Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

Sex Tech: Γιατί μια αγορά σχεδόν 80 δισ. δολ. παραμένει ταμπού για τους επενδυτές

Με αφορμή την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου το Startupper κάνει μια μεγάλη ανασκόπηση της Sex Tech αγοράς

Η τεχνολογία έχει διεισδύσει σε όλους τους τομείς της καθημερινότητας των ανθρώπων και η σεξουαλικότητα δεν θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση. Οι νέες τεχνολογίες, καθώς και η άνοδος του ηλεκτρονικού εμπορίου φαίνεται πως έχουν αλλάξει μια και καλή το παιχνίδι, με την Sex Tech βιομηχανία  να παρουσιάζει πολύ μεγάλη άνοδο αυτή τη στιγμή. Παρά το γεγονός όμως ότι μιλάμε για μια αγορά περίπου 80 δισ. δολαρίων, ο τομέας παραμένει αρκετά risky για τους επενδυτές. Οι περισσότερες Startups αναφέρουν ότι βρίσκουν τις πόρτες των VCs κλειστές. Γιατί όμως συμβαίνει αυτό δεδομένων των μεγάλων ευκαιριών που παρουσιάζει ο κλάδος; Με αφορμή την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου το Startupper επιχειρεί να απαντήσει στο ερώτημα αυτό κάνοντας μια μεγάλη ανασκόπηση της Sex Tech αγοράς;

Τι ακριβώς είναι το Sex Tech;

To Sex Tech είναι μέρος της ευρύτερης αγοράς των sex toys, τα οποία με τη σειρά τους εντάσσονται στον ευρύτερο τομέα του sexual welness, η διαφορετικά του τομέα της σεξουαλικής υγείας και ευμάρειας. Με τον όρο sexual welness αναφερόμαστε σε όλα εκείνα τα στοιχεία, πνευματικά, φυσικά και κοινωνικά που σχετίζονται με την σεξουαλική συμπεριφορά υγεία. Σύμφωνα με την Acumen Research and Consulting η συνολική αξία της αγοράς sexual wellness έφτασε τα 80.1 δισ. δολάρια το 2021, ενώ μέχρι το 2030 αναμένεται να παρουσιάσει ανάπτυξη της τάξης του 4.8%, φτάνοντας συνολικά τα 121.6 δισ. δολάρια.

Την ίδια ώρα, κατά το Bedbible Research Center η αξία της αγοράς των sex toys, τα οποία συνιστούν το 63% των sexΤech προϊόντων, φτάνει τα 35 δισ. δολάρια. Οι πωλήσεις των sex εκτοξεύτηκαν κατά 180% κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ενώ το 70% των καταναλωτών προτιμά να προμηθεύεται τα προϊόντα online. Επίσης, αξίζει να αναφέρουμε ότι οι άνδρες ηλικίας 25-35 ετών συνιστούν το 65% των καταναλωτών των sex tech προϊόντων παγκοσμίως.

Το πρόβλημα με τα Vice clauses

Παρά το γεγονός ότι το μέγεθος της αγοράς αυξάνεται συνεχώς, οι επενδυτές παραμένουν αρκετά διστακτικοί απέναντι στις Sex Tech εταιρείες. Για παράδειγμα, στην Ευρώπη την τελευταία διετία οι Sex Τech startups έχουν «σηκώσει» πάνω από 230 εκατ. δολάρια, ποσό που δεν συνιστά ούτε το 1/3 των χρημάτων που βλέπουμε σε άλλους τομείς, όπως για τα παράδειγμα το pet tech, παρά το γεγονός ότι η Sex Tech αγορά είναι 4 φορές μεγαλύτερη.

Το Bedbible Research Center αναφέρει ότι 2 στους 10 επενδυτές αισθάνονται άβολα μόνο στο άκουσμα της λέξης sex tech, ενώ πολλοί από αυτούς ανησυχούν για το τι θα σκεφτεί ο περίγυρος τους εάν εντάξουν στο portfolio τους μια τέτοια Startup.

Έπειτα πολλές εταιρείες βλέπουν την πόρτα των VCs κλειστή εξαιτίας των vice clauses θέτουν οι ιδιώτες επενδυτές. Τα vice clauses συνιστούν περιορισμούς στις επενδύσεις, οι οποίες συχνά περιλαμβάνουν τα προϊόντα tobacco, τα όπλα και το σεξ.

Σε γενικές γραμμές τα VCs βλέπουν τις συγκεκριμένες επενδύσεις ως ριψοκίνδυνες, καθώς φοβούνται για τις πρακτικές που μπορούν να ακολουθούν ορισμένες εταιρείες του κλάδου. Για παράδειγμα, οι περισσότεροι δεν θα ήθελαν σε καμία περίπτωση να επενδύουν σε μια εταιρεία που καταπατά τα δικαιώματα των εργαζομένων της.

Παρόλα αυτά υπάρχουν VCs, όπως το Access VC με έδρα το Λονδίνο και το Calm/Storm Ventures που έχει την έδρα του στην Αυστρία που δεν διστάζουν να εντάξουν στο portofolio τους SexΤech εταιρείες. Μάλιστα έχουμε δει να εμφανίζονται και VCs που ειδικεύονται στο SexTech, όπως το Amboy Street Ventures και το Vice Ventures. Αλλά σε γενικές γραμμές τα ποσοστά χρηματοδότησης για τον κλάδο παραμένουν χαμηλά με τις εταιρείες να βασίζονται κυρίως σε angel επενδυτές.

Παρά την διστακτικότητα όμως των επενδυτών οι καινοτομίες που έχουν φέρει στην αγορά αρκετές sexTech εταιρείες έχουν κεντρίσει το ενδιαφέρον των καταναλωτών. Τα σεξουαλικά βοηθήματα γίνονται όλο και πιο «έξυπνα», ενώ εξοπλίζονται με χαρακτηριστικά συνδεσιμότητας, που επιτρέπουν στους χρήστες να ελέγχουν και να προσαρμόζουν τις εμπειρίες τους μέσω εφαρμογών smartphone ή άλλων συσκευών. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό και το καινοτόμο design που δεν παραπέμπει μια στην ανθρώπινη ανατομία, αλλά τις διακριτικές συσκευασίες, έχει επιτρέψει σε πολλές εταιρείες να εδραιώσουν την παρουσία τους στην αγορά, χτίζοντας ένα ισχυρό πελατολόγιο. Πάμε να δούμε μερικά παραδείγματα παρακάτω.

Οι μεγάλοι παίκτες της αγοράς

We-Vibe

Η We-Vibe είναι ένας από τους μεγαλύτερους «παίκτες» της Sex Tech αγοράς, καθώς φημίζεται για τα hi-tech, υψηλής ποιότητας sex toys που δημιουργεί, τα οποία της έχουν χαρίσει πιστούς πελάτες σε όλο τον κόσμο. Η εταιρεία ιδρύθηκε το 2003 από τη Standard Innovation, μια καναδική εταιρεία, η οποία ανήκε στο ανδρόγυνο Bruce και Melody Murison. Ωστόσο λάνσαρε το πρώτο της προϊόν στην αγορά το 2008. Επρόκειτο για το πρώτο δονούμενο ερωτικό βοήθημα για ζευγάρια με την εταιρεία να υποστηρίζει ότι στην ουσία ήταν εκείνη που δημιούργησε τη συγκεκριμένη κατηγορία στην αγορά. Έκτοτε είδε τις πωλήσεις της να εκτοξεύονται, με την επιτυχία να οφείλεται όπως υποστηρίζει η ίδια στον καινοτόμο σχεδιασμό των προϊόντων, καθώς και στις διακριτικές συσκευασίες που χρησιμοποιεί.

Fleshlight

Η Fleshlight είναι μια εταιρεία που δημιουργεί ομοιώματα γεννητικών οργάνων. Η συγκεκριμένη συσκευή σχεδιάστηκε από το τον Steve Shubin, ο οποίος κατοχύρωσε την πατέντα το 1998. Σήμερα η εταιρεία έχει γίνει ιδιαίτερα δημοφιλής, ιδίως στο ανδρικό κοινό, ενώ έχει προχωρήσει σε αρκετές συνεργασίες με γνωστούς πρωταγωνιστές πορνογραφικών ταινιών.

LELO

Η LELO είναι ένα από τα πιο πολυτελή brands ερωτικών βοηθημάτων στον κόσμο, έχοντας παρουσία σε περισσότερες από 160 χώρες παγκοσμίως. Η σουηδική εταιρεία, η οποία ιδρύθηκε το 2003 από τους Eric Kalén, Carl Magnuson και Filip Sedic, παρέχει μια μεγάλη γκάμα προϊόντων τελευταίας τεχνολογίας. ‘Αξίζει να αναφέρουμε ότι ήταν η πρώτη εταιρεία που ‘άρχισε να σχεδιάζει ερωτικά βοηθήματα που δεν προσομοιάζουν σχεδόν καθόλου την ανθρώπινη ανατομία, προσέγγιση που υιοθέτησε αργότερα ευρέως η sex tech βιομηχανία, καθώς προσφέρει στους καταναλωτές την διακριτικότητα που επιθυμούν.

Kiiroo

H Kiiroo είναι μια Sex Tech εταιρεία με έδρα το ‘Άμστερνταμ, η οποία ειδικεύεται στα λεγόμενα teledildonics, δηλαδή τα sex toys που συνδέονται μεταξύ τους μέσω internet. H εταιρεία ιδρύθηκε το 2013, ωστόσο σήμερα έχει εξελιχθεί σε ηγέτη της συγκεκριμένης αναδυόμενης αγοράς.

Οι Scale-ups

Lovense

H Lovense είναι μια εταιρεία με έδρα τη Σιγκαπούρη, η οποία ειδικεύεται στην ανάπτυξη sex toys, τα οποία οι χρήστες τους μπορούν να χειρίζονται μέσω app. Η Startup ιδρύθηκε το 2010 από τον Dan Liu και έκτοτε έχει σημειώσει μεγάλη ανάπτυξη, με τα προϊόντα της να είναι ιδιαίτερα δημοφιλή σε όσους διατηρούν σχέση από απόσταση.

Satisfyer

H Satisfyer είναι ένα γερμανικό brand το οποίο ιδρύθηκε το 2016, το οποίο όμως τα τελευταία χρόνια έχει δει την δημοτικότητα του να απογειώνεται ειδικά στις γυναίκες. Το εμβληματικό του προϊόν είναι το Satisfyer Pro 2, το οποίο ξεχώρισε χάρη στην πρωτοποριακή τεχνολογία Air Pulse, η οποία είναι ειδικά σχεδιασμένη για τη γυναικεία ανατομία.

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις