Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

“Save the (Taxi) Beat”, η “εκπόρνευση” του ΣΑΤΑ και ο “διπολισμός” της κυβέρνησης

Εδώ και περίπου μια εβδομάδα, που επιβεβαιώθηκαν οι αρχικές πληροφορίες για τον νέο σχετικό νόμο του Υπουργείου Μεταφορών, έχει γίνει μεγάλος ντόρος σχετικά με το επικείμενο «κλείσιμο» της αγοράς των ταξί μετά με πιέσεις του συνδικάτου οι οποίες έφτασαν μέχρι τον Πρωθυπουργό! Χθες μάλιστα ξεκίνησε και η καμπάνια «Save the Beat» (πρώην Taxibeat), της μεγαλύτερης ελληνικής πλατφόρμας υπηρεσιών ταξί σε App, με πάνω από 33 χιλιάδες άτομα να την έχουν υπογράψει.

Αλλά το άσχημο στην υπόθεση είναι ότι για ακόμα μια φορά έχουμε εμπλακεί σε μια άνευ ουσίας δημόσια διαδικασία όπου ΣΑΤΑΚυβέρνηση – TaxiBeatΑξ. Αντιπολίτευση αναρτούν άρθρα τρίτων, γνώμες και σχόλια, μερικά με λογικά επιχειρήματα ομολογουμένως, άλλα όμως αφήνουν υπονοούμενα ότι εφημερίδες και online εκδόσεις είναι φερέφωνα κομμάτων και προπύργια του Uber και της Taxibeat (!) και κάπου μέσα σε όλα αυτά έχουμε και την «επική» δήλωση του ΣΑΤΑ στο Facebook που συσχέτισε τη πορνεία με την αξιολόγηση των οδηγών στο Taxibeat!


Καλώς ή κακώς ο συνδυασμός της τεχνολογίας με την επιχειρηματικότητα έχει ταρακουνήσει πολλές παραδοσιακές αγορές και έχει αναγκάσει ακόμα και τις τράπεζες να αλλάξουν εσωτερικά και εξωτερικά έτσι ώστε να προσφέρουν καλύτερα και φθηνότερα προϊόντα και υπηρεσίες. Το θέλουμε ή όχι είναι μια εξέλιξη, μια εξέλιξη προς το καλύτερο τις περισσότερες φορές, μια εξέλιξη η οποία πρέπει να έχει κανόνες.

Είναι κοινό μυστικό επίσης ότι πολλές νέες ψηφιακές υπηρεσίες λειτουργούν σε γκρίζες ζώνες εκμεταλλευόμενες κενά στη νομοθεσία ή παραθυράκια γνωρίζοντας ότι το κράτος είναι πολλές φορές δυσκίνητο και αργό στις αντιδράσεις του ειδικά απέναντι στις τεχνολογικές εξελίξεις.

Για αυτό το λόγο είναι επιτακτική ανάγκη το κράτος να εκμοντερνιστεί και να ψηφιοποιηθεί, όπως έχει κάνει η Εσθονία, και να είναι εκεί να χαράζει την εθνική στρατηγική και να βάζει τους κανόνες, με την υποχρέωση όμως της δημόσιας διαβούλευσης με τη συμμετοχή ΟΛΩΝ των μερών.

Αλλά πρέπει επιτέλους κάθε κυβέρνηση να καταλάβει ότι έχει εκλεγεί για να υποστηρίζει το συμφέρον όλων μας και όχι μόνο των ψηφοφόρων της ή των συντεχνιών που την υποστηρίζει κάθε φορά. Ειδικά η παρούσα κυβέρνηση πρέπει να αρχίζει να θεραπεύει τον διπολισμό της και να ωριμάσει, είναι δύο χρόνων έτσι και αλλιώς… 

Δεν μπορεί από τη μια πλευρά να θέλει υποστηρίξει τη νέα τεχνολογική επιχειρηματικότητα, με όλα τα καλά και άσχημα της, και από την άλλη μεριά να βάζει κανόνες που επιβάλλουν αλλαγή επιχειρηματικών μοντέλων σε μια επιχείρηση όπως το Taxibeat, που έχει διακριθεί παγκοσμίως, που απασχολεί πολύ κόσμο, που έχει υποστηρίξει έως ένα σημείο τον αγορά των ταξί και προτίθεται να αναπτυχθεί, στο πλαίσιο μιας μεγάλης ευρωπαϊκής εταιρείας, πενταπλασιάζοντας τα στελέχη της τα επόμενα χρόνια.

Επαναλαμβάνω, σίγουρα θα πρέπει να μπουν κανόνες στις λειτουργίες των Startups, ειδικά στη διαχείριση των προσωπικών μας δεδομένων, και να παρθούν υπόψη οι επιπτώσεις στην αγορά που δραστηριοποιούνται, μια και το όποιο disrupt πρέπει να γίνεται προς όφελος των πολλών. Δεν μπορεί η Uber, και η κάθε Uber, να κάνει ότι θέλει και χωρίς καμιά διάθεση συνεννόησης με τις κυβερνήσεις και τους τοπικούς φορείς και να αναπτύσσει λογισμικά κατασκοπίας… Από την άλλη πλευρά κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει την βελτίωση της ποιότητας των παρεχομένων υπηρεσιών στα ταξί στην Ελλάδα λόγω της Taxibeat και ειδικά λόγω της αξιολόγησης!

Η αξιολόγηση αγαπητοί κύριοι της κυβέρνησης και του ΣΑΤΑ είναι ένας τεράστιος αυτορυθμιστικός παράγοντας στο απρόσωπο Internet και αναγκαία βάση όλων των νέων ψηφιακών υπηρεσιών. Πρέπει να υπάρχει πάση θυσία… Ειδικά σε χώρες όπως η Ελλάδα όπου διάφορες τάξεις δεν επιθυμούν την αξιολόγηση για να καλύψουν τις μετριότητες τους το λιγότερο.

Αντί να ζητάτε την κατάργηση της αξιολόγησης κύριοι του ΣΑΤΑ θα έπρεπε με αφορμή το Taxibeat να είχατε κάνει εσωτερική αξιολόγηση και να είχατε θέσει οι ίδιοι τους κανόνες σωστής συμπεριφοράς και ποιότητας των υπηρεσιών των μελών σας. Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να αναφέρουμε ότι ο ΣΑΤΑ έχει παρουσιάσει το δικό του App, μέσω της ελληνικής Startup ΙQTaxi, χωρίς φυσικά ίχνος αξιολόγησης και επιλογής οδηγών. Απλά πρόκειται για ένα ραδιοταξί σε App.

Τίποτα απ΄όλη αυτά δεν θα είχε γίνει αν ο νέος νόμος δεν υποχρέωνε όλες τις ψηφιακές υπηρεσίες μεταφορών να μετατραπούν από διαμεσολαβητές σε εταιρείες παροχής υπηρεσιών με τριετή συμβόλαια συνεργασίας με τους ιδιοκτήτες ταξί.

Ο υπουργός αναφέρει ότι η απόφαση αυτή βασίστηκε στην πρόσφατη απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου που λέει ότι η Uber είναι εταιρεία παροχής μεταφορικών υπηρεσιών όχι ψηφιακή πλατφόρμα – marketplace. Και όπως και να το κάνουμε, η Uber και η κάθε Uber, είναι μια εταιρεία μεταφορών χωρίς το δικό της στόλο, όπως το AirBnB είναι μια εταιρεία παροχής τουριστικών υπηρεσιών και διαμονής χωρίς τα δικά της ξενοδοχεία, όπως και το Amazon είναι μια εμπορική εταιρεία λιανικής χωρίς προϊόντα και το Facebook είναι ένας εκδοτικός οργανισμός.

Να δεχτούμε ότι είναι λογική η μετατροπή της Taxibeat και της Uber σε εταιρείες παροχής μεταφορικών υπηρεσιών, αλλά να τις υποχρεώνεις σε τριετή συμβόλαια για τους συνεργάτες της, ακόμα και αν προσφέρουν κακές υπηρεσίες, είναι απαράδεκτο. Είναι λογική Ελληνικού Δημοσίου και όλοι γνωρίζουμε την κατάσταση που έχει φτάσει αυτό… 

Μπορεί η φύση όλων των νέων τεχνολογικών εταιρειών να μην προσαρμόζονται στις σημερινές νομοθεσίες των κρατών αλλά αυτό πρέπει να αλλάξει όπως προαναφέραμε, αλλά μόνο κατόπιν συνεννοήσεως, ειδικά αν υπάρχει διάθεση συνεννοήσεως.

Όλοι μας θέλουμε αξιοπρεπή προϊόντα και υπηρεσίες αλλά και αξιοπρεπή εργασία αλλά θα πρέπει να μάθουμε να συζητάμε μεταξύ μας μήπως καταφέρουμε να πάμε μπροστά σαν χώρα.

Είναι αδιανόητο να κάθονται στο ίδιο τραπέζι Εβραίοι – πρώην στρατιωτικοί της μονάδας 8200 και Άραβες και εμείς να μη μπορούμε να συνεννοηθούμε για ένα κλάδο της οικονομίας και της χώρας μας.

Ντροπή μας κύριοι…

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις