Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

Νέο “exit” για την ελληνική startup “σκηνή”

Το παρακάτω άρθρο δημοσιεύθηκε για πρώτη φορά τον Αύγουστο στο εβδομαδιαίο newsletter του Startupper.gr. Αν θέλετε να μένετε πάντοτε ενημερωμένοι σχετικά με τις εξελίξεις της ελληνικής και διεθνούς startup κοινότητας, εγγραφείτε στο newsletter του Startupper.gr για να λαμβάνετε αποκλειστικές ειδήσεις και ενημερώσεις κάθε εβδομάδα!

Οι περιπτώσεις των “exits” – όπως ονομάζεται η “έξοδος” των μετόχων μίας εταιρείας από το μετοχικό της κεφάλαιο, κυρίως δηλαδή της ιδρυτικής ομάδας και των επενδυτών της, μέσα από την εξαγορά ή τη συγχώνευση με μία άλλη εταιρεία, ή ακόμα και μέσω της εισαγωγής της σε μία δημόσια κεφαλαιαγορά – από ελληνικές εταιρείες τεχνολογίας είναι όχι απλώς σπάνιες, αλλά μοναδικές. Πόσω μάλλον όταν πρόκειται για startup εταιρείες.

Τα ελληνικά “exits” που ξέρετε…

Η περίπτωση που δημιούργησε τον μεγαλύτερο “θόρυβο” – και δικαίως αναδείχθηκε σε “είδηση της χρονιάς” για το ελληνικό οικοσύστημα πέρυσι – ήταν η εξαγορά-πρόσληψη της BugSense και των στελεχών της από την Splunk. Το προϊόν εντοπισμού σφαλμάτων στους κώδικες κινητών εφαρμογών που δημιούργησε η startup εξακολουθεί να διατίθεται και να αναπτύσσεται, ωστόσο οι ιδρυτές και η ομάδα της “μετακόμισαν” στο Σαν Φρανσίσκο και στα κεντρικά της αμερικανικής εισηγμένης προκειμένου να ετοιμάσουν την είσοδό της στο κανάλι του mobile για τις υπηρεσίες διαχείρισης big data που αναπτύσσει.

Άλλες περιπτώσεις εξαγορών νέων/μικρών τεχνολογικών εταιρειών με ελληνική προέλευση που έχουν δει από καιρού εις καιρόν το “φως της δημοσιότητας” προέρχονται κυρίως από τον τομέα της υψηλής τεχνολογίας: Στο “μακρινό” 2006, η Attica Telecom εξαγοράστηκε έναντι 50 εκατ. ευρώ από την hol για τη λειτουργία του πρώτου δικτύου οπτικών ινών στην Ελλάδα. Το 2010 η Elxys Innovatios ΑΕ εξαγοράστηκε από την πολυεθνική εισηγμένη στον NASDAQ Ceragon Networks, μέλος του RAD Group. Στο τέλος του 2013, η Constelex από την Gooch & Housego, μία κορυφαία εταιρεία στην Ευρώπη στον τομέα των οπτικών συστημάτων. Άλλες περιπτώσεις εξαγορών μικρών τεχνολογικών εταιρειών με… “άρωμα” Ελλάδος είναι φυσικά και η εξαγορά από την Samsung της σουηδικής Nanoradio, η οποία διατηρούσε τα γραφεία της στην Πάτρα, από την Dialog Semiconductor plc της ολλανδικής SiTel Semiconductor B.V., η οποία ήταν μέλος του Corallia Clusters, από την Google της BlindType, η οποία δημιουργήθηκε από δύο Έλληνες στις ΗΠΑ, και από την IBM της Cognea, με συνιδρυτή έναν Ελληνοαυστραλό καθηγητή.

Από την αντίθετη πλευρά, το ελληνικό startup “οικοσύστημα” έχει δημιουργήσει “εξόδους” και για επενδυτικά σχήματα: Το Openfund πέρυσι πούλησε τη συμμετοχή του στη βουλγαρική imagga στο βουλγαρικό ταμείο LAUNCHub ενώ πιο πρόσφατα το ΤΑΝΕΟ πούλησε τη συμμετοχή του στο Spitogatos.gr στην λουξεμβουργιανή εταιρεία Real Web.

…και ένα που δεν ξέρετε

Τα παραπάνω “exits” τόσο λόγω των εμπλεκόμενων ονομάτων όσο και των οικονομικών μεγεθών των συμφωνιών κατάφεραν να προσελκύσουν ένα άλλοτε μεγαλύτερο και άλλοτε μικρότερο μερίδιο προβολής, ωστόσο η περίπτωση του monitorSEO, που παρουσιάζει σήμερα το Startupper.gr, έμεινε μακρυά από τα “φώτα της δημοσιότητας”. Όπως μας αναφέρει και ο Νίκος Παπανώτας, δημιουργός του monitorSEO, οι startups δεν είναι μόνον ο “κόσμος” των μεγάλων γύρων χρηματοδότησης και των μεγάλων κερδών σε περιπτώσεις “εξόδου” – όπως αυτός για τον οποίο διαβάζουμε στις τεχνολογικές στήλες των μεγάλων αμερικανικών μέσων ενημέρωσης ή blogs – αλλά και ο “κόσμος” των μικρότερων – “lean” – εταιρειών, οι οποίες λύνουν ένα συγκεκριμένο πρόβλημα, αποκτούν μία σημαντική βάση πελατών και κατορθώνουν να προσελκύσουν το ενδιαφέρον άλλων, μεγαλύτερων εταιρειών για να εξαγοράσουν το προϊόν τους – έστω και για “νούμερα” που δεν ξεπερνούν τα έξι ψηφία.

Το monitorSEO συνδυάζει μία πλατφόρμα και συμβουλευτικές υπηρεσίες για την δημιουργία campaigns που θα βελτιστοποιήσουν τα αποτελέσματα μίας ιστοσελίδας στις μηχανές αναζήτησης. Ουσιαστικώς, εντοπίζει τις αδυναμίες που εμφανίζει μία ιστοσελίδα στην αξιολόγηση της σε ό,τι αφορά στην SEO, παρακολουθεί τις επιδόσεις ανταγωνιστικών ιστοσελίδων, προτείνει σχετικές διορθώσεις και εντοπίζει ιστοσελίδες που μπορούν να προσφέρουν συνδέσμους, ανεβάζοντας τη θέση της ιστοσελίδας στην αξιολόγηση για συγκεκριμένες λέξεις-κλειδιά.

Ως startup ξεκίνησε το καλοκαίρι του 2012 μέσα από την εταιρεία ανάπτυξης διαδικτυακών εφαρμογών Venture Geeks, η οποία εδρεύει στην Θεσσαλονίκη, λίγο μετά την αποτυχία και το κλείσιμο ενός άλλου “project”, του Social Whale, μίας εφαρμογής για τη διαχείριση όλων των λογαριασμών κοινωνικής δικτύωσης ενός χρήστη από ένα σημείο.

“Η εμπειρία του Social Whale ήταν φανταστική, παρά το ‘άδοξο’ τέλος, καθώς μάθαμε αρκετά για την δουλειά και κάναμε σημαντικές γνωριμίες”, αναφέρει στο Startupper.gr ο Νίκος Παπανώτας, ο οποίος έχει εμπειρία ανάπτυξης και πώλησης διαδικτυακών προϊόντων από το 2004.

Οι “μετριοπαθείς” επιτυχίες

Η αποδοχή του monitorSEO ήταν σημαντική με εκατοντάδες πελάτες εκτός Ελλάδος (“Δεν μπορώ να θυμηθώ αν έχουμε Έλληνα πελάτη”, μας λέει χαρακτηριστικά ο Νίκος Παπανώτας) και έτσι πωλήθηκε σε μία αμερικανική εταιρεία – δεν κατονομάζεται – για ένα ποσό άνω των 100.000 δολαρίων, προκειμένου να το εντάξει στις παράλληλες επιχειρηματικές της δραστηριότητες.

Μαζί με το monitorSEO, η συμφωνία προβλέπει και την “εξαγορά” της διεθνοποιημένης ομάδας που δούλευε για το προϊόν, η οποία θα συνεχίσει να το υποστηρίζει, πλέον για την αμερικανική εταιρεία.

“Δεν υπάρχει μόνο ο ‘κόσμος’ των μεγάλων funds, startup δεν είναι μόνο βγάλεις εκατομμύρια από ένα ‘exit’. Μία startup μπορεί να καταφέρνει και πιο ‘μετριοπαθείς’ επιτυχίες”, τονίζει στο Startupper.gr ο Νίκος Παπανώτας, προσθέτοντας πως η “ιστορία” του monitorSEO είναι σημαντική για όσους ξεκινούν μία startup, καθώς δείχνει ότι δεν χρειάζεται να βρουν μία χρηματοδότηση ή να είναι υπέρ-“δικτυωμένοι” για να έχουν μία ευτυχή κατάληξη στο εγχείρημά τους. Αυτό που χρειάζεται είναι να δημιουργήσουν ένα προϊόν που λύνει πραγματικώς ένα πρόβλημα, να εντοπίσουν την κοινότητα και τους πελάτες που θα το χρησιμοποιήσουν και να λαμβάνουν συνεχώς την ανάδραση για να το βελτιώσουν σύμφωνα με τις ανάγκες των πελατών.

Το επόμενο βήμα

Ένας από τους λόγους που συνετέλεσαν στην απόφαση πώλησης του monitorSEO ήταν, όπως αναφέρει ο Νίκος Παπανώτας, η επιθυμία της ομάδας των Venture Geeks να αφιερωθούν σε ένα άλλο προϊόν, το οποίο έχει δημιουργήσει αρκετό ενδιαφέρον στις κοινότητες χρηστών του.

Πρόκειται για το instabuck, μία πλατφόρμα στην οποία δημιουργοί περιεχομένου και διανοητικών έργων θα μπορούν να πωλούν τα ψηφιακά έργα τους χωρίς την “διαμεσολάβηση” κάποιου ηλεκτρονικού καταστήματος. Έτσι, ο δημιουργός θα μπορεί να αξιοποιεί απευθείας τη βάση “ακολούθων” του, χωρίς να χάνει χρήματα σε προμήθειες, καθώς η πλατφόρμα προβλέπει ένα σταθερό ποσό συνδρομής μόνο για τους μήνες στους οποίους επιτυγχάνει πάνω από τρεις πωλήσεις.

Το λανσάρισμα της πλατφόρμας έχει γίνει εδώ και τρία χρόνια, ωστόσο τους τελευταίους η ομάδα παρατήρησε αύξηση της χρήσης της και θετικών αναφορών ως προς το επιχειρηματικό της μοντέλο, χωρίς μάλιστα να έχουν επενδύσει στην επικοινωνιακή προώθησή της, και έτσι αποφάσισε να εστιάσει στο instabuck, χρησιμοποιώντας τα έσοδα από την πώληση του monitorSEO για την ανάπτυξή του.

Το παραπάνω άρθρο δημοσιεύθηκε για πρώτη φορά τον Αύγουστο στο εβδομαδιαίο newsletter του Startupper.gr. Αν θέλετε να μένετε πάντοτε ενημερωμένοι σχετικά με τις εξελίξεις της ελληνικής και διεθνούς startup κοινότητας, εγγραφείτε στο newsletter του Startupper.gr για να λαμβάνετε αποκλειστικές ειδήσεις και ενημερώσεις κάθε εβδομάδα!

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις