Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

Είκοσι έφηβοι εξερευνούν τις πρώτες επιχειρηματικές τους ιδέες

Μέσα στο 2014 διοργανώθηκαν στην Αθήνα τέσσερα διαφορετικά Startup Weekends – οι εκδηλώσεις επιχειρηματικής εκκίνησης όπου οι συμμετέχοντες έχουν στη διάθεσή τους 54 ώρες προκειμένου να ξεκινήσουν την υλοποίηση μίας επιχειρηματικής ιδέας, το κάθε ένα απευθυνόμενο σε συγκεκριμένη θεματική, ωστόσο αυτό που διοργανώθηκε το περασμένο Σαββατοκύριακο ήταν διαφορετικό από τα υπόλοιπα:

Επεχείρησε να διαδώσει και να εμπλέξει στην κουλτούρα της επιχειρηματικής σκέψης τους εφήβους 15 – 18 ετών.

Είκοσι περίπου μαθητές και απόφοιτοι Λυκείου βρέθηκαν στις εγκαταστάσεις του egg στην Καλλιθέα και σχημάτισαν τέσσερεις ομάδες προκειμένου να εξελίξουν και να παρουσιάσουν τις επιχειρηματικές τους ιδέες στο χώρο της τεχνολογίας. Το Startupper.gr παρακολούθησε ως χορηγός επικοινωνίας το Startup Weekend Athens Youth, συνομίλησε με τους συμμετέχοντες εφήβους και προσπάθησε να διαπιστώσει τα αίτια που παρακινούν τα “παιδιά του σήμερα” να περάσουν ένα Σαββατοκύριακο μακρυά από βόλτες ή παιχνίδια γνωρίζοντας τον “κόσμο” της startup επιχειρηματικότητας.

Η πρώτη ομάδα που συναντήσαμε απετελείτο από τους Βαλέριο, Εντίτα (μαθητές Γ’ Λυκείου) και Έμμα (νεοεισελθείσα στο Τμήμα Οικονομικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Πειραιώς). Η ιδέα τους – με τον χαρακτηριστικό τίτλο Awkward – αφορούσε σε μία εφαρμογή για κινητά που θα “σώζει” τους χρήστες της από άβολες ή ακόμη και επικίνδυνες καταστάσεις – όπως φερ’ ειπείν ένα αδιάφορο ραντεβού – προσφέροντάς τους δικαιολογίες φυγής, θέματα συζήτησης, ακόμα και κουμπιά ψεύτικων αυτό-κλήσεων ή “πανικού” ειδοποιώντας αγαπημένα τους πρόσωπα. Στο τέλος της βραδυάς ανεδείχθησαν ως η ομάδα με την πιο καινοτόμο ιδέα.

Πήραμε μία φευγαλέα ματιά από το πώς λειτουργεί ο επιχειρηματικός κόσμος. Έχω κερδίσει γνωριμίες, γνώσεις και νέους φίλους“, μας λέει ο Βαλέριος, στον οποίο αρέσει να συλλέγει νέες εμπειρίες και δηλώνςι ότι έχει αυθόρμητο ενδιαφέρον για την επιχειρηματικότητα, παρότι δεν είχε συμμετάσχει ξανά σε ανάλογη εκδήλωση. Η Έμμα από την πλευρά της μας λέει ότι είναι δραστήρια γενικότερα και προσπαθεί να κάνει πολλά διαφορετικά πράγματα: συμμετείχε στην ομάδα debate και σε επιστημονικές εργασίες του σχολείου της. “Δεν νομίζω ότι είμαστε ιδιαίτεροι σε σχέση με τα παιδιά της ηλικίας μας, απλώς αναζητούμε νέες εμπειρίες και ενδιαφέροντα. Επενδύουμε στο μέλλον μας συμμετέχοντας σε μία τέτοια εκδήλωση“, αναφέρει. Από την πλευρά της η Εντίτα ήλθε αφού την ενημέρωσε η μεγαλύτερή της αδελφή για την εκδήλωση. “Μου πρότεινε να έρθω γιατί είναι η πρώτη σχετική εκδήλωση για εφήβους και ξέρει ότι θέλω να συμμετέχω σε διαφορετικά πράγματα“, αναφέρει. Παρότι έχασε την πρώτη μέρα – λόγω φροντιστηρίου – ενώθηκε στην ομάδα την Κυριακή και προσπάθησε να συνεργασθεί στην παρουσίαση της ιδέας.

startup weekend athens youth 2014 awkward
Ομάδα Awkward: Εντίτα, Έμμα, Βαλέριος

Η δεύτερη ομάδα εσχηματίσθη από τους Σπύρο, Μαριαλένα (μαθητές Β’ Λυκείου) και Σπύρο και Παύλο (φοιτητές Πληροφορικής και Μαθηματικών στο Πανεπιστήμιο Αθηνών αντιστοίχως). Η ιδέα στην οποία δούλεψαν με τίτλο StudInnov αφορούσε σε μία πλατφόρμα η οποία θα συνδέει μαθητές και φοιτητές με δεξιότητες και ιδέες μεταξύ τους για να συνεργασθούν και με εταιρείες οι οποίες επιθυμούν να “εκκολάψουν” ή να υποστηρίξουν τα projects τους. Στο τέλος, έλαβαν το βραβείο για την καλύτερη παρουσίαση.

Η αρχική μορφή της ιδέας προήλθε από τον μαθητή Σπύρο κατά την περυσινή συμμετοχή του στο διαγωνισμό εικονικής επιχείρησης του Junior Achievement, με μία ιδέα ενός μηχανισμού οικολογικού φωτισμού των ποδηλάτων, ο οποίος ουσιαστικώς δημιουργεί έναν φωτεινό ποδηλατόδρομο. Από τη συμμετοχή του συνειδητοποίησε ότι είναι δύσκολο να βρεις άλλους με δεξιότητες στο ίδιο επίπεδο, καθώς επίσης και να “φέρεις” μία ιδέα σου μέσα σε μία επιχείρηση.

Η επιχειρηματικότητα είναι ένα πολύ καλό εργαλείο. Ό,τι και να βρεθείς να κάνεις, χρειάζεται να έχεις κατανόηση του πώς λειτουργεί μία επιχείρηση“, έχει καταλήξει ο Σπύρος.

startup weekend athens youth 2014 studinnov
Ομάδα StudInnov: Παύλος, Σπύρος, Σπύρος

Στην τρίτη ομάδα συμμετείχαν οι Φλώρα και Αγάπη (νεοεισαχθείσες στο Μαθηματικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών και στο Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Πειραιά αντιστοίχως). Παρουσίασαν την e-ygeia, μία ιδέα για τη δημιουργία μίας κινητής εφαρμογής και ενός βραχιολιού, τα οποία θα περιέχουν κρίσιμα στοιχεία ιατρικής κατάστασης και επικοινωνίας για τον κάτοχο του βραχιολιού, προκειμένου να ενημερώνονται για την κατάστασή του περαστικοί και νοσηλευτικό προσωπικό σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης. Οι δύο νεαρές φοιτήτριες έλαβαν το βραβείο για το καλύτερο επιχειρηματικό μοντέλο.

Φίλες, προερχόμενες από το ίδιο ιδιωτικό σχολείο, ήλθαν σε επαφή με την “κουλτούρα” της επιχειρηματικότητας από τη συμμετοχή του σχολείου τους στην περυσινή διοργάνωση του Junior Achievement. Η Φλώρα συμμετείχε στην σχολική ομάδα, ενώ η Αγάπη καλλιέργησε αυτό το ενδιαφέρον από την προβολή που αυτή έλαβε ενδοσχολικώς, αλλά και από τα μαθήματα Αρχών Οικονομικής Θεωρίας, που την έκαναν να αναζητά τη δική της ιδέα για επιχείρηση.

Ήρθαμε στο Startup Weekend γιατί θέλαμε να μάθουμε πώς μπορούμε να στηρίξουμε τις ιδέες μας, πώς να συνεργαζόμαστε καλύτερα και γιατί όχι να δημιουργήσουμε τη δική μας εφαρμογή“, μας λέει η Φλώρα.

startup weekend athens youth 2014 eygeiaΟμάδα e-ygeia: Φλώρα και Αγάπη

Τέλος, η τέταρτη – και πολυπληθέστερη – ομάδα η οποία συμμετείχε στο πρώτο Startup Weekend Athens Youth έλαβε το βραβείο για την ιδέα με τον μεγαλύτερο κοινωνικό αντίκτυπο και προήλθε από γνωστό ιδιωτικό σχολείο της Αθήνας, από το οποίο οι Γεράσιμος, Φίλιππος, Αλέξανδρος, Δανιήλ , Χριστιάννα (όλοι μαθητές Β’ Λυκείου), συνεργάσθηκαν με την Θεοδώρα (μαθήτρια Α’ Λυκείου από άλλο, δημόσιο, σχολείο) και Γιάννη (νεοεισελθόντα στο Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών του Μετσόβιου Πολυτεχνείου), προκειμένου να παρουσιάσουν την ιδέα για το Active Citizen, μία εφαρμογή που επιτρέπει στους πολίτες να αναφέρουν στις δημοτικές αρχές βλάβες και προβλήματα που προκύπτουν στις πόλεις, προκειμένου οι δεύτερες να τα επιδιορθώνουν, επιβραβεύοντας τους ενσυνείδητους πολίτες.

Πριν έλθουμε δεν ξέραμε καθόλου τι είναι startup ούτε πώς να πάρουμε μέρος σε μία τέτοια εκδήλωση. Εδώ αποκτήσαμε καινούριες εμπειρίες, γνωριμίες με μέντορες και με ανθρώπους, μάθαμε πώς να εκτιμούμε αν η ιδέα μας έχει βιωσιμότητα“, μας λέει ο Γεράσιμος.

Μιλώντας με τον Γιάννη, το Junior Achievement – θεσμός που διοργανώνεται από τον Σωματείο Επιχειρηματικότητας Νέων – προκύπτει ξανά: Πέρυσι έλαβε την πρώτη θέση στο διαγωνισμό με μία ιδέα για τη δημιουργία ενός ψηφιακού φακέλου με τα ιατρικά δεδομένα του ιδιοκτήτη του στη διάθεσή του. Χαρούμενος που συμμετέχει για πρώτη φορά σε ένα hackathon, μας λέει ότι η περυσινή του διάκρισή τον βοήθησε να δικτυωθεί σε μικρή ηλικία με αρκετό κόσμο, ενώ το οικοσύστημα επιχειρηματικότητας που έχει δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια στη χώρα θεωρεί – με βάση την εμπειρία που είχε – ότι δίνει τη δυνατότητα σε ανθρώπους με καινοτόμες ιδέες να προβληθούν και να προχωρήσουν μπροστά.

Μιλώντας ιδιαιτέρως ώριμα, παρά τα 15 της χρόνια, η Θεοδώρα μας λέει ότι έχει μπει ήδη στο “μονοπάτι” της επιχειρηματικότητας. Επηρεαζόμενη από τον πατέρα της – διευθυντής μάρκετινγκ σε μεγάλη δημόσια υπηρεσία – η Θεοδώρα θέλει να ακολουθήσει τα βήματά του και να εμπλακεί στις επιχειρήσεις , παρότι αναγνωρίζει ότι είναι ένας “κόσμος” με άγχος και φόρτο εργασίας.

startup weekend athens youth 2014 active citizen
Ομάδα Active Citizen: Γεράσιμος, Δανιήλ, Χριστιάννα, Γιάννης, Θεοδώρα, Φίλιππος, Αλέξανδρος

Συνομιλώντας μετά το τέλος της εκδήλωσης με τους διοργανωτές και τους συμμετέχοντες ως μέντορες και ως κριτές στις ιδέες που παρουσιάσθηκαν, οι απόψεις συγκλίνουν σε κάποια βασικά συμπεράσματα: Το επίπεδο των εφήβων από άποψη ιδεών ήταν βασικό – κάτι που μπορούμε να χαρακτηρίσουμε ως λογικό αναμενόμενο – ωστόσο από άποψης συνεργασίας, επικοινωνιακής άνεσης και ;; ήταν ανώτερο και από πολλούς συμμετέχοντες στα Startup Weekends “ενηλίκων”.

Τα ιδιωτικά σχολεία έχουν στρέψει περισσότερο το ενδιαφέρον τους προς την επιχειρηματικότητα σε σχέση με τα δημόσια. Ουσιαστικώς, οι μισοί συμμετέχοντες βρέθηκαν στην εκδήλωση επειδή έχουν έλθει σε επαφή με την κουλτούρα επιχειρηματικότητας μέσα από κάποιον σχετικό όμιλο του ιδιωτικού τους σχολείου. Οι συμμετοχές από τα δημόσια σχολεία ήταν ατομικές και προήλθαν από τις προσωπικές ανησυχίες του συμμετέχοντος ή της συμμετεχούσης.

Ένα ακόμη ζήτημα που αξίζει να σημειωθεί μέσα από την εμπειρία της εκδήλωσης είναι ότι η επικοινωνία startup εκδηλώσεων που απευθύνονται σε συγκεκριμένες κατηγορίες πληθυσμού στην Ελλάδα φαίνεται πως φθάνει σε σημείο “κορεσμού” σε ό,τι αφορά στα μέσα επικοινωνίας. Το Startup Weekend Athens Youth παρότι είχε ως χορηγούς επικοινωνίας μεγάλα τηλεοπτικά και διαδικτυακά κανάλια με διείσδυση στο εφηβικό κοινό δεν κατάφερε να προσελκύσει μεγάλο αριθμό συμμετεχόντων. Απαιτείται προσέγγιση και ενημέρωση απευθείας με τους πιθανούς ενδιαφερομένους, στην περίπτωση του “εφηβικού” Startup Weekend ενδεχομένως μέσω των καθηγητών και των ίδιων των σχολείων.

Σε κάθε περίπτωση, τα παιδιά δικαίως στο τέλος της εκδήλωσης “φόρεσαν το πιο μεγάλο τους χαμόγελο” και “μοίρασαν” στα κοινωνικά δίκτυα τα επιτεύγματά τους σε αυτό το διαφορετικό για εκείνα Σαββατοκύριακο. Αυτό ελπίζουν οι διοργανωτές ότι θα παρακινήσει και τους συμμαθητές τους για να λάβουν μέρος σε μία αντίστοιχη εκδήλωση στο μέλλον.

Βασική εικόνα από Startup Weekend Athens Youth, εικόνες άρθρου από Μαρία Καρατζογιάννη

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις