Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

Moovit: Λανσαρίστηκε στην Αθήνα και σε ένα μήνα 50.000 χρήστες “αλλάζουν” τις δημόσιες συγκοινωνίες της πόλης

Το Moovit είναι μία εφαρμογή με διεθνή παρουσία και δημοφιλία, για “έξυπνα” κινητά τηλέφωνα, πληροφόρησης σε τρέχοντα χρόνο σχετικά με τα δρομολόγια και την κατάσταση των δημόσιων μεταφορών, η οποία από τον Ιούνιο διατίθεται και σε ελληνική έκδοση για την Αθήνα.

Ιδρύθηκε το 2011 στο Ισραήλ από τους Νιρ Ερέζ (επιχειρηματίας “κατά συρροήν” με 20 χρόνια εμπειρίας σε τεχνολογικές startups) , Ρόυ Μπικ και Γιάρον Εβρόν και κυκλοφόρησε την πρώτη έκδοσή του στα μέσα του 2012. Από το τέλος του 2012 επεκτάθηκε διεθνώς, μετά από επένδυση 28 εκατ. δολ. από τα επενδυτικά ταμεία Sequoia Capital (εκ των κορυφαίων αμερικανικών funds, με συμμετοχές σε εταιρείες όπως YouTube, Dropbox και WhatsApp), BRM Group και Gemini Israel Ventures. Τα δύο τελευταία, μάλιστα, είχαν χρηματοδοτήσει με 3,5 εκατ. δολ. τον πρώτο γύρο επένδυσης στην εφαρμογή.

Το Moovit προσφέρεται δωρεάν στους χρήστες του και τους δίνει την δυνατότητα – εκτός από τις “κλασσικές” υπηρεσίες χαρτών του δικτύου δημόσιων συγκοινωνιών, πινάκων δρομολογίων και εύρεσης βέλτιστης διαδρομής – να τροφοδοτούν οι ίδιοι με δεδομένα για την συνεπή εκτέλεση των δρομολογίων, την κίνηση στους δρόμους από τους οποίους διέρχεται ένα μέσο μεταφοράς ή ακόμα και για την κατάσταση της στάσης ή του οχήματος (συνωστισμός μέσα στο όχημα, καθαριότητα, κλιματισμός κοκ.).

Πρόκειται για ένα “κόνσεπτ” που διαδόθηκε – σε ό,τι αφορά στα ιδιωτικά μέσα μεταφοράς και στην κατάσταση ή την κίνηση των δρόμων – από μία έτερη ισραηλινή startup, την Waze, η οποία τον Ιούνιο του 2013 εξαγοράστηκε από την Google έναντι 966 εκατ. δολ.

Ακολουθώντας την ίδια “crowdsourced” λογική (δηλαδή της πληροφόρησης απευθείας από το ίδιο το πλήθος χρηστών), αλλά αυτή τη φορά στις δημόσιες συγκοινωνίες, η εφαρμογή συνδυάζει τα δεδομένα των δικτύων μεταφορών με τις “ζωντανές” αναφορές από το επιβατικό κοινό για να ενημερώνει άμεσα τους χρήστες για την γρηγορότερη διαδρομή. Επιπλέον, έχοντας ανοιχτή την εφαρμογή κατά τη διάρκεια της μετακίνησής τους, το κινητό τηλέφωνο στέλνει δεδομένα σε τρέχοντα χρόνο για την εκτέλεση του δρομολογίου και τη θέση του λεωφορείου.

Η εφαρμογή έχει γίνει διαθέσιμη σε πάνω από 400 πόλεις σε όλο τον κόσμο (από Νέα Υόρκη και Σάο Πάολο, έως Λονδίνο, Παρίσι και Σύδνεϋ), ενώ στόχος της εταιρείας, σύμφωνα με τα διεθνή τεχνολογικά μέσα, είναι και η αγορά-“ελντοράντο” της Ασίας. Σύμφωνα με τα στατιστικά της εταιρείας, η εφαρμογή έχει 7 εκατ. χρήστες σε όλες τις πόλεις που λειτουργεί και δέχεται πάνω από 10 εκατ. αναφορές χρηστών κάθε ημέρα.

Το Startupper.gr επικοινώνησε με την Διευθύντρια Επιχειρηματικής Ανάπτυξης της Moovit, Amy Wyron, και της απηύθυνε ορισμένα ερωτήματα σχετικά με την έναρξη λειτουργίας της εφαρμογής και στην ελληνική αγορά. Όπως αναφέρει η Amy Wyron, η ελληνική έκδοση του Moovit “έπιασε” τους 50.000 χρήστες μέσα στον πρώτο μήνα λειτουργίας του, κάτι που οδηγεί την εταιρεία να εξετάσει τη δημιουργία μίας ομάδας διαχείρισής της με έδρα στην Αθήνα. Αναφέρει, επίσης, ότι η δημιουργία των δεδομένων για την πρώτη λειτουργία της εφαρμογής πραγματοποιήθηκε με τη συμμετοχή εθελοντών, ωστόσο εκφράζει κάλεσμα συνεργασίας προς τις αρχές συγκοινωνιών της Αθήνας για τη βελτίωση των υπηρεσιών προς το επιβατικό κοινό.

Διαβάστε παρακάτω τη συνέντευξη της Amy Wyron, Διευθύντριας Επιχειρηματικής Ανάπτυξης της Moovit

Startupper.gr: Κυρία Wyron, μπορείτε να μας διηγηθείτε εν συντομία την ιστορία του Moovit;
amy wyron moovit 350395-340383Amy Wyron: Ήμασταν πολύ μεγάλοι “οπαδοί” της Waze, μίας GPS εφαρμογής που δείχνει στους οδηγούς τη συντομότερη διαδρομή, με βάση πληροφορίες από άλλους οδηγούς. Ωστόσο, δεν υπήρχε μία λύση για όσους χρησιμοποιούν τα δημόσια μέσα μεταφοράς. Υπάρχει πάντοτε μεγάλη αβεβαιότητα όταν χρησιμοποιείς τις δημόσιες συγκοινωνίες: τι ώρα θα έλθει το λεωφορείο; Ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος για να φθάσω άμεσα από εκεί που έρχομαι εκεί που πηγαίνω; Να πάρω το λεωφορεία ή το τραίνο;

Είδαμε ότι δεν υπήρχε μία καλή λύση που να “απαντάει” σε αυτές τις ερωτήσεις και αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε μία νέα εφαρμογή για να αλλάξουμε την εμπειρία των χρηστών των δημόσιων μέσων μεταφοράς.

Μετά από μία δοκιμαστική έκδοση το 2011, αρχίσαμε να επεκτεινόμαστε διεθνώς στο τέλος του 2012. Τους τελευταίους 18 μήνες έχουμε αναπτυχθεί σε περισσότερες από 400 πόλεις (προσθέτουμε μία νέα πόλη κάθε δύο ημέρες!) και σε περισσότερους από 7 εκατ. χρήστες σε όλο τον κόσμο.

Startupper.gr: Τον Ιούνιο λανσάρατε την εφαρμογή και στην ελληνική αγορά, και συγκεκριμένα στην πόλη των Αθηνών. Πώς αποφασίσατε να εντάξετε την Αθήνα στις πόλεις που καλύπτετε;
Amy Wyron: Η ανάπτυξη του Moovit στην Αθήνα είναι εντυπωσιακή: η κοινότητά μας έχει φθάσει στους 50.000 χρήστες μέσα σε ένα μόλις μήνα. Η Αθήνα “ταιριάζει” πολύ στο Moovit: έχει ένα εκτεταμένο και περίπλοκο σύστημα δημόσιων μεταφορών, με μετρό, τραμ, προαστιακό, λεωφορεία και τρόλλεϋ. Συνδυάζουμε τα δεδομένα για όλους αυτούς τους τύπους μεταφοράς για να καταστήσουμε ευκολότερο το σχεδιασμό διαδρομών και την πρόσβαση στην πληροφορίας.

Η Ελλάδα έχει επίσης έναν ταχέως αυξανόμενο αριθμό χρηστών “έξυπνων” κινητών τηλεφώνων (35% και αυξάνεται) που μπορούν να χρησιμοποιήσουν την υπηρεσία του Moovit.

Startupper.gr: Οι επιβάτες εδώ στην Αθήνα, κυρίως όσοι χρησιμοποιούν τα λεωφορεία, αντιμετωπίζουν πολλά προβλήματα: από οδηγούς που “πηδάνε” στάσεις, μέχρι καθυστερήσεις και μη κλιματιζόμενα οχήματα. Πώς οραματίζεσθε το Moovit να συμβάλει ώστε να αντιμετωπισθούν αυτά τα προβλήματα;
Amy Wyron: Οι χρήστες του Moovit στέλνουν αναφορές για διάφορες όψεις του δρομολογίου τους: από αιτίες καθυστερήσεων μέχρι συνωστισμό στο λεωφορεία ή χαλασμένο κλιματισμό. Αρχικά, αυτές οι αναφορές διαμοιράζονται με τους υπόλοιπους χρήστες, αλλά καθώς η κοινότητα μεγαλώνει μας δίνει μία πολύ καλή “εικόνα” του τι συμβαίνει στην πόλη.

Σε κάθε αγορά που λειτουργούμε, στοχεύουμε στη συνεργασία με τους οργανισμούς μεταφορών για να τους δώσουμε τα δεδομένα (εννοείται ανώνυμα!) ώστε να επωφεληθούν οι επιβάτες και για να δουλέψουμε μαζί τους ώστε να βελτιωθούν οι υπηρεσίες τους. Αυτό έχει διπλό όφελος: οι οργανισμοί μεταφορών έχουν έναν εύκολο τρόπο για να εντοπίσουν προβλήματα και να επικεντρωθούν στους πόρους τους και οι επιβάτες μπορούν να “απολαύσουν” μία καλύτερη υπηρεσία.

Startupper.gr: Έχετε μελετήσει την αγορά των μεταφορών στην Αθήνα; Τι ευκαιρίες βλέπετε για το Moovit σε αυτή την αγορά;
Amy Wyron: Εκκινώντας από το 2011, βλέπουμε την αναδιοργάνωση της διαχείρισης του συστήματος δημόσιων συγκοινωνιών στην Αθήνα, η οποία συνεχίζεται μέχρι και σήμερα. Τέτοιες μεταβατικές περίοδοι μπορεί να είναι ευκαιρίες για καινοτομία και αλλαγή.

Startupper.gr: Πώς αποκτήσατε τα δεδομένα για το δίκτυο συγκοινωνιών της Αθήνας; Συνεργάζεται με τις τοπικές αρχές; Τι ανάδραση έχετε λάβει για την έναρξη και τη λειτουργία της εφαρμογής στην πόλη μας;
Amy Wyron: Όταν λανσάρουμε την εφαρμογή για πρώτη φορά σε μία νέα πόλη, το Moovit στηρίζεται σε μία ομάδα από ντόπιους εθελοντές για να μας βοηθήσουν να δημιουργήσουμε δεδομένα για το δημόσιο σύστημα μεταφορών. Σε κάθε πόλη που λειτουργούμε, προτιμούμε να συνεργαζόμαστε με τις τοπικές αρχές, καθώς θεωρούμε ότι έτσι δημιουργείται αρκετή αξία για το Moovit, τις ίδιες τις αρχές και – το πιο σημαντικό – για τους επιβάτες.

Θα είμασταν ανοικτοί στη διερεύνηση τρόπων συνεργασίας με τις αρχές συγκοινωνιών της Αθήνας στο μέλλον.

Startupper.gr: Μιλάμε “απλώς” για μία μετάφραση και μεταφορά σε τοπικές συνθήκες της εφαρμογής για την αγορά της Αθήνας/Ελλάδας ή θα σχηματίσετε κάποια συγκεκριμένη ομάδα λειτουργίας της ελληνικής εφαρμογής, με έδρα ενδεχομένως στην Αθήνα;
Amy Wyron: Με δεδομένο την αρχική επιτυχία της εφαρμογής, έχουμε αποφασίσει να επεκτείνουμε τις δραστηριότητες μας με μία “επί τόπου” ομάδα που θα έχει έδρα στην Αθήνα.

Για το αρχικό μας λανσάρισμα, συνεργαστήκαμε με μία εκπληκτική ομάδα εθελοντών, οι οποίοι μας βοήθησαν να δημιουργήσουμε τα δεδομένα για το δίκτυο μεταφορών, να μεταφράσουμε και να μεταφέρουμε στις τοπικές συνθήκες την εφαρμογή, καθώς και να βελτιστοποιήσουμε την απόδοσή της.

Είναι μία διαρκής διαδικασία και αναζητούμε συνεχώς τρόπους βελτίωσης. Όσοι θέλουν να συνεισφέρουν εθελοντικά μπορούν να μας στείλουν μήνυμα στο [email protected].

Startupper.gr: Κλείνοντας, πώς σχεδιάζετε να κάνετε γνωστή την υπηρεσία στους χρήστες και να τους πείσετε να ανεβάσουν τα δικά τους δεδομένα σε τρέχοντα χρόνο; Πώς αντιμετωπίζετε πιθανή κακή χρήση της εφαρμογής (χρήστες που για παράδειγμα ανεβάζουν επί τούτου λανθασμένες πληροφορίες);
Amy Wyron: Είναι εκπληκτικό το επίπεδο στο οποίο οι χρήστες σε όλο τον κόσμο είναι χαρούμενοι με το να συνεισφέρουν και να βοηθούν ο ένας τον άλλον, στέλνοντας αναφορές για να ειδοποιήσουν άλλους χρήστες, μηνύματα σε εμάς για να διορθώσουμε τα δρομολόγια ή χρησιμοποιώντας κάποιο μέσο με την εφαρμογή ανοικτή για να συνεισφέρουν σε GPS δεδομένα και να βοηθήσουν εκ των προτέρων άλλους χρήστες.

Βασιζόμαστε στην κοινότητα για τον “έλεγχο” των αναφορών: εάν ένα λεωφορείο δεν είναι πια συνωστισμένο, μπορεί κάποιος χρήστης να ανανεώσει την αναφορά για να “απεικονίσει” την τρέχουσα κατάσταση.

Η κοινότητα του Moovit αναπτύσσεται “από στόμα σε στόμα”: εάν η εφαρμογή σου προσφέρει μία καλή εμπειρία, θα το μεταφέρεις στους φίλους σου. Στην πραγματικότητα, σε ωφελεί να φέρεις και τους φίλους σου στην εφαρμογή: όσο περισσότεροι άνθρωποι την χρησιμοποιούν τόσο καλύτερα γίνονται τα δεδομένα για όλους.

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις