StartUpper

Το σχολικό δίκτυο σεισμογράφων

Του Γρηγόρη Μηλόπουλου*

Με πολύ έντονη την σεισμική δραστηριότητα στην χώρα μας την τελευταία περίοδο, με πιο πρόσφατους αυτούς στην περιοχή της κεντρικής Ελλάδας, αλλά και της Σάμου τον Οκτώβριο του 2020, αναδείχθηκε πιο ηχηρά από ποτέ ότι σεισμός είναι ένα φαινόμενο που πρέπει να μάθουμε να ζούμε μαζί του,  από μικρά παιδιά, με την σωστή πληροφόρηση, εκπαίδευση και γνώση να τον αντιμετωπίζουμε κάθε φορά.

Μέσα από μία μοναδική σύμπραξη μεταξύ του Γεωδυναμικού Ινστιτούτου του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών με την Ελληνογερμανική Aγωγή στηρίζεται η ανάπτυξη και υποστήριξη του Δικτύου Σχολικών Σεισμογράφων που ξεκίνησε το 2015 από τον Διευθυντή Ερευνών του Γ.Ι Δρ. Γεράσιμο Χουλιάρα με την υποστήριξη του Διευθυντή του Τμήματος Έρευνας & Ανάπτυξης της Ε.Α Δρ. Σοφοκλή Σωτηρίου. Σήμερα το δίκτυο περιλαμβάνει 61 σχολικούς σεισμογράφους καλύπτοντας ολόκληρη την εξαιρετικά σεισμογενή περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου. Σε αυτό το πλαίσιο, σχεδιάζονται και υλοποιούνται δραστηριότητες με σκοπό να αυξήσουν το ενδιαφέρον των μαθητών και μαθητριών για την επιστήμη αλλά και για την καλύτερη κατανόηση μίας φυσικής καταστροφής.

Οι μαθητές μας, ανεπηρέαστοι από την πανδημία συνέχισαν να μελετούν τους σεισμούς σε όλη την διάρκεια της τρέχουσας σχολικής χρονιάς και συνεργάζονται με συμμαθητές τους από άλλες ευρωπαϊκές χώρες αναζητώντας ιδέες και δημιουργώντας μοναδικά projects. Ως μικροί επιστήμονες, κατανοούν το φαινόμενο του Σεισμού, μαθαίνουν να το αντιμετωπίζουν και γράφουν κώδικα για να προειδοποιήσουν την τοπική κοινωνία, ενώ ακούν τη μουσική της Γης, μετατρέποντας τα σεισμογραφήματα σε νότες.

Μια από τις εμβληματικές δράσεις του Δικτύου είναι ο εκπαιδευτικός διαγωνισμός «Φτιάξε τον δικό σου σεισμογράφο», ο οποίος απευθύνεται σε μαθητές όλων των βαθμίδων και φέτος συνδιοργανώνεται, για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά, με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) του Υπουργείου Παιδείας.

Ομάδες μαθητών καλούνται σε συνεργασία με τους καθηγητές τους να κατασκευάσουν έναν αυτοσχέδιο σεισμογράφο και να καταγράψουν την όλη διαδικασία σε μία παρουσίαση συνοδευόμενη από φωτογραφικό ή άλλο οπτικοακουστικό υλικό. Μάλιστα φέτος, λόγω των περιορισμών που προέρχονται από την πανδημία, ο διαγωνισμός όχι μόνο δεν ακυρώνεται αλλά μετατρέπεται σε «ψηφιακό». Οι φετινοί διαγωνιζόμενοι καλούνται να σχεδιάσουν ψηφιακά τον σεισμογράφο τους και να αποδείξουν ότι λειτουργεί.

Στα τρία χρόνια που τρέχει ο διαγωνισμός έχουν συμμετάσχει περισσότερες από 70 ομάδες, 200 καθηγητές και 400 μαθητές. Στο τέλος του διαγωνισμού, οι 10 καλύτερες εργασίες επιβραβεύονται και καλούνται σε μια εκδήλωση στην Αθήνα, με όλα τα έξοδα πληρωμένα

Οι 10 ομάδες που θα διακριθούν θα έχουν την ευκαιρία να παρουσιάσουν τις δημιουργίες τους σε ειδική εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί είτε διαδικτυακά είτε με φυσική παρουσία εάν οι συνθήκες το επιτρέψουν. Η ομάδα που θα κατακτήσει την πρώτη θέση θα λάβει ως έπαθλο έναν ψηφιακό σεισμογράφο Rasberry Shake.

Όλοι οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να παρουσιάσουν τις εργασίες του στο επιστημονικό μαθητικό περιοδικό Open Schools Journal του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης (https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/openschoolsjournal/index).

Η καταληκτική ημερομηνία εκδήλωσης ενδιαφέροντος των σχολείων και των εκπαιδευτικών είναι η 17η Μαΐου 2021. Περισσότερες πληροφορίες θα βρείτε εδώ: http://seismografos.ea.gr/

 

*Ο Γρηγόρης Μηλόπουλος είναι ειδικός Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας του Τμήματος Έρευνας και Ανάπτυξης της Ελληνογερμανικής Αγωγής. Έχει εμπειρία στη Διαχείριση μεγάλων και σύνθετων Έργων, κυρίως στον τομέα της Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας και της Ψηφιακής Εξιστόρησης. Είναι πτυχιούχος Διοίκησης Επιχειρήσεων από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και κατέχει Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στη Διοίκηση Τεχνοοικονομικών Συστημάτων του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (Σχολή Μηχανολόγων Μηχανικών).

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί.