Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

Ο Μιχάλης Σπυριδάκος – CEO Spirit World Group:  20 χρόνια παρουσίας, ένα γκρούπ… Μια Startup από την ίδρυσή του

Με αφορμή τις νέες Travel Tech Startups του ομίλου, την In Town Check In και την Attica Concierge, μιλήσαμε εφ’ όλης της ύλης με τον Μιχάλη Σπυριδάκο, ιδρυτή του Spirit World Group.

Του Θανάση Λασκούδη

 

Ο Μιχάλης (Μike) Σπυριδάκος είχε τις πωλήσεις στο αίμα του και με πατέρα ναυτικό προφανώς δεν άργησε να ασχοληθεί με τη ναυτιλία/εφοπλισμό και με τις διαμεταφορές. Όντας ο ίδιος ένα «δραστήριο πνεύμα» και αυτό που λέμε Serial Entrepreneur, ο όμιλος επεκτάθηκε σε διάφορους τομείς της ναυτιλίας αλλά και σε άλλες αγορές, όπως η υγεία, τα drones και ο τουρισμός, ιδρύοντας Startups με μεγάλο αντίκτυπο και ανάπτυξη. Με αφορμή τις νέες Travel Tech Startups του ομίλου, την In Town Check In και την Attica Concierge, μιλήσαμε εφ’ όλης της ύλης με τον Μιχάλη Σπυριδάκο, ιδρυτή του Spirit World Group.

Startupper MAG: Μπορείτε να μας πείτε για τα πρώτα σας επιχειρηματικά βήματα και την ίδρυση της Spirit World Group;

 

Μ. Σπυριδάκος: Η επαγγελματική μου πορεία ξεκίνησε το 1994 όταν μετά τον στρατό ξεκίνησα να εργάζομαι ως ασφαλιστής –εκεί πήρα και το πρώτο μικρόβιο της πώλησης– και παράλληλα σε μια εταιρεία διαμεταφορών, αφού πρώτα είχα δύο αποτυχημένες προσπάθειες στις εξετάσεις για Ιατρική.

Ο πατέρας μου ναυτικός, σε εμπορικά φορτηγά πλοία, έχοντας «φάει τη θάλασσα με το κουτάλι» προσπαθούσε να αποτρέψει την ενασχόλησή μου με τη ναυτιλία. Εγώ όμως ξεροκέφαλος… κάτι με τράβαγε να ασχοληθώ με τη θάλασσα και τη μεταφορά. Η πρώτη μου επιχειρηματική προσπάθεια έγινε μετά από ένα ατύχημα που είχα χάνοντας το πρώτο μου αυτοκίνητο. Για να αναπληρώσω το χαμένο κεφάλαιο ξεκίνησα να δουλεύω σε μετακομίσεις και γνωρίζοντας πολύ γρήγορα τον τρόπο οργάνωσης, δημιούργησα με ένα φίλο και συνεργάτη τότε τη «ΜΙ-ΝΙ Μεταφορές» (ΜΙχάλης – ΝΙκος), κατάσταση που με έβαλε προσωπικά στη διαδικασία μιας άλλης μορφής συνεργασίας με φίλους, σε εργασιακό επίπεδο πλέον, όπου έπρεπε να φροντίζω να βγαίνουν τα μεροκάματα, να μένει κέρδος και να είναι και οι πελάτες ικανοποιημένοι και τα καταφέραμε. 

Δέκα χρόνια μετά την αρχή της εργασιακής μου εμπειρίας στη διαμεταφορά, στη μοναδική εταιρεία της υπαλληλικής ζωής μου, αποφάσισα να ανοίξω τα φτερά μου και να δημιουργήσω το 2004 μαζί με τη μετέπειτα σύζυγό μου, τη Spirit World Ναυτιλιακή ΕΠΕ με τέσσερα άτομα προσωπικό, όπου ήταν και η πρώτη εταιρεία του ομίλου (σήμερα αριθμεί πάνω από 260 εργαζομένους στο σύνολο). Το 2006 και μέσα σε 2 χρόνια δύσκολης εργασίας στην άκρως ανταγωνιστική αγορά του Πειραιά και τη μετά Ολυμπιακούς Ελλάδα, ψάχνοντας να διαφοροποιηθούμε από την όποια άλλη εταιρεία της ελληνικής αγοράς και μετά από αρκετούς υπολογισμούς, αποφασίσαμε να κάνουμε ένα άνοιγμα σε μια ξένη αγορά όπως αυτή της Κίνας, αφουγκραζόμενοι τη ραγδαία ανάπτυξη που θα ακολουθούσε, ανοίγοντας γραφείο αρχικά στο Χονγκ Κονγκ και στη συνέχεια στα υπόλοιπα κύρια λιμάνια της Κίνας δημιουργώντας τη Spirit China Services. Το 2016 μπήκαμε στην πλοιοκτησία με το πρώτο πλοίο μας το τάνκερ «Cptn Kostas» όπου συνεχίζει να είναι η κορωνίδα του στόλου μας.

Startupper MAG: Αν και ξεκινήσατε από τη ναυτιλία προσφέροντας ολοκληρωμένες υπηρεσίες, αποφασίσατε να ασχοληθείτε και με άλλες αγορές όπως ο τουρισμός και οι αερομεταφορές, υψηλής τεχνολογίας και καινοτομίας μάλιστα. Πώς επιλέξατε τους τομείς και πώς αλληλοσυμπληρώνονται ή συνδέονται αυτές οι δραστηριότητες; 

 

Μ. Σπυριδάκος: Ο ανταγωνισμός σε ωθεί πολλές φορές να διαφοροποιηθείς. Ο μετασχηματισμός/αλλαγή επίσης της αγοράς σού δημιουργεί την ανάγκη ή να βρίσκεσαι μέσα στην όποια αλλαγή ή αν όχι πολλά βήματα μπροστά, τουλάχιστον ένα βήμα πιο μπροστά από την εποχή σου. Επίσης, το ένστικτο πολλές φορές που μεταφράζεται σε διορατικότητα όπως και η διερεύνηση ή και η δημιουργία αναγκών, σε μια εποχή όπως εξελίχθηκε η κάθε «μετά» εποχή στην Ελλάδα και όχι μόνο (μετά κρίση, μετά capital control, μετά Covid κ.τ.λ.), βοηθάει οι πιο τολμηροί να μετατρέπονται σε καινοτόμοι. 

Έτσι παρακολουθώντας τις όποιες αλλαγές τόσο σε εμάς τους ίδιους και τις ανάγκες μας όσο και της ίδιας της αγοράς/κοινωνίας σε παγκόσμιο επίπεδο, δημιουργήθηκαν οι όποιες αλυσιδωτές αντιδράσεις για εύρεση νέων καινοτόμων ιδεών που θα ήταν η βάση της επόμενης μέρας. 

Και η μετά Covid εποχή ήταν η επόμενη μέρα, με όλα να είναι διαφορετικά από ό,τι πριν και φυσικά όχι μόνο αυτά τα οποία εμφανίστηκαν ως ανάγκη μέσα στην κοινωνία (e-commerce, τηλεργασία, τεχνητή νοημοσύνη κ.τ.λ.) αλλά και η ίδια η κοινωνία άλλαξε ψυχολογία και έγινε έτοιμη να δεχτεί κάθε τι νέο/καινούργιο που μέχρι χθες όχι μόνο δεν μπορούσε να το αποδεχτεί, αλλά ούτε να το σκεφτεί ως υπαρκτό. 

Έτσι και εμείς, όντας ένας όμιλος που προσπαθούσε να διαφοροποιηθεί από αυτό που έκαναν οι υπόλοιποι στην αγορά μέχρι πρότινος ακόμα και στις παραδοσιακές δραστηριότητες, αποφασίσαμε να επικεντρωθούμε επενδύοντας σε νέες προκλήσεις όχι μόνο για τα προϊόντα – υπηρεσίες που θα δημιουργηθούν αλλά και για τις αλλαγές που θα φέρναμε στις αγορές όσο δύσκολο και αν ήταν.

Έτσι, ξεκινήσαμε από το άνοιγμα γραφείων στην Κίνα όταν οι άλλοι έμεναν προσηλωμένοι στην αγορά της Ελλάδος για τη Spirit World Ναυτιλιακή και φτάσαμε έως και την πληρωμή ναύλων εισαγωγής και εξαγωγής φορτίων με πιστωτική κάρτα και άτοκες δόσεις.

Από τη δημιουργία πολλαπλών κωδικών τροφίμων (2.500 ενεργοί) στη Spirit Supplies που κάλυπτε από το πιο απλό αναλώσιμο έως και τον πιο εξεζητημένο κωδικό (κρέας κροκοδείλου και βόα για burger). 

Από την 1η εγκατάσταση mass flow meter στην Ελλάδα και ίσως και στη Μεσόγειο σε πλοίο μεταφοράς και παράδοσης καυσίμων το οποίο ανήκε στην εταιρεία μας Spirit Management Services, το «Cptn Kostas», και σε συνεργασία με την Coral της Motor Oil. 

Από τη διαχείριση και προώθηση μέσω της επίσης νέας εταιρείας μας Αsθenis ενός νέου καινοτόμου προϊόντος που σχετίζεται με την υγεία και την καταπολέμηση της υπογεννητικότητας, το οποίο εφευρέθηκε από μια πολύ ταλαντούχα Ελληνίδα επιστήμονα, έως και την ανάπτυξη της τηλεϊατρικής στη ναυτιλία μας με σκοπό την πρόληψη και προστασία των ναυτικών μας, όπως και σε άλλες κινήσεις ανάπτυξης και εξέλιξης που ήταν εντελώς διαφορετικές από οποιουδήποτε άλλου στην αγορά.

Startupper MAG: Έχετε μία πολύ πετυχημένη εταιρεία που ασχολείται με τα drones. Όλα ξεκίνησαν με μία σκέψη σας πως «κάτι πρέπει να κάνουμε για την Ελλάδα μας. Δεν γίνεται οι γείτονες να έχουν τέτοια εξέλιξη στα drones και εμείς να είμαστε στάσιμοι». Θέλετε να μας πείτε πώς άρχισε όλο αυτό και για τις δραστηριότητές σας που σχετίζονται με τα drones και με ποιο τρόπο προσεγγίζετε αυτήν την αγορά;

Μ. Σπυριδάκος: Μία από τις πλέον χαρακτηριστικές και ξεχωριστές κινήσεις μας ήταν η δημιουργία της πρώτης ελληνικής εταιρείας κατασκευής ΣμηΕα/Drones για πολιτική και στρατιωτική χρήση, της SAS Technology. Με τη συγκεκριμένη ενέργεια φέραμε πραγματικά την Ελλάδα στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος σε μια αγορά όπου πρωταγωνιστούσαν παγκοσμίως Κινέζοι, Αμερικάνοι και προσφάτως Τούρκοι σε τομείς κυρίως στρατιωτικούς. Με μια ομάδα που απαρτίζεται ξεκάθαρα από ελληνικά λαμπερά μυαλά, μια διοίκηση με απόλυτη διορατικότητα και γνώση του αντικειμένου και της τεχνολογίας, έχουμε δημιουργήσει παγκοσμίως προϊόντα που υπερέχουν, διαφοροποιούνται και αναγνωρίζονται για τη δυναμική αλλά και τη μοναδικότητά τους από κολοσσούς διεθνούς εμβέλειας. Μια τεχνολογία η οποία εμφανίστηκε έντονα κατά τη διάρκεια του Covid με τις παραδόσεις προϊόντων και φαρμάκων σε αγορές της Αμερικής κυρίως και κορυφώθηκε δυστυχώς η χρήση της σε πολέμους όπως της Αρμενίας, της Ουκρανίας και της Παλαιστίνης, δίνοντας στην υφήλιο να καταλάβει ότι η επόμενη μέρα στον πολιτικό/κοινωνικό αλλά και στρατιωτικό τομέα θα επηρεάζεται πλέον απόλυτα από τον κόσμο των μη επανδρωμένων και της τεχνητής νοημοσύνης με πιθανή απουσία του ανθρώπινου παράγοντα. 

Σε ένα τέτοιο πολλά υποσχόμενο και γεμάτο  προκλήσεις μέλλον δεν γίνεται να μη δηλώσουμε παρουσία, ενισχύοντας τα όσα έχουμε πετύχει έως σήμερα σε αυτή την τεχνολογία με ακόμα περισσότερα προϊόντα, όχι απαραίτητα μόνο στο κομμάτι του στρατιωτικού τομέα αλλά ακόμα και στο κοινωνικό πεδίο όπως η μεταφορά φορτίων και ανθρώπων, η παροχή υπηρεσιών, η προστασία, η πυρόσβεση, η υγεία έως και η κατασκευή Flying Cars, κάτι που αρχίζει να αναπτύσσεται με γοργούς ρυθμούς παγκοσμίως.     

Startupper MAG: Η υπηρεσία «In Town Check In» εκτός από πρωτοποριακή είναι και υψηλής αξίας για τους τουρίστες και τους επισκέπτες στην Αθήνα. Μπορείτε να μας πείτε πώς λειτουργεί και αν έχει αποδώσει μέχρι σήμερα; Παράλληλα, ασχολείστε ενεργά με τον τουρισμό και δίνετε έμφαση σε υπηρεσίες υψηλών προδιαγραφών σε μια Ελλάδα που σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο στη βιομηχανία του τουρισμού.

 

Μ. Σπυριδάκος: Την εποχή του Covid ο κόσμος καταπιέστηκε, ένα δεδομένο που ίσχυσε για όλο τον πλανήτη ανεξαρτήτως, μια συνθήκη που έκανε όλους μας να αναθεωρήσουμε και τις αξίες της ζωής, επιδιώκοντας να κερδίσουμε τον χαμένο χρόνο αλλά και ψάχνοντας προορισμούς που προσφέρουν ασφαλέστερο υγειονομικό προφίλ όπως είναι η Ελλάδα. Η πανδημία έβαλε μεν ένα απότομο φρένο σε μια μακρά περίοδο μεγέθυνσης του κλάδου, αλλά ανέδειξε πυλώνες πάνω στους οποίους  θα βασιστεί ο νέος κύκλος ανάπτυξης. 

Έτσι, η ραγδαία αύξηση του τουρισμού στην Ελλάδα μετά το 2022, που σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο, η έντονη αίσθηση αποφυγής συνωστισμού σε κάθε σημείο και πιο συγκεκριμένα στα αεροδρόμια, η βασική ανάγκη διαχείρισης και εκμετάλλευσης του χρόνου μένοντας μέσα στην πόλη έως και το τελευταίο λεπτό, η επιμήκυνση της σεζόν σε περιοχές όπως είναι η Αθήνα που αγγίζει πλέον τους 11 μήνες, η εξέλιξη της πρωτεύουσας σε βασικό προορισμό για τους city breakers και τους weekenders, η συνολική ανάπτυξη του εμπορικού κέντρου,  η στατιστική αύξηση των ξενοδοχειακών μονάδων σε κάθε σημείο της Αττικής, η εξέλιξη του Λιμένος Πειραιά ως Home Port  για την κρουαζιέρα, αλλά και η κατασκευή του Ελληνικού και η ανάπτυξη της Αθηναϊκής Ριβιέρας είναι κάποιοι από τους λόγους που μας οδήγησαν στο επόμενο καινοτόμο βήμα μας το In Town Check In, με τη δημιουργία μικρών terminal εξυπηρέτησης επιβατών σε κομβικά σημεία όπως του Πειραιά και της Αθήνας, καθώς και σε άλλα τοπόσημα ενδιαφέροντος με τους mobile μηχανισμούς μας (μαρίνες, ξενοδοχεία, resorts, εκθεσιακά κέντρα, λιμάνια).

Η παροχή υπηρεσίας για την παραλαβή της βαλίτσας του όποιου επιβάτη/πελάτη, επιχειρηματία ή τουρίστα, επισκέπτη ή ταξιδιώτη, ναυτικού ή σπουδαστή, οικογενειάρχη ή υπαλλήλου. Η αποθήκευση αυτής και η παράδοσή της στο αεροδρόμιο-αεροπορική εταιρεία για παραλαβή της στον τελικό προορισμό από τον πελάτη μας είναι κάποια από τα βασικά μας services. Φυσικά υποστηρίζοντας και εδώ το «One Stop Shop», το αντίστροφο της συγκεκριμένης υπηρεσίας είναι ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά της, δίνοντας την παροχή του «Land and Leave», έτσι ώστε ακόμα και ο εισερχόμενος στην Ελλάδα ταξιδιώτης να μπορεί να απολαμβάνει τις ομορφιές της Αθήνας, απελευθερωμένος από το φορτίο των αποσκευών του. Φυσικά μέσα σε αυτά προστέθηκαν το check in της πτήσης και μια πληθώρα επιπλέον υπηρεσιών μέσω μιας νέας πλατφόρμας παροχών της Attica Concierge, που παρέχει στον πελάτη ένα σύνολο υπηρεσιών με βάση την Ελλάδα Αττική, Αθήνα – όπου είδαμε ότι υπάρχει κενό, δίνοντας την ευκαιρία στον επισκέπτη να γνωρίσει σημεία και καταστάσεις που θα ήταν δύσκολο να ψάξει να βρει μόνος του. 

Συνδυάζοντας κομμάτια του ομίλου, δίνουμε τη δυνατότητα ημερήσιας κρουαζιέρας στον Αργοσαρωνικό με τα σκάφη μας (SpiriTours), επίσκεψη σε τουριστικούς και αρχαιολογικούς χώρους με τα αυτοκίνητά μας, γευστικές δοκιμές ελαιολάδου και ελληνικών κρασιών, προσωπική άθληση και massage, κράτηση σε παραδοσιακά εστιατόρια αλλά και τρόπους διασκέδασης (μπουζούκια) κ.τ.λ. 

Γνωρίζοντας την ανάγκη και αποκωδικοποιώντας δικές μας ανάγκες όταν βρισκόμαστε στο εξωτερικό με όποια μορφή επισκέπτη και ξέροντας και την ελληνική πραγματικότητα, δημιουργήσαμε μια σειρά υπηρεσιών, όπου στόχος μας είναι να γίνουν απαραίτητες σε κάθε ταξιδιώτη. 

Έχοντας πλάνα εξέλιξης εκτός από την Αθήνα και σε άλλα σημεία της Ελλάδος και στο εξωτερικό που αντιμετωπίζουν συνωστισμό επισκεπτών και συμφόρηση, καθώς και επέκταση υπηρεσιών, όπως το last mile baggage home delivery στον τελικό προορισμό, η επόμενη μέρα στον τομέα του τουρισμού αναμένεται λαμπρή.         

Startupper MAG: Ποιοι τομείς είναι πιο αναπτυσσόμενοι και πού θα επενδύσετε στο μέλλον;

Μ. Σπυριδάκος: Αν παρατηρήσετε, οι τομείς που έχουμε επιλέξει είναι εκείνοι «της επόμενης ημέρας» όπως τους ονομάζουμε, τομείς του αύριο που αυτή τη στιγμή βρίσκονται στην αρχή τους και έχουν τεράστιο περιθώριο εξέλιξης. Φυσικά υπάρχουν και διάφορες άλλες υποομάδες αυτών που ακόμα δεν έχουμε αγγίξει, ελέγχοντας πολύ  προσεκτικά την όποια κίνηση που θα χρειαστεί να κάνουμε. Έτσι το GREEN όπως green energy, green recycling, το smart mobility, robotics, AΙ-τεχνητή νοημοσύνη κ.τ.λ. είναι κάποιοι από τους τομείς τους οποίους ελέγχουμε πολύ προσεκτικά, χωρίς να σημαίνει ότι άλλες smart ιδέες μάς αφήνουν αδιάφορους. 

Startupper MAG: Πώς βλέπετε το ελληνικό οικοσύστημα καινοτομίας και Startups; Έχετε επενδύσει ή σκοπεύετε να επενδύσετε σε κάποιες Startups;

Μ. Σπυριδάκος: Όπως έχετε καταλάβει είμαστε υπέρμαχοι του κάθε τι ελληνικού.  Έχουμε την έδρα του ομίλου στην Ελλάδα, δίνουμε ευκαιρίες σε Έλληνες, στηρίζουμε ελληνικά προϊόντα τα οποία παράγουμε εδώ, προωθώντας τα αποκλειστικά στην Ελλάδα αρχικά, ενισχύοντας με αυτό τον τρόπο την επιχειρηματικότητα. Η Ελλάδα βρίσκεται σε μια σημαντική καμπή ανάπτυξης. Αυτό παρατηρείται και από την ολοένα αυξημένη παρουσία νέων εταιρειών, νέων ιδεών, νέων επενδύσεων. 

Έτσι και εμείς «προσκαλούμε» τις νέες ιδέες και επενδύουμε σε αυτές και όπως ήδη ανέφερα κάνουμε πολύ προσεκτική επιλογή εταιρειών και δραστηριοτήτων που θα μπορούν να συμπληρώσουν το δικό μας οικοσύστημα. Σε γενικές γραμμές, όμως, αυτός είναι ο στόχος μας, μέσω ενός εσωτερικού μηχανισμού μόχλευσης να λειτουργούμε μια αλυσίδα ανάπτυξης ιδεών, επενδύοντας από τη σύλληψη έως και τη δημιουργία και επέκτασή της.   

 

 

Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο Startupper MAG #48

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις