Τι αλλάζει στον νόμο της ΕΕ για τις ψηφιακές υπηρεσίες και ποιους αφορά

Οι Ευρωβουλευτές ενέκριναν τον νόμο για τις ψηφιακές παροχές, κάνοντας κάποιες σημαντικές αλλαγές την τελευταία στιγμή.

Η μεγάλη πλειοψηφία των ευρωβουλευτών ψήφισε υπέρ του νόμου για τις ψηφιακές υπηρεσίες, αφού οι τροπολογίες της ολομέλειας εισήγαγαν σημαντικές αλλαγές στο κείμενο. Η DSA είναι μια οριζόντια νομοθεσία για την ψηφιακή ενιαία αγορά, με “απαιτήσεις διαφάνειας και υποχρεώσεις δέουσας επιμέλειας”, ανάλογες με το μέγεθος του παρόχου υπηρεσιών.

Πρόκειται για ένα νέο παγκόσμιο “χρυσό πρότυπο” στην τεχνολογική ρύθμιση που θα εμπνεύσει και άλλες χώρες πέρα από τις ευρωπαϊκές, σύμφωνα με την Christel Schaldemose, επικεφαλής ευρωβουλευτής για τον φάκελο.

Ενώ το συμβιβαστικό κείμενο που μεσολάβησε στην κορυφαία κοινοβουλευτική επιτροπή εισήγαγε ορισμένα σημαντικά νέα στοιχεία στην αρχική πρόταση, περαιτέρω τροποποιήσεις εντάχθηκαν μέσω τροπολογιών της τελευταίας στιγμής κατά την ψηφοφορία στην ολομέλεια.

Η νέα νομοθεσία περιλαμβάνει κανόνες για τις στοχευμένες διαφημίσεις, με την πιο σημαντική τροπολογία να προβλέπει την απαγόρευση τους όταν αυτές αφορούν ανήλικους, τον περιορισμό σε ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα, όπως οι πολιτικές και θρησκευτικές πεποιθήσεις και ο σεξουαλικός προσανατολισμός, και την απλοποίηση της επιλογής “άρνησης συγκατάθεσης” χωρίς αυτή να συνεπάγεται την απενεργοποίηση λειτουργιών από την πλευρά των διαδικτυακών πλατφορμών.

Εξαιρούνται τα μέσα μαζικής ενημέρωσης παρόλο που στην αρχή υπήρχαν αντιστάσεις επειδή θα μπορούσαν να λειτουργήσουν και αυτά ως μέσα παραπληροφόρησης, με τους εκδότες να απαντούν ότι σχετικά με το συντακτικό περιεχόμενο, οι πλατφόρμες δεν θα έπρεπε να το κατεβάζουν αυθαίρετα. Ωστόσο, υποχρεούνται να λαμβάνουν υπόψη τους τον Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων, συμπεριλαμβανομένης της ελευθερίας των μέσων ενημέρωσης, ενώ όταν αυτοί οι όροι παραβιάζονται δεν θα πρέπει να είναι δεσμευτικοί για τους χρήστες.

Στην συζήτηση καθ’ όλη τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων για την DSA τέθηκε και ο βαθμός στον οποίο οι διαδικτυακές αγορές θα πρέπει να είναι υπεύθυνες για τα παράνομα προϊόντα που διανέμονται στις πλατφόρμες τους, αναφορικά με τον επιχειρηματικό πελάτη. Αποφασίστηκε ότι οι πλατφόρμες δεν είναι άμεσα υπεύθυνες για τα παράνομα προϊόντα, αλλά πρέπει να καταβάλλουν “κάθε δυνατή προσπάθεια” για την εξακρίβωση της ταυτότητας των παρόχων υπηρεσιών, ώστε να διασφαλίζεται ότι μπορούν να λογοδοτήσουν νομικά.

Ένα ακόμη άρθρο απαγορεύει ρητά τη χρήση συγκεκριμένων τεχνικών για την απόσπαση συγκατάθεσης για τη συλλογή προσωπικών δεδομένων, για παράδειγμα, μέσω της επανειλημμένης προβολής αναδυόμενων παραθύρων. Αποτρέπει επίσης τις πλατφόρμες από το να ζητούν τέτοια συγκατάθεση εάν οι χρήστες έχουν ήδη κάνει την επιλογή “αυτοματοποιημένων μέσων”, γεγονός που διαφορετικά θα ενίσχυε τον ρόλο του gatekeeper των κυρίαρχων παικτών και θα είχε δυσανάλογες επιπτώσεις στους μικρούς εκδότες.

Η DSA ακολουθεί βέβαια μια ασύμμετρη προσέγγιση, θεσπίζοντας αυστηρότερες υποχρεώσεις ανάλογα με το μέγεθος της επιχείρησης. Μια “μάχη” ανάμεσα στα επιχειρηματικά συμφέροντα και τα δικαιώματα των καταναλωτών οδήγησε στο να μπορούν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις να εκπροσωπούνται συλλογικά αφού έχουν κατορθώσει να αποκτήσουν δικό τους νομικό εκπρόσωπο.

Στα τελευταία σημεία της τροπολογίας που “περάστηκε” συμπεριλαμβάνεται το ζήτημα της ανωνυμίας στο διαδίκτυο όπου θα απαιτείται από τις πλατφόρμες να επιτρέπουν στους χρήστες να χρησιμοποιούν και να πληρώνουν για υπηρεσίες ανώνυμα. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αναμένεται να εγκρίνει την DSA, προγραμματίζοντας σχετικούς διαλόγους τουλάχιστον μέχρι την άνοιξη, τον Απρίλιο.

Διαβάστε επίσης:

Νέα νομοθεσία επιχειρεί να βάλει τέλος στις στοχευμένες διαφημίσεις

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις