Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

H Alpha Bank ανεβάζει τον πήχη στο ελληνικό Fintech

Μετά τον πετυχημένο διαγωνισμό του 2017 η Alpha Bank “τρέχει” το FinQuest by Alpha Bank, τον νέο, ετήσιο διαγωνισμό ψηφιακής καινοτομίας, ο οποίος έχει ως στόχο να αναδείξει το ψηφιακό μέλλον του χρηματοπιστωτικού τομέα υπό το πρίσμα των νέων τεχνολογιών οι οποίες αλλάζουν ήδη τα δεδομένα στη λειτουργία των τραπεζών και θέτουν σημαντικές προκλήσεις αλλά και ευκαιρίες.

Μέσα από τον διαγωνισμό FinQuest, η Alpha Bank προωθεί τη διαμόρφωση καινοτόμων ψηφιακών λύσεων και εφαρμογών, που μπορούν να επιταχύνουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό των τραπεζών και να ενισχύσουν τη νεοφυή επιχειρηματικότητα και το οικοσύστημα των εταιριών Fintech. Ο διαγωνισμός βασίζεται σε μία πραγματική πρόκληση (Quest) του τραπεζικού τομέα, την οποία θα κληθούν να αντιμετωπίσουν Startup/Fintech επιχειρήσεις ή ομάδες που συνδυάζουν ευρύ φάσμα δεξιοτήτων και εμπειριών. (ΣΣ. Η προθεσμία υποβολής αιτήσεων έληξε στο τέλος του Σεπτεμβρίου.)

Ακολουθεί συνέντευξη με τον Κωνσταντίνο Βαΐτσα, Senior Officer στη Διεύθυνση Ψηφιακής Καινοτομίας της Alpha Bank.

 

 

H Alpha Bank διοργανώνει για δεύτερη φορά έναν διαγωνισμό ανοιχτής καινοτομίας, μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια για το FinQuest και ποια είναι τα σημεία διαφοροποίησης;

Είναι γεγονός ότι το FinQuest, παρότι πρόκειται για έναν καινούργιο διαγωνισμό, έρχεται να προστεθεί σε μια σειρά εγχειρημάτων που ξεκινήσαμε να διοργανώνουμε από το 2017. Η πρώτη μας διοργάνωση ήταν το Fintech Challenge ’17, ένας διαγωνισμός με τη μορφή hackathon, ο οποίος γνώρισε θετική ανταπόκριση, αποκαλύπτοντας, ωστόσο, ότι τέτοιου τύπου διαγωνισμοί έχουν περιορισμένο αντίκτυπο υπό τις παρούσες συνθήκες. Το 2018 διοργανώσαμε το πρώτο Digitalized, μια εκδήλωση που εστίασε στον ψηφιακό μετασχηματισμό και την εξυπηρέτηση του Πελάτη. Φέτος, παράλληλα με το FinQuest, υλοποιούμε ήδη έναν εσωτερικό διαγωνισμό καινοτομίας και νέων ιδεών, ο οποίος γνώρισε πρωτοφανή ανταπόκριση – είναι ενδεικτικό ότι δήλωσαν συμμετοχή περισσότεροι από 280 συνάδελφοι από όλη την Τράπεζα και μάλιστα με πολύ ενδιαφέρουσες ιδέες.

Με το διαγωνισμό FinQuest, στόχος μας είναι να μην περιοριστούμε στην απλή διατύπωση ιδεών, αλλά να εστιάσουμε στην αναζήτηση πιο ώριμων λύσεων και εφαρμογών. Ένα σημαντικό κομμάτι του FinQuest είναι το δομημένο πλαίσιο υποστήριξης και εξέλιξης των προτάσεων, μέσα από ένα πρόγραμμα Επιταχυντή, μέσα από τα διαθέσιμα APIs και με τη συνδρομή μιας ομάδας από μέντορες υψηλής κατάρτισης, εμπειρίας και τεχνογνωσίας. Τα στοιχεία που διαφοροποιούν το FinQuest από άλλους παρόμοιους διαγωνισμούς είναι η πρόσβαση σε παραγωγικά APIs της Alpha Bank, η προοπτική της υιοθέτησης κάποιας εκ των ιδεών ή των εφαρμογών που θα διακριθούν από την ίδια την Τράπεζα και, βεβαίως, το γεγονός ότι είμαστε ανοιχτοί σε ιδέες και προτάσεις και από το εξωτερικό.

To ότι είναι διεθνής διαγωνισμός σημαίνει ότι η ελληνική Fintech σκηνή δεν έχει το μέγεθος και την προσφορά που θα θέλατε;

Το εγχώριο Fintech οικοσύστημα βρίσκεται σε ανοδική πορεία στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια και αναμένω να ισχυροποιηθεί ακόμη περισσότερο στο μέλλον. Δεν έχει, ωστόσο, αποκτήσει ακόμα το μέγεθος που θα επιθυμούσαμε. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο απευθύνουμε ανοιχτή πρόσκληση για συμμετοχή και στους Έλληνες ιδρυτές και στελέχη των Fintech εταιρειών που δραστηριοποιούνται στο εξωτερικό, κάτι το οποίο ισχύει και για ξένες Fintech εταιρείες, οι οποίες πιστεύουμε ότι μόνο να ωφελήσουν μπορούν το εγχώριο οικοσύστημα με τις γνώσεις και την εμπειρία τους, μέσα από το πλαίσιο του ευγενούς συναγωνισμού που θέτει το FinQuest by Alpha Bank.

Πώς το Fintech και η τεχνολογία γενικά συνεισφέρουν στον ψηφιακό μετασχηματισμό της Τράπεζας;

Κεντρική στρατηγική μας είναι να βρισκόμαστε κοντά στις Fintech, να παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις στο χώρο και να είμαστε όσο το δυνατόν «quick adopters». Παρότι διαθέτουμε περιορισμένους πόρους, ειδικά σε σύγκριση με άλλους κολοσσούς (βλ. π.χ. Santander, RBS, GAFAs), στοχεύουμε στο ίδιο Fintech οικοσύστημα.

Η ψηφιακή τεχνολογία έρχεται πρωτίστως να βελτιώσει το Customer Experience (CX), το οποίο εξελίσσεται σε καθοριστικό παράγοντα για την ανταγωνιστικότητα των τραπεζών, σε όλα τα κανάλια που παρέχονται για την εξυπηρέτηση του πελάτη: κατάστημα, web και mobile banking κ.λπ. Στόχος μας είναι ο πελάτης να αποκτήσει μια κοινή εμπειρία εξυπηρέτησης, πάντα στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο.

Οι Fintech εταιρείες έχουν αναπτύξει λύσεις για βελτιωμένο CX καθώς και λύσεις για βελτιώσεις στο back-end, που επιλύουν σημαντικά προβλήματα. Οι τράπεζες δεν έχουν τους απεριόριστους πόρους που θα τους επέτρεπαν να αναπτύξουν νέες εφαρμογές από μόνες τους, συνεπώς οι μελλοντικές συνέργειες με τις Fintech αποτελούν μονόδρομο. Σε αυτό το πλαίσιο, σχεδιάζουμε ήδη τη δημιουργία ενός μοντέλου/πλατφόρμας, όπου θα διευκολύνεται η συνεργασία με τις Fintech για experimentation, Proof of Concept, co-development κ.λπ.

Η Alpha Bank είναι η πρώτη τράπεζα στην Ελλάδα που παρουσίασε μια προπληρωμένη – prepaid με πλήρη εγγραφή και απόκτηση online, μπορείτε να μας πείτε λίγα πράγματα και πώς την έχει υποδεχτεί το κοινό;

Μιλάμε βεβαίως για την κάρτα Βleep, την πρώτη digital onboarding mobile εφαρμογή από ελληνική τράπεζα, την οποία ο πελάτης εκδίδει, φορτίζει και διαχειρίζεται αποκλειστικά μέσω του Βleep app. Μέσα σε πέντε λεπτά, απ’ όπου και εάν βρίσκεται, χωρίς επίσκεψη σε κατάστημα. Πρόκειται για ένα πρωτοποριακό προϊόν, το οποίο γνώρισε ιδιαίτερα θετική ανταπόκριση, όπως πιστοποίησε και η ανάδειξή του σε προϊόν της χρονιάς, στην κατηγορία «τραπεζική προπληρωμένη κάρτα», σε ανεξάρτητη καταναλωτική έρευνα που διεξήχθη από την IRI σε δείγμα 2.600 καταναλωτών στην Ελλάδα. Μέχρι αυτήν τη στιγμή που μιλάμε, οι εκδόσεις καρτών Bleep έχουν ξεπεράσει τις 40.000.

Πέρα από την ανάπτυξη του οικοσυστήματος καινοτομίας, μπορείτε να μας πείτε συνοπτικά το σχέδιο ψηφιακού μετασχηματισμού της Alpha Bank και ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζετε; Αφορούν π.χ. στην τεχνολογία; Στο ειδικευμένο προσωπικό;

Ο κεντρικός άξονας του ψηφιακού μετασχηματισμού της Τράπεζας είναι η βελτίωση της εμπειρίας του πελάτη, με σημαντικούς πυλώνες τη δημιουργία ψηφιακών υποδομών αλλά και τον ανασχεδιασμό των customer journeys, των περιοχών που αφορούν στην εξυπηρέτηση των πελατών μας.

Σε ό,τι αφορά τις προκλήσεις, o ψηφιακός μετασχηματισμός απαιτεί κάποιες προϋποθέσεις, όπως είναι η αλλαγή της κουλτούρας και του τρόπου εργασίας με πλήρη υποστήριξη από τη Διοίκηση και, βεβαίως, νέες δεξιότητες που δεν φαίνεται να υπάρχουν σε πληθώρα στη χώρα μας. Είναι πολύ σημαντικό να διαμορφωθεί ένα πλαίσιο οριστικής αναστροφής του brain-drain και επιπλέον να υπάρξει μια στοχευμένη διασύνδεση των άξιων ερευνητών με τις συνθήκες και τις απαιτήσεις της αγοράς.

Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι ένας μεγάλος οργανισμός, και ειδικά μια τράπεζα, να συνεργαστεί με μια Startup; Τι χρειάζεται για να γίνει η «διεπαφή» βέλτιστη και αποδοτική και για τα δύο μέρη;

Κατ’ αρχάς απαιτείται ανοιχτό πνεύμα και από τις δύο πλευρές. Από την πλευρά της Τράπεζας θα πρέπει να θεμελιωθεί μια κουλτούρα ανοιχτή σε νέες ιδέες και νέους τρόπους συνεργασίας καθώς και μια πιο δημιουργική «out-of-the-box» προσέγγιση. Σε ό,τι αφορά τις Fintech, είναι σημαντικό να αντιληφθούν τους περιορισμούς των τραπεζών (π.χ. σε θέματα legal ή compliance).

Σε κάθε περίπτωση, έχει ιδιαίτερα μεγάλη αξία να αναπτυχθούν υποδομές για live experimentation και προς αυτή την κατεύθυνση, από την πλευρά μας, έχουμε ήδη αναπτύξει ένα PSD II API dedicated portal, ενώ εξετάζουμε και το ενδεχόμενο ανάπτυξης experimentation lab. Θα πρέπει, τέλος, να υπάρχει μια ξεκάθαρη στόχευση σε ό,τι αφορά τους τομείς στους οποίους θα μπορέσει να εμπλακεί και εν τέλει να προσφέρει προστιθέμενη αξία μια Fintech, έτσι ώστε να σχεδιαστούν σταδιακά και προσεκτικά βήματα, λαμβάνοντας πάντα υπόψη τις ιδιαιτερότητες του τραπεζικού κλάδου.

Τι να περιμένουμε από την Τράπεζα τα επόμενα δυο-τρία χρόνια και προς τα πού θα κατευθυνθεί η ελληνική ψηφιακή τραπεζική; Οι Έλληνες καταναλωτές θα ακολουθήσουν τις όποιες εξελίξεις; Ή η ζήτηση θα καθορίσει την εξέλιξη της όποιας ψηφιακής καινοτομίας;

Υπάρχει ήδη ζήτηση και αυτή βαίνει αυξανόμενη. Οπωσδήποτε το λειτουργικό μοντέλο θα αλλάξει σε μεγάλο βαθμό το επόμενο διάστημα. Οι ψηφιακές πωλήσεις θα έχουν σημαντική συμβολή στη σύγχρονη τραπεζική και τα ψηφιακά κανάλια θα γίνουν η κύρια επιλογή για συναλλαγές. Τα καταστήματα, μέσα από τα οποία θα διατηρηθεί και η φυσική επαφή με τον πελάτη, θα παραμείνουν σημαντικά, εστιάζοντας περισσότερο στις συμβουλευτικές υπηρεσίες και στη διάθεση σύνθετων προϊόντων υψηλής προστιθέμενης αξίας.

Η τεχνητή νοημοσύνη (AI) έχει σημαντικές προεκτάσεις και θα παίξει έναν καθοριστικό ρόλο, λειτουργώντας ως καταλύτης διαμόρφωσης ενός νέου πελατοκεντρικού επιχειρηματικού μοντέλου. Η υιοθέτηση λύσεων τεχνητής νοημοσύνης και μηχανικής μάθησης (ML) θα συμβάλλει στη βελτίωση της λειτουργίας του τραπεζικού τομέα σε καίρια σημεία, όπως π.χ. στον τομέα της ασφάλειας, και θα οδηγήσει σε μια ακόμη καλύτερη, πιο φιλική και πιο άμεση εμπειρία για τον πελάτη.

Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο Startupper Mag

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις