Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

Κυριαζάκος Σοφοκλής, GSEA Chair – EO Greece: H ελληνική επιχειρηματικότητα έχει κάνει άλματα

Ο Κυριαζάκος Σοφοκλής, GSEA Chair - EO Greece, μιλάει στο Startupper.gr, για τον διαγωνισμό φοιτητικής επιχειρηματικότητας σε παγκόσμιο επίπεδο, αλλά και για την παρουσία του στην Ελλάδα, τα GSEA Global Finals που θα διεξαχθούν τον Ιούνιο, την ελληνική επιχειρηματική σκηνή, τον νικητή του GSEA Greece 2024 και για τη σύνδεση ακαδημαϊκής κοινότητας και επιχειρηματικότητας.

Το GSEA, Global Student Entrepreneur Award, είναι ένας παγκόσμιος διαγωνισμός για φοιτητές που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα, έχοντας ιδρύσει δική τους επιχείρηση. Ο τελικός του ετήσιου διαγωνισμού φοιτητικής επιχειρηματικότητας GSEA Greece 2024 ολοκληρώθηκε την Πέμπτη 8 Φεβρουαρίου και ο νικητής του φετινού διαγωνισμού ταξίδεψε στο Λονδίνο, όπου διαγωνίσθηκε στο δεύτερο γύρο με νέους/νέες επιχειρηματίες από την Ευρώπη.

Ο Κυριαζάκος Σοφοκλής, GSEA Chair – EO Greece, μιλάει στο Startupper.gr, για τον διαγωνισμό φοιτητικής επιχειρηματικότητας σε παγκόσμιο επίπεδο, αλλά και για την παρουσία του στην Ελλάδα, τα GSEA Global Finals που θα διεξαχθούν τον Ιούνιο, την ελληνική επιχειρηματική σκηνή, τον νικητή του GSEA Greece 2024 και για τη σύνδεση ακαδημαϊκής κοινότητας και επιχειρηματικότητας.

Startupper.gr: Το GSEA είναι ένας διεθνής διαγωνισμός φοιτητικής επιχειρηματικότητας. Πότε ξεκίνησε και πότε ήρθε στην Ελλάδα; Ποιοι οι στόχοι του στην αρχή αλλά και τώρα;

Κυριαζάκος Σοφοκλής: Το GSEA είναι διαγωνισμός για startup εταιρείες που διοργανώνεται από το EO Greece και έχει στόχο να αναδείξει τους καλύτερους νέους επιχειρηματίες, έως 30 ετών που είναι παράλληλα φοιτητές. Είναι μέρος του παγκόσμιου διαγωνισμού GSEA (Global Student Entrepreneur Award), που διοργανώνεται κάθε χρόνο από το EΟ (Εntrepreneurs’ Organization), ένα δίκτυο που αποτελείται από 18,800+ επιχειρηματίες από 83 χώρες, με στόχο να ενδυναμώσει και να υποστηρίξει τα μέλη του αλλά και νέους/νέες επιχειρηματίες στο να αναπτύξουν την επιχείρησή τους σε επόμενο επίπεδο. 

Το GSEA Greece διοργανώθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα το 2017 και από τότε, κάθε χρόνο στοχεύει ακόμα υψηλότερα, προσπαθώντας να αναδείξει την νεανική επιχειρηματικότητα, με έμφαση στις αξίες του Entrepreneurs’ Organization, οι οποίες συνοπτικά είναι: Together We Grow, Trust & Respect, Thirst for Learning, Think Big – Be Bold.  

Startupper.gr: Ποιο το όφελος που μπορούν να αποκομίσουν τόσο οι φοιτητές- επιχειρηματίες όσο και οι επιχειρήσεις στις οποίες μελλοντικά ίσως βρεθούν;

Κυριαζάκος Σοφοκλής: Το όφελος από τη συμμετοχή στο διαγωνισμό είναι μεγάλο, ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα και αυτό γιατί όλοι οι συμμετέχοντες θα έχουν έναν/μια επιχειρηματία από το ΕΟ, που θα τους υποστηρίξει με coaching και mentoring τόσο στην ανάπτυξη του pitch για την τελική φάση του διαγωνισμού, όσο και για να ενισχύσουν την επιχειρηματική τους δραστηριότητα από τις εμπειρίες που θα μοιραστούν μαζί τους τα μέλη του EO.

Startupper.gr: Η σύνδεση της ακαδημαϊκής κοινότητας και της επιχειρηματικότητας πόσο σημαντική είναι και τι μπορεί να προσφέρει γενικότερα και στους δύο κλάδους;

Κυριαζάκος Σοφοκλής: Η σύνδεση των δύο αυτών κοινοτήτων είναι ιδιαίτερα σημαντική και στις μέρες μας παρατηρούμε ότι και οι Ελληνικές Σχολές ενισχύουν αυτή την τάση. Έχοντας περάσει πολλά χρόνια και στου δύο κλάδους, πιστεύω ακράδαντα ότι το όφελος είναι αμοιβαίο, τόσο για την επιχειρηματικότητα που ενισχύεται από τις δεξιότητες και τη γνώση που παρέχεται από τα πανεπιστημιακά ιδρύματα, όσο και για τον ακαδημαϊκό κλάδο, ο οποίος ολοένα και περισσότερο προσαρμόζει την επιστήμη στις ανάγκες της αγοράς και της βιομηχανίας.

Startupper.gr: Τι κερδίζουν όσοι συμμετέχουν στον διαγωνισμό φοιτητικής επιχειρηματικότητας και ποιο το επόμενο βήμα για τους νικητές σε Ελλάδα και διεθνώς;

Κυριαζάκος Σοφοκλής: Ο/Η νικητής/τρια του GSEA Greece διαγωνίζεται σε διεθνές επίπεδο με νέους και νέες επιχειρηματίες σε έως και 3 επιπλέον φάσεις, διεκδικώντας το έπαθλο των $100,000, το οποίο είναι σημαντικό, αλλά πιστεύω ότι είναι πολύ μικρότερο από τα υπόλοιπα σημαντικά οφέλη, όπως η δικτύωση με επιχειρηματίες από όλον τον κόσμο, η προβολή μέσω των επεισοδίων του Start It Up και πάνω απ’ όλα το mentoring/coaching του EO. 

Στο σημείο αυτό θα ήθελα να δώσω έμφαση στην αφοσίωση και στις προσπάθειες των εθελοντών-μελών του EO Greece, οι οποίοι συχνά και με γενναιόδωρο τρόπο υποστηρίζουν το διαγωνισμό του GSEA και το EO Accelerator Program, με στόχο να συμβάλουν στη διαμόρφωση ενός υγειούς επιχειρηματικού οικοσυστήματος. Αυτό αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά της αποστολής του EO, να βελτιώσει τον κόσμο μέσα από την επιχειρηματικότητα.

Startupper.gr: Πώς βλέπετε την επόμενη γενιά επιχειρηματιών; Παρατηρείτε διαφορές σε σχέση με το παρελθόν και τι δυσκολίες πιθανώς υπάρχουν τώρα στην Ελλάδα; Τι συμβαίνει αντίστοιχα στο Ευρωπαϊκό και παγκόσμιο πεδίο;

Κυριαζάκος Σοφοκλής: Με μεγάλο ενθουσιασμό θα πω ότι η επόμενη γενιά επιχειρηματιών, αναμένεται να είναι καλύτερη από τη δική μας. Έχουν μάθει να επιχειρούν σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον, αλλά παράλληλα σέβονται αξίες όπως βιωσιμότητα, ισότητα και επιδεικνύουν επαγγελματική ηθική. Η τεχνολογία είναι αναπόσπαστο συστατικό των περισσότερων πρωτοβουλιών και αυτό τους επιτρέπει τη δυνατότητα στο scale up, ώστε να ανταγωνίζονται αντίστοιχες επιχειρηματικές δραστηριότητες που έχουν βάση χώρες που μέχρι πρότινος είχαν σημαντικό πλεονέκτημα, λόγω της βιομηχανικής τους υπεροχής. Αξίζει να σημειώσουμε ότι οι νέοι/νέες επιχειρηματίες στη χώρα μας, δεν έχουν το «στίγμα» που είχαμε εμείς (αδίκως) και ολοένα και περισσότερο, οι επιχειρηματικές πρωτοβουλίες τους τυγχάνουν της αποδοχής και του σεβασμού του ευρύτερου κοινού.

Startupper.gr: Η ελληνική επιχειρηματική σκηνή πού θεωρείται ότι βρίσκεται συγκριτικά με την ευρωπαϊκή; Τι βελτιώσεις, βήματα και αλλαγές μπορούν να γίνουν;

Κυριαζάκος Σοφοκλής: Θεωρώ ότι η ελληνική επιχειρηματικότητα έχει κάνει άλματα, ξεφεύγοντας από τις αγκυλώσεις του παρελθόντος και ανοίγοντας την πόρτα σε όλους/ες που θέλουν να αναλάβουν πρωτοβουλίες. Οι νέες τεχνολογίες και η κλίση που έχουμε επιδείξει σαν χώρα τα τελευταία χρόνια, συμβάλουν στη σύγκλιση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες και σε κάθε περίπτωση στη μείωση της ψαλίδας που παρατηρούσαμε παλαιότερα. Για παράδειγμα, χώρες με μεγάλη βιομηχανική παραγωγή, όπως η Ιταλία που είναι και 6 φορές μεγαλύτερη σε πληθυσμό, έχουν πολύ λιγότερα να επιδείξουν στον χώρο των startup σε σχέση με την Ελλάδα.

Startupper.gr: Επειδή ο διαγωνισμός είναι φοιτητικός μπορείτε να μας πείτε πώς τα μυαλά που βγαίνουν από τα ελληνικά πανεπιστήμια μπορούν να μείνουν και να εργαστούν στη χώρα μετά το πέρας των σπουδών και υπάρχει τρόπος να αντιστραφεί το brain drain;

Κυριαζάκος Σοφοκλής: Το brain drain έχει περιορισθεί και ενδεχομένως να έχει ήδη αναστραφεί. Πλέον υπάρχουν στη χώρα μας πολλές επιχειρήσεις που ανταγωνίζονται ισάξια εταιρείες από χώρες με μεγάλη παράδοση σε startups και πιστεύω ότι αυτή η τάση βαίνει αυξανόμενη. Φοιτητές Ελληνικών πανεπιστημίων έχουν πλέον πολλές δυνατότητες στη χώρα μας, τόσο στην αναζήτηση ανταγωνιστικής εργασίας με υψηλές αποδοχές, όσο και στην ανάπτυξη επιχειρηματικών δραστηριοτήτων. Σίγουρα χρειάζονται να γίνουν επιπλέον παρεμβάσεις από την πολιτεία που να ενισχύουν την επιχειρηματικότητα και να την κάνουν πιο εύκολη, αλλά θεωρώ ότι είμαστε σε καλό δρόμο.

Startupper.gr: Πώς επιλέχθησαν οι ομάδες που κέρδισαν στο φετινό διαγωνισμό, τι ξεχωρίσατε σε αυτές;

Κυριαζάκος Σοφοκλής: Η αρχική επιλογή έγινε βάσει αντικειμενικών κριτηρίων που προβλέπει οι διαγωνισμός. Πιο συγκεκριμένα, δικαίωμα συμμετοχής στο διαγωνισμό έχουν όλοι οι προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί φοιτητές και  φοιτήτριες ελληνικού πανεπιστημίου που είναι κάτω των 30 ετών και έχουν επιχείρηση για τουλάχιστον έξι μήνες, έστω και σε πολύ πρωταρχικό στάδιο. Από τους 26 φοιτητές που υπέβαλαν αρχικά υποψηφιότητα, οι 12 πέρασαν στη φάση του mentoring και 8 από αυτούς συμμετείχαν στον τελικό της 8ης Φεβρουαρίου 2024. Στον τελικό οι συμμετέχοντες αξιολογήθηκαν από 4 κριτές: Μ. Παπαθάνου (partner at Metavallon VC), Ν. Αντωνίου (CEO PJ Tech Catalyst Management VC), Μ. Πετυχάκη (CTO at Orfium) και Δ. Παπαδημητρίου (CEO Business Pathways).

Η αξιολόγηση του GSEA εστιάζει κατά 70% στον/στην επιχειρηματία και 30% στην επιχείρηση και αυτό γιατί είναι πολύ πιο σημαντικό να δει κανείς τα χαρακτηριστικά του ανθρώπου που επιχειρεί σε αυτή την ηλικία, παρά να αξιολογήσει την εταιρεία, η οποία είναι συνήθως σε αρχικό στάδιο.

Startupper.gr: Ο διαγωνισμός τελείωσε και αναδείχτηκαν οι νικήτριες  ομάδες. Τι ακολούθησε και ποιοι είναι οι επόμενη στόχοι του GSEA; 

Κυριαζάκος Σοφοκλής: O μεγάλος νικητής του GSEA Greece 2024 ήταν ο Νίκος Σκλαβούνος, founder της UniStudents, ενός all-in-one mobile application που βοηθά τους φοιτητές να διαχειριστούν την ακαδημαϊκή τους πορεία. Στη δεύτερη θέση αναδείχθηκε ο Κωνσταντίνος Κεσελίδης, co-founder της Uplodio, πλατφόρμας που βοηθά marketing agencies και brands να βρουν τους κατάλληλους UGC creators & influencers για τις διαφημιστικές τους ανάγκες. Στην τρίτη θέση κέρδισε η Μαρίνα Γαβριλάκη, co-founder της Physisorg, εταιρείας που εκπαιδεύει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις σε σχέση με τη βιωσιμότητα, την κοινωνική ευθύνη και την περιβαλλοντική συνείδηση.

Ο Νίκος Σκλαβούνος συναγωνίσθηκε στον Ευρωπαϊκό διαγωνισμό και άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις, αλλά δεν προκρίθηκε στον επόμενο γύρο. Ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα, είμαι βέβαιος ότι τόσο ο Νίκος, όσο και οι άλλοι συμμετέχοντες θα κάνουν αισθητή την παρουσία τους στην Ελληνική και διεθνή επιχειρηματική σκηνή τα επόμενα χρόνια.

Το GSEA Greece έχει θέσει τις βάσεις για να γίνει ο σημαντικότερος διαγωνισμός που εστιάζει σε φοιτητές και τα επόμενα χρόνια θα ενισχύσει ακόμα περισσότερο το αποτύπωμα του, που στηρίζεται στις αξίες του EO. 

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις