες διοργανώσεις. Σε ποια σημεία δίνεται έμφαση;

T. Τζήκας: Στόχος μας είναι να στείλουμε με τη φετινή διοργάνωση μήνυμα επιστροφής στην κανονικότητα. Δίνουμε «ραντεβού» με την επιχειρηματικότητα, την καινοτομία, τις νέες τεχνολογίες και βέβαια με τον κόσμο τον οποίο περιμένουμε να επιστρέψει στη ΔΕΘ, μετά από έναν χρόνο απουσίας, εξαιτίας της πανδημίας. Είμαστε αισιόδοξοι για την επόμενη μέρα και ευελπιστούμε να γίνουμε ξανά το σημείο συνάντησης της πόλης, όπως κάθε Σεπτέμβριο.

S.M. Με κεντρικό θεματικό άξονά της το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον της χώρας, η φετινή ΔΕΘ πώς διδάσκεται από το παρελθόν, πώς βιώνει το παρόν και πώς εμπνέεται και σχεδιάζει το μέλλον;

T. Τζήκας: Η ΔΕΘ έχει περάσει διά πυρός και σιδήρου στα 95 χρόνια της ιστορίας της. Έζησε έναν παγκόσμιο πόλεμο, βομβαρδίστηκε, πέρασε μεγάλες αλλαγές, αλλά άντεξε, δείχνοντας τεράστιες αντοχές και προσαρμοστικότητα, κρατώντας τα μαθήματα του παρελθόντος ως παρακαταθήκη για το μέλλον. Βιώνει το παρόν της με δυναμική, δίνοντας έμφαση στις νέες τεχνολογίες και στην καινοτομία και σχεδιάζει το μέλλον της με αιχμή την ανάπλαση του Εκθεσιακού και Συνεδριακού Κέντρου, που θα αλλάξει τα δεδομένα και θα ανεβάσει τον εκθεσιακό πήχη πολύ ψηλά.

S.M. Τι αναμένεται να κερδίσει η Θεσσαλονίκη και η ευρύτερη περιοχή από την ανάπλαση του Εκθεσιακού Κέντρου;

T. Τζήκας: Η ανάπλαση του Εκθεσιακού Κέντρου αποτελεί μια μεγάλη ευκαιρία όχι μόνο για την εκθεσιακή μας δραστηριότητα, αλλά και για την τοπική οικονομία, αφού θα συμβάλει στη μετατροπή της Θεσσαλονίκης σε ένα επιχειρηματικό hub για τη νοτιοανατολική Ευρώπη, αλλά και σε έναν τουριστικό προορισμό.

Δεν θα σταματήσω να λέω πως η ανάπλαση του Εκθεσιακού και Συνεδριακού Κέντρου είναι μια win-win-win κατάσταση για τη Θεσσαλονίκη, τους πολίτες της και την εκθεσιακή της δραστηριότητα. Το εμβληματικό αυτό πρότζεκτ έρχεται να δώσει απάντηση στην αγωνία της Θεσσαλονίκης για οικονομική ανάπτυξη, θα βελτιώσει την ποιότητα ζωής των κατοίκων της, προσφέροντας ένα αστικό πάρκο πρασίνου και θα ενισχύσει τον τοπικό, περιφερειακό και διεθνή ρόλο της ΔΕΘ-Helexpo.

S.M. Η ολοκλήρωση του νέου Εκθεσιακού και Συνεδριακού Κέντρου σχεδιάζεται για το 2026, με τα 100 χρόνια της ΔΕΘ. Πώς οραματίζεστε αυτήν τη συγκυρία;

T. Τζήκας: Θα είναι μια λαμπρή γιορτή για τη Θεσσαλονίκη και θα σηματοδοτήσει την υλοποίηση ενός ονείρου, ενός οράματος που θα βοηθήσει την πόλη να μπει σε μια νέα περίοδο της ιστορίας της.

Το νέο Εκθεσιακό και Συνεδριακό Κέντρο θα γίνει το starting point για μια νέα εποχή, όπου η Θεσσαλονίκη θα αναδειχθεί σε περιφερειακό κέντρο της νοτιοανατολικής Ευρώπης όχι μόνο εκθεσιακά, αλλά και οικονομικά.

S.M. Τι έχει προσφέρει συνολικά στη ΔΕΘ η λειτουργία της Ψηφιακής Ελλάδας; Έχει, για παράδειγμα, δώσει την ευκαιρία σε Startups να παρουσιάσουν τη δουλειά τους σε ευρύ κοινό και τη δυνατότητα για τη δημιουργία δικτύων;

T. Τζήκας: Η Ψηφιακή Ελλάδα αποτέλεσε όλα τα προηγούμενα χρόνια το εφαλτήριο προβολής Startups που έκαναν τα πρώτα τους βήματα. Οι Startups που φιλοξενήσαμε είχαν την ευκαιρία να προβάλουν τη δουλειά τους, να δικαιωθούν τόσο με άλλες επιχειρήσεις όσο και με το ευρύ κοινό και να ανοίξουν διαύλους συνεργασίας σε πολλές περιπτώσεις. Πλέον ως Elevated Greece το φετινό αφιέρωμα στη νεοφυή επιχειρηματικότητα και καινοτομία επιστρέφει δριμύτερο και με πολλές εκπλήξεις.

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις