Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

“Φρένο” στην “παροχολογία” Uber και Taxibeat βάζει ο Γ. Γιακουμάτος

Ανακοίνωση-οδηγία προς τους επιβάτες ταξί ώστε να είναι προσεκτικοί κατά τη χρήση των εφαρμογών κλήσης ταξί που λειτουργούν στην Ελλάδα εξέδωσε την Τετάρτη ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Γεράσιμος Γιακουμάτος σε συνεργασία με το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών.

Στο Δελτίο Τύπου του υπουργείου γίνεται λόγος για “παράνομη μεσολάβηση στην μίσθωση ΤΑΧΙ από διαδικτυακές επιχειρήσεις, αμφιβόλου νομιμότητας, χωρίς φυσική και φορολογική παρουσία στην Ελλάδα” και καλούνται οι καταναλωτές-χρήστες των εφαρμογών-επιβάτες ταξί να “είναι προσεκτικοί σχετικά με «εναλλακτικές» υπηρεσίες ΤΑΧΙ μέσω διαδικτύου και κινητών τηλεφώνων που προβάλλονται στον τύπο το τελευταίο διάστημα“, καθώς και να “χρησιμοποιούν μόνο αδειούχους κατόχους ΤΑΧΙ και νόμιμες υπηρεσίες κλήσης ΤΑΧΙ και να καταγγέλλουν στις αρχές κάθε παράβαση που έρχεται σε γνώση τους“.

Αναλυτικά η οδηγία του υφυπ. Ανάπτυξης, Γεράσιμου Γιακουμάτου:
Το Υπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας σε συνεργασία με το Υπουργείο Μεταφορών Υποδομών και Δικτύων ενημερώνει τους καταναλωτές για τα εξής:
Εφιστούμε την προσοχή στο επιβατικό κοινό – -χρήστες ΤΑΧΙ, σχετικά με <<εναλλακτικές>> υπηρεσίες ΤΑΧΙ μέσω διαδικτύου και κινητών τηλεφώνων που προβάλλονται στον τύπο το τελευταίο διάστημα.
Σύμφωνα με το νόμο, υπηρεσίες ΤΑΧΙ – μεταφοράς επιβατών, παρέχουν μόνο οι οδηγοί που πληρούν τις σχετικές προϋποθέσεις , είναι κάτοχοι των ειδικών αδειών[1] και διαθέτουν/οδηγούν κατάλληλα οχήματα ΤΑΧΙ, με πιστοποιημένα ταξίμετρα, παρέχοντας στους καταναλωτές εχέγγυα για την ασφάλειά τους και για το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Επισημαίνουμε ότι για τα ΤΑΧΙ δεν επιτρέπεται άλλος τρόπος υπολογισμού του κομίστρου εντός πόλεως, πλην της χρήσης νομίμως πιστοποιημένου ταξιμέτρου και του νομίμως καθορισμένου κομίστρου.
Για τον λόγο αυτό παρακαλούνται οι καταναλωτές να απαιτούν τη χρήση του ταξιμέτρου καθ΄ όλη τη διάρκεια της μεταφοράς τους.
Επιπλέον να ζητούν και να λαμβάνουν πάντα τη σχετική απόδειξη είσπραξης για το καταβληθέν από αυτούς ποσό.
Σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία απαγορεύεται οποιαδήποτε αυξομείωση στο τιμολόγιο του ταξί, εκτός από το επικόμιστρο που ορίζει ο νόμος. Συνεπώς καμία προσφορά, για μειωμένο ή αυξημένο κόμιστρο δεν είναι νόμιμη αφού δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού από όπου κι αν προέρχεται, είτε από φυσικό πρόσωπο, είτε από ραδιοταξί, είτε από υπηρεσίες κλήσης ταξί μέσω τηλεφώνου ή ίντερνετ. Αυτονόητο είναι ότι απαγορεύεται η πολλαπλή μίσθωση.
Επειδή επιπλέον έχουμε γίνει δέκτες καταγγελιών για παράνομη μεσολάβηση στη μίσθωση ΤΑΧΙ από διαδικτυακές επιχειρήσεις, αμφιβόλου νομιμότητας, χωρίς φυσική και φορολογική παρουσία στην Ελλάδα, καλούμε τους καταναλωτές να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, να χρησιμοποιούν μόνο αδειούχους κατόχους ΤΑΧΙ και νόμιμες υπηρεσίες κλήσης ΤΑΧΙ και να καταγγέλλουν στις αρχές κάθε παράβαση που έρχεται σε γνώση τους.
[1] Προϋποθέσεις έκδοσης ειδικής άδειας οδήγησης αυτοκινήτου ΤΑΞΙ: www.yme.gr/index.php?tid=364“.

Η ανακοίνωση έρχεται λίγες εβδομάδες μετά την έναρξη λειτουργίας της εταιρείας Uber στην Αθήνα, η οποία συνεργάζεται με επαγγελματίες οδηγούς ταξί, η οποία προκάλεσε την αντίδραση του Συνδικάτου Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής, το οποίο έχει επιχειρήσει να αποτρέψει τα μέλη της να συνεργασθούν με την εταιρεία. Η Uber στο πρότυπο λειτουργίας της και στις άλλες πόλεις του εξωτερικού χρησιμοποιεί και στην Αθήνα “επιθετικές” προωθητικές προσφορές, προκειμένου να αποκτήσει μερίδιο αγοράς και χρήστες. Απευθείας με το λανσάρισμά της προσέφερε για επ’ αόριστο χρονικό διάστημα έκπτωση 20% ευρώ στις κούρσες κάθε χρήστη, εκπτώσεις για την πρώτη κούρσα, εκπτώσεις για τη μεταφορά από και προς εκδηλώσεις και θεάματα, εκπτώσεις σε χρήστες που θα φέρουν νέους χρήστες στην υπηρεσία κοκ., προωθητικές ενέργειες που έφεραν την “έκρηξη” του ΣΑΤΑ.

Αντίστοιχες προσφορές, προκειμένου να ανταγωνισθεί την Uber (με πολύ λιγότερα, πάντως, κεφάλαια διαθέσιμα για “κάψιμο”, όπως επιτάσσει και η startup ορολογία), ξεκίνησε και η Taxibeat μέσα στον Δεκέμβριο, προσφέροντας εκπτώσεις αξίας 20 ευρώ για τους νέους χρήστες, εκπτώσεις για υφιστάμενους χρήστες που πληρώνουν ηλεκτρονικά και δωρεάν διαδρομές προς μουσικά φεστιβάλ.

Αυτές είναι οι προσφορές που προκάλεσαν την ανακοίνωση του υφυπουργού Ανάπτυξης, ο οποίος αναφέρει ότι οι προσφορές για μειωμένο κόμιστρο θεωρούνται παράνομες είτε προέρχονται από τεχνολογικές εταιρείες όπως οι παραπάνω, είτε από τα παραδοσιακά ραδιοταξί είτε ακόμη και από τους ίδιους τους οδηγούς κατά μόνας, καθώς δημιουργούν αθέμιτο ανταγωνισμό.

Το κόστος της διαφοράς ανάμεσα στη συνολική αξία της διαδρομής και του ποσού που πληρώνει ο επιβάτης μετά την έκπτωση ή την προσφορά απορροφούν οι ίδιες οι διαδικτυακές εταιρείεςσύμφωνα με επίσημες δηλώσεις τους – και όχι ο οδηγός ή ο ιδιοκτήτης του ταξί. Στην πραγματικότητα, δηλαδή, δεν συντελείται μείωση στην τιμολόγηση της διαδρομής ή στο έσοδο του οδηγού από την αξία της, αλλά στο πλαίσιο μίας “κλασσικής” προωθητικής ενέργειας το κόστος μαζί με τον επιβάτη επιμερίζεται και η εταιρεία που παρέχει την υπηρεσία διασύνδεσης. Σημειώνεται, επίσης, ότι η πρακτική των εκπτώσεων και των προσφορών πάνω στο τιμολόγιο ή στο επικόμιστρο μίας κούρσας ακολουθείται και από παραδοσιακές εταιρείες ραδιοταξί, όπως δείχνει μία απλή αναζήτηση στο Διαδίκτυο, ιδίως εν μέσω της οικονομικής κρίσης ή σε εταιρικά “πακέτα” και προγράμματα πιστότητας.

Ένα ακόμη στοιχείο που “στοχοποιεί” την Uber στην οδηγία του υφυπουργού είναι η παράκληση οι επιβάτες να ζητούν πάντοτε την απόδειξη είσπραξης του ποσού της διαδρομής τους. Και αυτό γιατί το μοντέλο της εταιρείας προβλέπει την απευθείας πίστωση του ποσού στην κάρτα του επιβάτη και την ηλεκτρονική αποστολή της απόδειξης σε δεύτερο χρόνο, με αποτέλεσμα ο χρήστης να βλέπει το ποσό για το οποίο έχει χρεωθεί πολύ αργότερα. Στην Ελλάδα, όπου οι τιμές ρυθμίζονται από το υπ. Μεταφορών, δεν έχουν αναφερθεί μέχρι στιγμής προβλήματα υπερχρεώσεων, ωστόσο το μοντέλο αυτό έχει δημιουργήσει πολλά προβλήματα για την εταιρεία στο εξωτερικό, όπου επιβάτες καταγγέλλουν υπέρμετρες χρεώσεις – ιδίως σε περιόδους ή μέρες όπου τα ταξί είναι δυσεύρετα – για τις οποίες γίνονται ενήμεροι μόνον όταν τους αποσταλεί ο λογαριασμός της κάρτας τους.

Σε ό,τι αφορά στις πολιτικές προεκτάσεις της συγκεκριμένης ανακοίνωσης, αξίζει να αναφερθεί η εντύπωση που προκαλεί η “προσωπική παρέμβαση” του υφυπουργού στο αμφιλεγόμενο – ομολογουμένως – ζήτημα της λειτουργίας εταιρειών όπως η Uber και η Taxibeat, καθώς φαίνεται πως παίρνει θέση σαφώς υπέρ του Συνδικάτου των αυτοκινητιστών – σε αντιδιαστολή με το συμφέρον των ίδιων των αυτοκινητιστών, που πιθανώς εξυπηρετείται από τη συνεργασία με τις διαδικτυακές εταιρείες, στο βαθμό που αυτές συμμορφώνονται στο πλαίσιο λειτουργίας που επιβάλλει η νομοθεσία, ο υγιής ανταγωνισμός και οι αντι-μονοπωλιακές πρακτικές. Τόσο ο υφυπουργός όσο και ο πρόεδρος του ΣΑΤΑ, Θύμιος Λυμπερόπουλος, προέρχονται πολιτικά από την Νέα Δημοκρατία – και μάλιστα το αποκαλούμενο τμήμα της “λαϊκής Δεξιάς”, ενώ, με το πολιτικό κλίμα να “μυρίζει” εκλογές, η στήριξη σε μία σημαντική μερίδα ψηφοφόρων του κυβερνώντος κόμματος απέναντι στον προκεκηρυγμένο “εχθρό” των τεχνολογικών εταιρειών – οι οποίες προς το παρόν στην Ελλάδα διασυνδέουν απλώς επιβάτες με επαγγελματίες οδηγούς και δεν διαχειρίζονται οι ίδιες οδηγούς – αφήνει περιθώρια για διάφορες “ερμηνείες”.

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις