Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

StartupBus: Με την νίκη επέστρεψε το ελληνικό λεωφορείο (photos + video)

Την πρώτη θέση στον πανευρωπαϊκό επιχειρηματικό διαγωνισμό StartupBus, με βάση τον οποίο καταλλήλως διαμορφωμένα λεωφορεία ξεκινούν από διάφορες πόλεις και καταλήγουν στην Βιέννη με τελικό προορισμό το Pioneers Festival, “πιστώθηκε” το ελληνικό λεωφορείο (StartupBus Greece), στην πρώτη του συμμετοχή στο διαγωνισμό. Η νίκη, πάντως, δεν “πήγε” σε κάποιον από τους Έλληνες συμμετέχοντες, αλλά στην διεθνή ομάδα που σχηματίστηκε μέσα στο ελληνικό λεωφορείο από δύο Αμερικανούς, έναν Καναδό και έναν Τούρκο.

Η ομάδα Zumo δούλεψε πάνω σε μία ιδέα που επιτρέπει σε επιχειρήσεις να αναπτύσσουν περισσότερο στενές σχέσεις με πιθανούς πελάτες τους, εγκαθιστώντας στις ιστοσελίδες τους μία πλατφόρμα άμεσης επικοινωνίας μέσω βιντεοκλήσεων, φωνητικών κλήσεων ή γραπτών μηνυμάτων. Η αφοσίωση των Χάντερ Μέφφορντ, Άλεξ Τάντον, Γκρεγκ Νίλσεν και Μεχμέτ Ακυόλ καθ’ όλη τη διάρκεια του hackathon τους επέτρεψε να αναπτύξουν ένα πλήρως λειτουργικό πρωτότυπο τόσο για desktop όσο και για mobile περιβάλλοντα και δικαίως να θεωρηθούν η καλύτερη ομάδα του διαγωνισμού πανευρωπαϊκώς.

Ας πάρουμε όμως στα πράγματα από την μέση: Στην προηγούμενη αναφορά μας για το ταξίδι του StartupBus Greece (το Startupper.gr ως χορηγός επικοινωνίας είχε την ευκαιρία να συνοδεύσει την ελληνική αποστολή), το ελληνικό λεωφορείο είχε φθάσει το βράδυ της Κυριακής 26ης Οκτωβρίου στην Τιμισοάρα, την τρίτη μεγαλύτερη πόλη της Ρουμανίας, όπου και κατέλυσε το βράδυ μετά από μία επίσκεψη στο Startup Hub Timisoara.

Το επόμενο πρωί το λεωφορείο ξεκίνησε στις 07:00 προς τον τελικό προορισμό της διαδρομής, την Βιέννη, μέσω Ουγγαρίας. Οι ομάδες έχοντας σημειώσει αρκετή πρόοδο στην επεξεργασία των ιδεών τους τις δύο προηγούμενες ημέρες ξεκίνησαν να δουλεύουν στην ανάπτυξη των πρωτοτύπων των εφαρμογών τους, στην τελειοποίηση των επιχειρηματικών τους μοντέλων και στην εκπλήρωση των οροσήμων που είχαν τεθεί σε όλες τις ομάδες από τους διοργανωτές.

Το ταξίδι μέσα από τη ρουμανική περιφέρεια κύλησε χωρίς προβλήματα μέχρι και τα ρουμανοουγγρικά σύνορα, όπου η ελληνική αποστολή αντιμετώπισε το πρώτο – και μοναδικό εμπόδιο – στην 72ωρη πορεία της: έχοντας περάσει το ρουμανικό σύνορο, το λεωφορείο καθηλώθηκε για δύο ώρες έξω από το ουγγρικό σύνορο, καθώς η συνοριοφυλακή της Ουγγαρίας καθυστέρησε να επιτρέψει την είσοδο σε δύο από τους Έλληνες και τον Τούρκο του επιβαίνοντα του λεωφορείου με αφορμή τα ταξιδιωτικά τους έγγραφα.

startupbusgr 01 hungary border
Πρωινή ομίχλη στο ουγγρικό σύνορο

Οι ενστάσεις των Ούγγρων αστυνομικών τελικά κάμφθηκαν και – αφού όλοι οι επιβαίνοντες περάσαμε πεζή το ουγγρικό σύνορο – το λεωφορείο συνέχισε την πορεία του στην ουγγρική ενδοχώρα μέχρι και την πρωτεύουσα Βουδαπέστη. Εκεί, στο ελληνικό λεωφορείο επιβιβάστηκε και ο Ηλίας Μπιζάννης – ο Ελληνοαυστραλός ιδρυτής του StartupBus, ο οποίος μένει και εργάζεται στο Σαν Φρανσίσκο, ο οποίος το συνόδευσε μέχρι την Βιέννη.

startupbusgr 01 budapest sunset 702
Ηλιοβασίλεμα καθώς το ελληνικό λεωφορείο βγαίνει από την Βουδαπέστη

Ταξιδεύοντας μέσα από την ισόπεδη γη της Ουγγαρίας, το λεωφορείο πέρασε χωρίς στάση τα σύνορα με την Αυστρία – ελέω Ευρωπαϊκής Ένωσης – και έφθασε στην αυστριακή πρωτεύουσα το βράδυ της Δευτέρας. Στο ξενοδοχείο η ελληνική αποστολή συνάντησε και τα υπόλοιπα λεωφορεία – οι περισσότερες αποστολές, όπως η γερμανική και η εσθονική, διέμειναν στο ίδιο ξενοδοχείο με την ελληνική – και αφού οι συμμετέχοντες “τακτοποιήθηκαν” στα δωμάτιά τους, ξεκίνησαν έναν ολονύκτιο “μαραθώνιο” προετοιμασίας για τις τελευταίες “πινελιές” στις ιδέες και στις παρουσιάσεις τους.

startupbusgr 01 vienna hostel
Στη Βιέννη το ελληνικό λεωφορείο κατέλυσε μαζί με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές αποστολές

Η Τρίτη ξεκίνησε νωρίς το πρωί, με την ελληνική αποστολή να μεταβαίνει σύσσωμη στο κεντρικό κτήριο της A1, του μεγαλύτερου παρόχου κινητής τηλεπικοινωνίας στην Αυστρία, στο οποίο φιλοξενήθηκαν οι προημιτελικοί και ο τελικός γύρος των παρουσιάσεων του StartupBus Europe.

Η εκδήλωση ξεκίνησε με μία ομιλία από τον διευθύνοντα σύμβουλο της A1, ο οποίος, αφού καλωσόρισε τους συμμετέχοντες, αναφέρθηκε στην νοοτροπία της εταιρείας η οποία “αγκαλιάζει” και προωθεί την startup κουλτούρα ήδη από το 2011. Μάλιστα, ο Χάννες Αμετσράιτερ παρουσίασε και την πρωτοβουλία υποστήριξης της A1 προς νέες τεχνολογικές εταιρείες, με την παροχή 500 τετραγωνικών μέτρων χώρου γραφείων σε εξειδικευμένο Start Up Campus, δωρεάν εξοπλισμό όπως υπολογιστές και ταμπλέτες και σύνδεση στο Διαδίκτυο για εργασία, καθώς και 45 στελέχη της A1 για συμβουλευτικές υπηρεσίες προς startup επιχειρήσεις.

startupbusgr 04 A1 hannes
Ο διευθύνων σύμβουλος της A1

Για τον προημιτελικό γύρο τα λεωφορεία χωρίστηκαν σε δύο διαφορετικές αίθουσες. Στη μία παρουσίασαν τα λεωφορεία Ηνωμένου Βασιλείου (συμμετείχε με δύο λεωφορεία), Γαλλίας και Ιταλίας, ενώ στην άλλη τα λεωφορεία Ελλάδος, Γερμανίας και Εσθονίας. Οι ιδέες που παρουσίασε το ελληνικό λεωφορείο, όπως (μετ)εξελίχθηκαν στη διάρκεια του τριήμερου ταξιδιού ήταν:
xplory (Θανάσης Σπηλιόπουλος, Γιώργος Σκούφος, Δήμος Ράπτης): Ένα δίκτυο εμπειριών επαυξημένης πραγματικότητας με στοιχεία παιχνιδοποίησης το οποίο αφορά σε αξιοθέατα και έργα πολιτισμού, ώστε να δημιουργείται μεγαλύτερη εμπλοκή με τους επισκέπτες και να υποβοηθείται η ανακάλυψή τους από αυτούς.
mezo (Γιώργος Λυδάκης, Γιώργος Ντακάκης, Αντρέας Μπίτρος): Ένα προσωποποιημένο newsletter το οποίο θα συγκεντρώνει τις αγαπημένες RSS πηγές του χρήστη και θα αποστέλλεται στις προκαθορισμένες από εκείνον ώρες, ώστε να επιλυθεί το πρόβλημα της αφθονίας περιεχομένου στο Διαδίκτυο, άλλα έλλειψης χρόνου για την ανάγνωσή του.
GoTruck (Νίκος Σιδέρης, Αχιλλέας Κιριτσάκας, Δημήτρης Μπατσουγιάννης, Αντώνης Σπυριδάκης): Πλατφόρμα διασύνδεσης μεταξύ οδηγών φορτηγών και ταξιδιωτών μεγάλων αποστάσεων, ώστε οι πρώτοι εφόσον έχουν άδειες θέσεις στο όχημά τους και αναζητούν παρέα για τα πολυήμερα ταξίδια που πραγματοποιούν να μεταφέρουν μαζί τους τους δεύτερους.
Zumo (Χάντερ Μέφφορντ, Άλεξ Τάντον, Γκρεγκ Νίλσεν, Μεχμέτ Ακυόλ): Μία πλατφόρμα η οποία απευθύνεται σε εταιρείες οι οποίες θέλουν να βελτιώσουν την εμπειρία εξυπηρέτησης των (δυνητικών και υφιστάμενων) πελατών τους, προσθέτοντας στην ιστοσελίδα τους δυνατότητες βιντεοκλήσεων, γραπτών μηνυμάτων και τηλεφωνικών κλήσεων, χωρίς να απαιτείται οποιαδήποτε άλλη τεχνολογική παρέμβαση.
HealthRate (Μαρία Μεκέ, Δημήτρης Ρογκότης, Αριστείδης Ψύλλος, Νατάσα Χατζηαγγελή): Μία πλατφόρμα αξιολόγησης των επαγγελματιών υγείας και των νοσοκομείων ή θεραπευτηρίων από τους χρήστες των υπηρεσιών τους και κατάταξή τους με βάση τη βαθμολογία τους.
TripSleep (Γιάννης Μπάτας, Γιώργος Μπούμης, Γιάννης Καζαντζής, Δημήτρης Ντέμπος): Μία εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα η οποία απευθύνεται σε όσους ταξιδεύουν με τα δημόσια μέσα σε κοντινές ή μακρύτερες αποστάσεις και η οποία ξυπνάει τον χρήστη της όταν πλησιάζει στον προορισμό του προκειμένου να μην χάσει την στάση του. Στο τέλος της διαδρομής του ο χρήστης θα μπορεί να βγάζει και μία “selfie” με το αγουροξυπνημένο του πρόσωπο.

startupbusgr 05 batch 01
Από αριστερά: xplory, mezo, Zumo

Σε σύγκριση και με τις ομάδες από τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, αλλά και γενικότερα, μπορούμε να πούμε ότι οι παρουσιάσεις των ελληνικών ομάδων – τόσο τα pitches όσο και τα presentations – ήταν σε αρκετά καλό επίπεδο συνολικώς. Δεδομένου ότι στις περισσότερες ομάδες τα μέλη τους συμμετείχαν για πρώτη φορά σε μία αντίστοιχη εκδήλωση και ότι στις μισές από αυτές τις παρουσιάσεις ανέλαβαν developers, το καλό επίπεδο των pitches ήταν αρκετά θετικό στοιχείο.

Στα αρνητικά θα πρέπει να καταχωρίσουμε τα “παρωχημένα” presentations που είχαν δημιουργήσει δύο από τις ομάδες και την απουσία ενός πρωτοτύπου από τις περισσότερες (μόνο η Zumo παρουσίασε ζωντανά ένα πλήρες λειτουργικό πρωτότυπο, ενώ ένα ελάχιστο πρωτότυπο είχαν αναπτύξει και η TripSleep και η GoTruck, οι οποίες για τεχνικά κυρίως προβλήματα δεν κατάφεραν να επιδείξουν). Το σημαντικότερο αρνητικό, ωστόσο, που μπορούμε να εντοπίσουμε για τις ελληνικές ομάδες ήταν η διαδικασία των ερωταπαντήσεων με την κριτική επιτροπή: οι περισσότερες ομάδες έδωσαν “κακές” ή “λάθος” απαντήσεις σε βασικά ερωτήματα – όπως αν έχουν ερευνήσει την αγορά στην οποία θέλουν να απευθυνθούν, πού διαφοροποιούνται σε σχέση με ανταγωνιστές, αν δημιουργούνται νομικές περιπλοκές από την ιδέα τους ή αν έχουν ερευνήσει το ενδιαφέρον εν δυνάμει χρηστών των υπηρεσιών τους, ενώ δεν ήταν λίγες οι φορές που οι παρουσιάζοντες δεν κατάλαβαν την ερώτηση που τους έγινε και απάντησαν κάτι διαφορετικό.

startupbusgr 05 batch 02
Από αριστερά: GoTruck, Health Rate, TripSleep

Η διαδικασία των ερωτήσεων σε μεγάλο βαθμό “αποδυνάμωσε” τις ελληνικές ομάδες και έδωσε στους συμμετέχοντες μία “γεύση” από τη σημασία που έχει – εκτός από μία καλή ιδέα και ένα καλό pitch – η διερεύνηση, μελέτη και προετοιμασία πάνω σε κάθε πιθανή πτυχή που μπορεί να δημιουργηθεί γύρω από την επιχειρηματική τους πρόταση, πόσω μάλλον εάν προχωρήσουν με τις ιδέες τους στο επίπεδο ενός accelerator ή ακόμη και μίας συζήτησης με ένα επενδυτικό ταμείο.

Μετά από ένα διάλειμμα για φαγητό και χαλάρωση, οι επικεφαλής των δύο κριτικών επιτροπών ανακοίνωσαν τους νικητές των προημιτελικών γύρων οι οποίοι θα παρουσίαζαν στον τελικό: οι μισοί θα περνούσαν “απευθείας”, οι άλλοι μισοί θα είχαν μία “δεύτερη ευκαιρία” να πείσουν την κριτική επιτροπή μέσα σε 30 δευτερόλεπτα να τους επιτρέψει να συνεχίσουν την παρουσίασή τους με ανάταση του αντίχειρα (τελικά η επιτροπή έδωσε το “πράσινο φως” σε όλες τις ομάδες της δεύτερης ευκαιρίας), ενώ μία ομάδα θα περνούσε στον τελικό ως η νικήτρια της πρόκλησης για την επίτευξη συγκεκριμένων οροσήμων που είχαν θέσει οι διοργανωτές σε όλα τα λεωφορεία.

startupbusgr 05 finals
Οι ομάδες του τελικού

Από την ελληνική αποστολή απευθείας θέση στον τελικό έλαβε η Zumo, ενώ η έκπληξη ήλθε όταν ανακοινώθηκε η ομάδα που νίκησε στην πρόκληση των οροσήμων, καθώς προήλθε επίσης από το ελληνικό λεωφορείο και επρόκειτο για την TripSleep. Στον τελικό γύρο οι ομάδες είχαν ένα επιπλέον λεπτό στη διάθεσή τους για την παρουσίασή τους και ένα επιπλέον λεπτό για ερωτήσεις.

Οι δύο ελληνικές ομάδες είχαν χαμηλότερη απόδοση στον τελικό γύρο, καθώς για τη μεν Zumo ένα τεχνικό πρόβλημα δεν της επέτρεψε να αξιοποιήσει στο έπακρο τη δυναμική του live demo του πρωτοτύπου της (“ισοφάρισε” πάντως με το επιχειρηματικό μοντέλο και την αποδοχή του από τους κριτές), για τη δε TripSleep ορισμένες διαφωνίες μεταξύ των μελών της ομάδας για την αλλαγή στοιχείων της παρουσίασης και του pitch είχαν ως αποτέλεσμα να χαθεί η χιουμοριστική και ζωντανή πλευρά της παρουσίας στον ημιτελικό.

startupbusgr 05 finals zumo
Οι Zumo στην τελική παρουσίαση

Οι υπόλοιπες ομάδες που παρουσιάστηκαν στον τελικό γύρο αφορούσαν σε μία κινητή εφαρμογή για την άμεση επικοινωνία μεταξύ recruiters και υποψηφίων για εργασία, αντί ενός “στεγνού” βιογραφικού (SeeVee), μία εφαρμογή για ζευγάρια ώστε να μοιράζονται τα μυστικά και τις κρυφές σκέψεις για την ερωτική τους ζωής (spicer), μία πλατφόρμα για την επιλογή και πρόσληψη προσωπικού σε πλοία από ναυτιλιακές εταιρείες (Tested Brain), μία πλατφόρμα η οποία απευθύνεται στο προσωπικό μεγάλων ή πολυεθνικών εταιρειών ώστε να διασυνδέουν τους εργαζομένους τους και να περνούν τα διαλείμματά τους για γεύμα τρώγοντας μαζί (NeverEatAlone), μία εφαρμογή που χρησιμοποιείται από εταιρείες να συγκεντρώνουν και να αναλύουν στοιχεία για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι οργανισμοί τους μέσω από ερωτηματολόγια (Problem Hunt), μία διαδραστική πλατφόρμα για την εύκολη εκμάθηση μανδαρίνικων κινεζικών (OnePinkElephant) και άλλες.

startupbusgr 05 finals spicer
Οι Spicer στην τελική παρουσίαση

Η ανακοίνωση των νικητών πραγματοποιήθηκε το βράδυ της Τρίτης, κατά τη διάρκεια του πάρτυ του StartupBus Europe. Όπως αναφέραμε και στην αρχή του κειμένου την πρώτη θέση κατέκτησε το ελληνικό λεωφορείο μέσα από την ομάδα Zumo. Στη δεύτερη θέση βρέθηκε η ομάδα NeverEatAlone από το λεωφορείο της Γερμανίας και στην τρίτη θέση η ομάδα OnePinkElephant από ένα εκ των δύο λεωφορείων του Ηνωμένου Βασιλείου.

Οι τρεις νικήτριες ομάδες βρέθηκαν την Τετάρτη 29 Οκτωβρίου πάνω στην σκηνή του Pioneers Festival, ενός από τα μεγαλύτερα πανευρωπαϊκά συνέδρια τεχνολογίας, όπου παρουσίασαν τις ιδέες τους στο κοινό που παρακολουθούσε την εκδήλωση και παρέλαβαν τα βραβεία τους, που περιλαμβάνουν φιλοξενία στο StartupHouse, μία νέα πρωτοβουλία του Ηλία Μπιζάννη στο Σαν Φρανσίσκο.

startupbusgr 06 pioneers
Οι Zumo στην σκηνή του Pioneers Festival 2014

Η Τετάρτη και η Πέμπτη “κύλησαν” με περισσότερη ηρεμία για τις ομάδες, οι οποίες απόλαυσαν είτε το τεχνολογικό φεστιβάλ του Pioneers είτε βόλτες στην αυστριακή πρωτεύουσα. Το απόγευμα της Πέμπτης το ελληνικό λεωφορείο αναχώρησε από την Βιέννη για την Τεργέστη, από όπου τα τις πρώτες πρωινές ώρες αναχώρησε με το πλοίο για Ανκόνα και από εκεί για Ηγουμενίτσα όπου και έφτασε το πρωί του Σαββάτου. Από εκεί, οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν σε δύο οχήματα προς Λάρισα – Θεσσαλονίκη και προς Αθήνα, όπου τελικά έφτασαν – μαζί τους κι εμείς – το απόγευμα του Σαββάτου, έπειτα από 8μισι ακριβώς ημέρες από την αναχώρησή τους.

startupbusgr 06 egoumenitsa
Τελευταία αναμνηστική φωτογραφία για το StartupBus Greece στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας

Συνολικά, θα μπορούσαμε να πούμε ότι το StartupBus Greece ήταν μία διοργάνωση που εν τέλει κρίνεται επιτυχής. Οι Σταύρος Τσομπανίδης, Κώστας Γιαμαλής και Κώστα Μαλαβιέζος (και οι ίδιοι τρία νέα “παιδιά” από την Αθήνα και την Λάρισα, με επιχειρηματικές και κοινωνικές “ανησυχίες”), με την υποστήριξη των χορηγών τους και την καθοδήγηση του Στέβεν Μπέεκμαν από το StartupBus Europe που συνόδευσε την ελληνική αποστολή στο ταξίδι της, κατάφεραν να ολοκληρώσουν το ταξίδι και την παρουσία των ελληνικών ομάδων χωρίς προβλήματα (ατέλειες και μικρο-προβλήματα πάντοτε θα υπάρχουν σε μία διοργάνωση τέτοιου μεγέθους). Το λεωφορείο προσέλκυσε συμμετέχοντες με πολύ καλό υπόβαθρο και μάλιστα σε αρκετό ποσοστό από τον χώρο των developers, που συνήθως “σπανίζουν” σε τέτοιου είδους εκδηλώσεις. Είχε επίσης την “τύχη” να προσελκύσει το ενδιαφέρον των τριών Αμερικανών και του Τούρκου συμμετέχοντα, οι οποίοι σχημάτισαν την ομάδα που έδωσε την νίκη στο ελληνικό λεωφορείο. Ο θεσμός του StartupBus στην υπόλοιπη Ευρώπη έχει αποκτήσει αρκετή ορατότητα και αποσπά προσοχή (ενδεικτικό να αναφέρουμε ότι χορηγοί της διοργάνωσης ήταν εταιρείες όπως Fiat, Accenture και Financial Times, ενώ μόνο το Bloomberg κάλυψε τα έξοδα για ένα από τα δύο λεωφορεία του Ηνωμένου Βασιλείου), κάτι που καθιστά σημαντική την επιτυχία που κατέγραψε το ελληνικό λεωφορείο, έστω και μέσω αυτής της “σπόντας”.

Για τους ίδιους τους συμμετέχοντες, η εμπειρία περιγράφηκε ως μοναδική. Είχαν την ευκαιρία να βρεθούν οι περισσότεροι για πρώτη φορά σε έναν startup hackathon, και μάλιστα σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. “Μέτρησαν” τις δυνάμεις τους και τις δεξιότητές τους στην υποστήριξη μίας επιχειρηματικής ιδέας στον χώρο της τεχνολογίας και σίγουρα έλαβαν διδάγματα για το πώς θα πρέπει να προχωρήσουν με αυτές, σε περίπτωση που τους ενδιαφέρει.

Όπως αναφέρουν και σε συνέντευξή τους στο Startupper.gr (στο βίντεο που ακολουθεί) οι Στ. Τσομπανίδης, Κ. Γιαμαλής και Κ. Μαλαβιέζος, ήδη θα ξεκινήσει η προετοιμασία για τη συμμετοχή της Ελλάδος και στην επόμενη διοργάνωση του StartupBus Europe. Στόχος (θα πρέπει να) είναι αυτή τη φορά η ελληνική αποστολή αξιοποιώντας την εμπειρία της πρώτης συμμετοχής και εμπλέκοντας περισσότερους υποστηρικτές να τα καταφέρει με τις δικές της “δυνάμεις”.

Το Startupper.gr, πάντως, ανανεώνει το ραντεβού του με το StartupBus Greece για του χρόνου!

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις