Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

Τι απαντά η Google στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Επίσημες απαντήσεις στις ανακοινώσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής εξέδωσαν στελέχη της Google.

Σε δύο ποστ τους οι Amity Singhal, Senior Vice President, Google Search, και Hiroshi Lockheimer, VP of Engineering, Android, προβάλλουν τα οφέλη της μηχανής αναζήτησης και λειτουργικού για φορητές συσκευές της εταιρείας.

Ο Singhal γράφει:
Το καλοκαίρι του 2010, η Google ανακοίνωσε τα σχέδια της να εξαγοράσει τον πάροχο αναζήτησης πτήσεων, ΙΤΑ. Όπως είχαμε αναφέρει εκείνη τη στιγμή, ενώ πολλοί άνθρωποι αγοράζουν τα αεροπορικά εισιτήρια τους από το διαδίκτυο, η εύρεση της σωστής πτήσης στο καλύτερο κόστος μπορεί να αποδειχθεί μια πραγματική ταλαιπωρία. Σήμερα το Google Flight Search κάνει την αναζήτηση πιο εύκολη. Αναζητήστε “πτήση CDG προς SFO” και μπορείτε να δείτε τις διαφορετικές επιλογές στη σελίδα των αποτελεσμάτων. Είναι ένα πολύ καλό παράδειγμα για την αυξανόμενη ικανότητα της Google να απαντά άμεσα σε ερωτήματα, γλιτώνοντας πολύ χρόνο και κόπο από τους ανθρώπους- γιατί, όπως δήλωσε και ο Larry Page, CEO Google πριν από παραπάνω από μια δεκαετία «η τέλεια μηχανή αναζήτησης θα πρέπει να καταλαβαίνει ακριβώς τι εννοείς και να σου δίνει πίσω ακριβώς αυτό που θες».

Κατά τη στιγμή της εξαγοράς της ITA, πολλές διαδικτυακές ταξιδιωτικές εταιρείες – Expedia, Kayak και Travelocity – πίεσαν ανεπιτυχώς τις ρυθμιστικές αρχές στις ΗΠΑ και την Ευρωπαϊκή Ένωση για να μπλοκάρουν τη συμφωνία, υποστηρίζοντας ότι η ικανότητά μας να δείχνουμε άμεσα τις επιλογές πτήσεων θα μείωνε σταδιακά την επισκεψιμότητα στις δικές τους σελίδες και θα έβλαπτε τον ανταγωνισμό στο διαδίκτυο. Τέσσερα χρόνια αργότερα, είναι σαφές ότι οι ισχυρισμοί περί ζημίας αποδείχθηκαν αναληθείς. Όπως επεσήμανε πρόσφατα η εφημερίδα Washington Post (σε ένα άρθρο με τίτλο  «Τέσσερα χρόνια Google Flight Search: δεν είναι ο δολοφόνος του ανταγωνισμού όπως οι επικριτές του φοβόταν») Expedia, Orbitz, Priceline και Travelocity αντιπροσωπεύουν το 95% της διαδικτυακής ταξιδιωτικής αγοράς των ΗΠΑ σήμερα. Μια παρόμοια κατάσταση ισχύει και στην Ευρώπη.

Έχουμε δει παρόμοιους ισχυρισμούς περί ζημίας από ανταγωνιστές σε άλλες περιοχές. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιβεβαίωσε σήμερα ότι στέλνει Κοινοποίηση Αιτιάσεων (ΚΑ) στην Google σχετικά με την εμφάνιση και την κατάταξη ορισμένων αποτελεσμάτων αναζήτησης, ιδίως για αγορές.

Ενώ η Google μπορεί να είναι η πιο δημοφιλής μηχανή αναζήτησης, οι χρήστες μπορούν τώρα να βρίσκουν και να έχουν πρόσβαση σε πληροφορίες με πολλούς διαφορετικούς τρόπους – και οι ισχυρισμοί περί ζημίας για τους καταναλωτές και τους ανταγωνιστές, έχουν αποδειχθεί ότι είναι αβάσιμοι.

Περισσότερες επιλογές από ποτέ
Στην πραγματικότητα, οι άνθρωποι έχουν περισσότερες επιλογές από ποτέ.

  • Υπάρχουν πολλές άλλες μηχανές αναζήτησης όπως οι: Bing, Yahoo, Quora, DuckDuckGo και ένα νέο κύμα των βοηθών αναζήτησης όπως το Siri της Apple και Cortana της Microsoft.
  • Επιπλέον, υπάρχει ένα τεράστιο εύρος εξειδικευμένων υπηρεσιών, όπως το Amazon, Idealo, Le Guide, Expedia και το eBay. Για παράδειγμα, οι Amazon, eBay, και η Idealo της Axel Springer είναι οι τρεις πιο δημοφιλείς υπηρεσίες για αγορές στη Γερμανία.
  • Οι χρήστες χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο σελίδε κοινωνικής διαδικτύωσης όπως το Facebook, το Twitter και το Pinterest για να βρουν προτάσεις για το που να φάνε, ποιες ταινίες να παρακολουθήσουν ή πώς να διακοσμήσουν τα σπίτια τους.
  • Όταν πρόκειται για ειδήσεις, οι χρήστες συχνά πηγαίνουν κατευθείαν στην αγαπημένη τους ιστοσελίδα. Για παράδειγμα, οι εφημερίδες Bild και η The Guardian συγκεντρώνουν μέχρι και 85% της κυκλοφορίας τους απευθείας. Λιγότερο από το 10% των επισκεπτών προέρχεται από την Google.

Φυσικά και οι κινητές συσκευές αλλάζουν τα πράγματα. Σήμερα 7 από κάθε 8 λεπτά σε κινητές συσκευές δαπανάται στα apps – με άλλα λόγια, οι καταναλωτές πηγαίνουν σε όποιες ιστοσελίδες ή εφαρμογές τους εξυπηρετούν καλύτερα. Και δεν αντιμετωπίζουν καμιά δυσκολία ή χρέωση για την εναλλαγή μεταξύ τους. Η Yelp για παράδειγμα έχει αναφέρει σε επενδυτές ότι παίρνει πάνω από το 40% της κυκλοφορίας της απευθείας από την εφαρμογή για κινητά. Έτσι, ενώ κάποιος θα περίμενε να είναι κολακευτικό για τη Google να περιγράφεται ως “μεσάζοντας” (gatekeeper), τα γεγονότα δεν αποκαλύπτουν αυτό.

Ο ανταγωνισμός ευδοκιμεί στο διαδίκτυο
Γεγονότα που με φέρνουν στον ανταγωνισμό. Εταιρείες όπως οι Axel Springer, Expedia, TripAdvisor και Yelp (όσοι καταγγέλλουν σε αυτή τη διαδικασία) ισχυρίστηκαν ότι η πρακτική της Google να συμπεριλαμβάνει και τα δικά τους προϊόντα (Flight Search, Maps, τοπικά αποτελέσματα της Google, κλπ) σε αναζήτηση έβλαψε σημαντικά τις επιχειρήσεις τους. Όμως η κυκλοφορία τους, τα έσοδα και τα κέρδη (καθώς και η παρουσίαση που κάνουν στους επενδυτές) λένε μια πολύ διαφορετική ιστορία.

  • Η Yelp αυτοαποκαλείται η “de facto τοπική μηχανή αναζήτησης” και έχει δει αύξηση των εσόδων της άνω του 350% τα τελευταία τέσσερα χρόνια.
  • Το TripAdvisor ισχυρίζεται ότι είναι η μεγαλύτερη ταξιδιωτική εταιρία του διαδικτύου και σχεδόν έχει διπλασιάσει τα έσοδά της τα τελευταία τέσσερα χρόνια.
  • Το Expedia έχει αυξήσει τα έσοδα του περισσότερο από 67% κατά την ίδια περίοδο – και πρόσφατα είπε σε επενδυτές: «Βλέπουμε αύξηση της κυκλοφορίας που έρχεται μέσω του Google Hotel Finder. Είναι σαφές ότι παίρνει μεγαλύτερη προβολή. Και σε γενικές γραμμές … το προϊόν συνεχίζει να βελτιώνεται. Και η Google έχει επενδύσει σε αυτό, εμείς θα συνεχίσουμε να επενδύουμε σε αυτό … Από την πλευρά μας, είμαστε στην ευχάριστη θέση να δραστηριοποιoύμαστε σε οποιαδήποτε αγορά μπαίνει η Google, έχουμε αποδείξει την ικανότητά μας να παίρνουμε μερίδιο στις αγορές της Google”, (που αποτελέι αξιοσημείωτη δήλωση δεδομένης της καταγγελίας τους).
  • Η Axel Springer συνεχίζει να επενδύει στην αναζήτηση, συμπεριλαμβανομένης της γαλλικής μηχανής αναζήτησης Qwant, γιατί όπως και η εταιρεία είπε σε επενδυτές, “υπάρχει μια μεγάλη καινοτομία στην αγορά της αναζήτησης“.

Πραγματικά αν κοιτάξει κανείς στις αγορές, έχουμε δει πολλές καταγγελίες και δημοσιεύματα να προτείνουν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προβούν στην Κοινοποίηση Αιτιάσεων, είναι σαφές ότι (α.) υπάρχει τεράστιος ανταγωνισμός (συμπεριλαμβανομένου αυτού από το Amazon και το eBay, δύο από τις μεγαλύτερες ιστοσελίδες αγορών στον κόσμο) και (β.) η υπηρεσία αγορών της Google δεν έχει ζημιώσει τον ανταγωνισμό.

Κάθε οικονομολόγος θα έλεγε ότι συνήθως δεν βλέπει κανείς τεράστιες καινοτομίες, νεοεισερχόμενους ή επενδύσεις σε τομείς όπου ο ανταγωνισμός βρίσκεται σε στασιμότητα – ή κυριαρχείται από έναν παίκτη. Ωστόσο, αυτό είναι ακριβώς αυτό που συμβαίνει στον κόσμο μας. Η Zalando, η γερμανική ιστοσελίδα για αγορές, εισήχθη στο χρηματιστήριο το 2014, σε μια από τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές εταιρίες τεχνολογίας IPO όλων των εποχών. Εταιρείες όπως το Facebook, Pinterest και η Amazon έχουν αρχίσει να επενδύουν στις δικές τους υπηρεσίες και οι μηχανές αναζήτησης όπως το Quixey, DuckDuckGo και Qwant που έχουν προσελκύσει νέα χρηματοδότηση. Βλέπουμε την καινοτομία σε επίπεδο αναζητήσεων και την άνοδο των μηχανών αναζήτησης – και έρχονται ακόμη περισσότεροι.

Τα παραπάνω είναι ακριβώς οι λόγοι για τους οποίους διαφωνούμε με την απόφαση  να εκδοθεί Κοινοποίηση Αιτιάσεων. Όμως σεβόμενοι την απόφαση αναμένουμε να μας δοθεί η ευκαιρία να εξηγήσουμε τα επιχειρήματά μας τις προσεχείς εβδομάδες.

Από την πλευρά του ο Lockheimer γράφει:
Το Android έχει συμβάλει στη δημιουργία περισσότερων επιλογών και καινοτομιών στις κινητές συσκευές από ποτέ.

Είναι δύσκολο να το πιστέψουμε, αλλά τα smartphones μόλις που υπήρχαν δέκα χρόνια πριν. Οι άνθρωποι χρησιμοποιούσαν κινητά τηλέφωνα, τα οποία είχαν πολύ βασικές λειτουργίες και ήταν εφιάλτης για τους προγραμματιστές. Ο μόνος τρόπος δημιουργίας εφαρμογών ήταν συσκευή με συσκευή και πλατφόρμα με πλατφόρμα – η Google είχε μια ντουλάπα γεμάτη από εκατοντάδες κινητά, τα οποία δοκιμάζαμε ένα-ένα κάθε φορά που ήθελε να ξεκινήσει κάποιο καινούργιο λογισμικό.

Το Android γεννήθηκε μέσα από αυτό το αδιέξοδο. Ελπίζαμε πως με την προσφορά ενός μεγάλου, δωρεάν λειτουργικού συστήματος ανοιχτού κώδικα, θα μπορούσαμε να υπερτροφοδοτήσουμε την καινοτομία επιτρέποντας στους κατασκευαστές και στους προγραμματιστές να επικεντρωθούν σ’ αυτό που ξέρουν να κάνουν καλύτερα. Εκείνη την εποχή οι περισσότεροι είπαν ότι το σχέδιο μας ήταν τρελό.

Ας πάμε στο σήμερα. Ο ρυθμός των καινοτομιών στα κινητά δεν έχει υπάρξει μεγαλύτερος. Τα smartphones υιοθετούνται παγκοσμίως με όλο και πιο γρήγορους ρυθμούς, εκατοντάδες εκατομμύρια αποστέλλονται κάθε τρίμηνο και η μέση τιμή ενός smartphone μειώθηκε κατά 23% μεταξύ των 2012 και 2014. Τώρα είναι δυνατόν κάποιος να αγοράσει ένα ισχυρό smartphone, χωρίς επιδοτήσεις ή συμβάσεις, με λιγότερα από $100. Το οικοσύστημα των εφαρμογών έχει διευρυνθεί, προσφέροντας στους καταναλωτές περισσότερες επιλογές απ’ ό,τι ποτέ πριν.

Το Android έχει υπάρξει βασικός παράγοντας στην παρακίνηση του ανταγωνισμού, στη μείωση των τιμών και στην αύξηση των επιλογών για όλους (υπάρχουν διαθέσιμες πάνω από 18.000 διαφορετικές συσκευές σήμερα)

  • Είναι ένα λειτουργικό σύστημα ανοιχτού κώδικα που μπορεί να χρησιμοποιηθεί χωρίς χρέωση, από τον καθένα, κυριολεκτικά από τον καθένα. Και δεν είναι μόνο οι κινητές συσκευές. Σήμερα οι άνθρωποι μπορούν να δημιουργήσουν σχεδόν τα πάντα με το Android – συμπεριλαμβανομένων των tablet, ρολογιών, τηλεοράσεων, αυτοκινήτων, και άλλων. Ορισμένες συσκευές Android χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες της Google, ενώ άλλες όχι.
  • Το κατάστημα μας, το Google Play Store, περιέχει πάνω από ένα εκατομμύριο εφαρμογές, ενώ τον τελευταίο χρόνο πληρώσαμε πάνω από 7 δισεκατομμύρια δολάρια σε αμοιβές προγραμματιστών εφαρμογών και δημιουργών περιεχομένου.
  • Εφαρμογές που ανταγωνίζονται άμεσα με την Google, όπως το Facebook, το Amazon, το Microsoft Office, και το Expedia είναι εύκολα διαθέσιμες στους χρήστες του Android. Στην πραγματικότητα, πολλές από αυτές τις εφαρμογές έρχονται προ-εγκατεστημένες σε Android συσκευές μαζί με εφαρμογές της Google. Η συσκευή που κυκλοφόρησε πρόσφατα, το Samsung S6 είναι ένα καλό παράδειγμα, αφού συμπεριλάμβανε προ-εγκατεστημένες εφαρμογές από την Facebook, τη Microsoft και την Google.
  • Οι προγραμματιστές έχουν δυνατότητα επιλογής της πλατφόρμας και πάνω από το 80% των προγραμματιστών, δημιουργούν εφαρμογές για πολλά διαφορετικά λειτουργικά συστήματα κινητών.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έθεσε ερωτήματα σχετικά με τις συμφωνίες με τους συνεργάτες μας. Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι οι συμφωνίες αυτές είναι εθελοντικές – μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το Android χωρίς την Google- αλλά παρέχουν πραγματικά οφέλη στους χρήστες του Android, στους προγραμματιστές και στο ευρύτερο οικοσύστημα.

Οι συμφωνίες κατά του κατακερματισμού, για παράδειγμα, διασφαλίζουν ότι οι  εφαρμογές λειτουργούν σε όλες τις διαφορετικές συσκευές Android. (Εξάλλου, θα ήταν πολύ απογοητευτικό εάν μια εφαρμογή που κατεβάζατε σε ένα κινητό δεν λειτουργούσε στο επόμενο κινητό που θα το αντικαθιστούσε.) Και οι συμφωνίες διανομής των εφαρμογών μας διασφαλίζουν ότι οι άνθρωποι απολαμβάνουν μια καλή εμπειρία “εκτός ορίων”, με χρήσιμες εφαρμογές πάνω ακριβώς στην αρχική οθόνη (πόσοι από εμάς θα μπορούσαν να περάσουν την ημέρα χωρίς χάρτες ή e-mail;). Αυτό, βοηθά επίσης τους κατασκευαστές των Android συσκευών  να ανταγωνιστούν την Apple, την Microsoft και άλλα οικοσυστήματα κινητών που έρχονται με προ-εγκατεστημένες παρόμοιες βασικές εφαρμογές. Και να θυμάστε ότι αυτές οι συμφωνίες διανομής δεν είναι αποκλειστικές, ενώ οι κατασκευαστές των Android εγκαθιστούν τις δικές τους εφαρμογές, καθώς και εφαρμογές από άλλες εταιρείες. Σε σύγκριση με την Apple –την πιο κερδοφόρα εταιρία (κινητής) τηλεφωνίας του κόσμου- υπάρχουν πολύ λιγότερες προ-εγκαταστημένες εφαρμογές της Google σε Android τηλέφωνα απ’ ότι Apple εφαρμογές σε iOS συσκευές.

Είμαστε ευγνώμονες για την επιτυχία του Android και καταλαβαίνουμε ότι με την επιτυχία έρχεται λεπτομερής εξέταση. Αλλά δεν είναι μόνο η Google που έχει επωφεληθεί από την επιτυχία του Android. Το μοντέλο του Android έχει επιτρέψει στους κατασκευαστές να ανταγωνίζονται πάνω στις δικές τους μοναδικές καινοτομίες. Οι προγραμματιστές μπορούν να φτάσουν τεράστια κοινά και να δημιουργήσουν ισχυρές επιχειρήσεις. Οι καταναλωτές έχουν πλέον πρωτοφανείς επιλογές σε ακόμα χαμηλότερες τιμές. Ανυπομονούμε να συζητήσουμε λεπτομερώς αυτά τα θέματα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή εντός των επόμενων μηνών.

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις