Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

Τέσσερα “tips” για πετυχημένα Startup από μία παίκτρια

Μία Startup επιχείρηση δεν ξεκινάει “ελαφρά τη καρδία”. Χρειάζονται βήματα και τακτικές που θα οδηγήσουν στην επιτυχία και δε θα μετατρέψουν σε παγίδα την προσπάθεια για κάτι δημιουργικό. Η αλήθεια είναι, βέβαια, ότι πολλοί ξεκινούν κάθε εβδομάδα την προσπάθειά τους για μία πετυχημένη Startup επιχείρηση, αλλά ελάχιστοι φτάνουν στην κορυφή.

Η Liv Boeree, πιθανώς η καλύτερη και δημοφιλέστερη γυναίκα παίκτρια του πόκερ, θεωρεί ότι αυτή είναι μόνο μία από τις σχέσεις που έχουν Startup επιχειρήσεις και το άθλημα το οποίο λατρεύει. Οι τακτικές είναι παρόμοιες και στις δύο περιπτώσεις κι η σύνδεση μεταξύ ενός πετυχημένου παίκτη και ενός πετυχημένου επιχειρηματία είναι φανερή.

Η 32χρονη αγγλίδα αποτελεί τρανή απόδειξη ότι η επιτυχία στα παιχνίδια με τράπουλα είναι προϊόν αναλυτικής σκέψης και ικανότητας. Σίγουρα όχι τύχης. Όπως ακριβώς δηλαδή συμβαίνει και με τις επιχειρηματικές δραστηριότητες, ειδικά στις startup όπου πολλές φορές οι ιδέες έρχονται από το πουθενά. Η Boeree είναι απόφοιτος αστροφυσικής από το πανεπιστήμιο του Κεντ και μόλις στα 25 χρόνια της κέρδισε το πρώτο μεγάλο τουρνουά, που της απέφερε κέρδη 1,2 εκατ. ευρώ.

Ο τίτλος στο European Poker Tour (EPT) του 2010 στο Σαν Ρέμο αποτελεί την κορωνίδα μίας καριέρας γεμάτης από νίκες και έσοδα. Δικαιολογημένα η Aγγλίδα έχει παγιώσει το status της κορυφαίας γυναίκας στο άθλημα και έχει τη φήμη μίας από τις πιο ψύχραιμες παίκτριες σε καταστάσεις πίεσης. Σύμφωνα με την Boeree, η προσπάθεια να κερδίσεις κόντρα στις πιθανότητες και να παίρνεις σωστές αποφάσεις είναι αυτή που θα φέρει επιτυχία και στην επιχειρηματικότητα. Έτσι, προσφέρει τέσσερις συμβουλές σε όσους θέλουν να φτάσουν στην κορυφή.

Αποφάσισε και σκέψου σωστά

Οι επαγγελματίες στα παιχνίδια με τράπουλα αποφασίζουν με “πλημμελή δεδομένα” (“imperfect data”): γνωρίζουν τα δικά τους φύλλα (γνωστές πληροφορίες), τον αντίπαλο και πώς συμπεριφέρεται (ημιτελείς πληροφορίες) και δε γνωρίζουν τα φύλλα που έχει (άγνωστες πληροφορίες).

Κάπως έτσι ξεκινούν κι οι Startup επιχειρήσεις κατά την Boeree. Οι ιδρυτές ξέρουν σε τι είναι καλοί και τι θα προσφέρει η ιδέα τους, μπορούν να υποθέσουν ποιες είναι οι μελλοντικές τάσεις στην οικονομία και στην καταναλωτική συμπεριφορά, αλλά δεν μπορούν να προβλέψουν την αντίδραση του ανταγωνισμού στην ιδέα που λανσάρουν κι αν θα υπάρξουν άλλοι με παρόμοιες ιδέες στο κοντινό μέλλον.

Οι αποφάσεις λοιπόν, καλές ή κακές, είναι καθοριστικός παράγοντας για την ανάπτυξη μίας επιχείρησης. Οι άνθρωποι που συγκεντρώνουν πληροφορίες και παίρνουν προληπτικά μέτρα, θα πετύχουν ευκολότερα από εκείνους που αμφιταλαντεύονται έως ότου αναγκάζονται να κάνουν άλματα για να προλάβουν το τρένο. “Μία απόφαση θα σου φέρει κέρδη ή ζημίες” λέει η Boeree: “Υπάρχουν πάντοτε φύλλα που θα χαλάσουν την προσπάθεια, αλλά αν συνεχίσεις να παίρνεις καλές αποφάσεις, θα βγεις κερδισμένος στο τέλος. Πρέπει απλά να κεφαλαιοποιήσεις τα λάθη του αντιπάλου. Ακόμα και το πάσο αποτελεί καλή απόφαση, εφόσον φέρνει κέρδος μακροχρόνια”.

Κέρδισε πολέμους, ξέχνα τις μάχες

Μερικές από τις μεγαλύτερες ήττες στα παιχνίδια με χαρτιά έρχονται όταν ο παίκτης έχει καλά φύλλα. Ο αντίπαλος όμως μπορεί να έχει καλύτερα κι είναι σημαντικό να μην αποσκοπεί κάποιος στο να κερδίζει κάθε παρτίδα, αλλά να βρίσκεται στην κορυφή μετά την τελευταία. Το ίδιο ισχύει στην επιχειρηματικότητα, όπου ο “κανόνας 80/20” (Αρχή του Παρέτο) αναφέρει ότι το 80% των κερδών έρχεται από το 20% των πελατών. Αυτό σημαίνει ότι είναι αδύνατο να έχει κάποιος μέγιστο κέρδος πωλήσεων στο 100% των πελατών, όπως είναι αδύνατο ένας παίκτης να κερδίσει το 100% των παρτίδων που θα παίξει.

“Χρειάστηκα χρόνο για να το εμπεδώσω”, αναφέρει η Boeree: “Αν έβγαινα από το τραπέζι νωρίς επειδή έχανα τις πρώτες παρτίδες, δε θα μπορούσα πια να διεκδικήσω έναν τίτλο. Πρέπει να έχεις υπομονή, να καταστρώνεις τη στρατηγική σου και να έχεις εμπιστοσύνη στις ικανότητές σου. Είτε στο πράσινο τραπέζι ή σε μία επιχείρηση, οι κινήσεις αυτές είναι εξίσου σημαντικές. Είναι συνδυασμός εξάσκησης και αυτοκυριαρχίας για να διασώσεις το προϊόν σου ώστε να βγάζεις κέρδος μακροχρόνια”.

Μελέτησε το παιχνίδι

Τα παιχνίδια με τράπουλα είναι εύκολα στη θεωρία, στην πράξη όμως κρύβουν πολλή στρατηγική και έναν γαλαξία μεταβλητών που μπορούν να φέρουν τα πάνω-κάτω. Κάθε φύλλο έχει τις πιθανότητές του για να κερδίσει, εξαρτάται όμως από τον παίκτη πώς θα το χρησιμοποιήσει.

Οι κορυφαίοι παίκτες δεν παίζουν απλώς το παιχνίδι, αλλά το μελετούν. Έτσι και στις startup, ο επιχειρηματίας πρέπει να μελετήσει τα δεδομένα της αγοράς, τις δημογραφικές τάσεις και τις τεχνολογικές καινοτομίες πριν αποφασίσει να διαθέσει στο κοινό το προϊόν του. “Όσο περισσότερο μελετάς, τόσο πιο προετοιμασμένος είσαι για όλα τα ενδεχόμενα που ίσως προκύψουν” λέει ο Boeree: “Έχεις καλύτερη γνώση της αγοράς από τον ανταγωνιστή σου και παίρνεις καλύτερες αποφάσεις. Ποτέ δεν πρέπει να επαναπαύεσαι. Τελευταία συμμετέχω λιγότερο σε τουρνουά και μελετάω περισσότερο διότι έχω καταλάβει ότι έμεινα πίσω. Σε μία Startup η μελέτη μπορεί να αποκαλύψει ατέλειες που δεν φαίνονταν με την πρώτη ματιά ή παράγοντες της αγοράς που δεν είχαν ληφθεί υπόψη αρχικά και εμπεριέχουν περισσότερο ρίσκο”.

Μάθε τον αντίπαλό σου

Δεν έχει λογική για έναν επαγγελματία παίκτη να καθίσει στο τραπέζι χωρίς να γνωρίζει ποιος κάθεται απέναντί του. Κάποιοι είναι μανιακοί με τη συλλογή πληροφοριών για τους αντιπάλους τους, αφού οφείλουν να γνωρίζουν τη γλώσσα του σώματος των αντιπάλων, την τακτική τους πάνω στο τραπέζι και τα mind games που χρησιμοποιούν.

Πολλές επιχειρήσεις έχουν ένα καλό προϊόν, αλλά οι ιδιοκτήτες τους πιστεύουν τόσο πολύ σε αυτό που δεν υπολογίζουν πόσο καλοί μπορεί να είναι οι άμεσοι ανταγωνιστές τους. Ο ιδρυτής μίας startup πρέπει να γνωρίζει τις δυνατότητες των άλλων προϊόντων, αλλά και τις αδυναμίες που έχουν ώστε να καλύψει την αγορά με τη δική του ιδέα. Τα δεδομένα που θα συγκεντρώσει μπορεί να καθορίσουν αν αξίζει να δραστηριοποιηθεί κανείς σε κάποια συγκεκριμένη αγορά, πότε να διαθέσει το προϊόν του και με ποια μορφή ώστε να κερδίσει τους υπάρχοντες δυσαρεστημένους πελάτες.

“Μελέτησε και διάβασε όσο περισσότερο μπορείς πάνω στο αντικείμενό σου”, είναι η συμβουλή της Boeree: “Στον δικό μου τομέα, πρέπει να καταστρώνεις στο μυαλό σου πιθανά σενάρια σε κάθε φύλλο που περνάει. Στις Startup ισχύει το ίδιο όχι μόνο πριν την διάθεση ενός προϊόντος, αλλά και σε όλη τη διάρκεια της ζωής του”.

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις