Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

TikTok: Πώς το δημοφιλές app “γνωρίζει” τους χρήστες καλύτερα από τους ίδιους

Η απάντηση βρίσκεται σε τέσσερις ειδικές μεταβλητές, οι οποίες αποτελούν τους βασικούς πυλώνες πάνω στους οποίους η εταιρεία έχει «πατήσει» για να δημιουργήσει ένα ιδιαίτερα διασκεδαστικό, και για πολλούς, εθιστικό, προϊόν.

Κατά τη διάρκεια της τελευταίας διετίας, το TikTok έχει αναδειχθεί σε αδιαμφισβήτητο κυρίαρχο στο χώρο των smartphone apps, με περισσότερους από 1 δισεκατομμύριο μηνιαίους χρήστες, ενώ την ίδια στιγμή αποτελεί ένα από πιο ανερχόμενα brands παγκοσμίως. Μάλιστα η δημοτικότητα και η επιδραστικότητα του επεκτείνεται πολύ πέρα από τα όρια μιας ακόμα εφαρμογής, όντας σημείο αναφοράς για τους νέους, ιδίως τους εφήβους. Η πρωτοφανής επιτυχία του TikTok έναντι των άλλων εφαρμογών με βίντεο μικρής διάρκειας, έγκειται στην ευκολία δημιουργίας περιεχομένου.

Ενδεικτικά,  η εφαρμογή παρέχει στους χρήστες τη μουσική για τα χορευτικά τους βίντεο, ενώ από την πλευρά τους οι χρήστες μπορούν να ανεβάζουν περιεχόμενο γρήγορα και σε μόλις λίγα βήματα. Όσον αφορά τους χρήστες που αρκούνται απλά στην κατανάλωση περιεχομένου, η εφαρμογή έχει αποδειχτεί τρομακτικά αποτελεσματική στο να «διαβάζει» τις προτιμήσεις τους και να τους καθοδηγεί αθόρυβα προς τα βίντεο που αρέσκονται να παρακολουθούν ανεξαρτήτως θεματολογίας. Δεν θα ήταν υπερβολή να υποστηρίξει κάποιος πως το TikTok έχει προτάσεις για όλα τα γούστα. Με ποιο τρόπο όμως το δημοφιλές μέσο κοινωνικής δικτύωσης έχει πετύχει αυτό το κατόρθωμα;

Η απάντηση βρίσκεται σε τέσσερις ειδικές μεταβλητές. «Αξία χρήστη» (user value), «μακροχρόνια αξία χρήστη» (long-term user value), «αξία δημιουργού» (creator value) και «αξία πλατφόρμας» (platform value). Αυτές οι μεταβλητές αποτελούν, σύμφωνα με ένα αποκαλυπτικό έγγραφο από το εσωτερικό της εταιρείας που είδε το φως της δημοσιότητας, τους βασικούς πυλώνες πάνω στους οποίους η εταιρεία έχει «πατήσει» για να δημιουργήσει ένα ιδιαίτερα διασκεδαστικό, και για πολλούς εθιστικό, προϊόν.

Το έγγραφο αυτό, με τίτλο “TikTok Algo 101”, συνέταξε μια ομάδα εργαζομένων του TikTok στο Πεκίνο. Μάλιστα, εκπρόσωπος της εταιρείας επιβεβαίωσε την αυθεντικότητά του, υποστηρίζοντας πως συντάχθηκε με στόχο να εξηγήσει στους μη εξειδικευμένους σε τεχνικά ζητήματα εργαζόμενους, το πως λειτουργεί ο αλγόριθμος του μέσου. Το εν λόγω έγγραφο εμπεριέχει πολλές νέες λεπτομέρειες για τον τρόπο λειτουργίας του δημοφιλούς video app, τον αλγοριθμικό του πυρήνα καθώς και τον τρόπο με τον οποίο η ίδια η εταιρεία αντιλαμβάνεται χαρακτηριστικά της ανθρώπινης φύσης όπως η ευχαρίστηση και η πλήξη.

Το έγγραφο εξηγεί επίσης πως η εταιρεία, με στόχο να διατηρήσει τους υψηλούς ρυθμούς αύξησης των χρηστών, έχει επιλέξει να κάνει optimize σε δύο κοινούς βασικούς παραμέτρους των βίντεο. Το “retention”, το κατά πόσο δηλαδή ο χρήστης επιστρέφει στην πλατφόρμα και τον «χρόνο παραμονής». Με άλλα λόγια, η εφαρμογή στοχεύει στο να κρατήσει τους χρήστες εντός του app όσο το δυνατόν περισσότερο. Σύμφωνα με αναλυτές η εμπειρία τέτοιου είδους προσομοιάζει την εμπειρία ενός πραγματικού εθισμού.

«Το ζητούμενο δεν είναι η ικανοποίηση των χρηστών αλλά ο χρόνος παραμονής. Ο αλγόριθμος του TikTok προσπαθεί να εθίσει τους χρήστες, αντί να τους προσφέρει αυτό που πραγματικά ζητούν» δήλωσε ο Guillaume Chaslot, ιδρυτής της Algo Transparency, οργανισμού με έδρα το Παρίσι, ο οποίος στο παρελθόν έχει μελετήσει το σύστημα προτάσεων του YouTube και την αρνητική του επίδραση στα παιδιά.

Εκτός των άλλων, στο έγγραφο που κυκλοφόρησε, αναφέρεται πώς ο αλγόριθμος λαμβάνει υπόψιν του μια μεγάλη πληθώρα παραγόντων εκτός από το χρόνο παραμονής. Συγκεκριμένα, παρουσιάζεται μια υποτυπώδης εξίσωση βάση της οποίας αξιολογούνται τα βίντεο που προτείνονται στους χρήστες, ενώ η ίδια η συμπεριφορά των χρηστών αναλύεται μέσω ειδικών συστημάτων μηχανικής μάθησης. Τέλος, όπως αναφέρεται στο έγγραφο, η TikTok δεν έχει προχωρήσει καμία διαδικασία για να απαγκιστρωθεί από την κινεζική μητρική της εταιρεία, την ByteDance, με την οποία συγκρούστηκε και ο πρώην Αμερικανός πρόεδρος, Ντόναλντ Τραμπ, ζητώντας την πώληση του video app σε αμερικανική εταιρεία, συνεργάτιδα της Oracle.

Σημείωνεται, ότι στο παρελθόν το TikTok είχε δημοσιεύσει τους βασικούς άξονες πίσω από το σύστημα προτάσεων για τους χρήστες, δηλώνοντας πως λαμβάνει υπόψιν παράγοντες όπως τα likes και τα σχόλια, καθώς και πληροφορίες από τα βίντεο αυτά καθ’ αυτά όπως τα captions και τα hashtags. Ένα σχετικά πρόσφατο δημοσίευμα της Wall Street Journal, ρίχνει περισσότερο φως στην υπόθεση. Σύμφωνα με την έγκριτη εφημερίδα, το TikTok «οδηγεί» τους χρήστες σε βίντεο με κριτήριο το μέσο όρο που καταναλώνουν σε αυτά, αυξάνοντας δραματικά τον χρόνο παραμονής των χρηστών στην πλατφόρμα. Μάλιστα, η διαδικασία αυτή μπορεί να αποδειχτεί επικίνδυνη για τους μικρότερους σε ηλικία χρήστες, οι οποίοι ανατροφοδοτούνται με βίντεο που προάγουν επικίνδυνες τάσεις, όπως ο αυτοτραυματισμός.

Με πληροφορίες από New York Times

Διαβάστε επίσης:

Το TikTok ξεπέρασε σε χρήση το Instagram στους εφήβους

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις