Ultimate magazine theme for WordPress.

Γιώργος Καλλίγερος – TIER Mobility: Στόχος η ενεργειακή αναβάθμιση των μικρομετακινήσεων στην Ευρώπη

Τον Γιώργο Καλλίγερο τον γνωρίσαμε το 2016, όταν, μαζί με τον Dan Keene, ίδρυσε στην Αγγλία την Pushme, μια εταιρεία που φιλοδοξούσε να φέρει “επανάσταση” στις σύγχρονες μετακινήσεις, μέσω ενός δικτύου με φορητές και επαναφορτιζόμενες μπαταρίες για ηλεκτρικά πατίνια.

Το όνομά του ήρθε ξανά στη δημοσιότητα στις αρχές του 2020, όταν η εταιρεία του πέτυχε το πολυπόθητo exit – και μάλιστα το πρώτο στην Ελλάδα, επί Equifund! Τον περασμένο Ιανουάριο, η γερμανική εταιρεία ηλεκτρικών πατινιών TIER Mobility εξαγόρασε την Pushme, και πολύ πρόσφατα κυκλοφόρησε στην αγορά ένας από τους “καρπούς” αυτής της συνεργασίας: το πρώτο πατίνι που δίνει δυνατότητα αλλαγής μπαταρίας στον ίδιο τον χρήστη.

Με αφορμή την κυκλοφορία αυτή, το Startupper.gr μίλησε με τον Έλληνα συνιδρυτή της εταιρείας και άνοιξε ξανά το κεφάλαιο “εξαγορά” μαθαίνοντας λεπτομέρειες σχετικά με το exit αλλά και την μετέπειτα συνεργασία, την πορεία της Pushme ως εκεί, και τα σχέδιά της για το (άμεσο) μέλλον.

Startupper.gr: Μπορείτε να μας πείτε ένα μικρό ιστορικό της Pushme Bikes;

Γιώργος Καλλίγερος: Η Pushme ιδρύθηκε το 2016 με αρχικό στόχο την εξέλιξη μια συσκευής που μετατρέπει συμβατικά ποδήλατα σε ηλεκτρικά. Το προϊόν ήταν στοχευμένο σε ποδηλάτες κούριερ που δούλευαν για εταιρίες ντελίβερι φαγητού όπως η Deliveroo. Στην πορεία εξελίξαμε σταθμούς άμεσης επαναφόρτισης ηλεκτρικών ποδηλάτων, τους οποίους θα τοποθετούσαμε σε εστιατόρια που κάνουν ντελίβερι, χτίζοντας έτσι ένα δίκτυο ενέργειας για τους κούριερ οι οποίοι είχαν ανάγκη επαναφόρτισης και μεγάλης αυτονομίας.

Λίγο πριν προχωρήσουμε με την υλοποίηση του δικτύου, το 2018 είδαμε την ραγδαία εξέλιξη των κοινόχρηστων ηλεκτρικών πατινιών, τα οποία ήρθαν στη ζωή μας ως ένα φουτουριστικό concept αστικής μεταφοράς και γρήγορα εξελίχθηκαν σε αναπόσπαστο κομμάτι συγκοινωνίας των Ευρωπαϊκών πόλεων. Η επαναφόρτιση ήταν ένα από τα κύρια προβλήματα που αντιμετώπιζε ο κλάδος, η αγορά ήταν σημαντικά μεγαλύτερη και την δεδομένη στιγμή η Pushme είχε σχεδιάσει το πιο τεχνολογικά εξελιγμένο δίκτυο επαναφόρτισης μικρών ηλεκτρικών οχημάτων. Έτσι αποφασίσαμε να ασχοληθούμε αμιγώς με το πρόβλημα της επαναφόρτισης για το shared micromobility και η ιδέα πήρε την τελική της μορφή: θα χρησιμοποιήσουμε τις χιλιάδες υπάρχουσες πρίζες μέσα σε μαγαζιά στο κέντρο της πόλης για να προσφέρουμε άμεση επαναφόρτιση στα οχήματα μέσω εναλλαγής μπαταριών. Ένα διανεμημένο δίκτυο σταθμών επαναφόρτισης μπαταριών θα επιτρέπει στους ίδιους τους χρήστες των σκούτερ να μπορούν να εναλλάσσουν μπαταρίες, χρησιμοποιώντας την υπηρεσία χωρίς κόστος ως αντάλλαγμα.

Οι προβλέψεις έδειχναν ότι το παραπάνω μοντέλο θα εξοικονονομούσε στις εταιρίες σκούτερ το 70% του κόστους επαναφόρτισης και έτσι η Pushme προσέλκυσε το ενδιαφέρον των operators και επενδύσεις ύψους 1.5 εκατ. δολαρίων στο Seed Round από τους Velocity Partners και SOSV, όπως και από διάφορους επιφανείς angel investors και το Innovate UK για το λανσάρισμα του προϊόντος. Το δίκτυο είχε μεγάλη απήχηση στους operators και καθώς ετοιμαζόμασταν να λανσάρουμε πιλότους με τα μεγάλα ονόματα του κλάδου, η Γερμανική TIER Mobility, η πιο ενεργά ενδιαφερόμενη εταιρία και πρωτοπόρος στον κλάδο, μας προσέγγισε σχετικά με την διερεύνηση μιας πιο στενής συνεργασίας.

Τον Ιανουάριο του 2020 η Pushme εξαγοράστηκε από την TIER, την μεγαλύτερη εταιρία μικρομεταφορών στην Ευρώπη, επιτυγχάνοντας έτσι την πρώτη εξαγορά εταιρείας στην οποία έχει επενδύσει κάποιο από τα εγχώρια fund του Equifund. Η ομάδα της Pushme εντάχθηκε αυτούσια και έτσι εξακολουθήσαμε να εξελίσσουμε το προϊόν μαζί με τους καινούργιους μας συνεργάτες μέσα στην TIER. Τον Αύγουστο του 2020 λανσάραμε το πρώτο κατανεμημένο δίκτυο επαναφόρτισης στην Ευρώπη στην πόλη Tampere της Φινλανδίας με πολύ ενθαρρυντικά πρώτα αποτελέσματα. Ο επόμενος στόχος είναι να κάνουμε scale-up τους σταθμούς επαναφόρτισης σε όλες τις πόλεις στις οποίες η TIER έχει παρουσία.

Startupper.gr: Μπορείτε να μας πείτε πως ξεκίνησε η ιδέα και ο σχεδιασμός του πρωτότυπου και μερικά σχετικά Milestones; Ποιο ήταν το αρχικό επιχειρηματικό μοντέλο; 

Γιώργος Καλλίγερος: Από το ξεκίνημα της εταιρίας μέχρι και την πώληση η ιδέα πήρε πολλές μορφές, παρόλα aυτά, η αρχική ιδέα για το κιτ μετατροπής ξεκίνησε ως η πτυχιακή μου εργασία, στο τέλος της οποίας το πανεπιστήμιο μου προσέφερε μια υποτροφία 15 χιλ. λιρών για να εξελίξω εμπορικά το προϊόν. Εκεί ένωσα για πρώτη φορά δυνάμεις με τον Dan και μετά από μια περαιτέρω χρηματοδότηση 25 χιλ. λιρών από το UK Department for Transport λανσάραμε πιλοτικά 10 συσκευές σε συνεργασία με την Deliveroo, αποδεικνύοντας ότι οι ποδηλάτες κάνουν 30% πιο πολλά ντελίβερι με ηλεκτρικά ποδήλατα. Εκείνη την περίοδο ήμασταν στεγασμένοι στο πανεπιστήμιο και είχαμε προσλάβει 7 interns, κατά βάση φίλους μας που ήθελαν να βοηθήσουν. Το ενδιαφέρον της Deliveroo ήταν αρκετό ώστε να σηκώσουμε 200 χιλ. δολάρια και να μπούμε στο HAX, τον πρώτο και μεγαλύτερο accelerator για hardware startups. Έτσι βρεθήκαμε στην Shenzhen της Κίνας με μια ομάδα των 5, όπου κατά βάση εξελίξαμε το προϊόν και ετοιμαστήκαμε να σηκώσουμε τον πρώτο μεγάλο μας γύρο.

Το αρχικό επιχειρηματικό μας μοντέλο ήταν το ακόλουθο: θα πουλούσαμε κιτ μετατροπής σε τιμή κόστους και θα χρεώναμε για πρόσβαση στο δίκτυο επαναφόρτισης, με χρέωση €1 για κάθε επαναφόρτιση ή ένα μηνιαίο πάγιο που θα εξασφάλιζε απεριόριστες φορτίσεις. Το μοντέλο ήταν πολύπλοκο αλλά έξυπνο, μιας και οι κούριερ δεν είχαν διαθέσιμο εισόδημα για να αγοράσουν ηλεκτρικό ποδήλατο, αλλά θα μπορούσαν να πληρώσουν subscription γιατί το σύστημα τους επέτρεπε να βγάζουν περισσότερα λεφτά. Το μοντέλο ήταν B2B2C – πουλούσαμε δηλαδή κατευθείαν στους κούριερ, αλλά μέσω των εταιριών στις οποίες εργάζονταν, μιας και οι κούριερ ήταν ανεξάρτητοι συμβασιούχοι. Μέσα στο HAX χτίσαμε partnerships με Deliveroo και Uber Eats.

Παρότι στην πορεία στραφήκαμε προς τα κοινόχρηστα ηλεκτρικά οχήματα, η βασική τεχνολογία των σταθμών παρέμεινε ίδια – ήταν σημαντικό για εμάς να εξερευνούμε ελεύθερα τα επιχειρηματικά μοντέλα, ειδικά πριν έχουμε έσοδα, αλλά ταυτόχρονα προσπαθούσαμε να μην αλλάζουμε πορεία στο προϊόν, έτσι ώστε να χτίζουμε προς μια σταθερή κατεύθυνση.

Startupper.gr: Πόσο διαφέρει μια hardware Startup από μία που αναπτύσσει λογισμικό π.χ.; Είναι πιο «δύσκολη υπόθεση»;

Γιώργος Καλλίγερος: Είναι όντως πιο δύσκολη υπόθεση. Οι δυσκολίες είναι οι εξής: πρώτον, ένα προϊόν hardware πρέπει να σχεδιαστεί τέλειο και εξολοκλήρου πριν λανσαριστεί. Όταν ένα προϊόν φύγει από την γραμμή παραγωγής το hardware κομμάτι παγώνει και δεν εξελίσσεται περαιτέρω, σε αντίθεση με το λογισμικό το οποίο μπορεί να γίνει deployed ανά πάσα στιγμή. Σε αντίθεση, ένα προϊόν λογισμικού μπορεί να λανσαριστεί 30% έτοιμο και να φτάσει στο 90% στους πρώτους μήνες χρήσης καθώς δουλεύεται από developers και χρήστες, ενώ ένα προϊόν hardware πρέπει να είναι 90% δουλεμένο πριν μπει καν στη παραγωγή. Ως αποτέλεσμα, ο χρόνος λανσαρίσματος είναι αισθητά μεγαλύτερος και τα learnings από την χρήση του προϊόντος στην αγορά δεν μπορούν να υλοποιηθούν.

Δεύτερον, το ταλέντο που χρειάζεται μια hardware startup είναι πιο εξειδικευμένο και ποικίλο – γεγονός που καθιστά πιο δύσκολο και ακριβό το hiring. Επίσης η δομή των ομάδων είναι πιο σταθερή και το development process πιο παραδοσιακό και άκαμπτο. Εκεί που μια software startup μπορεί να ανακυκλώνει ομάδες από full-stack developers σε διάφορα projects – όλοι ξέρουν λίγο από όλα – η hardware startup χρειάζεται βαθιά γνώση σε πολλούς κλάδους – οι μηχανολόγοι δεν γνωρίζουν από σχεδιασμό ηλεκτρονικών και οι σχεδιαστές δεν γνωρίζουν από παραγωγή καλουπιών.

Τρίτον, αφού καταφέρεις και σχεδιάσεις ένα πρωτοποριακό, “παράξιμο” και     “επαληθευμένο” πρωτότυπο, το deployment – δηλαδή το να βάλεις το προϊόν στα χέρια του καταναλωτή – είναι πολύ πιο πολύπλοκο και συγκεκριμένο για κάθε hardware προϊόν. Εκεί που μια software startup μπορεί να χρησιμοποιήσει λύσεις όπως Amazon AWS για να διανέμει το προϊόν με σχετικά ελάχιστη προσπάθεια και με πρακτικά 100% ποσοστό επιτυχίας, μια hardware startup πρέπει να στήσει παραγωγή σε εργοστάσιο, supply chain, fulfilment, logistics κλπ. Τα λάθη που μπορεί να γίνουν σε αυτό το στάδιο και οι καθυστερήσεις στο λανσάρισμα είναι πολλές και συνήθης, και όλα αυτά πρέπει να συμβούν πριν καν μάθει ο επιχειρηματίας αν το προϊόν είναι επιτυχές.

Τα παραπάνω αναγκάζουν τις hardware startups να κινούνται πιο αργά, γεγονός που καθιστά δύσκολο το να ανταγωνιστείς software startups στην αγορά χρηματοδότησης. Παρόλα’ αυτά, τα εμπόδια παρέχουν τείχη ασφαλείας για τους ζυμωμένους hardware entrepreneurs, μιας και είναι δύσκολο, χρονοβόρο και κοστοβόρο για κάποιον καινούργιο επιχειρηματία να λανσάρει ανταγωνιστικό προϊόν και όταν το hardware πετύχει, τότε ο δρόμος προς την επιτυχία είναι πιο σταθερός.

Startupper.gr: Η κατοχύρωση πνευματικής ιδιοκτησίας πόσο σημαντική είναι για τις hardware startups και τι κάνατε στη περίπτωσή σας;

Γιώργος Καλλίγερος: Αρκετά σημαντική. Οι hardware startups είναι τυπικά πιο “προϊοντοκεντρικές”, η επιχείρηση δηλαδή χτίζεται αρκετά γύρω από το προϊόν, το οποίο είναι πιο μοναδικό και custom. Επίσης οι ομάδες που δουλεύουν hardware προϊόντα παράγουν συχνά έργο R&D, δηλαδή το μονοπάτι εξέλιξης του προϊόντος εμφανίζει τέτοιες δυσκολίες που οι τεχνικές λύσεις που παράγει η ομάδα για να υλοποιήσει το προϊόν έχουν πνευματική αξία. Ταυτόχρονα, ο χρόνος εξέλιξης της τεχνολογίας είναι μακρύς, οπότε είναι πιο δύσκολο οι εταιρίες να ανταγωνιστούν βάση ταχύτητας εξέλιξης – κάτι πιο τυπικό στις software startups – γιαυτό και η προστασία και η μακροπρόθεσμη, αποκλειστική εκμετάλλευση της τεχνολογίας έχει ιδιαίτερη σημασία. Επίσης, ένα προϊόν hardware μπορείς να το αποσυναρμολογήσεις και να αντιγράψεις διάφορα κομμάτια αρχιτεκτονικής και ευρηματικότητας, ενώ καταναλώνοντας ένα προϊόν software δεν μπορείς εξίσου εύκολα να δεις τι κρύβεται από πίσω.

Στην δική μας περίπτωση, με το που άρχισε να παίρνει μορφή το προϊόν κατοχυρώσαμε ένα provisional application, κάναμε δηλαδή μια πρώιμη πατέντα η οποία περιέγραφε γενικά την εφεύρεση, δίνοντας μας το περιθώριο να διευρύνουμε την πατέντα σε δεύτερο χρόνο, όταν το προϊόν πλέον θα έπαιρνε τελική μορφή. Μετά από 1 χρόνο κατοχυρώσαμε την πλήρη Βρετανική πατέντα που κάλυπτε σε βάθος διάφορες πτυχές της εφεύρεσης. Έτσι, καταλήξαμε με μια πλήρη πατέντα που κατείχε την αρχική ημερομηνία καταχώρησης. Ύστερα κατοχυρώσαμε την ίδια πατέντα μέσω του Patent Cooperation Treaty (PCT) σε διάφορες χώρες ανά τον κόσμο.

Startupper.gr:  Η έδρα της εταιρείας ήταν στο Ηνωμένο Βασίλειο, γιατί αυτή η επιλογή και πόσο βοήθησε στα πρώτα σας βήματα; Υπήρχε και γραφείο στην Αθήνα;

Γιώργος Καλλίγερος: Η Pushme ξεκίνησε στην Αγγλία ως UK Limited Company, οπότε για εμάς η επιλογή έδρας ήταν ξεκάθαρη. Αργότερα ιδρύσαμε μια θυγατρική Ελληνική ΙΚΕ για να απασχολήσουμε προσωπικό στην Ελλάδα.

Η επιλογή έδρας είναι πολύ σημαντική για την χρηματοδότηση μιας εταιρίας. Τυπικά οι startups επιλέγουν να ιδρύσουν Αμερικανική Delaware C-corp ή Βρετανική UK Limited – αν και αυτό ίσως αλλάξει σε μια μετά Brexit εποχή – γιατί τα νομικά συστήματα είναι ευρέως κατανοητά και αποδεκτά από τη διεθνή επενδυτική σκηνή. Δηλαδή οι επενδυτές είναι οικείοι με το δίκαιο του Delaware και England & Wales, γνωρίζουν τους μηχανισμούς λειτουργίας και ξέρουν να κινούνται μέσα σε αυτούς. Είναι δύο κοινά συστήματα κανόνων μέσα στα οποία πάρα πολλές startups έχουν χτιστεί και πουληθεί και υπάρχει πληθώρα συμβούλων και δικηγόρων που εξειδικεύονται σε αυτά. Επιλέγοντας λοιπόν μια τέτοια έδρα ένας founder έχει περισσότερες πιθανότητες να σηκώσει λεφτά από ένα διεθνή επενδυτή σε επόμενους γύρους.

Στην Αθήνα στεγαζόμασταν στα γραφεία των Velocity Partners και απασχολούσαμε 3 άτομα προσωπικό, όλοι μηχανικοί και προγραμματιστές. Η TIER διατήρησε το γραφείο στην Αθήνα, μιας και οι Έλληνες συνάδελφοι υπήρξαν κομβικοί στην εξέλιξη της τεχνολογίας, και τώρα έχουν απορροφηθεί πλήρως στην τεχνολογική ομάδα της TIER και σε υψηλές θέσεις.

Startupper.gr: Συμμετείχατε σε έναν γνωστό επενδυτικό accelerator της Κίνας αλλά και στο Reload Greece, πόσο σας βοήθησε στην εξέλιξη του προϊόντος και ποιες είναι οι συμβουλές που έχετε να δώσετε στους ενδιαφερόμενους;

Γιώργος Καλλίγερος: Τους επιταχυντές προσωπικά τους βρήκα χρήσιμους ως first time founder. Ένας επιταχυντής παρέχει σε έναν founder το πλαίσιο στήριξης για να εξελίξει την ιδέα μέχρι ένα στάδιο ωριμότητας όπου μπορεί να αντλήσει χρηματοδότηση και να ξεκινήσει, όπως επίσης και ένα πρώτο ζεστό network. Ήταν σημαντική βοήθεια.

Συγκεκριμένα, μπήκαμε στο Reload Greece από τις αρχές στο πρόγραμμα Young Entrepreneurs Programme, το οποίο και κερδίσαμε το 2017. Αργότερα λάβαμε μέρος και στο Reload Greece Challenge, στο οποίο κερδίσαμε το Audience Award. Το Reload Greece, εκτός από mentoring και advice, μας προσέφερε δημοσιότητα και έκθεση στην Ελληνική επενδυτική αγορά. Μέσω του Reload γνωρίσαμε 2 από τους μεγαλύτερους angel investors μας και επίσης τα Ελληνικά VC. Το επίπεδο των startups ανεβαίνει χρόνο με το χρόνο, πλέον έχουν περάσει πολύ αξιόλογες εταιρίες από τους τελικούς του Reload.

Το HAX είναι ένας παγκόσμιας εμβέλειας επιταχυντής που επενδύει σε περίπου 30 εταιρίες τον χρόνο. Το πρόγραμμα διαρκεί 3 μήνες, περιλαμβάνει επένδυση και στηρίζεται από τον SOSV, τον πιο ενεργό early stage investor παγκοσμίως. Ένας τέτοιος επιταχυντής παρέχει την χρηματοδότηση και το πλαίσιο για να εξελίξει κανείς ένα προϊόν hardware, όπως επίσης και το πάτημα για να σηκώσει μια startup ένα δυνατό seed round. Για εμάς ιδιαίτερη σημασία είχε η εμπειρία στην Κίνα και επίσης το δίκτυο επενδυτών του SOSV, μιας και μπορέσαμε πολύ γρήγορα να έχουμε έκθεση σε πολλά VCs και να πάρουμε γρήγορο feedback. Επίσης, με τον SOSV είχαμε τον πρώτο δυνατό επενδυτή στο cap table μας και ένα στήριγμα σε περίπτωση που χρειαζόμασταν περαιτέρω επένδυση.

Γενικά, ένας επιταχυντής αγοράζει πολύτιμο χρόνο στον founder να φτάσει την εταιρία του σε ένα επενδύσιμο σημείο. Το τι δίνεις ως αντάλλαγμα για την συμμετοχή θέλει προσοχή, αλλά σε ένα πρώιμο στάδιο το deal του accelerator συνήθως πάντα προσφέρει αξία.

Startupper.gr: Μπορείτε να μας αναφέρετε ένα ιστορικό των επενδύσεων; Πόσο σημαντικές ήταν στην εξέλιξή σας και πόσο συνεισέφεραν στην πρόσφατη εξαγορά; 

Γιώργος Καλλίγερος: Πλην της υποτροφίας από το πανεπιστήμιο, τα πρώτα 32 χιλ. δολάρια μπήκαν στην εταιρία από το UK Department for Transport ως grant τον Φλεβάρη του ΄17. Η επόμενη επένδυση ήταν αυτή του HAX στα 200 χιλ. δολάρια τον Σεπτέμβρη του ’17. Το υπόλοιπο του ΄17 το περάσαμε στην Κίνα όπου ξοδεύαμε ελάχιστα λεφτά και έτσι η εταιρία πορεύθηκε χωρίς περαιτέρω χρηματοδότηση μέχρι τον Οκτώβριο του ΄18 όπου σηκώσαμε 750 χιλ. δολάρια Seed Round. Το καλοκαίρι του ΄19 καθώς ετοιμαζόμασταν να σηκώσουμε ένα μεγάλο γύρο για το λανσάρισμα του δικτύου πήραμε ένα convertible από τα 2 VC της τάξης των 200 χιλ. δολαρίων, όπως επίσης και ένα Innovate UK grant στα 300 χιλ. δολάρια. Συγκριτικά με την πορεία των 3.5 χρόνων ύπαρξης, η εταιρία κατανάλωσε μόνο 1.5 εκατ. δολάρια για την εξέλιξη του δικτύου, κάτι που έκανε πολύ ενδιαφέρον το προφίλ της Pushme στην TIER Mobility.

Οι VC επενδυτές ήταν κομβικής σημασίας για την εξέλιξη μας για δύο σημαντικούς λόγους – υπήρξαν ένα σταθερό στήριγμα σε στιγμές ανάγκης και προσέφεραν ένα investor network για μελλοντικές επενδύσεις.

Ειδικά οι Velocity Partners, οι οποίοι ηγήθηκαν του Seed Round μας, ήταν πιο κοντά στην εταιρία από κάθε άλλον στα μετέπειτα βήματα – παρότι οι founders βρισκόμασταν πάντα στο τιμόνι τις εταιρίας, ήταν σημαντικό για εμάς να έχουμε ένα σύμμαχο να φυλάει τις πύλες και να προσφέρει clarity of mind σε δύσκολες αποφάσεις. Διατηρούσαμε στενές σχέσεις καθ’όλη τη διάρκεια της εταιρίας, γνώριζαν καλά τι δουλειά κάναμε και έτσι μας εμπιστεύτηκαν με επενδύσεις σε σημεία που ένας εξωτερικός επενδυτής ίσως θα δυσκολευόταν.

Startupper.gr: Μπορούμε να αναφέρουμε μερικά στοιχεία και το ιστορικό της εξαγοράς από την Tier Mobility; Πως έγινε η προσέγγιση και πως «ξεχωρίσατε»;

Γιώργος Καλλίγερος:  Με την TIER χτίζαμε επαφή σχεδόν δύο χρόνια πριν την εξαγορά – τους ξέραμε και μας ήξεραν καλά. Από την αρχή είχαν αναγνωρίσει ότι το προϊόν έχει προοπτική επιτυχίας, γνώριζαν το υψηλό επίπεδο της ομάδας και παρακολουθούσαν στενά την εξέλιξη μας. Συγκεκριμένα, όταν ήμασταν έτοιμοι για τον πρώτο πιλότο, η TIER ήταν η πρώτη που υπέγραψε συμφωνητικό για να λανσάρει το δίκτυό μας, ήταν οι πρώτοι μας πελάτες.

Η διοίκηση της TIER είναι στελεχωμένη από πρώην founders και επιχειρηματίες οπότε η σκοπιά μιας πιθανή εξαγοράς όταν η εταιρία ωρίμαζε υπήρχε. Η προσέγγιση έγινε τον Οκτώβριο του ΄19 όπου βρεθήκαμε στα γραφεία της TIER για να συζητήσουμε τις λεπτομέρειες του πιλότου. Μιλήσαμε ανοιχτά σχετικά με το μέλλον του κλάδου και τους στόχους της εταιρίας μας και γνωρίζαμε ότι η TIER ενδιαφερόταν για μια πιο στενή, αποκλειστική συνεργασία. 3 μέρες μετά μας κάλεσαν να επιστρέψουμε στο Βερολίνο και να παρουσιάσουμε την Pushme στο C-level team. Φύγαμε από το Βερολίνο με συμφωνία να εξερευνήσουμε ένα πιθανό deal. Τα επόμενα βήματα ήρθαν γρήγορα και μέσα σε 4 μήνες υπογράψαμε συμφωνία εξαγοράς από την TIER Mobility.

Startupper.gr: Το σύστημα με τις αφαιρούμενες μπαταρίες που έχετε αναπτύξει είναι μια σημαντική εξέλιξη στο χώρο του Micromobility και όχι μόνο (συζητιέται και για τα αυτοκίνητα). Τι άλλο πρόκειται να δούμε στο κοντινό μέλλον γενικά στην βιομηχανία και ειδικά από την Tier;

Γιώργος Καλλίγερος: Το δίκτυο ενέργειας είναι το πρώτο δίκτυο άμεσης επαναφόρτισης για μικρά ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη και προβλέπεται να αλλάξει τα δεδομένα επαναφόρτισης για τον κλάδο. Η εναλλαγή μπαταριών είναι ο πιο άμεσος τρόπος επαναφόρτισης ενός ηλεκτρικού οχήματος και το concept εναλλαγής από χρήστες έχει πλέον εδραιωθεί στην Ταιβάν όπου η πρωτοπόρος Gogoro διαθέτει σταθμούς εναλλαγής μπαταριών σε χρήστες των ηλεκτρικών μοτοσυκλετών της. Τα αυτοκίνητα είχαν λιγότερη επιτυχία, μιας και οι μπαταρίες δε μπορούν να αλλαχθούν από τους ίδιους τους χρήστες λόγω βάρους.

Σχετικά με το Micromobility και τις επερχόμενες καινοτομίες, βρισκόμαστε σε ένα ενδιαφέρον σημείο καμπής καθώς ο κλάδος αρχίζει να ωριμάζει, να διαμορφώνει και να διευρύνει τα hardware προϊόντα ανάλογα με τις ανάγκες των χρηστών, των πόλεων αλλά και των πρόσφατα διαθέσιμων τεχνολογιών. Συγκεκριμένα πιστεύω θα δούμε καινοτομίες γύρω από το κομμάτι της ασφάλειας, την οργάνωση των οχημάτων στην πόλη, την συνεργασία πόλεων-operators μέσω συλλογής περιβαντολλογικών δεδομένων αλλά και την εξέλιξη επόμενης γενιάς Internet-of-Things συνδεσιμότητας. Επίσης πιστεύω σύντομα θα δούμε περισσότερους τύπους οχημάτων, όπως ηλεκτρικά ποδήλατα και μακροπρόθεσμα, γιατί όχι μικρά ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Σχετικά με την TIER, έχουμε ήδη λανσάρει καινοτομίες όπως το helmet box και τα φλας κατεύθυνσης στο τελευταίο μας μοντέλο σκούτερ το οποίο είναι το πιο στιβαρό και εξελιγμένο σκούτερ στην αγορά. Σχετικά με το μέλλον δε μπορώ να πω τι μαγειρεύουμε αλλά σίγουρα είναι μεγάλο.

Startupper.gr: Πρόκειται να δούμε το σύστημα με τις αφαιρούμενες – μεταφερόμενες μπαταρίες στην Ελλάδα;

Γιώργος Καλλίγερος: Η TIER δεν έχει παρουσία στην Ελλάδα αλλά δε μπορώ να πω πως αυτό δεν είναι κάτι που εξετάζεται. Αυτή τη στιγμή έχουμε παρουσία σε 70 πόλεις – κατά βάση στην κεντρική και βόρεια Ευρώπη – και κοιτάμε να επεκταθούμε περαιτέρω. Η Ελλάδα είναι ενδιαφέρουσα σαν χώρα λόγο του υψηλού τουρισμού αλλά σίγουρα παραθέτει εμπόδια όπως το υψηλό ποσοστό βανδαλισμού και η έλλειψη υποδομών για την κυκλοφορία των σκούτερ.

Σχετικά με τον αν θα δούμε το σύστημα της Pushme στην Ελλάδα είναι κάτι που δε το γνωρίζω, πάντως οι πρώτες πόλεις που θα εξοπλιστούν με Powerboxes είναι αυτές στην κεντρική και βόρεια Ευρώπη.

Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί.