Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

Τα έξι σημεία που θα πρέπει να προσέξετε πριν τη συνάντηση με τους επενδυτές!

Η ώρα του επενδυτή, όπως και να το δει κανείς, είναι μια ιδιαίτερη στιγμή και θα πρέπει να έχει γίνει η κατάλληλη προεργασία.

Σίγουρα κάθε επενδυτής είναι μια “διαφορετική ιστορία” και απαιτεί ειδική προσέγγιση από τον founder, αλλά σε κάθε περίπτωση υπάρχουν μερικά κοινά στοιχεία και βασικές ερωτήσεις που θα πρέπει να απαντηθούν.

Το παρακάτω άρθρο δημοσιεύθηκε πρώτη φορά στο Blog του RocketSpace accelerator και μερικά σημεία είναι προσαρμοσμένα στην αμερικανική πραγματικότητα.

Μερικές βασικές ερωτήσεις που θα πρέπει να είσαστε προετοιμασμένοι να απαντήσετε:
– Ιστορία πίσω από τη προσπάθεια και ο λόγος που την ξεκινήσατε.
– 
Αναλόγως το στάδιο θα πρέπει να είναι διαθέσιμα μερικά βασικά KPIs.
– 
Η ομάδα έχει τις δεξιότητες και τις γνώσεις που απαιτούνται για την επίτευξη των στόχων της επιχείρησης;
Υπάρχει ανάγκη και χώρος στην αγορά για την ιδέα σας;

1. Υψηλοί μισθοί

Ένα θέμα που σηκώνει μεγάλη κουβέντα! Κατά κοινή ομολογία δεν γίνεται οι founders να μην ασχολούνται αποκλειστικά με την επιχείρηση τους και εφόσον ασχολούνται full time δεν γίνεται να μην πληρώνονται! Εφόσον δεν μπορούν να καλύψουν τα βασικά έξοδά τους, η πίεση της προσπάθειας θα επιβαρύνει το κλίμα με καταστροφικές συνέπειες.

Για τις ΗΠΑ 100.000 δολ. το χρόνο είναι ίσως μια λογική μισθοδοσία για τους founders, αν και σχετικά υψηλή. Ένα ποσό γύρω στις 50.000 – 75.000 είναι πιο λογική για μια χρηματοδότηση 500 χιλ. δολ. Seed.  

Στην Ελλάδα το ποσό αυτό το ποσό πέφτει γύρω στα 22.000 ευρώ (αναφερόμαστε σε συνολικό μικτό κόστος για την επιχείρηση). Η πρόταση εδώ είναι να περιμένετε να έρθουν πρώτα τα έσοδα και μετά να αυξήσετε τους μισθούς σας.

2. Αποφύγετε υπερβολικές και ειδικευμένες ορολογίες

Όταν περιγράφετε την Startup σας σε πιθανούς επενδυτές η συντομία, η σαφήνεια και η ακρίβεια είναι καθοριστικής σημασίας. Καθώς δημιουργείτε το pitch deck φροντίστε να συμπεριλάβετε όσο το δυνατόν λιγότερες διαφάνειες και πάντα να μιλάτε ξεκάθαρα για την ανάπτυξη και τις προβλέψεις της εταιρείας σας. Θυμηθείτε να αποφύγετε περίεργες και κοινότυπες ορολογίες. Μην προσπαθείτε να εντυπωσιάσετε με την ορολογίες σας αλλά με την αξία με την πρότασής σας. 

3. Δεν υπάρχει δυναμική

Θα πρέπει αναφέρονται ξεκάθαρα όλες οι αποδείξεις ότι υπάρχει η απαραίτητη δυναμική στην ιδέα σας. Αυτές περιλαμβάνουν:
– 
Ένα ελάχιστο βιώσιμο προϊόν (MVP).
– 
Σημαντικό αριθμό χρηστών.
– 
Επαναλαμβανόμενες αγορές.
– 
Θετικές κριτικές.
– 
Δημοσιογραφική κάλυψη.
– 
Συνεργασίες μεγάλους οργανισμούς / εταιρείες / Influencers.

4. Κανένας ανταγωνισμός

Πολλοί founders αναφέρουν, και για λόγους εντυπωσιασμού αλλά και γιατί το πιστεύουν, ότι δεν υπάρχει ανταγωνισμός! Είναι ένα κλασικό λάθος το οποίο μπορεί να καταστρέψει τα πάντα. Να έχετε υπόψη σας ότι μιλάτε με έμπειρα στελέχη της αγοράς και σε γενικές γραμμές πάντα υπάρχει ανταγωνισμός έστω και σε κάποια παρεμφερή αγορά.

Αν όντως η καινοτομία είναι μεγάλη θα πρέπει αυτό να αναφερθεί σε κάποιο slide και πως σχετίζεται ο πιο κοντινός ανταγωνισμός. Επενδύστε στην έρευνα αγοράς πάση θυσία! Πρέπει να γνωρίσετε τους ανταγωνιστές σας. 

5. Υπερβολικές υποσχέσεις

Αποφύγετε τς  υπερβολές στους στόχους σας. Να επαναλάβουμε πάλι ότι θα μιλήσετε με επενδυτές που βλέπουν δεκάδες founders κάθε μέρα! Από την εμπειρία, και μόνο, θα γνωρίζουν ποιοι στόχοι μπορούν να επιτευχθούν και ποιοι δεν είναι εφικτοί. Οι επιχειρηματίες θα πρέπει να καθορίσουν ρεαλιστικούς στόχους και ένα ξεκάθαρο χάρτη πορείας προς την επίτευξη των στόχων και να παρακολουθούν τακτικά τους βασικούς δείκτες. 

6. Ξεκάθαρη εικόνα για την αγορά και τον τομέα σας 

Πριν από επαφή με τον επενδυτή είναι σημαντικό να έχετε μια σαφή εικόνα της αγοράς-στόχου και της “βιομηχανίας” σας μια και αυτό θα σας βοηθήσει να τελειοποιήσετε το προϊόν για το κοινό σας. Για να ορίσετε τους στόχους σας και να βελτιστοποιήσετε το προϊόν ή την υπηρεσία σας θα πρέπει να έχετε δομήσει το προφίλ των υποψήφιων πελατών σας.

Αυτά τα προφίλ πελατών μπορούν να δημιουργηθούν μέσω ενός συνδυασμού ερευνών, δημοσκοπήσεων και συνεντεύξεων, ακόμα και από το πελατολόγιο σας, εφόσον υπάρχει, ή τις επαφές σας αλλά και την ομάδα πωλήσεων. 

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις