Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

Μπορείς να βρεις το κενό στην αγορά;

Ο ορισμός του Startup, ως γνωστόν, ποικίλλει και διαφέρει ανάλογα με την περίοδο ή τον άνθρωπο που τον “καθορίζει”. Όμως, στις περισσότερες περιπτώσεις ορίζεται ως μία εταιρεία, το αντικείμενο της οποίας είτε αλλάζει το υπάρχουν “status quo” ή σε έναν κλάδο ή δημιουργεί κάτι εντελώς καινούριο.

Startup σημαίνει να έχεις μία πρωτότυπη ιδέα ή να έχεις εντοπίσει ένα κενό στην αγορά.

Θα αναρωτηθεί κανείς τι έπαθα και ασχολούμαι με αυτό το θέμα. Είναι απόρροια μίας συζήτησης που είχαν πριν από μερικές ημέρες με έναν φίλο που έχει δημιουργήσει ένα Startup, αρκετά ενδιαφέρον και πρωτότυπο που πηγαίνει και καλά.

Αυτό που μου έλεγε ο φίλος είναι ότι ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζουν πλέον πολλά Startups είναι πως η ιδέα και το επιχειρηματικό μοντέλο που προσπαθούν να υλοποιήσουν δεν είναι πρωτότυπη. Αλλά ουσιαστικά αντιγράφει αντίστοιχο concept που υπάρχει είτε εντός είτε εκτός συνόρων. Σημειωτέον πως αυτό που λέγαμε και οι δύο είναι ότι το πρόβλημα αυτό δεν υπάρχει μόνο στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό.

Βέβαια, πολλοί θα αναρωτηθούν γιατί το θεωρώ πρόβλημα. Ο λόγος είναι ότι ο τρόπος με τον οποίο πολλά Startups έρχονται και “πουλάνε” σε μένα, στους επενδυτές, στους καταναλωτές την ιδέα ή το επιχειρηματικό μοντέλο που έχουν υλοποιήσει. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που μου παρουσιάζονται ιδέες ως να είναι το επόμενο “big thing” και πολύ γρήγορα συνειδητοποιείς ότι υπάρχουν όχι μία και δύο αλλά δεκάδες επιχειρήσεις σε ολόκληρο τον κόσμο που προσφέρουν ακριβώς το ίδιο πράγμα.

Από την άλλη πλευρά, δεν είναι κακό να πάρεις μία ιδέα ή ένα concept και να το υλοποιήσεις με καλύτερο τρόπο, να το κάνεις πιο προσιτό στους καταναλωτές ή τις επιχειρήσεις, να βελτιώσεις το επιχειρηματικό μοντέλο. Ούτε η Google δημιούργησε την πρώτη μηχανή αναζήτησης, ούτε η Apple έφτιαξε την πρώτη φορητή συσκευή αναπαραγωγής μουσικής. Αλλά το google.com ήταν μία πολύ καλύτερη μηχανή αναζήτησης απ’ ότι υπήρχε μέχρι τότε και το iPod εξαιρετικό music player.

Το θέμα, κατά την άποψη μου, είναι να βρεις το κενό στην αγορά. Όχι να αντιγράψεις κάποιον άλλον, αλλά να εντοπίσεις την ανάγκη που υπάρχει και εκεί να επικεντρωθείς. Αν το κάνεις αυτό, έχεις περισσότερες ελπίδες να πετύχεις. Δεν φθάνει, βέβαια, μόνο η κατάλληλη ιδέα αλλά είναι μία αρχή. Διαφορετικά, θα περιοριστείς και θα βρεθείς να έχεις να αντιμετωπίσεις έντονο ανταγωνισμό. Κάτι που δεν είναι απλό.

Όλα αυτά βέβαια αφορούν όσους έχουν πολύ μεγάλες φιλοδοξίες και θέλουν να γίνουν ο επόμενος Μάρκ Ζάκερμπεργκ. Γιατί δεν είναι απαραιτήτως κακό να έχεις μία εταιρεία που έχει μία σχετικά καλή πορεία από εμπορικής πλευράς, που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα και σε 2-3 διεθνείς αγορές και απασχολεί μερικές δεκάδες ή εκατοντάδες εργαζόμενους, φέρνοντας κάποια καλά κέρδη στους μετόχους της. Και για να το πετύχεις αυτό δεν χρειάζεται να έχεις την σούπερ πρωτότυπη ιδέα.

Απλώς, θα πρέπει η υλοποίηση να γίνει σωστά και μεθοδικά.

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις