CDR: Η λύση στην υπερθέρμανση του πλανήτη ή GreenWashing της BigTech;

Παρά τον καταιγισμό με δεσμεύσεις για το κλίμα στο Νταβός, οι εκπομπές της Microsoft, αυξήθηκαν από περίπου 11,6 εκατ. μετρικούς τόνους CO2 το οικονομικό έτος 2020 σε περίπου 14 εκατ. μετρικούς τόνους το οικονομικό έτος 2021

Επένδυση 500 εκατ. δολ. σκοπεύει να πραγματοποιήσει η Alphabet, η Microsoft και η Salesforceσε μία νέα πράσινη τεχνολογία.

Υποτίθεται πως η νέα αυτή τεχνολογία «Carbon Dioxide Removal» συμβάλλει στην αποφυγή της υπερθέρμανσης του πλανήτη. Πρόκειται για μια από τις πιο πρόσφατες πρωτοβουλίες της Big Tech, προκειμένου να προωθήσει την αναδυόμενη τεχνολογία. Παράλληλα, η ίδια παρουσιάζεται ως παγκόσμιος ηγέτης, όσον αφορά στη λήψη μέτρων για την κλιματική αλλαγή.

Ανεξάρτητα από αυτό, οι εταιρείες αυτές έχουν πολλή δουλειά να κάνουν για να αντιμετωπίσουν τις δικές τους εκπομπές, η απομάκρυνση του διοξειδίου του άνθρακα (CDR) δεν είναι η λύση για τη ρύπανση της Big Tech

Το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ εγκαινίασε πέρυσι μια πρωτοβουλία με την ονομασία First Movers Coalition – στην οποία συμμετέχουν η Microsoft, η Salesforce και η Alphabet – η οποία στοχεύει στην αντιμετώπιση αυτών των δύσκολα περιορίσιμων εκπομπών.

Στόχος της πρωτοβουλίας είναι μείωση των εκπομπών τους – αν όχι να τις εξαλείψουν. Οι εταιρείες τεχνολογίας μπορεί να έχουν κάποιες υπολειμματικές εκπομπές, ίσως από τη βαριά βιομηχανία στις αλυσίδες εφοδιασμού τους, τις οποίες θα ήθελαν να μειώσουν αφού έχουν ήδη εισέλθει στην ατμόσφαιρα. Αλλά για τις εταιρείες τεχνολογίας με μεγάλο μέρος των δραστηριοτήτων τους και των σχετικών εκπομπών σε κέντρα δεδομένων, δεν υπάρχει καμία δικαιολογία για την ρύπανση που προκαλούν, εξ αρχής.
Οι τεχνολογικοί γίγαντες που διαφημίζουν την απομάκρυνση του διοξειδίου του άνθρακα λένε ότι δημιουργούν τη νεοσύστατη αγορά CDR για να διευκολύνουν άλλες εταιρείες να ακολουθήσουν την νέα τάση. Η απόκτηση περισσότερων υποστηρικτών σε αυτό το πρώιμο στάδιο υποτίθεται ότι θα καταστήσει την απομάκρυνση του άνθρακα πιο προσιτή, ώστε να μπορέσει να επεκταθεί δραματικά.

Τον Απρίλιο, η Stripe, η Alphabet, η Meta, η Shopify και άλλες εταιρείες ανέλαβαν από κοινού δέσμευση ύψους 925 εκατ. δολ. για την αγορά εκπομπών άνθρακα αυτή τη δεκαετία

Το 2020, η Microsoft υποσχέθηκε να εξαλείψει περισσότερο διοξείδιο του άνθρακα από ό,τι εκπέμπει μέχρι το 2030. Η Microsoft «θα χρησιμεύσει ως εταίρος εμπειρογνώμονας, μοιραζόμενη τα διδάγματα από τις δημοπρασίες της για την απομάκρυνση του διοξειδίου του άνθρακα», αναφέρει το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ για τη νέα δέσμευση ύψους 500 εκατ. δολ. που ανέλαβε η Big Tech στο Νταβός.

Ωστόσο, παρά τον καταιγισμό των νέων δεσμεύσεων για το κλίμα από τη Big Tech, οι εκπομπές πολλών εταιρειών συνεχίζουν να αυξάνονται. Οι εκπομπές της Microsoft, για παράδειγμα, αυξήθηκαν από περίπου 11,6 εκατ. μετρικούς τόνους CO2 το οικονομικό έτος 2020 σε περίπου 14 εκατ. μετρικούς τόνους το οικονομικό έτος 2021. Καθώς οι δραστηριότητές της αυξήθηκαν, αυξήθηκε και η ρύπανση από τη χρήση των συσκευών και των υπηρεσιών cloud της Microsoft.  Το οικολογικό αποτύπωμα της Salesforces αυξήθηκε ομοίως μαζί με την επιχείρησή της στο οικονομικό έτος 2022, παράγοντας πάνω από 1 εκατομμύριο μετρικούς τόνους CO2.

Σε έναν μεγάλο βαθμό και οι δύο εταιρείες πληρώνουν για να ακυρώσουν αρκετές από τις εκπομπές τους, ώστε να μπορούν να λένε ότι είναι «Carbon Neutral». Αλλά τα έργα αντιστάθμισης, όπως η διατήρηση των δασών και η φύτευση δέντρων, δεν έχουν καλό ιστορικό όσον αφορά την πραγματική μόνιμη απομάκρυνση του CO2 από την ατμόσφαιρα.

Τα σχέδια για την ανάπτυξη της αγοράς αφαίρεσης άνθρακα περιλαμβάνουν προσπάθειες να γίνει πιο αξιόπιστη από τα παραδοσιακά αντισταθμιστικά οφέλη. Όμως, προς το παρόν, ο μόνος εγγυημένος τρόπος για να αποτραπεί η κλιματική κρίση είναι η πρόληψη της ρύπανσης εξαρχής.

Και η Μεγάλη Τεχνολογία εξακολουθεί να είναι υπεύθυνη για τη δημιουργία μεγάλης ρύπανσης- μεγάλο μέρος της οποίας θα μπορούσε να αποφευχθεί με την ταχύτερη μετάβαση σε καθαρή ενέργεια. Αυτό αξίζει την ίδια προσοχή, αν όχι περισσότερη, με αυτή που δίνεται στο CDR.

«Είμαστε υπερήφανοι για τα βήματα που έχουμε κάνει, αλλά βασιζόμαστε επίσης σε ένα παγκόσμιο σύστημα που πρέπει να αλλάξει», δήλωσε ο Max Scher, ανώτερος διευθυντής βιωσιμότητας της Salesforce. «Επικεντρωνόμαστε σε αυτό που η επιστήμη μας λέει ότι πρέπει να κάνουμε για να περιορίσουμε την αύξηση της θερμοκρασίας στον 1,5C», δήλωσε ο Scher, επισημαίνοντας τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, τις λύσεις που βασίζονται στη φύση και την «απομάκρυνση του άνθρακα που θα χρειαστούμε στις μελλοντικές δεκαετίες». Η Salesforce δεσμεύτηκε σήμερα να αγοράσει 100 εκατομμύρια δολάρια σε μονάδες απομάκρυνσης του άνθρακα ως μέρος της ευρύτερης δέσμευσης.

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις