Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

Κατερίνα Σαριδάκη (Διευθύντρια CapsuleT) – CapsuleT: 5 χρόνια επιτυχημένο Startup Acceleration 

O CapsuleT συμπληρώνει 5 χρόνια ζωής, έχει ολοκληρώσει 10 προγράμματα επιτάχυνσης στα οποία συμμετείχαν πάνω από 240 founders και με αυτή την αφορμή μιλήσαμε με την Κατερίνα Σαριδάκη για το παρόν και το μέλλον του επιταχυντή του Ξ.Ε.Ε.

O CapsuleT Travel & Hospitality Accelerator είναι μία πρωτοβουλία του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (Ξ.Ε.Ε.) ο οποίος συστάθηκε το 2019. Στόχος του είναι η δημιουργία ενός καινοτόμου οικοσυστήματος στον τουριστικό κλάδο μέσω της προσφοράς ευκαιριών δημιουργίας και ανάπτυξης Startups με παγκόσμια προοπτική και αντίκτυπο. Παράλληλα, σκοπός του είναι να συνδράμει στην ανάπτυξη λύσεων για τα ξενοδοχεία με γνώμονα τις ανάγκες των Ελλήνων ξενοδόχων, να παρέχει, δηλαδή, λύσεις από την αγορά για την αγορά. O CapsuleT συμπληρώνει 5 χρόνια ζωής, έχει ολοκληρώσει 10 προγράμματα επιτάχυνσης στα οποία συμμετείχαν πάνω από 240 founders και με αυτή την αφορμή μιλήσαμε με την Κατερίνα Σαριδάκη για το παρόν και το μέλλον του επιταχυντή του Ξ.Ε.Ε.

Startupper MAG: Ποιο είναι το προφίλ των Startups που συμμετέχουν και ποιες υπηρεσίες παρέχει ο επιταχυντής;

K. Σαριδάκη: Το προφίλ των Startups πoυ εντάσσονται στο πρόγραμμα acceleration είναι early stage ομάδες που έχουν δημιουργήσει το βασικό τους πρωτότυπο, την ιδρυτική τους ομάδα και το επιχειρηματικό μοντέλο τους και θέλουν να βελτιώσουν όλα τα παραπάνω στοιχεία σύμφωνα με τις ανάγκες της αγοράς. Εμείς βοηθούμε τις ομάδες μας με μια πλειάδα δωρεάν υπηρεσιών και δράσεων όπως business/market skills workshops, mentoring sessions, meetups με εκπροσώπους του οικοσυστήματος, on-site visits σε ξενοδοχεία και τουριστικές επιχειρήσεις.

Σκοπός μας είναι όλες αυτές οι δράσεις να τους προσφέρουν περαιτέρω εμβάθυνση με τον κλάδο και τις ανάγκες του και ταυτόχρονα να τους δικτυώσουν άμεσα με μελλοντικούς συνεργάτες, επενδυτές και πελάτες για νέες συνεργασίες, πιλοτικές εφαρμογές και βέβαια πωλήσεις!

Οι ιδέες που βλέπουμε κάθε χρόνο να έρχονται στα προγράμματά μας είναι σε αρκετά καλό επίπεδο και, κάθε χρόνο, αναπτύσσονται ακόμα περισσότερες που συμβαδίζουν με την εξέλιξη του κλάδου τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Αρκετές ομάδες του επιταχυντή βρέθηκαν να χτίζουν εταιρίες μέσα στην περίοδο του Covid-19, γεγονός που δε βοήθησε την ταχύτερη ανάπτυξή τους όταν ο κλάδος είχε μείνει για αρκετό καιρό «εκτός λειτουργίας». Όμως το θετικό είναι ότι ένας μεγάλος αριθμός έχει καταφέρει όχι μόνο να συντηρηθεί, αλλά πλέον βλέπουμε ομάδες να αναπτύσσονται τόσο αναφορικά με το πελατολόγιό τους όσο και με τις χρηματοδοτήσεις που λαμβάνουν κυρίως από αγγέλους επενδυτές.

Τον παλμό της εξέλιξης τον βλέπουμε ακόμα πιο έντονα μέσα από τον διαγωνισμό Idea Platform, όπου στους δύο τελευταίους διαγωνισμούς, τόσο τον περσινό όσο και αυτόν που τρέχουμε αυτή την περίοδο, οι συμμετοχές είναι και σε υψηλό αριθμό αιτήσεων αλλά και με σημαντικές λύσεις και προτάσεις για νέα προϊόντα και υπηρεσίες από πολύ καταρτισμένους συμμετέχοντες φοιτητές από διάφορα αντικείμενα σπουδών.

Εν κατακλείδι, το Idea Plaform αποτελεί την σφυγμομέτρηση της μελλοντικής εξέλιξης των travel tech Startups μας και τα μηνύματα είναι αισιόδοξα!

Startupper MAG: Τι πρέπει να γίνει για να έχουμε παραγωγή ακόμα περισσότερων Startups ως χώρα;

K. Σαριδάκη: Η αλήθεια είναι ότι ο τουρισμός αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους και σημαντικότερους τομείς στη χώρα μας κρίνοντας τόσο από τα οικονομικά στοιχεία όσο και από τα αυξανόμενα νούμερα επισκεπτών και επενδύσεων στην Ελλάδα. Η αναλογία σε Startups σε σχέση με τα υπόλοιπα νούμερα του
κλάδου, δε θα έλεγα ότι συμβαδίζουν απόλυτα, αν και στο μητρώο του Elevate Greece βλέπουμε ότι οι Startups τουρισμού κινούνται μεταξύ 2ης και 4ης θέσης. Παρόλα αυτά, υπάρχει μεγάλο περιθώριο ανάπτυξης ακόμα περισσότερων Startups που θα εξυπηρετούν τόσο τις ανάγκες της Ελλάδας όσο και του εξωτερικού.

Άλλωστε βλέπουμε και από τις συμμετοχές μας στις διεθνείς εκθέσεις του Λονδίνου, Μαδρίτης και Βερολίνου ότι οι ελληνικές startups τραβούν το ενδιαφέρον και πετυχαίνουν νέες συνεργασίες και εκτός των συνόρων μας. Αυτό που χρειάζεται είναι να αγγίξουμε ακόμα περισσότερο το ενδιαφέρον των νέων γύρω από τον κλάδο μας, να υπάρξουν περισσότερες ευκαιρίες χρηματοδότησης, κινήτρων και ειδικών προγραμμάτων που να στηρίζουν την ελληνική τουριστική startup, και βέβαια να υπάρξουν συνέργειες μεταξύ φορέων, ειδικών και επιστημόνων που θα δουλέψουν σε σημαντικές λύσεις για προβλήματα του κλάδου, όπως η βιωσιμότητα, η ενέργεια, η διαχείριση πόρων, ο υπερτουρισμός, η προβολή εξειδικευμένων υπηρεσιών/προορισμών, τα smart cities και άλλους σημαντικούς τομείς ανάπτυξης που συνδέονται με τον τουρισμό.

Startupper MAG: Πώς συνδέονται οι Startups με την ξενοδοχειακή αγορά; Πείτε μας μερικά πετυχημένα παραδείγματα συνεργασιών.

K. Σαριδάκη: Τώρα αναφέρεστε ίσως στο σημαντικότερο κομμάτι του CapsuleT, αυτό της διασύνδεσης της ξενοδοχίας με τις Startups μας, κομμάτι που αποτελεί και τον πυρήνα των δράσεών μας και της δημιουργίας του επιταχυντή μας. Όπως ανέφερα και παραπάνω, ο CapsuleT έχει εντάξει μέσα στο acceleration πρόγραμμα δραστηριότητες άμεσης διασύνδεσης με τα ξενοδοχεία, όπως on-site visits μέσα στις ξενοδοχειακές μονά-
δες. Σκοπός είναι οι συναντήσεις με στελέχη και ιδιοκτήτες, η συμμετοχή σε μεγάλες ελληνικές εκθέσεις (όπου οι Startup μας μέσω του περιπτέρου CapsuleT συναντούν εκπροσώπους του κλάδου), η συμμετοχή σε μεγάλες διοργανώσεις, όπως η Γενική Συνέλευση Ξ.Ε.Ε. και το International Hospitality Forum, με παρουσιάσεις επί σκηνής αλλά και προωθητικές ενέργειες προβολής στη συνολική βάση μελών του Ξ.Ε.Ε. μέσω email campaigns και ειδικές προσφορές γνωριμίας. Δε σταματάμε όμως εκεί, αφού από φέτος έχουμε ξεκινήσει μια σειρά εντατικών επισκέψεων ανά την Ελλάδα, όπου σε συνεργασία με τις τοπικές ενώσεις ξενοδόχων συνδιοργανώνουμε ειδικές εκδηλώσεις παρουσιάσεων επιλεγμένων startups. Μια αποστολή μεταξύ 10 με 12 Startups έχει ήδη πραγματοποιηθεί στην Αθήνα, σε δύο ειδικές εκδηλώσεις και έχει ταξιδέψει σε Ζάκυνθο, Καβάλα και Δράμα και ετοιμαζόμαστε για Σαντορίνη, Κρήτη, Ρόδο, Κατερίνη, Κέρκυρα, Ιωάννινα και άλλες πόλεις ανά την Ελλάδα. Και μην ξεχνάμε και τις συμμετοχές μας σε διεθνείς εκθέσεις στο περίπτερο του
ΕΟΤ, όπου και εκεί βλέπουμε να γίνονται νέες συνεργασίες τόσο με Έλληνες ξενοδόχους όσο και με ξένες εταιρίες.

Μέσα από αυτές τις διαδικασίες, οι Startups μας καταφέρνουν να επιτύχουν σε σύντομο χρονικό διάστημα μεγάλες συνεργασίες και ανάπτυξη νέου πελατολογίου –πολλές φορές και Χ5 σε σχέση με το πελατολόγιο που είχαν όταν ξεκινούσαν το πρόγραμμά μας– και μέσα σε ένα διάστημα 5 μηνών καταφέρνουν να κλείσουν συνεργασίες που μόνες τους ίσως θα χρειάζονταν το τριπλάσιο χρονικό διάστημα για να το πετύχουν. Αυτό συμβαίνει τόσο με τις Startups που εστιάζουν στα ξενοδοχεία όσο κι εκείνες που επικεντρώνονται στον b2b τομέα του τουρισμού.

Startupper MAG: Πώς κρίνετε τον ψηφιακό μετασχηματισμό των ξενοδοχείων και του ευρύτερου τομέα γενικά; Ποιες οι μεγαλύτερες προκλήσεις που συναντούν τα ξενοδοχεία και με ποιο τρόπο ο CapsuleT καλύπτει αυτές τις προκλήσεις;

K. Σαριδάκη: Έχουν γίνει πολλά βήματα για τον ψηφιακό μετασχηματισμό των ξενοδοχείων, ιδιαίτερα μέσα από την περίοδο του Covid και έπειτα, τόσο από εμάς και άλλους σχετικούς φορείς όσο και από ειδικά προγράμματα της ΕΕ. Παρόλα αυτά, βλέπουμε ότι υπάρχει ακόμα μεγάλο περιθώριο ανάπτυξης, ειδικά σε ότι αφορά τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, το μικρό οικογενειακό ξενοδοχείο και την τουριστική επιχείρηση, που άλλωστε είναι και το μεγαλύτερο τμήμα της αγοράς μας. Αυτό που βλέπουμε τόσο μέσα από τις συζητήσεις μας με εκπροσώπους, κατά τη διάρκεια των επισκέψεών μας, όσο και από τις έρευνες του ΙΤΕΠ, που αποτελεί και μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις, είναι το κόστος αγοράς και συντήρησης τέτοιων λύσεων. Τα συστήματα που χρειάζεται να εντάξουν στις επιχειρήσεις τους είναι για πολλαπλές και διαφορετικές εφαρμογές – από συστήματα διαχείρισης κρατήσεων, διαχείρισης φήμης, τιμολογιακής πολιτικής (Rate shopper), διαχείρισης μονάδας (PMS), διαχείρισης ενέργειας (BMS) και άλλα πολλά. Κατ’ επέκταση, έχουν
βρεθεί σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα μπροστά σε μια μεγάλη πρόκληση αλλαγών που απαιτούν αρκετές παράλληλες επενδύσεις.

Άλλες προκλήσεις είναι η κατάρτιση των ιδιοκτητών και προσωπικού καθώς και γενικότερα η εύρεση προσωπικού που έχει ήδη γνώσεις ψηφιακών λύσεων. Στο τελευταίο αυτό μέρος είναι που έρχεται ο CapsuleT ώστε να συμβάλει μέσα από τις Startups που έχει στην κοινότητά του, να βοηθήσει στη γνωστοποίηση λύσεων και εφαρμογών, να φέρει σε άμεση επαφή τις ομάδες του με τον ξενοδόχο, να τον εκπαιδεύσει για τις νέες τάσεις και να του προσφέρει επιλογές που θα καλύψουν ανάγκες του. Παράλληλα, βλέπουμε και τις startups μας να παίρνουν πολλές φορές τον ρόλο του συμβούλου ακόμα κι αν η λύση τους είναι μια σχετικά απλή εφαρμογή.

Βλέπουμε, δηλαδή, ότι δαπανούν σημαντικό χρόνο στο να βοηθήσουν τον επαγγελματία και το προσωπικό του να μάθει να χρησιμοποιεί σωστά αυτή την εφαρμογή και να κατανοεί το κέρδος που έχει από τη χρήση τέτοιων λύσεων.

Startupper MAG: Τι αναμένεται να δούμε στο μέλλον από τον CapsuleT;

K. Σαριδάκη: Κλείνοντας την πρώτη 5ετία μας, είμαστε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι με τα αποτελέσματα του CapsuleT, τόσο από πλευράς χτισίματος μιας καινοτόμου και δημιουργικής κοινότητας στον κλάδο του τουρισμού, που έλειπε από τη χώρα μας έως πρότινος, όσο και με τις ομάδες που έχουμε δει να αναπτύσσονται και τις προοπτικές των νέων ιδεών που έρχονται συνεχώς. Το κυριότερο είναι ότι μας
αγκάλιασε ο κλάδος μας, οι ξενοδόχοι και οι τουριστικές επιχειρήσεις και αναγνωρίστηκε το έργο μας μέσα από βραβεύσεις, όπως το βραβείο «Καλύτερο Πρόγραμμα Επιτάχυνσης» στα South European Startup Awards το 2022.

Τώρα, τα επόμενα βήματα προφανώς αφορούν τον εμπλουτισμό του περιεχόμενου των προγραμμάτων
μας – κάτι που κάνουμε συνεχώς ανανεώνοντας workshops, μέντορες και συνεργάτες – καθώς και την επένδυση σε νέες συνεργασίες που προάγουν τομείς, όπως η Sustainability και ESG, η χρηματοδότηση
και η εξωστρέφεια των Startups. Ιδιαίτερη έμφαση θα δώσουμε στους δύο τελευταίους τομείς, στηρίζοντας την πρόσβαση στη χρηματοδότηση μέσα από ένα δίκτυο angels investors και την εξωστρέφεια των ομάδων μας μέσα από ειδικές αποστολές και συνέργειες με φορείς του εξωτερικού.

 

Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο Startupper MAG #48

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις