Μιχάλης Βαφόπουλος (Linked Business): «Θα αναπτυσσόμαστε με εκθετικούς ρυθμούς για τα επόμενα δύο χρόνια»!

0

Ο ιδρυτής της Startup «Linked Business» αποκρυπτογραφεί τον αθέατο κόσμο των «Μεγάλων Δεδομένων» (Big Data), επεξηγεί τα “μυστικά” για την ανάλυση και ενσωμάτωση των ψηφιακών δεδομένων στην λήψη αποφάσεων, που του έδωσε την έμπνευση για την δημιουργία μιας μοναδικής πλατφόρμας παροχής στοχευμένης πληροφόρησης για σύγχρονες επιχειρήσεις, μιλάει για το βραβείο στον 9ο Διαγωνισμό νεοφυούς επιχειρηματικότητας, «Καινοτομίας & Τεχνολογίας» και την πρόσφατη συμφωνία συνεργασίας με την Vodafone ενώ αποκαλύπτει το άγνωστο πάθος του για το τένις (!), την τεχνολογία και την έρευνα καθώς και το μεγάλο του όνειρο για το μέλλον της εταιρείας.

Startupper.gr: Στο ελληνικό οικοσύστημα των Startups σε γνωρίσαμε ουσιαστικά το καλοκαίρι με την βράβευση στον 9ο Διαγωνισμό νεοφυούς επιχειρηματικότητας, «Καινοτομίας & Τεχνολογίας», που διοργάνωσε η Εθνική Τράπεζα στο πλαίσιο του προγράμματος NBG Business Seeds. Αυτή η βράβευση πως έχει λειτουργήσει στην προσέλκυση πελατών και επενδυτών;

M.Bαφόπουλος: Ήδη μιλάμε τόσο με πελάτες όσο και με επενδυτές. Η πρώτη θέση στον διαγωνισμό της Εθνικής Τράπεζας είναι ένα ισχυρό εχέγγυο γιατί η δικιά μας δουλειά, ιδίως τώρα στην αρχή, βασίζεται στην πίστη και στην εμπιστοσύνη. Η βράβευση αυτή μετράει. Κι εμείς έχουμε τώρα πλέον τον ιδανικό συνδυασμό. Έχουμε τον Δημόκριτο που είναι ο πιο ισχυρός επιστημονικά φορέας στην Ελλάδα, έχουμε την βράβευση της Εθνικής Τράπεζας, έχουμε και την… εμπειρία της ηλικίας. Όλα μετράνε.

Startupper.gr: Πως ξεκίνησε η ιδέα για την Linked bussiness;

M.Bαφόπουλος:  Πριν από 2 χρόνια περίπου. Ήμουνα στο Δημόκριτο για έρευνα… Το ωραίο είναι πως πήγα κατέληξα σε ένα τόσο αξιόλογο ίδρυμα. Με είδε σ’ ένα συνέδριο πριν 7 χρόνια ο ο Βαγγέλης Καρκαλέτσης, ο διευθυντής του Ινστιτούτου Πληροφορικής και μου είπε ότι τα αντικείμενά μας ταιριάζουν και θα ήθελε να έρθω στην ομάδα του. Αφού είχαμε συζητήσει το αντικείμενο αναλυτικά, μου λέει “θα βρούμε την ευκαιρία” και πραγματικά με πήρε τηλέφωνο μετά από μήνες λέγοντας “έχει ένα call η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε κάτι που σου ταιριάζει ακριβώς. Σε ενδιαφέρει;”. Είχα φτιάξει τότε το Public Spending (σ.σ. της πρωτοβουλίας www.PublicSpending.net) από τα δεδομένα της “Διαύγειας”. Ήταν η πρώτη εφαρμογή που χρησιμοποιούσε τα δεδομένα της Διαύγειας κι έκανε αναλύσεις. Γράψαμε την πρόταση, βγήκε πρώτη στη βαθμολογία και έτσι ξεκινήσαμε ένα έργο για το Horizon 2020 και μετά ήρθαν και άλλα. Αυτή η πρόταση, αφορούσε data journalism βασισμένη σε open data for economy λέγεται “Your Data Stories” και είχε μέσα πολλούς οργανισμούς, όπως η Deutsche Welle και το European Journalist Center (ΕJC). Πολύ ενδιαφέρουσα δουλειά, η οποία βραβεύτηκε κι ως το πιο πετυχημένο e-government project του προγράμματος Horizon το 2017. Εγώ παράλληλα μιλώντας με τόσους ανθρώπους, κάνοντας τα τεστ, βλέποντας τα δεδομένα μας, έχτιζα την ιδέα παράλληλα στο μυαλό μου και μετά στο χαρτί. Δεν την έλεγαν ακόμα “Linked Βussiness” αλλά ήταν μια από τις ιδέες μου. Αυτή λοιπόν προχωρούσε με πολλά άλλα δεδομένα. Έπαιρνα έμμεσα συνεχώς feedback. Μου έλεγαν πρέπει να έχεις κι αυτό, κι αυτό κι αυτό… Άρα με την ομάδα μου, είχαμε αρχίσει να διαμορφώνουμε την πλατφόρμα, πώς θα μοιάζει και τι θα κάνει. Άρα όταν έφτανε στο τέλος του project to 2017, είπα στον Βαγγέλη ότι έχω αυτή την ιδέα και αν θέλει να προχωρήσει – αφού είχε τερματίσει ερευνητικά το αντικείμενο- για να κάνουμε κάτι άλλο ή να το αναλάβω εγώ και να το κάνω επιχείρηση. Θυμάμαι.. Μου λέει “αν έχεις  την όρεξη κι αυτή την ιδέα, τότε κάν’ την επιχείρηση!”. Γενικά στον “Δημόκριτο” υπάρχει αυτό το κλίμα, από την έρευνα στην… πραγματική οικονομία.

Startupper.gr: Δεν υπήρχε όμως θέμα σύγκρουσης συμφερόντων, όπως λένε συνήθως σε παρόμοιες περιπτώσεις; Από την μια ερευνητικό έργο δημοσίου φορέα και από την άλλη αξιοποίηση στον ιδιωτικό τομέα;

M.Bαφόπουλος: Το αντίθετο. Εγώ δεν είμαι μόνιμος ερευνητής κι αυτό μου δίνει τη μεγάλη ευχέρεια να έχω την διαχείριση των πραγμάτων μαζί την ανάληψη και των σχετικών κινδύνων…. Άρα, λοιπόν, με ισχυρή υποστήριξη κι ενθάρρυνση, γιατί το ψυχολογικό είναι σημαντικό μέρος μιας προσπάθειας, έφτιαξα την εταιρεία, πήγα στο τεχνολογικό πάρκο κι από τότε η ομάδα (είμαστε 7 άτομα και ένας εκπαιδευόμενος και μία εκπαιδευόμενη) εργάζεται πάνω σε αυτό το project.

Startupper.gr:  Πάμε λίγο όμως τώρα στην καρδιά της επιχείρησης. Γιατί είναι η αλήθεια ότι πολλοί δεν  καταλαβαίνουν τι προσφέρει η Linked Business. Μένουν λίγο στο data, λίγο στο big data, λίγο στην έννοια των δεδομένων αλλά δεν κατανοούν το προϊόν. Τι είναι ακριβώς αυτό που κάνετε; Τι προσφέρει η πλατφόρμα σας; Αν μπορούμε να δώσουμε ένα παράδειγμα ή να αναφερθούμε σε ένα case study

M.Bαφόπουλος: Πρώτα απ’ όλα εμείς απαντάμε ένα διαχρονικό ερώτημα: “Ποιοι είναι οι πελάτες μου;”. Και μετά στο ερώτημα “πού είναι οι πελάτες μου”. Αυτό το ερώτημα είναι τόσο παλιό, μα τόσο επίκαιρο. Γιατί αυτό ήταν το ερώτημα, που με οδήγησε να φτιάξω την εταιρεία. Άρα το ότι αλλάξαμε απλά τεχνολογία, δεν αλλάζει το ερώτημα. Έτσι, λοιπόν, εμείς απαντάμε πολύ ξεκάθαρα. Ξέρουμε όλες οι επιχειρήσεις της χώρας και σε βοηθάμε να βρεις ποια είναι ουσιαστικά η αγορά σου…

Startupper.gr: Άρα αναλύεις την αγορά και δημιουργείς πελατεία για τον πελάτη σου με την χρήση των δεδομένων;

M.Bαφόπουλος: Ναι, του δίνουμε το market segment, το τμήμα των επιχειρήσεων που δυνητικά τον αφορούν. Δηλαδή, είμαι μια ελληνική βιομηχανία που παράγω οικοδομικά υλικά και θέλω να δω πόσα σημεία πώλησης υπάρχουν για μένα δυνητικά και ποια είναι αυτά. Άρα εμείς εντοπιζόμαστε στην αξιοποίηση της έξυπνης πληροφόρησης για όλες τις επιχειρήσεις. Δεν μιλάμε καθόλου με καταναλωτές. Είμαι μια εταιρεία καλλυντικών ελληνική και θέλω να ξέρω όλα τα κομμωτήρια, που είναι και ποια είναι. Είναι 14.500 κομμωτήρια… Στην αρχή ίσως να μην τα θέλω όλα, αλλά να θέλω μόνο αυτά που ιδρύθηκαν τώρα ή να θέλω αυτά που έχουν δραστηριότητα πολύ καιρό γιατί θεωρώ ότι εκεί είναι η αγορά μου. ΄Ή για μια περιοχή μόνο. Γιατί εγώ θεωρώ ότι είμαι πολύ αδύναμος στην Ήπειρο και θέλω να πάω ή πιστεύω ότι η Κρήτη έχει ανάπτυξη σε αυτό τον τομέα, λόγω του τουρισμού.

Επομένως εμείς μπορούμε να τμηματοποιήσουμε με ισχυρό τρόπο και χρήσιμα φίλτρα, το κομμάτι της αγοράς που θέλει κάποιος. Ήδη, ήρθαν τα πρώτα αποτελέσματα από τα δεδομένα μας σε εκτεταμένη χρήση και δείχνει, ενδεικτικά θα πω μόνο: διπλασιασμός των επισκέψεων κάθε μέρα και μείωση κατανάλωσης καυσίμων κατά 40% στις επισκέψεις των πωλητών! Συνεπώς, αυτό έχει αξιολογήσει κι έχει βελτιστοποιήσει τον τρόπο που δουλεύει ένα δίκτυο πωλητών. Άρα αυτό είναι το ξεκάθαρο όφελος.

Startupper.gr: Αυτό είναι το άμεσο όφελος για τον πελάτη σας. Όμως, στην περιγραφή της «Linked Business»  αναφέρεται ότι είναι μια πλατφόρμα για τους οργανισμούς εκείνους που αναζητούν πρόσβαση στις πληροφορίες του επιχειρηματικού δικτύου, ενδελεχή ανάλυση των συναλλασσόμενων επιχειρήσεων και έξυπνη πληροφόρηση για τις δημόσιες προμήθειες. Αυτό πως βοηθάει τις επιχειρήσεις;

M.Bαφόπουλος: Υπάρχει μια δεύτερη καθημερινή ανάγκη, μετά την ανάλυση της αγοράς, για τις επιχειρήσεις. Στην Ευρώπη και διεθνώς αναζητήσαμε τι φταίει στην οικονομία μας ύστερα από την μεγάλη κρίση του 2009. Τελικά είδαμε ότι ένα μέρος του επιχειρηματικού τομέα δεν έχει ξεκάθαρη εικόνα για την αγορά. Τι πιστεύουμε και τι ισχύει στην πράξη. Είναι μια συστημική συσχέτιση που είναι μεν πραγματική αλλά δεν είναι ορατή. Τι εννοώ; Τώρα πια, όταν υπογράφεις μια σύμβαση μ’ έναν πελάτη (ή συνεργάτη) κι ο πελάτης είναι απατεώνας ή δεν είναι φερέγγυος, δεν χάνεις μόνο εσύ. Χάνει όλη η υπόλοιπη οικονομία. Γι’ αυτό λοιπόν, έχουνε δημιουργηθεί νόμοι σε όλη ΕΕ και επεκτείνονται συνεχώς για να ξέρει ο επιχειρηματίας ποιόν έχει απέναντί του, όταν υπογράφει μια σύμβαση. Είσαι υποχρεωμένος, όχι απλά να το κάνεις για να προστατέψεις τον εαυτό σου, αλλά να προστατέψεις και τους άλλους, τους μετόχους, το προσωπικό, το δημόσιο συμφέρον, κτλ.

Γι’ αυτό μελετήσαμε όλες τις ανοιχτές πηγές για την επιχειρηματικότητα, το ΦΕΚ (δηλαδή όλες τις ΑΕ και τις ΕΠΕ),το ΓΕΜΗ, και γνωρίζουμε ποιοι διοικούν μια επιχείρηση και πώς συνδέονται με τις υπόλοιπες επιχειρήσεις. Άρα, λοιπόν, άμα έρθω εγώ να συνάψουμε συμφωνία κι εγώ έχω μια επιχείρηση, ένα ξενοδοχείο σε μια διεύθυνση, θα πρέπει να ξέρω ότι σε αυτή την διεύθυνση υπάρχει κι άλλη εταιρεία που μπορεί να χρωστάει στο δημόσιο και άρα οι πιθανότητες να πάρω εγώ τα χρήματά μου είναι μικρές αν όχι μηδενικές,γιατί προηγείται το δημόσιο. Επομένως, εμείς καλύψαμε δύο κενά, που έχει η χώρα. Πρώτον, να γνωρίζεις το πελάτη σου (γνωστό και ως  «Know Your Client») και να ξέρεις μέσα από τα ανοιχτά αντικειμενικά και δημοσιοποιημένα στοιχεία ,με ποια επιχείρηση συνεργάζεσαι ή έχεις απέναντί σου. Στην Ελλάδα γενικά δεν έχουμε μητρώα ενημερωμένα, έχουμε έλλειψη αυτής της παράδοσης. Όλα φτιαχτήκανε με το ζόρι τα τελευταία χρόνια. Το εμπορικό μητρώο ιδίως, το 2015 έγινε υποχρεωτικό, ενώ δημιουργήθηκε το 2011.Είναι ακόμα στην πρώιμη φάση του. Έχει λάθη και είναι δυσλειτουργικό. Το ίδιο ισχύει ακόμα και για το φορολογικό μητρώο που είναι το πιο εξελιγμένο. Έχει κι αυτό λάθη. Αν συνδυάσουμε το γεγονός βέβαια ότι η γεωγραφική πληροφορία μας είναι ελλιπής, χτίζουμε ακόμα κτηματολόγιο, οι ΤΚ αλλάζουν και δεν ενημερώνουν τα ΕΛΤΑ, η πραγματικότητα που ζούμε καθημερινά είναι χειρότερη. Πρέπει να πω ότι η δημόσια πληροφορία είναι υποδομή, όπως έχω γράψει σε ένα άρθρο “Υποδομές δεν είναι μόνο τα τρένα αλλά και τα δεδομένα”’. Εκεί λοιπόν εμείς, αναδομούμε και διορθώνουμε την δημόσια πληροφορία, έτσι ώστε να είναι χρήσιμη τελικά. Σε μια χώρα η οποία τώρα αποκτά κουλτούρα στατιστικής και μητρώων, όταν οι άλλες χώρες στην Ευρώπη το έχουνε κάνει πριν 50-60 χρόνια.

Startupper.gr: Σε αυτό το σημείο φαίνεται πως είναι για εσάς μια θετική συγκυρία ότι αυτή η κυβέρνηση τόσο ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής όσο και ο Πρωθυπουργός αναφέρονται για Big Data, για δεδομένα και για την βελτίωση του κράτους μέσω του ψηφιακού μετασχηματισμού, πιστεύοντας σε αυτό τον τομέα. Έχετε μιλήσει με στελέχη της κυβέρνησης; Υπήρξε κάποια  επικοινωνία έως σήμερα;

M.Bαφόπουλος: Πρέπει να πω ότι ως ερευνητής, τα τελευταία περίπου 10 χρόνια, συμμετέχω σε ομάδες εργασίας για τα εταιρικά δεδομένα διεθνώς, έχω υπάρξει ο αξιολογητής για την κατάσταση της χώρας στα ανοιχτά δεδομένα, για τον προϋπολογισμό, γενικά ανοιχτή πρόσβαση στα οικονομικά στοιχεία, που είναι μέρος της διαφάνειας ενός κράτους. Και οι αξιολογήσεις μας (ως χώρα) ήταν χαμηλές.  Γι’ αυτό τον λόγο από το 2012 και μετά, έχουμε κάνει παρεμβάσεις με τον Οργανισμό Ανοιχτών Τεχνολογιών, στον οποίο είμαι μέλος, σε διαφορετικά Υπουργεία, φορείς και ομάδες, τόσο στην προηγούμενη κυβέρνηση όσο και στην σημερινή και έχουμε υποβάλλει προτάσεις σχετικά με την στρατηγική των ανοιχτών δεδομένων. Βρισκόμαστε σε επαφή και με τη σημερινή κυβέρνηση όπως και με τις υπόλοιπες, έτσι ώστε να ακολουθήσουμε την βέλτιστη πρακτική που ακολουθείτε στην Ευρώπη. Δηλαδή, στους περίπου 10-11 κρίσιμους τομείς, στους οποίου πρέπει τα δεδομένα να είναι ανοιχτά. Πρώτα απ’ όλα στις δημόσιες δαπάνες. Έχουμε την ΔΙΑΥΓΕΙΑ και είμαστε εντάξει αλλά μπορεί και αυτή ν βελτιωθεί. Μετά τις εκλογές, για παράδειγμα, για πρώτη φορά πήραμε τα αποτελέσματα σε  μορφή Excel ή σε CSV ή σε ανοιχτά δεδομένα. Μέχρι τότε τα είχαμε μόνο σε ιστοσελίδες και δεν  μπορούσαμε να τα πάρουμε. Δεν μπορούμε να βρούμε τα αποτελέσματα των εκλογών και να  κάνουμε επεξεργασία.

Δεν θέλαμε να τα αναλύσουμε; Για ποιον λόγο; Σκεφτείτε όμως κάτι άλλο, ότι όλα τα συστήματα του ελληνικού κράτους, φτιαχτήκανε για να είναι κλειστά κι απομονωμένα. Δηλαδή, ένα δημόσιο σύστημα κατασκευάστηκε, για να λύνει τα ερωτήματα των χρηστών του και να εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον αλλά οι πολίτες δεν έχουν ελεύθερη πρόσβαση στην πληροφορία – μόνο οι χρήστες τους. Εμείς όμως τώρα λέμε αυτά τα συστήματα, να βγούνε δημόσια για να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες όλων μας. Άρα στην ουσία τους αλλάζουμε σκοπό. Ξαναλέω ότι μόνο η ΔΙΑΥΓΕΙΑ φτιάχτηκε για να επικοινωνεί με τα συστήματα και να δίνει πληροφορία στους πολίτες.

Μετά, η καταγραφή της περιουσίας στο Κτηματολόγιο. Στις περισσότερες σύγχρονες χώρες, όλα τα αντίστοιχα συστήματα είναι ολοκληρωμένα και ανοιχτά. Βλέπεις σε ποιόν ανήκει, μια περιουσία, μια έκταση, ώστε να ξέρεις αν είναι απατεώνας ή πραγματικός ιδιοκτήτης και να μπορείς να κάνεις την εκτίμησή σου ή μια ανάλυση. Η ίδια κατάσταση και στο εμπορικό μητρώο. Θέλω να πω ότι παγκοσμίως είναι γνωστό πως η ανοιχτότητα έχει 2 όψεις: διαφάνεια και αποτελεσματικότητα. Είναι το ίδιο πράγμα!

Τέλος, πάντων, είναι θετικό ότι ανακοινώθηκε η προετοιμασία της εθνικής στρατηγικής ανοιχτών δεδομένων κι θα ενσωματώσει τις προτάσεις μας σχετικά με το τι πρέπει να γίνει άμεσα έτσι ώστε να αποκτήσει η χώρα υποδομές.

Startupper.gr: Υπάρχουν όμως και κάποιες περιπτώσεις, όπου αυτό το έργο, ας το πούμε έτσι, γινόταν και συνεχίζεται να γίνεται από τις ίδιες τις εταιρείες με πιο παραδοσιακά, αν όχι ξεπερασμένα, μέσα. Είναι αυτές οι εταιρείες ένα σημερινό παράδειγμα της ανάγκης της αγοράς για την χρήση λύσεων πάνω στα Big Data

M.Bαφόπουλος: Είναι ένα παράδειγμα της ελληνικής πραγματικότητας. Μέχρι και σήμερα ακόμα κι οι πολυεθνικές εταιρείες, συλλέγανε για χρόνια και συλλέγουν χειρωνακτικά τα απαραίτητα δεδομένα. Γιατί χειρωνακτικό είναι να πας στο διαδίκτυο και να συλλέγεις μία-μία τις 720.000 επιχειρήσεις που λειτουργούνε και να προσπαθείς, παίρνοντας λίστες από εδώ, ίσως και κάπως ημιπαράνομα, να δομήσεις ένα δυνητικό πελατολόγιο. Εμείς, αυτό το τελειώνουμε και λέμε απλά “Μπορείς να πάρεις από τον πληθυσμό, από το σώμα όλων των επιχειρήσεων το κομμάτι που σε ενδιαφέρει άμεσα”. Άρα, αν είσαι μια βιομηχανία και έχεις αναψυκτικά, αρκεί να έχεις μεγάλο δίκτυο στο φυσικό χώρο, εκτεταμένο δηλαδή και θες να γλυτώσεις τις άσκοπες μετακινήσεις, αυτό πρέπει να κάνεις. Αυτό λοιπόν είναι ξεκάθαρο, απλό και νόμιμο. Γι’ αυτό έχουμε πελάτες, από βιομηχανία αναψυκτικών και χυμών μέχρι καλλυντικών. Αυτό λοιπόν είναι το πρώτο ζήτημα και το άλλο είναι η εικόνα μια επιχείρησης ή ενός τομέα της αγοράς από την ανάλυση των δεδομένων. Για παράδειγμα, είσαι τράπεζα, ή είσαι ένα νομικό γραφείο, μπαίνεις σε συμβάσεις με άλλα μέρη. Και φυσικά όπως είπαμε θέλεις να ξέρεις εκ των προτέρων ότι αυτά τα συμβαλλόμενα μέρη είναι υφιστάμενα –  δηλαδή υπαρκτά- και με εκείνους που συζητάς και διαπραγματεύεσαι δεν είναι μόνο κατά δήλωση οι διαχειριστές αλλά ο πραγματικοί, υπάρχει αναρτημένο και σε δημόσιο μητρώο. Αυτό είναι ένα κρίσιμο στοιχείο. Δεν μπορείς να το κάνεις συνεχώς αυτό με το χέρι για χιλιάδες εταιρείες και πρόσωπα. Επίσης, θες να ξέρεις αν φέρει βάρη (πχ χρέος προς το Δημόσιο και πλειστηριασμούς) το εταιρικό δίκτυο με όλες τις συνδεδεμένες επιχειρήσεις του. Άρα λοιπόν πριν μπεις σε αυτή την σύμβαση, οφείλεις να κάνεις -αυτό που λέμε- την πρώτη αξιολόγηση. Δηλαδή με ποια εταιρεία μιλάς απέναντί σου.

Startupper.gr: Και είναι απόλυτα τα στοιχεία της ανάλυσης των δεδομένων; Δεν υπάρχει και ο παράγοντας της κρίσης στην αξιολόγηση τους;

M.Bαφόπουλος: Η δύναμη της πλατφόρμας της Linked Business βασίζεται σε επτά θεμελιώδη χαρακτηριστικά: (1) πληρότητα: καλύπτει όλες ανεξαιρέτως τις επιχειρήσεις, (2) ορθότητα: γίνεται επαλήθευση με καινοτόμους αλγόριθμους και τρίτες πηγές, (3) ανανέωση: τα δεδομένα ενημερώνονται συνεχώς, (4) ευχρηστία: παρέχεται πρόσβαση μέσα από αποτελεσματικά κανάλια όπως διαδραστικοί χάρτες και λίστες, αναζήτηση με πολλαπλά κριτήρια, (5) εμπλουτισμός: τα εταιρικά προφίλ εμπλουτίζονται με σημαντικά οικονομικά στοιχεία όπως για παράδειγμα δεδομένα για τις δημόσιες προμήθειες και τις επιδοτήσεις και τις οφειλές προς το Δημόσιο (6) διαφάνεια και εμπιστοσύνη: ο χρήστης με ένα κλικ οδηγείται πίσω στην επίσημη πηγή των δεδομένων και (7) στόχευση: οι νέοι δείκτες της Linked Business (π.χ. πιθανότητα επιβίωσης σε έναν κλάδο) συνεισφέρουν στον πιο αποτελεσματικό προσδιορισμό  της αγοράς ενδιαφέροντος.

Startupper.gr: Τι σημαίνει η πρόσφατη συνεργασία με την Vodafone Business;

M.Bαφόπουλος: Η συνεργασία με την Vodafone Business αποτελεί ένα κομβικό βήμα προς την καθιέρωση της Linked Business ως τον πιο χρήσιμο συνεργάτη έξυπνης επιχειρηματικής πληροφόρησης για όλες τις επιχειρήσεις στην Ελλάδα. Το σύνθημα μας “ανακάλυψε την αγορά σου” αποκτά σάρκα και οστά για όλο και περισσότερους πελάτες μας. Την ίδια στιγμή ανοίγει τον δρόμο στην επέκτασή μας προς τις αγορές του εξωτερικού στα επόμενα χρόνια.

Startupper.gr: Η εταιρεία έχει έσοδα αυτή την στιγμή;

M.Bαφόπουλος: Ναι, υπάρχουν αυξανόμενα έσοδα για την εταιρεία. Για την ακρίβεια αυτή τη στιγμή ξεπερνάμε το break-even. Και η δυναμική της εταιρείας είναι πολύ καλή ώστε να μεγαλώσει γρήγορα. Το βλέπει κανείς απ ΄το feedback των πελατών του αυτό συνήθως.

Startupper.gr: Το 2019 με τι τζίρο εκτιμάτε ότι θα κλείσει;

M.Bαφόπουλος: Πιστεύω ότι το 2019 θα κλείσει (με τζίρο) γύρω στις 10 φορές υψηλότερα από το 2018. Παρόμοια εικόνα περιμένουμε και το 2020 και έχουμε καλούς λόγους να πιστεύουμε πως θα αναπτυσσόμαστε με εκθετικούς ρυθμούς για τα επόμενα δύο χρόνια.

Startupper.gr: Και συμβόλαιο με μια εταιρεία πόσο κοστίζει; Υπάρχει μια κατηγοροποίηση ή καθορίζεται  ανάλογα με τις ανάγκες του πελάτη;

M.Bαφόπουλος: Το εύρος είναι… μεγάλο. Για να παρέχουμε όλα τα στοιχεία μιας αγοράς το κόστος κυμαίνεται συνήθως από 5.000 ως 150.000 το χρόνο. Και το άλλο σκέλος είναι το “Know Your Client” και σε αυτό το κόστος είναι ανά περίπτωση. Με απλά λόγια αγοράζεις αναζητήσεις. Άρα το πιο φθηνό είναι 1.500 ευρώ και ένα μεγαλύτερο που μπορεί να φθάσει, γύρω στις 50.000 ευρώ. Τα εμπορικά μας πακέτα βοηθούν τόσο τους μεγάλους οργανισμούς να βελτιστοποιήσουν τα φυσικά κανάλια πωλήσεων και επιταχύνουν τον ψηφιακό τους μετασχηματισμό τους, όσο και τις νέες ή τις μικρές επιχειρήσεις να διεισδύσουν σε μια αγορά για την οποία στο παρελθόν ήταν απροσπέλαστη.

Startupper.gr: Αν έρθει μια Startup εταιρεία προφανώς θα την υποδεχτείτε με διαφορετικό τρόπο;

M.Bαφόπουλος: Φυσικά. Ήδη έχουμε πελάτες πολλές startups και έχουμε κάνει συμφωνίες για την ανταλλαγή υπηρεσιών με άλλες. Είμαστε ανοιχτοί στη συνεργασία, αλλά εδώ σε βοηθάμε να κάνεις και ορισμένες επιλογές. Παίρνεις στην αρχή τον αφρό της αγοράς, δεν είναι ανάγκη να πάρεις τα στοιχεία για όλα τα 14.500 κομμωτήρια αλλά αξιοποιείς τα επιλεγμένα 2.000 κομμωτήρια που έχεις κενό στην αγορά. Αυτό σημαίνει να είσαι επιχειρηματίας… Λαμβάνεις αποφάσεις με κριτήρια και με έξυπνη πληροφόρηση – κι εμείς πρώτοι από όλους.

Startupper.gr: Μιας και αναφερθήκαμε σε επενδυτές αλλά και σε επενδυτικά fund, έχετε μια εκτίμηση για την επένδυση που αναζητάτε;

M.Bαφόπουλος: Ναι, έχουμε σκεφτεί ότι ο πρώτος γύρος μας πρέπει να είναι από 300 ως 500 χιλιάδες ευρώ κι η αποκλειστική  αποστολή της χρηματοδότησης θα είναι να κυριαρχήσουμε στην Ελλάδα. Θεωρούμε ότι το αντικείμενό μας αφορά μια πολύ μεγάλη αγορά. Αυτή τη στιγμή ο δεύτερος ανταγωνιστής που μας ακολουθεί έχει χάσει 2 γύρους από το στάδιο ενώ δεν φαίνεται κάποιος άλλος να μπαίνει στην αγορά. Παρόλα αυτά θεωρούμε σημαντικό, ταυτόχρονα, να δούμε το άνοιγμα στο εξωτερικό. Βλέπουμε συνεχώς τα δεδομένα που ανοίγονται τόσο στην Ε.Ε. όσο και εκτός πάνω στο αντικείμενό μας. Άρα ήδη έχουμε μια μελέτη των επόμενων αγορών στις οποίες στοχεύουμε να εισέλθουμε.

Startupper.gr: Και σε ποιες αγορές σκοπεύετε να κάνετε το επόμενο βήμα;

M.Bαφόπουλος: Ξεκινάμε φυσικά πρώτα με Κύπρο, ένα μέρος της αγοράς των Βαλκανίων και μετά ακολουθούν οι βασικές αγορές, το Βέλγιο και η Ισπανία. Ήδη πελάτες μας πολυεθνικές εταιρείες από την Ελλάδα, όταν δείξανε την πλατφόρμα μας στη μητρική εταιρεία στα κεντρικά, ένιωσαν πολύ ωραία ακούγοντας τα πρώτα σχόλια. Γιατί απλά τους είπαν ότι “εμείς δεν το έχουμε αυτό”(!)… και αυτό δημιούργησε ήδη ένα θετικό αντίκτυπο.

Startupper.gr: Η αποτίμηση της εταιρείας ποια είναι; Έχεις να κάνεις μια εκτίμηση;

M.Bαφόπουλος: Δύσκολο να υπολογίσεις αυτή την στιγμή. Είμαστε σε μια περιοχή αποτίμησης από 5 ως 7 εκατομμύρια ευρώ.

Startupper.gr: Άρα με βάση αυτή την αποτίμηση συζητάς με τα fund;

M.Bαφόπουλος: Ναι, είναι η αρχή της συζήτησης …

Startupper.gr: Πρόκειται για εκπροσώπους στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό;

M.Bαφόπουλος: Μιλάμε και στο εσωτερικό όσο και το εξωτερικό. Προσωπικά ως οικονομολόγος και επενδυτής που βάζω τα χρήματά μου – κι έχω βάλει και σε άλλες εταιρείες χρήματα- έχω μια εκτίμηση πάντα για το κόστος κεφαλαίου και την αναπτυξιακή δυναμική. Άρα αν η αποτίμηση δεν είναι μέσα στα όρια που έχουμε βάλει εμείς, φυσικά δεν μας ενδιαφέρει να πάρουμε χρήματα με αυτόν τον τρόπο, υπάρχουν κι άλλοι τρόποι. Υπάρχει δανεισμός. Ακόμα και μετά από 3 χρόνια, υπάρχει η παράλληλη αγορά ή η εναλλακτική που έχει το χρηματιστήριο. Εξετάζουμε όλες τις περιπτώσεις…

Startupper.gr: Γίνεται μια συζήτηση αυτή τη στιγμή στο οικοσύστημα όπου όλοι ότι αναζητούμε τον πρώτο ελληνικό “Μονόκερο”. Πιστεύεις ότι εσείς είσαστε μια τέτοια περίπτωση; Θα μπορούσατε να αποτελέσετε σε 3-4 χρόνια τον πρώτο ελληνικό“Μονόκερο”;

M.Bαφόπουλος: Θα σου πω πραγματικά ποιος θα είναι ο καταλυτικός παράγοντας. Ήταν αυτό που λέγαμε και πριν. Είναι οι άνθρωποι που είναι γύρω σου. Αν δηλαδή το fund που τελικά καταλήξουμε ή τα funds  να συνεργαστούμε, είναι οι άνθρωποι κοντά σε εμάς. Πάλι το κριτήριο δεν είναι μονοδιάστατο. Εσύ έχεις αποτίμηση 6 εκατομμύρια, εσύ έχεις 7 άρα πηγαίνω σε σένα. Αν εσύ έχεις προοπτική, δηλαδή είσαι η χ τράπεζα, το χ  επενδυτικό σχήμα. Όπου πιστεύεις στην αξία της συνεργασίας και θα σηκώσεις το τηλέφωνο. Γιατί εμείς πραγματικά θέλουμε να μας φτάσεις μέχρι την πόρτα, μετά άστο πάνω μας. Άρα για εμάς, το κρίσιμο αν θα γίνουμε μεγάλοι ή όχι είναι αν θα καταφέρω εγώ αρχικά να προσελκύσω τους κατάλληλους ανθρώπους γύρω μου. Σε όλα τα επίπεδα κι η βασική μου δουλειά είναι αυτή. Και στους επενδυτές και στους συνεργάτες και στους πελάτες. Άρα η απάντηση είναι ναι αλλά εξαρτάται από τους ανθρώπους μας.

Startupper.gr:  Έχεις στο μυαλό σου να γίνεις ο πρώτος “Μονόκερος”;

M.Bαφόπουλος: Φυσικά το έχω βάλει. Λογικό είναι. Εδώ, ο μοναδικός “Μονόκερος” που έγινε σε αυτή τη χώρα είναι ο Στέφανος Τσιτσιπάς. Γιατί “Μονόκερος” είναι… στο τένις τουλάχιστον (γιατί….κι ο Αντετοκούμπο είναι ) αλλά το να πει αυτό ένα παιδί, στην ηλικία των 12 ετών, όταν έπαιζε ένα τοπικό πρωτάθλημα που παίζουνε εκατοντάδες παιδιά, ότι θέλει να γίνει το νούμερο 1 και σαν τον Φέντερερ, καταλαβαίνεις ότι έχει την θέληση να γίνει “Μονόκερος” στον τομέα του.

Startupper.gr:  Θα ήθελες ελληνικό fund να επενδύσει στην εταιρεία ή ξένο fund;

M.Bαφόπουλος: Ξεκινάω πάντα με το ότι η χρησιμότητα είναι στα μείγματα. Άρα προσπαθώ να πετύχω μείγμα. Αν το μείγμα δεν έχει συνέπεια, τότε δεν είναι για εμάς. Με βάση αυτούς που συζητάμε είναι γεγονός πως οι Έλληνες καταλαβαίνουν καλύτερα. Αλλά ξαναλέω όμως ότι ο δικός μου στόχος είναι εξαρχής να έχουμε “μείγμα”. Και ανθρώπων και funds.

Startupper.gr: Οι στόχοι σου τόσο ως άνθρωπος της τεχνολογίας όσο και ως ιδρυτής μιας startup ποιοι είναι;

M.Bαφόπουλος: Ο πρώτος στόχος που έχουμε στην ομάδα, επειδή δουλεύουμε πολύ, είναι να περνάμε και καλά. Βασικό είναι να διασκεδάζουμε αυτό που κάνουμε. Κι όταν ξυπνάμε να λέμε τι λίγος ο χρόνος για να μας χωρέσει όλα αυτά που θέλουμε να κάνουμε! Άρα όσο υπάρχει αυτό, τα πράγματα δεν πρόκειται να πάνε στραβά (τουλάχιστον πολύ…). Όταν σταματήσει αυτό, τότε θα κάνουμε κάτι άλλο. Επομένως, λοιπόν, ο βασικός στόχος είναι ­- τώρα ας μιλήσω ως εκπρόσωπος της εταιρείας – να αποκτήσουμε πιο ισχυρές δομές για να μπορέσουμε να εξελιχθούμε και να πάμε στο επόμενο στάδιο…

Startupper.gr: Και σε προσωπικό επίπεδο; Και τένις να υποθέσουμε;

M.Bαφόπουλος: Ε, καλά, εννοείται! Μου άρεσε το τένις. Παραμένω φανατικός από την 3η δημοτικού. Όλοι τότε έβλεπαν ποδόσφαιρο, εγώ έβλεπα τένις. Και από μικρός έπαιζα (και τώρα παίζω σε διεθνή τουρνουά βετεράνων) τένις αλλά δεν το είδα επαγγελματικά. Αλλά ήμουν από μικρή ηλικία μέσα στο τένις. Σε ηλικία 13 χρονών ήμουν επόπτης,….έγινα και ο πρώτος διεθνής διαιτητής τένις στην Ελλάδα. Και μετά 17 χρονών έγινα επαγγελματίας διαιτητής, μιλάμε για μικρό παιδί. Εμένα η δεύτερη βασική διάσταση της ζωής μου είναι το τένις. Μεγάλο και συνεχές μάθημα επιβίωσης…

Share.

About Author

ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΙΟΝΑΤΟΣ

Δημοσιογράφος και επικεφαλής του Startupper.gr.

Comments are closed.