Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

Τέμπη: Γιατί δεν λειτουργούν τα ηλεκτρονικά συστήματα;

Οι συνθήκες κάτω από τις οποίες σημειώθηκε το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη προκαλούν πολλά ερωτηματικά

Με κομμένη την ανάσα όλη η χώρα σήμερα παρακολουθεί τις εξελίξεις γύρω από το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα που σημειώθηκε αργά το βράδυ της Τρίτης στα Τέμπη. Μάλιστα, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών (ΠΟΣ), Ιωάννης Νίτσας, το χαρακτήρισε ως το «μεγαλύτερο σιδηροδρομικό δυστύχημα που έχει συμβεί στην Ελλάδα». Μέχρι στιγμής, το δυστύχημα αποδίδεται σε ανθρώπινο λάθος. Ωστόσο, όλα όσα βλέπουν το φως της δημοσιότητας για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες σημειώθηκε η τραγωδία προκαλούν πολλά ερωτηματικά.

Πώς έγινε το τραγικό δυστύχημα

Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, το δυστύχημα παρουσιάζεται ως αποτέλεσμα λάθος χειρισμού του Σταθμάρχη Λάρισας, ο οποίος στο τμήμα «Λάρισα – Ευαγγελισμός» κατεύθυνε το επιβατικό τρένο στη γραμμή καθόδου κυκλοφορίας.

Το αποτέλεσμα της λανθασμένης αυτής κίνησης ήταν το επιβατικό τρένο να βρεθεί στην ίδια γραμμή με το εμπορευματικό. Σε αυτό το σημείο πρέπει να αναφερθεί ότι σε όλο το μήκος της η σιδηροδρομική γραμμή που ενώνει την Αθήνα με τη Θεσσαλονίκη είναι διπλή.

Οι ίδιες «πηγές» υποστηρίζουν ότι μοιραία στάθηκε η εντολή του Σταθμάρχη Λάρισας προς την επιβατική αμαξοστοιχία 62 σύμφωνα με την οποία καλούσε τον οδηγό να «περάσει κόκκινο φωτόσημο εξόδου έως και είσοδο Νέων Πόρων», ο οποίος είναι ο επόμενος σταθμός μετά από αυτόν της Λάρισας.

Ο ίδιος ο σταθμάρχης, ο οποίος έχει συλληφθεί, λίγο μετά την προσαγωγή του στην αστυνομική διεύθυνση Λάρισας υποστήριξε στους αστυνομικούς ότι έδωσε εντολή για αλλαγή τροχιάς αλλά αυτή δεν υλοποιήθηκε από το σύστημα.

Οι αρμόδιοι υποστηρίζουν ότι σε περίπτωση κατά την οποία ο σταθμάρχης είχε αντιληφθεί ότι το επιβατικό τρένο κινείτο στην ίδια γραμμή με το εμπορευματικό θα είχε δώσει εντολή και στα δύο να ακινητοποιηθούν. Μάλιστα, σημειώνουν ότι η σύγκρουση έγινε περίπου 25 χλμ. από τον σιδηροδρομικό σταθμό Λάρισας και το σημείο της αλλαγής τροχιάς, με τη «πορεία θανάτου» να συμβαίνει για αρκετά λεπτά πριν το μοιραίο αποτέλεσμα. Από τον ΟΣΕ έχει ζητηθεί και αναμένεται η απομαγνητοφώνηση πιθανής συνομιλίας μεταξύ σταθμάρχη και μηχανοδηγών.

Ηλεκτρονικά συστήματα που δεν λειτουργούν

Δημοσιεύματα αναφέρουν πως στη χώρα μας οι σταθμάρχες κάνουν τη δουλειά ηλεκτρονικών συστημάτων που δεν λειτουργούν. Τα τρένα φέρεται να μπαίνουν στη γραμμή, με εντολή που δίνει ο διαχειριστής.

Σχετικά με το ζήτημα αυτό ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης ΟΣΕ (ΠΕΠΕ), Κώστας Γενιδούνιας, σε δηλώσεις του στα ΜΜΕ υποστήρισε ότι δεν λειτουργεί κανένα ηλεκτρονικό σύστημα και ότι όλα γίνονται χειροκίνητα στο μεγαλύτερο τμήμα της γραμμής.

«Η υποδομή ανήκει στον ΟΣΕ. Είναι αυτός που δίνει τις εντολές, οι οποίες μεταφέρονται από σταθμαρχείο σε σταθμαρχείο. Ο ΟΣΕ δίνει τις εντολές και εμείς πάμε όπου μας λένε», ανέφερε ο Κ. Γενιδούνιας χαρακτηριστικά.

Τι σημαίνει όμως αυτό στην πράξη; Όπως μαθαίνουμε ο σταθμάρχης υπηρεσίας κάθε σταθμού δίνει εντολή μέσω ασυρμάτου, για να φύγει ένα τρένο από τον σταθμό Α και να πάει στον Β. Όταν ο σταθμάρχης υπηρεσίας του σταθμού Β βλέπει το τρένο ενημερώνει τον Α ότι έφτασε. Αυτό επαναλαμβάνεται έως τον τελικό προορισμό. Για παράδειγμα, από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη, αυτό γίνεται 15 φορές.

Σύμφωνα με τον Κ. Γενιδούνια το τραγικό δυστύχημα είναι αποτέλεσμα ανθρώπινου λάθους, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι δεν λειτουργούν τα συστήματα ασφαλείας.

«Αν λειτουργούσαν, θα είχε αποφευχθεί αυτό το αδιανόητο που έγινε», τόνισε χαρακτηριστικά.

Τι είναι αυτό που δεν λειτουργεί;

Όπως υποστηρίζει ο Κ. Γενιδούνιας δεν λειτουργούν τα φωτοσήματα, το σύστημα τηλεδιοίκησης και ελέγχου κυκλοφορίας που προστατεύει από το ανθρώπινο λάθος (ECTS), αλλά και το σύστημα επικοινωνίας (GSMR).

«Τα φωτοσήματα είναι τα φανάρια, ενώ το σύστημα τηλεδιοίκησης είναι αυτό που με ηλεκτρικούς χειρισμούς καθορίζει την πορεία των τρένων. Επιτρέπει στο μηχανοδηγό να βλέπει ενδείξεις για όσα τρένα υπάρχουν σε απόσταση 300 χιλιομέτρων. Εμείς δεν βλέπουμε τίποτα», ανέφερε ο Κ. Γενιδούνιας. Όσον αφορά το ποιος έχει την ευθύνη ο ίδιος είπε ότι: «Ρωτήστε τους υπεύθυνους, γιατί δεν απαντούν σε εμάς. Η μόνιμη επωδός είναι ότι δεν λειτουργεί, πως θα το φτιάξουν, μετά μας λένε πως χάλασε, ότι θα κάνουν σύμβαση με εργολάβο, έπειτα ότι θα κάνουν σύμβαση με άλλο εργολάβο και ούτω καθ’ εξής».

Η Hellenic Train, μέλος του ιταλικού Ομίλου Ferrovie dello Stato Italiane, είναι από τις 28/1 του 2017 ο βασικός πάροχος σιδηροδρομικής μεταφοράς εμπορευμάτων και επιβατών στη χώρα μας. Όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα της εταιρείας, τότε υπεγράφη η σύμβαση πώλησης του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ στην FSI, για 45.000.000 ευρώ.

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις