Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

Cookisto τέλος, εγένετο Forky!

Η Forky είναι μια νέα υπηρεσία παραγγελίας και παράδοσης (ποιοτικού, όπως ευαγγελίζεται) φαγητού σε άμεσους χρόνους, κάτω από 15 λεπτά. Δεν την έχετε δει ακόμη να “γυρίζει” τα “παράθυρα” καινοτομίας των ενημερωτικών εκπομπών και των δελτίων ειδήσεων των τηλεοπτικών καναλιών, καθώς έχει επιλέξει να παραμείνει προς το παρόν σε καθεστώς “αορατότητας” για έναν πολύ συγκεκριμένο λόγο: πρόκειται για την μετεξέλιξη του Cookisto!

Η Cookisto ήταν μια εκ των πλέον γνωστών ελληνικών startups, η οποία διεσύνδεε ερασιτέχνες (ή και επαγγελματίες) μάγειρες με ανθρώπους που αναζητούσαν σπιτικό φαγητό. Πλέον, η υπηρεσία έχει διακόψει τη λειτουργία της, τουλάχιστον στην Ελλάδα, ενώ παραμένει διαθέσιμη μόνο για την αγορά του Λονδίνου, πόλη όπου είχε λανσαρισθεί το καλοκαίρι του 2013 – με “πανηγυρικό” για την ελληνική startup “σκηνή” τρόπο.

Σε επικοινωνία του Startupper.gr με την ομάδα του – πρώην πλέον – Cookisto, αναφέρεται ότι η εφαρμογή θα εξακολουθήσει να λειτουργεί στο Λονδίνο, σε υπέρ-τοπικό επίπεδο και για συγκεκριμένες αγορές, ωστόσο χωρίς να πραγματοποιηθούν επενδύσεις ή κατανομή πόρων για την ανάπτυξή της. Υπενθυμίζεται ότι για την επέκταση στην βρετανική πρωτεύουσα το Cookisto είχε χρηματοδοτηθεί με 200.000 ευρώ από τον επιχειρηματία “κατά συρροήν” Λέοντα Γιοχάη.

cookisto athens london
Η σελίδα www.cookisto.gr αναδρομολογεί στη διεθνή σελίδα της εταιρείας, όπου αναφέρεται ότι η εφαρμογή είναι διαθέσιμη για το Λονδίνο

 

cookisto social media
Οι social media σελίδες της υπηρεσίας δεν έχουν ανανεωθεί από το καλοκαίρι, περίοδο που λανσαρίσθηκε το Forky (κάντε κλικ για μεγαλύτερο μέγεθος)

 

Πλέον, οι Μιχάλης Γκοντάς και Πέτρος Πιτσιλής (τα δύο βασικά στελέχη) μαζί με την υπόλοιπη ομάδα της εταιρείας, η οποία αριθμεί πέντε άτομα, αναπτύσσουν την  νέα υπηρεσία Forky, η οποία σε συνεργασία με επαγγελματίες σεφ με εμπειρία σε γνωστά εστιατόρια της Αθήνας (Astir Palace, Τζίτζικας και Μέρμηγκας, Balthazar), ετοιμάζει κάθε ημέρα δυο επιλογές κύριου φαγητού και μία επιλογή σαλάτας. Ο χρήστης μπορεί κάθε ημέρα να επιλέξει ποιο γεύμα επιθυμεί και να το παραγγείλει μέσα σε λίγα κλικς είτε από τη σχετική κινητή εφαρμογή είτε μέσω διαδικτυακής πλατφόρμας. Η τιμή είναι κάθε ημέρα η ίδια ανεξαρτήτως του περί τίνος φαγητού πρόκειται και η πληρωμή γίνεται με μετρητά. Στα επόμενα βήματα η υπηρεσία θα υποστηρίζει και πληρωμή μέσω πιστωτικής κάρτας.

Το ουσιαστικό στοιχείο διαφοροποίησης της υπηρεσίας και ο λόγος για τον οποίο έχει προκύψει αρκετός “ντόρος” στα ελληνικά social media – αν και ακόμη μόνον από ανθρώπους που χαρακτηρίζονται ως μέλη του startup οικοσυστήματος της Αθήνας, άρα και γνώστες της νέας επιχειρηματικής προσπάθειας των Μιχάλη Γκοντά και Πέτρου Πιτσιλή – είναι ότι οι παραδόσεις του φαγητού γίνονται σε χρόνους που δεν υπερβαίνουν τα 15 λεπτά από την στιγμή της παραγγελίας. Αυτό επιτυγχάνεται από το γεγονός ότι στην αρχική, πιλοτική λειτουργία της υπηρεσίας υποστηρίζονται παραδόσεις αποκλειστικά και μόνον στην περιοχή του κέντρου της Αθήνας (συγκεκριμένα οριοθετείται στην περιοχή Κατεχάκη – Πανόρμου – Αλεξάνδρας – Μεσογείων – Κηφισίας – Βασιλίσσης Σοφίας – Ερμού – Πανεπιστημίου – Σταδίου – Σόλωνος – Σίνα), μια δηλαδή πολύ μικρή περιοχή, η οποία ωστόσο επιτρέπεται στην υπηρεσία να ανταποκριθεί στην υπόσχεση της για άμεσες παραδόσεις. Το φαγητό μεταφέρεται με δίκυκλα οχήματα τα οποία φέροντα ειδικά κουτιά μπορούν να διατηρήσουν ζεστά τα φαγητά για αρκετές ώρες. Αυτό τους επιτρέπει να “περιπολούν” συνεχώς την περιοχή τους και όποτε ληφθεί μια παραγγελία να την εξυπηρετήσουν αμέσως.

Τέλος, ένα ακόμη στοιχείο που έχει συμβάλλει στη μέχρι στιγμής διάδοση της υπηρεσίας είναι το γεγονός ότι λειτουργεί (παραδόσεις, ενημερώσεις στα κινητά και αναρτήσεις στα social media) μόνον από τις 12:00 έως τις 16:00, τις ώρες της ημέρας δηλαδή που οι εργαζόμενοι στα γραφεία παίρνουν το μεσημεριανό τους και εάν δεν έχουν φροντίσει από το σπίτι τους αναζητούν το γεύμα τους.

Ανακεφαλαιώνοντας, το μοντέλο του Forky περιλαμβάνει τα εξής:
– Μικρό μενού, απλός τρόπος παραγγελίας και πληρωμής, ενιαία τιμή. Έτσι μειώνονται τόσο τα λειτουργικά κόστη της υπηρεσίας όσο και το “κάλεσμα προς δράση” του χρήστη.
– Κεντρικό δίκτυο διανομής με δίκυκλα οχήματα που καλύπτουν μια πραγματικά μικρή περιοχή σε “εξωπραγματικούς” χρόνους για υπηρεσία delivery. Έτσι αυξάνεται η φήμη της υπηρεσίας, όλο και περισσότεροι πελάτες γίνονται “πρεσβευτές” της και όλο και περισσότεροι νέοι χρήστες προστίθενται σε αυτήν.
– Λειτουργία όχι σε ολοήμερο, αλλά σε συγκεκριμένο ωράριο, όταν είναι περισσότερο πιθανό να γίνει μια παραγγελία (αν και όπως πληροφορείται το Startupper.gr ηδη η επόμενη κίνηση της υπηρεσίας θα είναι να επεκταθεί και σε βραδυνό ωράριο, “χτυπώντας” κυρίως τα “παραδοσιακά” delivery). Έτσι επίσης μειώνονται τα λειτουργικά έξοδα της υπηρεσίας, ενώ αυξάνεται η εμπλοκή των πελατών και οι παραγγελίες τους.

Ωστόσο, τι συνέβη με το Cookisto; Η απόφαση διακοπής της υπηρεσίας αφορούσε στο ίδιο το μοντέλο της: στον κλάδο της παραγγελίας φαγητού, το κύριο χαρακτηριστικό που αναζητά ο χρήστης είναι η “ευκολία”. Στο μοντέλο της Cookisto ο χρήστης, μολονότι είχε πρόσβαση και μπορούσε να παραγγείλει σπιτικό, καλομαγειρεμένο φαγητό, αντιμετώπιζε αρκετά προβλήματα “άνετης” χρήσης:
– Η υποχρέωση της παραλαβής, μια διαδικασία που δεν έχει συνδεθεί με την έννοια του delivery
– Η υποχρέωση της επικοινωνίας με τον μάγειρα, κάτι που δυσχεραίνει την εμπειρία, ιδιαίτερα σε ώρες που ο χρήστης πεινάει και αναζητά φαγητό
– Η ολοκλήρωση της συναλλαγής μέσω διαδικτυακής πλατφόρμας και όχι ενός mobile app

Όπως αναφέρεται από την ομάδα του Cookisto σε επικοινωνία με το Startupper.gr, παρότι τα νούμερα χρηστών και ολοκληρωμένων παραγγελιών μερίδων φαγητού και σε Ελλάδα και σε Αγγλία ήταν αρκούντως ικανοποιητικά (50.000 και 16.000 αντιστοίχως), η εταιρεία δεν έμεινε ικανοποιημένη από την επαναληψιμότητα χρήσης της υπηρεσίας. Προκειμένου, δηλαδή, να δημιουργήσει ικανοποιητικά έσοδα θα έπρεπε κάθε χρήστης να χρησιμοποιεί αρκετές περισσότερες φορές την υπηρεσία, κάτι που, παρότι η εταιρία δοκίμασε διαφορετικά μοντέλα, δεν επετεύχθη. Έτσι, πάρθηκε η απόφαση να δημιουργηθεί ένα νέο μοντέλο – με τα χαρακτηριστικά και πλεονεκτήματα που περιγράψαμε παραπάνω – το οποίο θα είναι το πλέον “βολικό” για τον χρήστη και που δίνει τον έλεγχο όλης της “αλυσίδας αξίας” στην εταιρείας.

Η νέα υπηρεσία λειτουργεί πλέον με δική της κουζίνα, ενώ μέσα στις πρώτες εβδομάδες λειτουργίας της έχει δημιουργήσει ζήτηση την οποία ήδη αδυνατεί να εξυπηρετήσει, όπως μεταφέρεται από την ομάδα της. Προκειμένου να αξιοποιήσει αυτή τη δυναμική και να αναπτυχθεί θα πρέπει να ικανοποιήσει άμεσα τη ζήτηση αυτή, προσθέτοντας και παραδόσεις εκτός του κέντρου της Αθήνας. Για να συμβεί αυτό θα απαιτηθούν τα απαραίτητα κεφάλαια για τη δημιουργία ενός δικτύου διανομής εντός Αττικής, σε αρχική φάση.

Από την Forky αναφέρεται ότι η νέα υπηρεσία χρηματοδοτείται προς το παρόν από ίδια κεφάλαια, ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες του Startupper.gr, ήδη αναζητώνται τα επιπλέον κεφάλαια που θα “τροφοδοτήσουν” αυτή την επέκταση μέσω κάποιας venture capital επένδυσης. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η ομάδα της Forky εξακολουθεί να βρίσκεται σε επικοινωνία με τα ελληνικά επενδυτικά ταμεία – μία επικοινωνία που “άνοιξε” από την εποχή της Cookisto, αλλά πλέον βρίσκεται “κοντά” στο Jeremie-Openfund II, το οποίο από τις αρχές του 2013 έχει προχωρήσει σε άλλους 16 συνολικά γύρους επενδύσεων σε 12 εταιρείες, και οι προχωρημένες συζητήσεις αναμένεται να καταλήξουν ευτυχώς στο επόμενο χρονικό διάστημα.

Σε επικοινωνία του Startupper.gr, οι διαχειριστές του ταμείου αρνήθηκαν να σχολιάσουν είτε θετικά είτε αρνητικά τη συγκεκριμένη πληροφόρηση, ενώ από την ίδια την Forky αναφέρεται ότι δεν έχει κλείσει καμία επενδυτική συμφωνία και πως ακόμη είναι νωρίς για μία τέτοια εξέλιξη.

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις