Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

Σταυρούλα Καμπουρίδου: Η ΔΙΑΣ Α.Ε. είναι μια εταιρεία FinTech που αλλάζει τα δεδομένα στις πληρωμές με αιχμή το IRIS

Mε αφορμή τα εντυπωσιακά αποτελέσματα της ΔΙΑΣ Α.Ε., και ειδικά της υπηρεσίας άμεσων πληρωμών IRIS, αλλά και λόγω του αφιερώματός μας στις γυναίκες–ηγέτες, το Startupper MAG μίλησε με την Σταυρούλα Καμπουρίδου CEO της ΔΙΑΣ Α.Ε.

Mε αφορμή τα εντυπωσιακά αποτελέσματα της ΔΙΑΣ Α.Ε., και ειδικά της υπηρεσίας άμεσων πληρωμών IRIS, αλλά και λόγω του αφιερώματός μας στις γυναίκες–ηγέτες, το Startupper MAG μίλησε με την Σταυρούλα Καμπουρίδου CEO της ΔΙΑΣ Α.Ε.

Startupper MAG: Mπορείτε να μας δώσετε ένα προφίλ για την ΔΙΑΣ Α.Ε.;

Σ. Καμπουρίδου: Η ιστορία της ΔΙΑΣ Α.Ε. ξεκίνησε όταν το 1985 η Ελληνική Ένωση Τραπεζών εκπόνησε μελέτη σχεδιασμού του Εθνικού Διατραπεζικού Συστήματος Πληρωμών (της ΔΙΑΣ), με κύρια αποστολή του την προαγωγή των ηλεκτρονικών συναλλαγών και τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των τραπεζών μέσω της διατραπεζικής συνεργασίας. Ως αποτέλεσμα της σχετικής πρωτοβουλίας, τον Ιούνιο του 1989 οι εμπορικές τράπεζες προχώρησαν στην ίδρυση της Εταιρείας ενώ το 1995 εισήλθε στο μετοχικό κεφάλαιο και η Τράπεζα της Ελλάδος. Η συνεργασία λοιπόν είναι αναπόσπαστο κομμάτι στην περιγραφή αποστολής της ΔΙΑΣ.

Η ΔΙΑΣ έχει συμπληρώσει πλέον τα 34 έτη λειτουργίας, και η αποστολή μας νιώθουμε ότι είναι πιο κρίσιμή από ποτέ. Ιδρυθήκαμε για να είμαστε ο κόμβος που θα κάνει τις ηλεκτρονικές πληρωμές να λειτουργούν για όλους, προς όφελος της εθνικής οικονομίας, του χρηματοπιστωτικού συστήματος, του δημόσιου τομέα, των επιχειρήσεων, των ίδιων των πολιτών/χρηστών των υπηρεσιών μας και εν τέλει των μετόχων μας. Αυτή η επιδίωξη, μας οδηγεί σε μια κουλτούρα καινοτομίας που θέτει τα μέλη μας, τους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών, στην καρδιά όλων όσων κάνουμε.

Startupper MAG: Αποτελεί αδιαμφισβήτητο γεγονός πως η ΔΙΑΣ ΑΕ «σπάει» το ένα ρεκόρ μετά το άλλο την τελευταία τριετία αναφορικά με τις συναλλαγές και την αξία αυτών που διακινήθηκαν από το σύστημα πληρωμών της, ενώ έχει πετύχει συνεχόμενα θετικά οικονομικά αποτελέσματα. Αλήθεια, πώς καταφέρατε αυτά τα επιτεύγματα;

Σ. Καμπουρίδου: Η αυξανόμενη δυναμική και ο βαθμός σταδιακής αποδοχής των διατραπεζικών ηλεκτρονικών πληρωμών στη χώρα μας κατά την τελευταία τριετία, που έχω την τιμή να είμαι επικεφαλής της ΔΙΑΣ, αποτυπώνονται στα στοιχεία. Οι αριθμοί δείχνουν την αλήθεια, και βλέπουμε διψήφιο ποσοστό αύξησης των συναλλαγών που διακινήθηκαν μέσω ΔΙΑΣ – για τρίτη συνεχή χρονιά– το 2023. Οι συναλλαγές ανήλθαν σε 406 εκατομμύρια, σημειώνοντας αύξηση ύψους 10,5% σε ετήσια βάση και 39% σε σχέση με το 2020. Σε όρους αξίας, οι συναλλαγές που διακινήθηκαν μέσω ΔΙΑΣ ανήλθαν σε 450 δισεκατομμύρια ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 51,5% σε σχέση με το 2020 (όπου η αξία των συναλλαγών ήταν 297 δισεκατομμύρια ευρώ) και κατ’ επέκταση θέτοντας νέο ιστορικό ρεκόρ για τη ΔΙΑΣ και τα 34 έτη λειτουργίας της. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε 11 χρόνια (από το 2009 μέχρι το 2020) η αξία των ετήσιων συναλλαγών αυξήθηκε κατά 86 δισεκατομμύρια ευρώ, και τα τελευταία 3 χρόνια – κατά 153 δισεκατομμύρια ευρώ. Φαίνεται ότι και το 2024 πάει εξίσου καλά, όπου το 1ο τρίμηνο θα κλείσει με περίπου 13% αύξηση συναλλαγών σε σχέση με το περσινό.

Είμαστε λοιπόν περήφανοι που καταφέραμε να ξεπεράσουμε το σύνολο των στόχων που είχαμε θέσει στην αρχή της προηγούμενης τριετίας. Θεωρούμε δε, πως το 2025 θα έχουμε ξεπεράσει το ορόσημο των 500 εκατομμυρίων εκκαθαρισμένων συναλλαγών, με την προϋπόθεση όμως της περαιτέρω διείσδυσης του IRIS.

Τα αποτελέσματα τα καταφέραμε με πολύ σκληρή δουλειά όλων μας, συμπεριλαμβανομένων των μελών μας. Σταδιακά, με το πέρασμα του χρόνου, η ΔΙΑΣ υιοθέτησε μια κουλτούρα καινοτομίας, σε σημείο τέτοιο ώστε σήμερα να έχει μετατραπεί σε μια σύγχρονη εταιρεία χρηματοοικονομικής τεχνολογίας (FinTech), η οποία σχεδιάζει και παράγει την πλειοψηφία των λογισμικών της in–house. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το σύστημα πληρωμών μας, το οποίο και «τρέχει» σε πάνω από 1 εκατομμύριο γραμμές κώδικα που έχει «γράψει» απόλυτα εξειδικευμένο προσωπικό της εταιρείας. Σε ετήσια βάση πραγματοποιούμε περί τα 60 μικρά και μεγάλα έργα εκσυγχρονισμού και ψηφιακού μετασχηματισμού, βελτιώνοντας τόσο τη λειτουργικότητά του συστήματος πληρωμών μας προς όφελος των τραπεζών-μελών της εταιρείας, όσο και τις εσωτερικές διαδικασίες μας για βελτιστοποίηση του τρόπου λειτουργίας και περαιτέρω ενίσχυση της διαθεσιμότητας της. Ο υψηλός βαθμός συνεργασίας με τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα-μέλη και μετόχους μας, η εξωστρέφεια που έχουμε αναπτύξει την τελευταία τριετία, η εγρήγορση στην εναρμόνιση με το τι συμβαίνει στις ηλεκτρονικές πληρωμές σε εθνικό, ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο, τα γρήγορα αντανακλαστικά και η προσαρμοστικότητα αποτελούν τους άξονες στρατηγικής που μας επιτρέπουν να εκμεταλλευτούμε την ευκαιρία που αναδύεται μπροστά μας, στο διαρκώς εξελισσόμενο και έντονα ανταγωνιστικό τοπίο των ηλεκτρονικών πληρωμών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, το γεγονός ότι συνδεθήκαμε στο ευρωπαϊκό σύστημα άμεσων πληρωμών (TIPS) της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας το Δεκέμβριο του 2021, δίνοντας μεγάλη ώθηση στις άμεσες πληρωμές, πολύ πριν από άλλες ευρωπαϊκές χώρες καθιστώντας την Ελλάδα την 8η σε κατάταξη στην Ευρώπη που παρείχε τη δυνατότητα άμεσων πληρωμών στους πολίτες της. Ουσιαστικά επρόκειτο για τις “ράγες” που οδηγούσαν στο σύστημα άμεσων πληρωμών TIPS, με το οποίο και η Τράπεζα της Ελλάδος έχει διασυνδεθεί, μέσω της ΔΙΑΣ, παρέχοντας τη δυνατότητα άμεσων εισπράξεων στο Δημόσιο.

Startupper MAG: Λειτουργώντας ως άλλη startup εταιρεία, η ΔΙΑΣ λανσάρισε μαζί με τις τράπεζες στην εγχώρια αγορά μια δημοφιλή FinTech υπηρεσία άμεσων πληρωμών, το IRIS. Μπορείτε να μας εξηγήσετε με ποιο τρόπο έφτασε σήμερα το IRIS να διαθέτει εξαιρετικά σημαντικά αριθμητικά μεγέθη σε επίπεδο χρηστών και συναλλαγών;

Σ. Καμπουρίδου: Πράγματι, ωστόσο θα πρέπει να τονιστεί πως το IRIS δεν είναι κάτι το εντελώς καινούριο, καθώς προϋπήρχε στην εγχώρια αγορά ήδη από το 2016, με διαφορετικά ονόματα σε mobile banking app των συστημικών τραπεζών.

Ωστόσο, μέχρι το 2021 δεν είχε υπάρξει μέριμνα αναφορικά με τον σχεδιασμό και την υλοποίηση μιας ξεκάθαρης στρατηγικής ανάδειξης των υπηρεσιών IRIS, με κοινό brand name, με αποτέλεσμα να καταγράφεται ένα σημαντικό χάσμα σε σχέση με την δυναμική του προϊόντος. Αυτό, σε συνάρτηση με την βελτίωση τεχνικών χαρακτηριστικών, της εμπειρίας χρήσης, και τον εμπλουτισμό των υπηρεσιών του πέρα από την απλή ανταλλαγή χρημάτων μεταξύ φίλων –αντί μετρητών– και σε αμοιβές επαγγελματιών, μικρών επιχειρήσεων αλλά και πληρωμές προϊόντων στα e–shops, μας επέτρεψε να κινούμαστε σε ιδιαίτερα θετικό έδαφος, πετυχαίνοντας την τελευταία 3ετία τριψήφια ποσοστά ανάπτυξης στο συγκεκριμένο προϊόν. Κάτι που διευκολύνθηκε και από το γεγονός πως καταγραφόταν σημαντικό κενό που έπρεπε να καλυφθεί, σε σχέση με ότι συμβαίνει σε συστήματα τύπου Account to Account (A2A) σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες (όπως Πολωνία, Πορτογαλία, Ισπανία, Ολλανδία), αλλά και στην Ασία (Ινδία, Κίνα) και Βραζιλία.

Startupper MAG: Πώς διαμορφώνεται η ομπρέλα προϊόντων IRIS σήμερα;

Σ. Καμπουρίδου: Η οικογένεια υπηρεσιών IRIS, σήμερα, αποτελείται από τα IRIS Person to Person (P2P), IRIS Person to Business (P2B) και IRIS Commerce. Η υπηρεσία IRIS P2P απευθύνεται σε όλους τους χρήστες mobile banking εφαρμογών και επιτρέπει την άμεση (σε χρονικό διάστημα 2 δευτερολέπτων) μεταφορά χρημάτων, έως €500 την ημέρα, χωρίς χρέωση, μεταξύ ιδιωτών με τη χρήση του προσωπικού τους τραπεζικού λογαριασμού. Σήμερα, σχεδόν 2,5 εκατομμύρια Έλληνες έχουν ενεργοποιήσει την υπηρεσία IRIS P2P. Μας χαροποιεί ότι το αγκάλιασε η νεολαία (70% των χρηστών ανήκουν στο ηλικιακό γκρουπ 18–34 ετών) και τονίζει την ισότητα μεταξύ φύλων 50% άνδρες, 50% γυναίκες οι χρήστες του.

Η υπηρεσία IRIS Person to Business (P2B) επιτρέπει την άμεση μεταφορά χρημάτων από τον ιδιώτη στον επαγγελματία ή την ατομική επιχείρηση. Για παράδειγμα, θέλετε να πληρώσετε την επίσκεψη στον γιατρό σας, τον υδραυλικό ή τον ηλεκτρολόγο που πραγματοποίησαν μια τεχνική εργασία στο σπίτι σας, τις υπηρεσίες του γυμναστή, του κομμωτή, του περιπτερά, του ταξιτζή, του μανάβη, του δικηγόρου, καθώς επίσης και κάθε ελεύθερου επαγγελματία με τον οποίο συναλλάσσεστε στην καθημερινότητά σας. Η εμπειρία πληρωμής είναι ακριβώς η ίδια με αυτή της πληρωμής σε φίλο με την διαφορά ότι ο χρήστης αξιοποιεί το ΑΦΜ / κινητό ή εναλλακτικά σκανάρει το πιστοποιημένο στατικό IRIS QR του επαγγελματία. Άμεσα και εύκολα, με απόλυτη ασφάλεια, δίχως την ανάγκη να διαθέτουν συσκευή POS ή μετρητά για ρέστα, χωρίς να κινδυνεύουν να λάβουν κάποιο πλαστό χαρτονόμισμα που δεν θα έχει αντίκρισμα, και χωρίς χρεώσεις για τον πελάτη (όπως ακριβώς συμβαίνει και στην πληρωμή με κάρτα), οι επαγγελματίες πληρώνονται την ίδια στιγμή, πάλι εντός 2 δευτερολέπτων, και το κυριότερο, με άμεση πίστωση στον επαγγελματικό τραπεζικό λογαριασμό τους, τα χρήματα είναι εκεί προκειμένου να τα αξιοποιήσουν οι ίδιοι κατά το δοκούν και με βάση τις ανάγκες τους. Οι επαγγελματίες που έχουν εγγραφεί στη συγκεκριμένη υπηρεσία είναι ήδη 260 χιλιάδες, αλλά έχουμε αρκετό δρόμο να διανύσουμε για να εγγραφούν όλοι ως οφείλουν σύμφωνα με τον πρόσφατο νόμο του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών που μιλάει για υποχρεωτικότητα χρήσης από επαγγελματίες και επιτηδευματίες εργαλείων άμεσων πληρωμών.

Τα IRIS P2P και P2B παρέχονται ήδη από 8 τράπεζες Alpha, Εθνική, Eurobank, Πειραιώς, Συνεταιριστική Ηπείρου, Viva, Optima, Attica και εντός του 2024 θα γίνουν 11 με την Συνεταιριστική Καρδίτσας, Συνεταιριστική Θεσσαλίας και την Παγκρήτια και ευελπιστούμε ακόμα περισσότερες έως το 2025 με την ένταξη και των Κυπριακών τραπεζών. Και τα 2 προϊόντα έχουν δη εντυπωσιακή αύξηση συναλλαγών, αξίζει να σημειωθεί ότι το 1ο δίμηνο του 2024 σε σχέση με το αντίστοιχο του 2021 οι συναλλαγές τους είναι τριακονταπλάσιες (έχουν αυξηθείx 30 φορές)!

Όσο για την υπηρεσία IRIS Commerce, που αφορά στην πληρωμή σε ηλεκτρονικό κατάστημα, επιτρέπει την πραγματοποίηση αγορών οnline με την πληρωμή να πραγματοποιείται είτε μέσω e–banking της τράπεζάς του πελάτη ή μέσω mobile banking και με δυνατότητα σάρωσης QR code. Δεν επιλέγω δηλαδή αντικαταβολή αλλά πατάω το κουμπάκι IRIS και αυτόματα μεταφέρομαι στην τράπεζα της επιλογής μου ή σκανάρω το QR με το mobile banking app μου και απλά εγκρίνω την πληρωμή. Έτσι δεν δίνω στοιχεία πληρωμής στον έμπορο (αυξημένη ασφάλεια), ο οποίος ενημερώνεται άμεσα για την πληρωμή και πιστώνεται στον ΙΒΑΝ που τηρεί η επιχείρηση στην συνεργαζόμενη τράπεζα, ενώ η παραγγελία μου ολοκληρώνεται επιτυχώς μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα.

Το IRIS κουμπάκι βρίσκεται από το site της ΑΑΔΕ για την πληρωμή του φόρου έως το ηλεκτρονικό φαρμακείο, το βιβλιοπωλείο αποτελώντας το εθνικό προϊόν πληρωμής Account to Account (Α2Α).

Δε σας κρύβω ότι όνειρο μας είναι να το δούμε και στα φυσικά καταστήματα, όπου ο υπάλληλος/ταμίας θα ρωτά «Κάρτα ή IRIS;». Nα σημειωθεί ότι αυτή η υπηρεσία δεν έχει όριο ποσού και δεν απαιτεί εγγραφή για τον πληρωτή/χρήστη. Το προϊόν αυτό το προσφέρουν οι 4 συστημικές τράπεζες και η Viva και έχουν ήδη εγγράψει περίπου 5 χιλιάδες εμπόρους τους.

Startupper MAG: Πρόσφατα κατεγράφησαν δυο σημαντικές εξελίξεις από μέρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και της ελληνικής κυβέρνησης στον τομέα των άμεσων πληρωμών. Θέλετε να μας εξηγήσετε σχετικά;

Σ. Καμπουρίδου: Πράγματι το 2024 κινείται στον αστερισμό των άμεσων πληρωμών πανευρωπαϊκά και είμαστε χαρούμενοι που στη ΔΙΑΣ –σε συνεργασία πάντα με τα μέλη μας– είμαστε έτοιμοι για τη νέα εποχή που ξεκινά, με ασφαλείς και ανεμπόδιστες άμεσες πληρωμές.
Τον Φεβρουάριο του 2024 το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε τη νομοθετική πρόταση για ψήφιση Κανονισμού, ο οποίος καθιστά τις άμεσες πληρωμές σε ευρώ ευρέως διαθέσιμες. Μερικά οφέλη των άμεσων πληρωμών είναι η διευκόλυνση των χρηστών, η ενίσχυση του ανταγωνισμού και της καινοτομίας, η ψηφιοποίηση της ευρωπαϊκής οικονομίας και η επέκταση των ηλεκτρονικών πληρωμών σε εθνικό και διασυνοριακό επίπεδο.

Προκειμένου η ενιαία αγορά να απολαύσει τα οφέλη αυτά, ο Κανονισμός αποπειράται αφενός να επεκτείνει τη διαθεσιμότητα των άμεσων πληρωμών σε όλους τους πολίτες και τις επιχειρήσεις που διατηρούν τραπεζικό λογαριασμό εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης και αφετέρου να ενισχύσει την εμπιστοσύνη προς αυτές, δίνοντας εξέχουσα σημασία στην εξίσωση των χρεώσεών τους με τις μη άμεσες μεταφορές πίστωσης και στην ασφάλειά τους. Με τον τρόπο αυτόν, υιοθετείται για τις άμεσες πληρωμές ένα ενιαία ρυθμισμένο πλαίσιο, με εναρμονισμένες πρακτικές και πρότυπα μεταξύ των κρατών μελών. Επιπλέον, στο πεδίο εφαρμογής του Κανονισμού εντάσσονται και τα Ιδρύματα Πληρωμών και τα Ιδρύματα Ηλεκτρονικού Χρήματος (FinTech δηλαδή εταιρείες), τα οποία θα μπορούν στο απώτερο μέλλον να αποτελούν άμεσοι συμμετέχοντες σε Συστήματα Πληρωμών τύπου ΔΙΑΣ.

Παράλληλα, το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με συγκεκριμένα Άρθρα νόμου κάνει υποχρεωτική από το 2024 την αποδοχή των υπηρεσιών άμεσης πληρωμής από ελευθέρους επαγγελματίες, επιτηδευματίες ως συμπληρωματικό της κάρτας ηλεκτρονικό μέσο πληρωμής.

Startupper MAG: Πώς διαμορφώνεται η σχέση της ΔΙΑΣ ΑΕ με τις τράπεζες, αλλά και με τις εταιρείες εκκαθάρισης καρτών (acquirers) και άλλες Fintech Startups; Τους αντιμετωπίζετε υπό το πρίσμα του ανταγωνισμού ή με ένα πνεύμα συνεργατικότητας;

Σ. Καμπουρίδου: Όπως προανέφερα, η Τράπεζα της Ελλάδος, το σύνολο των συστημικών τραπεζών, λοιπά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα με κύριο αντικείμενο της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας τα μέσα πληρωμών, είναι μέτοχοι της ΔΙΑΣ ΑΕ. Από το 2023 μάλιστα και η Euronet (ένας από τους 4 ξένους acquirers) αποτελεί το πρώτο Ίδρυμα Πληρωμών που μετέχει στην μετοχική μας σύνθεση. Η συνεργασία λοιπόν είναι αναπόσπαστο κομμάτι στην περιγραφή αποστολής της ΔΙΑΣ. Η δε σχέση μας είναι εξαιρετικά παραγωγική, έντονα συνεργατική και αρκούντως δημιουργική, ενώ από την πλευρά μας παρακολουθούμε από κοντά και εξετάζουμε διαρκώς τις αναδυόμενες τάσεις των πληρωμών σε διεθνές επίπεδο προκειμένου να είμαστε σε θέση να προσφέρουμε εύκολες, γρήγορες και ασφαλείς διατραπεζικές πληρωμές για τους μετόχους, τους συνεργάτες, τα μέλη μας και τους πολίτες της χώρας. Δεν θεωρώ πως ανταγωνιζόμαστε κάποιον που δραστηριοποιείται στο εγχώριο σύστημα πληρωμών, αλλά αντιθέτως ζητούμενο για εμάς είναι να θωρακίσουμε την ομαλή λειτουργία και την δυναμική του ελληνικού πλαισίου payments, προκειμένου να είναι ασφαλές, χρηστικό, άμεσο, ταχύ και λειτουργικό. Εξάλλου ο ρόλος μας είναι να είμαστε κόμβος όλων των Παρόχων Υπηρεσιών Πληρωμών που εκκαθαρίζουν συναλλαγές σε ευρώ και επιθυμούν να συνδεθούν πάνω μας, άρα εξ ορισμού δεν μπορούμε να είμαστε ανταγωνιστές. Για να πετύχουμε το όνειρο που σας προανέφερα (IRIS στο φυσικό σημείο) θα πρέπει να συνεργαστούμε όλοι μαζί, τράπεζες, acquirers, πάροχοι συσκευών POS, πάροχοι υπηρεσιών δικτύων (NSP), η ΔΙΑΣ, και αυτό είναι μια σημαντική ευκαιρία αλλά και πρόκληση με την οποία θα θέλαμε να καταπιαστούμε το 2024.

Startupper MAG: Στο παρόν τεύχος έχουμε ένα αφιέρωμα στην γυναικεία ηγεσία και την επιχειρηματικότητα, σαν μια πετυχημένη CEO ενός σημαντικού οργανισμού, θα θέλαμε να μας αναφέρετε την άποψή σας για το θέμα.

Σ. Καμπουρίδου: Πράγματι στον χώρο της τεχνολογίας οι γυναίκες ήταν σημαντικά λιγότερες. Την πρώτη μέρα στο μεταπτυχιακό μου στο Stanford, στην τάξη υπήρχαν 90 άντρες και 10 γυναίκες. Πλέον όμως όλο και περισσότερες γυναίκες επιλέγουν τεχνολογικά τμήματα σπουδών. Τα ποσοστά έχουν βελτιωθεί, στην Ελλάδα συγκεκριμένα σύμφωνα με τα τελευταία στατιστικά της Eurostat οι γυναίκες απόφοιτοι της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με κατεύθυνση STEM (τεχνολογική, θετικών επιστημών) ήταν το 41% του συνόλου, τρίτο μεγαλύτερο ποσοστό στην Ευρώπη! Η ερώτηση είναι στο μετά, αν καταφέρνουν δηλαδή να ανέβουν στην ιεραρχία, όπου εκεί πλέον δε μιλάμε για «γυάλινη οροφή» αλλά για «σπασμένα σκαλοπάτια» που εμποδίζουν περισσότερο τις γυναίκες από τους άνδρες στην άνοδο, ειδικά σε ανδροκρατούμενα περιβάλλοντα ηγεσίας όπως αυτά του finance και του technology.

Ωστόσο παρατηρώ ότι όλο και περισσότερες γυναίκες αναλαμβάνουν διοικητικές θέσεις ευθύνης και μπαίνουν σε διοικητικά συμβούλια, επειδή ακριβώς φέρνουν αποτελέσματα. Κατά συνέπεια οι ίδιες τραβάνε περισσότερες γυναίκες μαζί τους οδηγώντας σε μια ολοένα και αυξανόμενη εκπροσώπηση. Από τότε που ήρθα στη ΔΙΑΣ μια εταιρεία στο σταυροδρόμι finance και technology, αν και το 36% των εργαζομένων είμαστε γυναίκες, το 45% έχουμε θέσεις ευθύνης. Παράλληλα, το 56% των μελών του διοικητικού συμβουλίου είμαστε γυναίκες, 5 στα 9 μέλη για την ακρίβεια. Όμως και πάλι δεν πρόκειται για αναγνώριση των γυναικών, πρόκειται για αναγνώριση των ικανών ανθρώπων. Προσωπική μου θεώρηση είναι ότι οι αξίες και ο χαρακτήρας αποτελούν το σημαντικότερο προσόν για κάθε θέση και κάθε κλάδο. Ακολουθούν οι γνώσεις και οι ικανότητες που φέρνουν απτά αποτελέσματα προς όφελος των μετόχων αλλά και της κοινωνίας. Όταν όλο και περισσότεροι σε θέσεις ηγεσίας λειτουργούν με αυτό τον τρόπο θεώρησης, τότε τόσο θα φτιάχνουν τα «σπασμένα σκαλοπάτια» προς τα πάνω οδηγώντας ικανούς άντρες και ικανές γυναίκες σε περισσότερες θέσεις ευθύνης.

Η συνέντευξη δημοσιεύθηκε στο Startupper MAG #47 που κυκλοφόρησε στις 23 Μαρτίου 2024.

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις