Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

Η σημασία του Facebook και το viral marketing των εταιρειών που εκμεταλλεύονται την “πτώση” του

Οι εταιρείες μπορεί να επηρεάστηκαν από την πτώση των social media αλλά η στρατηγική τους έχει πιο έξυπνα αντανακλαστικά.

Τα “προβλήματα δικτύωσης” που παρατηρήθηκαν πρόσφατα και ευθύνονται για τη μαζική διακοπή όλων των υπηρεσιών του Facebook τη Δευτέρα, συμπεριλαμβανομένων των WhatsApp και Instagram προκάλεσαν μαζικό black-out σε πολλά άτομα και επιχειρήσεις.  

Αν και τώρα όλα φαίνονται να έχουν επανέλθει στην κανονικότητα, αυτή η πρωτοφανής διακοπή λειτουργίας κατέδειξε με τον καλύτερο τρόπο πόσο εξαρτημένος έχει γίνει ο κόσμος από τις υπηρεσίες του τεχνολογικού κολοσσού.  

Μόνο το Facebook ξεπερνά το ένα τρίτο του παγκόσμιου πληθυσμού σε χρήστες. Το 2020, το Facebook έφτασε το όριο των 2,8 δισ. μηνιαίως ενεργών χρηστών. Σε διάστημα μόλις δώδεκα ετών, το ποσοστό των ατόμων που χρησιμοποιούν τα social media του Μαρκ Ζούκερμπεργκ το 2004 αυξήθηκαν από 5% το 2009 σε περίπου 36% πέρσι.  

Μετά τις κατηγορίες όμως για τις ψευδείς ειδήσεις (fake news) που επιτρέπει στο feed του, αλλά και τους ψεύτικους λογαριασμούς και τα bots που εντοπίστηκαν και διαγράφηκαν, σύμφωνα με εκτιμήσεις του Facebook πάνω από το 16% των ενεργών χρηστών αφορούσαν σε ψεύτικα ή διπλά προφίλ.  

Από το 2004, το Facebook έχει εξελιχθεί σε μια πραγματική διαδικτυακή αυτοκρατορία, προκαλώντας από τη μια αντιμονοπωλιακές αγωγές και από την άλλη κριτική για την ασφάλεια και τη δημοκρατία.  

Ενώ αποτελεί ένα ισχυρό εργαλείο για τις εταιρείες και τους influencers κατ’ επέκταση, η ρητορική μίσους (hate speech) που συνιστά κάθε γεγονός ένα trend για κράξιμο και το cancel culture που απειλεί κυριολεκτικά και μεταφορικά πρόσωπα και επιχειρήσεις, ο CEO του Facebook απαντά ότι τίποτα από όλα αυτά δεν κάνει καλό στις διαφημίσεις – από τις οποίες βγάζουν χρήματα – σύμφωνα με τους πελάτες τους και επομένως η πλατφόρμα δεν ενθαρρύνει τέτοιες συμπεριφορές.  

Στην εταιρεία ανήκουν βέβαια όχι μόνο το Instagram και το WhatsApp, αλλά και ο οργανισμός εικονικής πραγματικότητας Oculus, το Workplace, οι παραγωγοί έξυπνων ηχείων Portal και η εταιρεία ψηφιακών πορτοφολιών Novi. Μόνο πέρσι, τα έσοδα από ads ξεπέρασαν τα 84 δισ. δολάρια, σημειώνοντας αύξηση 15 δισ. δολαρίων σε σύγκριση με το 2019. 

Πάνω από το 30% των Αμερικανών ενημερώνονται από το Facebook 

Μια άλλη πτυχή του ζητήματος είναι και η επικοινωνία των ειδήσεων με τους πολίτες πολλών χωρών να επιλέγουν το Facebook για να ενημερωθούν. 

Με βάση στοιχεία της Finbold, το Facebook προηγείται ως κύρια πηγή ειδήσεων για τους Αμερικανούς με μερίδιο 31%, μετά το YouTube με 22% και το Twitter που βρίσκεται στην τρίτη θέση με 13%.  

Το Instagram είναι τέταρτο, με μόλις το 11% να βασίζεται στην πλατφόρμα για ειδήσεις. Περίπου το 7% των Αμερικανών βασίζεται στο Reddit για την ενημέρωση του, ενώ το 6% επιλέγει το TikTok. Το Linkedin και το Snapchat έχουν μερίδιο 4% το καθένα σε αυτήν την κατηγορία. 

Επιπλέον, η κυριαρχία του Facebook στη σκηνή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης αναδεικνύεται από τα περίπου 3,5 δισ. χρήστες από το β’ τρίμηνο του 2021, υπόψη των τελευταίων στοιχείων που μοιράστηκε η εταιρεία, μαζί με το WhatsApp που είχε 2 δισ. χρήστες το β’ τρίμηνο του έτους. 

Παράλληλα και το Messenger μετρούσε 1 δισ. χρήστες το καλοκαίρι του 2021, ενώ το Instagram είχε 1 δισ. χρήστες ήδη από το β’ τρίμηνο του 2018. Αυτό δείχνει πόσα άτομα και επιχειρηματικά μέσα επηρεάστηκαν κατά τη διάρκεια της πτώσης των εν λόγω media.   

Οι χρήστες έχουν μάθει πλέον να εξαρτώνται τόσο από μια online κοινωνικοποίηση όσο και από μια virtual επικοινωνία, ενώ και οι επιχειρήσεις επιδεικνύουν κάτι αντίστοιχο εφόσον αδυνατούν να δημοσιεύσουν περιεχόμενο εξαρτώντας τη δουλειά τους, την εικόνα τους και την επαφή με το κοινό ή το πελατολόγιο τους από τα μέσα αυτά. 

Δεδομένου ότι σχεδόν όλοι οι ειδησεογραφικοί οργανισμοί βασίζονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με κόστος είτε για να αναρτήσουν ειδήσεις είτε για να τις προωθήσουν, ο διαμοιρασμός τους σε αυτά δίνει τη δυνατότητα στους χρήστες να ανακεφαλαιώνουν τις ιστορίες που έχασαν ή να εξοικονομούν χρόνο από την αναζήτηση που θα έκαναν σε άλλη περίπτωση.  

Το viral μάρκετινγκ των εταιρειών  

Ωστόσο, οι εταιρείες γνωρίζουν καλά τον αντίκτυπο τους στους χρήστες και πια εκμεταλλεύονται τα γεγονότα αναλόγως. Δείχνουν πως μπορούν να ανατρέψουν την όλη κατάσταση υπέρ τους, επανέρχονται με memes, “τρολάρουν” και επανοικειοποιούνται το κενό που άφησε για λίγο η απουσία των social media.

Το Twitter λ.χ. χαιρέτισε τους “μετανάστες” του Facebook και το Mcdonald’s απάντησε: “hi what can I get u”. Σελίδες του επίσης ανέβαζαν αστεία βίντεο και η Durex ειρωνεύτηκε το όλο θέμα με τον πιο εύστοχο τρόπο.

Για αυτό, μετά το πέσιμο των πλατφορμών δεν έλειψαν οι καμπάνιες που διακωμωδούσαν το όλο ζήτημα, αστειεύονταν με κάτι που τυπικά θα τους επηρέαζε και αναπαρήγαγαν σχόλια στοχευμένα στα trends της ημέρας που οι συγκεκριμένες πλατφόρμες κατέρρευσαν.  

Οι ομάδες marketing των εταιρειών δεν μένουν στη σοβαροφάνεια και ποντάρουν στις αντιδράσεις του κοινού, οι οποίοι θα προτιμήσουν να κάνουν share μια fun προσέγγιση και να αυτοσαρκαστούν με όλα τα δεινά που προκαλεί το ίντερνετ, παρά να αρχίσουν να τρελαίνονται επειδή δεν μπήκαν για ένα διάστημα στο Instagram. 

 

Το σύστημα και η στρατηγική των εταιρειών απορροφά καθετί που γίνεται στον κόσμο και “παίζει” έξυπνα, χρησιμοποιεί το χιούμορ και συγκεντρώνει όλα τα target groups υπέρ του, αφού αποδεικνύεται πιο αποτελεσματικό να αστειευτούν με αυτό που συμβαίνει και να το γυρίσουν προς όφελος τους από το να το αφήσουν έτσι. 

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις