Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

Απαισιοδοξία για το μέλλον, ανθεκτικές στη κρίση και προσλήψεις στις ελληνικές επιχειρήσεις

Στο πλαίσιο της πρώτης παρουσίασης του EntrepreneursOrganization (ΕΟ) στην Ελλάδα ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα της έρευνας του Δείκτη Επιχειρηματικότητας η οποία πραγματοποιήθηκε τον Οκτώβριο 2016 και αφορούσε το χρονικό διάστημα Μαρτίου-Αυγούστου 2016.

Το EntrepreneursOrganization (ΕΟ) είναι ένα παγκόσμιο δίκτυο από και για επιχειρηματίες. Ιδρύθηκε το 1987 και πλέον αριθμεί περισσότερους από 12.000 επιχειρηματίες–μέλη και 160 παραρτήματα σε 50 χώρες. Το ΕΟ έχει σαν βασικό στόχο την προσωπική εξέλιξη των μελών του και, κατ’ επέκταση, παίζει καταλυτικό ρόλο στην ανάπτυξη των επιχειρήσεών τους.

Μάλλον απαισιόδοξες είναι οι προβλέψεις των Ελλήνων επιχειρηματιών για το πώς θα διαμορφωθεί το επιχειρηματικό περιβάλλον στη χώρα μας, μέσα στα επόμενα 2 χρόνια, καθώς μόνο το 22.81% πιστεύει ότι θα βελτιωθεί. Το 49.12% θεωρεί ότι θα χειροτερέψει και το 28.07% ότι θα παραμείνει ως έχει.

Πιο αναλυτικά, από τα ευρήματα της μελέτης προκύπτει ότι οι πιο σημαντικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές επιχειρήσεις, στην παρούσα φάση είναι οι εξής: – το νέο προφίλ των εργαζομένων (66,04%) – οι μεταβαλλόμενες καταναλωτικές ανάγκες (66%) – η ασταθής και υψηλή φορολογία (65,69%) – ο ανταγωνισμός από το εξωτερικό (45.75%) – οι νέες τεχνολογίες (45.56%) είναι οι πιο σημαντικές προκλήσεις. Σε μικρότερη κλίμακα η γραφειοκρατία (23.61%) και το μη φιλικό κράτος προς την επιχειρηματικότητα (23.35%).

Παράλληλα, τους τελευταίους 6 μήνες (Μάρτιος – Αύγουστος 2016) μόνο το 38,6% έχει πραγματοποιήσει κάποια σημαντική επένδυση. Ωστόσο οι επενδύσεις που έγιναν μοιράζονται – σε κτιριακές υποδομές (22.86%) – σε νέες τεχνολογίες (22.18%) – σε έρευνα και ανάπτυξη (22.91%) – σε ανθρώπινο δυναμικό (22.05%). Αντίστοιχα είναι τα ποσοστά και για το επόμενο εξάμηνο όσον αφορά στις επενδύσεις. Ετσι το 36.84% δηλώνει ότι είναι έτοιμο να προβεί σε κάποια σημαντική επένδυση, ενώ το 63.16%, όχι.

Επίσης, η πρόθεση των επιχειρηματιών όσον αφορά το που θα επενδύσουν παραμένει αμετάβλητη: – σε κτιριακές υποδομές (22.76%) – σε νέες τεχνολογίες (22.67%) – σε έρευνα και ανάπτυξη (22.48%) – σε ανθρώπινο δυναμικό (22.1%)

Επιπλέον, διστακτικοί φαίνονται οι επιχειρηματίες όσον αφορά στην έναρξη μία νέας επιχειρηματικής δραστηριότητας στο σημερινό οικονομικό περιβάλλον. Μόλις το 19.3% απάντησε ναι με σιγουριά, ενώ το 38.6% έδωσε αρνητική απάντηση. Ωστόσο σχεδόν οι μισοί επιχειρηματίες 42.11%, δήλωσαν ότι το σκέφτονται και ίσως να το τολμήσουν.

Θέσεις εργασίας

Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι το τελευταίο εξάμηνο (Μάρτιος – Αύγουστος 2016), παρά τη δύσκολη οικονομική συγκυρία δημιουργήθηκαν νέες θέσεις εργασίας στο 60% των επιχειρήσεων και μάλιστα σχεδόν στο σύνολό τους (94.12%) ήταν θέσεις πλήρους απασχόλησης.

Ειδικότερα, όσον αφορά στις ειδικότητες, οι προσλήψεις έγιναν με σειρά προτεραιότητας στους εξής τομείς:
– Πωλήσεις Εσωτερικού (50%)
– Ερευνα και Ανάπτυξη (44.12%)
– Πωλήσεις Εξωτερικού (41.18%)
– IT – Νέες Τεχνολογίες (38.24%)
– Marketing (32.35%)
– Παραγωγή (23.53%)
– Logistics (20.59%)

Στην ίδια όμως κατεύθυνση αναμένεται να κινηθούν και στο επόμενο εξάμηνο (Σεπτέμβριος 2016 – Φεβρουάριος 2017). Το μεγαλύτερο ποσοστό των συμμετεχόντων στην έρευνα βλέπει θετικά το ενδεχόμενο να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας. Ειδικότερα το 35,09% απάντησε ναι, το 35,09% ίσως και το 29.82% όχι, με τις θέσεις πλήρους απασχόλησης να κερδίζουν και πάλι το στοίχημα σε ποσοστό 85% σε σχέση με τις θέσεις μερικής απασχόλησης που φτάνουν μόλις το 15%.

Οικονομικά Αποτελέσματα

Παρά το ασταθές κλίμα στην οικονομία, οι ελληνικές επιχειρήσεις που συμμετείχαν στην έρευνα κατάφεραν να αυξήσουν και να σταθεροποιήσουν τα έσοδά τους.

Όπως προκύπτει από την έρευνα τους τελευταίους 6 μήνες, το 47.37% των εταιρειών αύξησε τα έσοδα του, το 29,82% τα διατήρησε στο ίδιο επίπεδο, ενώ το 22.81% τα μείωσε.

Λιγότερο αισιόδοξες ωστόσο είναι οι προβλέψεις για το επόμενο εξάμηνο. Ένας στους δύο επιχειρηματίες (50,88%) πιστεύει ότι τα έσοδα της επιχείρησής του θα παραμείνουν στο ίδιο επίπεδο, ενώ μόλις το 35.09% των επιχειρηματιών θεωρεί ότι θα αυξηθούν. Την ίδια στιγμή, το 14.04% κάνει λόγο για πτώση των εσόδων μέσα στους επόμενους 6 μήνες.

Προς την ίδια κατεύθυνση κινήθηκε και η κερδοφορία των εταιρειών. Το ίδιο χρονικό διάστημα το 29.82% των επιχειρήσεων αύξησε την κερδοφορία, το 38.6% τη διατήρησε σταθερή και το 31.58% τη μείωσε. Ενώ μέσα στους επόμενους 6 μήνες το 24.56% επιχειρηματιών πιστεύει ότι θα αυξηθεί, το 47.37% ότι θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα και το 28.07% ότι θα μειωθεί.

Η Ρεβέκκα Πιτσίκα, Υπεύθυνη Επικοινωνίας του EO στην Ελλάδα σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας, επεσήμανε ότι: «Παρόλο που το οικονομικό περιβάλλον στην Ελλάδα είναι δραματικό οι επιχειρήσεις εξακολουθούν να αναπτύσσονται, πράγμα που αποδεικνύει ότι πλέον έχουν «πόδια» και στο εξωτερικό. Μιλάμε πια για μία παγκόσμια αγορά. Αυτό είναι μεν θετικό, από την άλλη δε είναι κρίμα, που ενώ οι ελληνικές επιχειρήσεις δημιουργούν θέσεις εργασίας και είναι έτοιμες να επενδύσουν να μεγαλώνουν και να στηρίζουν, πλέον, μόνο ξένες αγορές. Στην ουσία έχουμε έναν επιχειρηματικό θησαυρό που πάει καλά στις αγορές του εξωτερικού και στην Ελλάδα δεν αξιοποιείται. Αυτό σημαίνει ότι με ένα σταθερό φορολογικό περιβάλλον, με μία μικρή βοήθεια, θα απογειωθούν».

Προβλήματα ωστόσο αντιμετωπίζει, όπως είναι αναμενόμενο, και η πρόσβαση των εταιρειών σε κεφάλαιο και ευκαιρίες χρηματοδότησης, τους τελευταίους 6 μήνες (Μάρτιος – Αύγουστος 2016). Το 40.35% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι μειώθηκε, το 40.35% ότι παρέμεινε ίδια και μόλις το 19.3% ότι αυξήθηκε η πρόσβαση σε κεφάλαιο και είχε περισσότερες ευκαιρίες χρηματοδότησης.

Οι Ανάγκες των Ελλήνων Επιχειρηματιών

Στην ερώτηση, τώρα, τι είδους στήριξη χρειάζονται οι επιχειρηματίες στη χώρα μας, οι συμμετέχοντες δήλωσαν ότι έχουν ανάγκη κατά προτεραιότητα από: – επιχειρηματική εκπαίδευση για τον εαυτό τους (15.85%) – στήριξη από κρατικούς φορείς (15.23%) – επαγγελματική δικτύωση (15.09%) – ευέλικτες εργασιακές σχέσεις (14.66%) – μεγαλύτερη πρόσβαση στις παγκόσμιες αγορές (14.4%) – εργαζομένους με υψηλή εξειδίκευση (14%) – πρόσβαση σε πηγές χρηματοδότησης (13.74%) – σταθερό φορολογικό περιβάλλον (13.04%) Την ίδια στιγμή, ο 1 στους 2 επιχειρηματίες (48.15%), αναφέρει ότι θα του ήταν χρήσιμο να έχει πρόσβαση σε ένα παγκόσμιο επιχειρηματικό δίκτυο και 1 στους 3 δηλώνει ότι θα ήθελε να γνωρίζει αν και άλλοι επιχειρηματίες έχουν τις ίδιες αγωνίες με εκείνον.

Τέλος, από την έρευνα προκύπτει ότι το 46.3% των επιχειρηματιών ανήκουν σε κάποιο επιχειρηματικό δίκτυο και μάλιστα το 88.46% από αυτούς σε κάποιο διεθνές επιχειρηματικό δίκτυο.

Ταυτότητα έρευνας

Στην Ελλάδα, συνολικά συμμετείχαν 435 Έλληνες επιχειρηματίες από τη Βιομηχανία / Παραγωγική Μονάδα (15.79%), τις Νέες τεχνολογίες (21.05%), τις Υπηρεσίες (29.82%), τον Τουρισμό (3.51%), την Παραγωγή αγροτικών προϊόντων (1.75%), τη Λιανική (5.26%) και το Χονδρικό Εμπόριο (15.79%).

Από το σύνολο των επιχειρήσεων που πήραν μέρος το 24.56% είναι εισαγωγικές, το 36,84% εξαγωγικές και 38,60 δραστηριοποιούνται μόνο στην τοπική αγορά. Ενώ όσον αφορά το προσωπικό, το 26.84% διαθέτει έως 10 εργαζομένους, το 42,11% από 11-50, το 29,30% από 51-200 και το 1,75% από 201 και πλέον.

Τέλος, το 15.26% είχε το 2016 ετήσιο τζίρο 30-100 εκατ. ευρώ, το 44.04% των επιχειρήσεων είχε 10-30 εκατ. ευρώ, το 25.09% από 1-5 εκατ. ευρώ, το 7.54% από 500.000 ευρώ έως 1 εκατ. ευρώ.

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις