StartUpper

Bryq: Η Startup που καθιερώνει τις προσλήψεις βάσει ταλέντου και όχι βιογραφικού

Ο Μάρκελλος Διορίνος μιλά στο Startupper.gr για το εγχείρημά του και τη νέα εποχή στην επιλογή προσωπικού

Στην ερώτηση «τι μπορεί να κάνει μια επιχείρηση να ξεχωρίσει», οι πιο συχνές απαντήσεις που ακούμε είναι το προϊόν, η τεχνολογία, η ιδέα ή η ομάδα. Φυσικά, καμία από αυτές δεν είναι λανθασμένη, ωστόσο καμία δεν είναι και επαρκής. Αυτό, γιατί κανένα προϊόν, καμία ιδέα και, κυρίως, καμία ομάδα δεν μπορεί να λειτουργήσει χωρίς μια σωστά δομημένη εταιρική κουλτούρα – δηλαδή χωρίς ταυτότητα, κατεύθυνση και στόχους.

Η εταιρική κουλτούρα είναι ένα από τα βασικότερα συστατικά της επιτυχίας στο επιχειρείν, παρ’ όλ’ αυτά η σημασία της μέχρι και σήμερα υποβιβάζεται. Ειδικά στη χώρα μας, λίγα είναι τα παραδείγματα εταιρειών που έχουν επενδύσει σε αυτό το κομμάτι και έχουν «χτίσει» επιτυχημένες ομάδες και επιτυχημένους ανθρώπους. Το πιο γνωστό είναι αδιαμφισβήτητα η Upstream. Η εταιρεία, η οποία ιδρύθηκε το 2001 από τον Μάρκο Βερέμη, τον Άλεξ Βρατσκίδη και το Νίκο Ιατρόπουλο, έχει καταφέρει κάτι σπάνιο: να διακριθεί στο παγκόσμιο τεχνολογικό στερέωμα, και ταυτόχρονα να οικοδομήσει πραγματικές σχέσεις εμπιστοσύνης με τους ανθρώπους της, στηρίζοντάς τους στα επόμενα τους βήματα, εκτός της εταιρείας.

Η πιο πρόσφατη ιστορία που έρχεται να επιβεβαιώσει αυτή τη νοοτροπία είναι αυτή της Bryq. Η εταιρεία που εστιάζει στο talent intelligence αποτελεί δημιούργημα δύο πρώην στελεχών της Upstream και ενός από την επίσης ελληνική Persado. Ο λόγος για τον Μάρκελλο Διορίνο, τον Guy Krief και τον Hassan Chahrour. Όλα ξεκίνησαν όταν ο Μάρκελλος, μετά από χρόνια στην Upstream και έχοντας περάσει από πολλά πόστα σε Ελλάδα και εξωτερικό, συνειδητοποίησε ότι ήθελε να κάνει πλέον κάτι διαφορετικό.

Ο Μάρκελλος Διορίνος, CEO της Bryq

«Ενώ μου άρεσαν τα χρόνια στην Upstream έφθασα σε ένα σημείο που δεν υπήρχε κάποιο επόμενο βήμα για μένα», λέει στο Startupper.gr, χαρακτηρίζοντας τη στιγμή αυτή ως το τέλος ενός «λογικού κύκλου» που τον οδήγησε να «κοιτάξει προς τα έξω». Τότε ήταν που ο ίδιος ήρθε σε επαφή με τον Guy, ο οποίος είχε την ιδέα πίσω από την Bryq, και αποφάσισαν να την υλοποιήσουν μαζί και με τον Hassan. Στα πρώτα αυτά βήματα, κομβικής σημασίας ήταν η χρηματοδότηση του Guy και του Άλεξ (Βρατσκίδη) που επέτρεψε στην εταιρεία να εστιάσει στην ανάπτυξη και όχι στην επιβίωση, όπως λέει ο Μάρκελλος.

Από την ιδέα στην πράξη

Γνωρίζοντας από πρώτο χέρι το πώς λειτουργεί μια καλή ομάδα και πώς μια εταιρεία μπορεί να φτάσει στην επιτυχία χάρη σε αυτή, οι ιδρυτές της Bryq ήταν σίγουροι για το τι ήθελαν να κάνουν: να βοηθήσουν τις εταιρείες να προσλάβουν κατάλληλους υποψηφίους αλλά και να αξιοποιήσουν καλύτερα το υφιστάμενο προσωπικό τους. Δημιούργησαν έτσι μια πλατφόρμα Talent Intelligence που στοχεύει ακριβώς εκεί. Η πλατφόρμα της Bryq παρέχει στις εταιρείες τα εργαλεία που χρειάζονται για να πάρουν καλύτερες αποφάσεις αξιοποιώντας τα δεδομένα. Σύμφωνα με τον Μάρκελλο, τα εργαλεία αυτά δεν υποκαθιστούν τον ανθρώπινο παράγοντα, αλλά τον συμπληρώνουν, βοηθώντας τον εκάστοτε HR Manager ή επιχειρηματία να προχωρήσει σε σωστές για την εταιρεία κινήσεις, χωρίς προκαταλήψεις ή υποκειμενικά κριτήρια.

Στο κομμάτι των προσλήψεων, η Bryq ζητά αρχικά από την κάθε εταιρεία να ορίσει τι είναι αυτό που ζητά για μια θέση, βάσει τεχνικών απαιτήσεων αλλά και εταιρικής κουλτούρας. Ενθαρρύνει την επιχείρηση να σκεφτεί «έξω από το κουτί», και να κρίνει την προσωπικότητα και το ταλέντο και όχι απλώς ένα βιογραφικό. Στη συνέχεια προχωρά σε μια διαδραστική εμπειρία με τους υποψηφίους, κατά τη διάρκεια της οποίας αξιολογούνται οι επαγγελματικές και διαπροσωπικές τους δεξιότητες. Η διαδικασία αυτή είναι γρήγορη (20 λεπτά) και έχει τη μορφή ενός διαλόγου σε τσατ, στη διάρκεια του οποίου ο υποψήφιος λαμβάνει ερωτήσεις σχετικά με τη δουλειά την οποία διεκδικεί. Βάσει των απαντήσεων που θα δώσει, η εταιρεία έχει στη συνέχεια στη διάθεσή της πολλά περισσότερα και χρήσιμα στοιχεία για αυτόν, στα οποία μπορεί να στηριχθεί για να πραγματοποιήσει μια συνέντευξη. «Φυσικά το σύστημα δεν μπορεί να προσλάβει τους καλύτερους. Μετά την αξιολόγηση, ετοιμάζει το προφίλ του υποψηφίου και πιθανές ερωτήσεις. Τις ερωτήσεις αυτές τις χρησιμοποιεί η εταιρεία στο interview που θα αποφασίσει να κάνει», εξηγεί ο Μάρκελλος και συμπληρώνει: «Άρα συνεργαζόμενοι με μια εταιρεία τη βοηθάμε να βρει τρία πράγματα: τι χρειάζεται να έχει από γνωστικές ικανότητες, τι χρειάζεται σαν προσωπικότητα, και τέλος, πόσο ο καθένας μπορεί να ταιριάξει στην κουλτούρα της. Έτσι στήνονται επιτυχημένες επιχειρήσεις».

Η ίδια διαδικασία ακολουθείται και σε περίπτωση που η εταιρεία επιθυμεί να αλλάξει πόστο σε έναν από τους ήδη υπάρχοντες υπαλλήλους της. Η Bryq αναγνωρίζει ότι μια τέτοια απόφαση μπορεί να είναι επίπονη, χρονοβόρα και με μεγάλες πιθανότητες αποτυχίας και πιστεύει ότι το κόστος μπορεί να είναι μεγάλο. Γι’ αυτό επαναπροσδιορίζει τα κριτήρια της εταιρείας και τις πραγματικές δυνατότητες των εργαζομένων της βρίσκοντας την κατάλληλη θέση για τον καθένα. Όλα αυτά μέσω λογισμικού που παρέχεται ως υπηρεσία (SaaS) και με μόνη προϋπόθεση η εταιρεία να… γνωρίζει τι θέλει. Βέβαια, ακόμα και στην περίπτωση που ούτε αυτό είναι ξεκάθαρο η Bryq έχει τη λύση. Όπως λέει ο συνιδρυτής της εταιρείας, υπάρχουν πολλές εταιρείες που δεν έχουν ορίσει επαρκώς την εταιρική τους κουλτούρα και δεν γνωρίζουν στην πράξη το τι χρειάζονται. Σε τέτοιες περιπτώσεις η Bryq, προσφέρει (κατά περίπτωση) και συμβουλευτικές υπηρεσίες στις οποίες συμμετέχουν ψυχολόγοι.

Κάθε εμπόδιο για καλό

Ενώ για τις περισσότερες εταιρείες παγκοσμίως η πανδημία του κορωνοϊού είχε τραγικές συνέπειες, για την Bryq λειτούργησε εν μέρει θετικά καθώς άλλαξε το τοπίο του HR και ταυτόχρονα απέδειξε τη «δύναμη» του προϊόντος της. Με αφορμή τον κορωνοϊό, τα στελέχη του HR, ήρθαν για παράδειγμα αντιμέτωπα με τη νέα πραγματικότητα των διαδικτυακών συνεντεύξεων ενώ τα κριτήρια κάλυψης μιας θέσης άλλαξαν, καθώς προστέθηκε η δυνατότητα (και η ικανότητα) remote εργασίας. Παράλληλα, λόγω της τηλεργασίας, η «δεξαμενή υποψηφίων» μεγάλωσε ραγδαία. Η γεωγραφία δεν ήταν πλέον εμπόδιο και οι εταιρείες μπορούσαν να αναζητήσουν προσωπικό σε όλον τον κόσμο. Άρχισαν έτσι να λαμβάνουν πολλά περισσότερα βιογραφικά και το επίπεδο δυσκολίας στην επιλογή του κατάλληλου υποψηφίου εκτοξεύθηκε. Και οι αλλαγές δεν τελείωσαν εκεί. Στην Αμερική το 2020 ξέσπασε το κίνημα του Black Lives Matter και η πίεση για κοινωνική δικαιοσύνη έγινε πλέον πιο αισθητή από ποτέ. Επομένως οι εταιρείες άρχισαν να αναζητούν τρόπους αντικειμενικής αξιολόγησης υποψηφίων, μακριά από στερεότυπα.

Όπως γίνεται αντιληπτό, όλες οι παραπάνω ατυχείς συγκυρίες, μόνο θετικά μπορούσαν να λειτουργήσουν για την Bryq. 18 μήνες μετά την ίδρυσή της, και με τη βοήθεια χρηματοδότησης που έλαβε από την Big Pi το 2020, η εταιρεία είχε 100 πελάτες σε όλον τον κόσμο (κυριολεκτικά από Σιγκαπούρη έως Νότια Αφρική) και σήμερα συνεχίζει να αναπτύσσεται, βλέποντας ακόμα και πελάτες που είχε χάσει μέσα στην πανδημία να επιστρέφουν. Κοιτάζοντας το μέλλον, το μόνο της άγχος είναι το πώς θα μεγαλώσει περισσότερο. «Είμαστε σε έναν κλάδο του οποίου η αξία είναι ανυπολόγιστη και η αγορά το καταλαβαίνει. Υπάρχουν εταιρείες στο χώρο που έχουν φτάσει το 1 δις σε αξία. Δεν μας σταματά τίποτα από το να φτάσουμε και εμείς εκεί. Όσο εξελισσόμαστε θα κάνουμε πάντα αυτό που είναι το σωστό για την κάθε στιγμή – για να βοηθήσουμε τους πελάτες μας και να αναπτύξουμε την εταιρεία μας», εξηγεί ο Μάρκελλος και αποκαλύπτει τα επόμενα βήματα της Bryq: Βελτιώνουμε τα νούμερα μας και προς το τέλος του χρόνου θα αναζητήσουμε χρηματοδότηση. Στόχος μας δεν είναι μόνο τα χρήματα, αλλά το να βρούμε το σωστό partner».

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί.