StartUpper

START Project: Πώς οι ψηφιακές δεξιότητες βοηθούν σε περιόδους κρίσης

Τι κοινό έχουν τα εκπαιδευτικά ιδρύματα, η τοπική αυτοδιοίκηση και οι επιχειρήσεις; Όλοι χρειάστηκε να καταβάλλουν μεγάλες προσπάθειες για να αντιμετωπίσουν την κρίση της πανδημίας γρήγορα και όλες κατέφυγαν στη βοήθεια της τεχνολογίας, αναδεικνύοντας την ανάγκη για εκπαίδευση σε ψηφιακές δεξιότητες ως μέγιστης σημασίας προτεραιότητα.

Αυτό ήταν το βασικό θέμα στη διαδικτυακή συζήτηση που διοργάνωσε το START Project της Socialinnov με την Εταιρεία Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής του Δήμου Αθηναίων (ΕΑΤΑ), με θέμα «Η σημασία των ψηφιακών δεξιοτήτων στην εποχή του COVID-19».

Στη συζήτηση, που μεταδόθηκε διαδικτυακά την Τρίτη 23 Ιουνίου, συμμετείχαν ο Βαγγέλη Βλάχος, διευθύνων σύμβουλος της ΕΑΤΑ, η Αντιγόνη Παπανικολάου, Corporate, External & Legal Affairs Lead Greece, Cyprus & Malta – Microsoft, και η Αναστασία Ανδρίτσου, διευθύντρια του British Council στην Ελλάδα, ενώ τη συζήτηση άνοιξε με ομιλία της η Στεήβη Λιναρδάτου, Microsoft Innovative Expert Educator & Trainer – Εκπαιδευτήρια Αυγουλέα-Λιναρδάτου και συντόνισε ο δημοσιογράφος Δημήτρης Φαλλιέρος.

Κοινός παρονομαστής της συζήτησης ήταν η αναγκαιότητα να προχωρήσει η Ελλάδα στις δομικές αλλαγές που χρειάζονται προκειμένου να ανταποκριθεί στις ανάγκες της τέταρτης βιομηχανικής επανάστασης, η οποία όπως είπε η κ. Λιναρδάτου βρίσκεται ήδη εν εξελίξει, αφού η πανδημία του κορωνοϊού ανάγκασε τόσο τις επιχειρήσεις όσο και το δημόσιο να υιοθετήσουν ψηφιακές πρακτικές και λύσεις άμεσα.

Η ψηφιοποίηση στον δημόσιο τομέα

«Όσα είχαμε στο πλάνο να πραγματοποιήσουμε σε βάθος τετραετίας, τα κάναμε μέσα σε 2 μήνες», είπε ο κ. Βλάχος της ΕΑΤΑ. «Καταφέραμε να ψηφιοποιήσουμε 27 υπηρεσίες του Δήμου και να εξυπηρετήσουμε 4.000 πολίτες κατά τη διάρκεια του lockdown».

Παράλληλα, η ΕΑΤΑ προχώρησε σε ψηφιακές πρωτοβουλίες προκειμένου να στηρίξει τον τουρισμό στην Αθήνα, δημιουργώντας το «Παρατηρητήριο Τουρισμού», που βασίζεται στη συλλογή ηλεκτρονικών δεδομένων των επισκεπτών της Αθήνας, αλλά και τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες «Stay In Athens» και «Athens Is Back», για τη στήριξη των επιχειρήσεων την τουριστική περίοδο.

«Αυτές οι πλατφόρμες έχουν στηθεί στην πιο απλή μορφή τους,» εξήγησε ο κ. Βλάχος. «Δε χρειάζεται να έχει κάποιος ιδιαίτερες ψηφιακές γνώσεις για να συμπληρώσει τη συμμετοχή του σε αυτές και η έκδοση που έχει δημιουργηθεί για τις κινητές συσκευές είναι πολύ απλή και εύχρηστη».

Οι ψηφιακές δεξιότητες στις επιχειρήσεις

Η ψηφιοποίηση των υπηρεσιών του δημοσίου τομέα όσο και των επιχειρήσεων απαιτεί συνεχή εκπαίδευση των πολιτών, οι οποίοι πρέπει να συμμετέχουν ενεργά σε αυτή την αλλαγή.

«Υποστηρίζουμε τον εκδημοκρατισμό της τεχνολογίας,» είπε η κ. Παπανικολάου της Microsoft. «Αυτό που πρεσβεύουμε είναι ότι κανείς δεν πρέπει να μείνει εκτός ή πίσω. Αυτή η κρίση ανέδειξε αυτήν την ανάγκη να γεφυρώσουμε το χάσμα και να εκπαιδεύσουμε πληθυσμιακές ομάδες, από μικρά παιδιά ως μεγαλύτερους ανθρώπους, στις ψηφιακές δεξιότητες».

Πολύ σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν σύμφωνα με την κ. Παπανικολάου πρωτοβουλίες σαν το START Project που στοχεύουν όχι μόνο στην εξάλειψη του ψηφιακού αναλφαβητισμού αλλά και την ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού των επιχειρήσεων με τεχνολογικά καταρτισμενους υπαλλήλους. «Η διά βίου μάθηση τώρα είναι πιο επίκαιρη από ποτέ», σχολίασε η κ. Παπανικολάου. «Θα πρέπει να αλλάξει η κουλτούρα μας, καθώς οι τεχνολογικές εξελίξεις είναι συνεχιζόμενες, έτσι θα πρέπει κι εμείς να μη σταματούμε να μαθαίνουμε ποτέ». Ωστόσο, πρόσθεσε ότι παράλληλα με την εκμάθηση των ψηφιακών δεξιοτήτων, πολύ σημαντική είναι και η ανάπτυξη των λεγόμενων soft skills προκειμένου να υπάρξει μια ολοκληρωμένη αλλαγή κουλτούρας.

Για να υπάρξει αυτή η αλλαγή κουλτούρας θα πρέπει να ξεκινήσουν τα σχολεία να αναπτύσσουν τις ψηφιακές δεξιότητες των μαθητών, όπως κατέδειξε το πάνελ των ομιλητών. Η κ. Ανδρίτσου τόνισε ότι όχι μόνο τα σχολεία θα πρέπει να προμηθευτούν τα ψηφιακά εργαλεία, αλλά και να τα προωθήσουν με τέτοιο τρόπο ώστε να κεντρίζουν το ενδιαφέρον των μαθητών. «Βρισκόμαστε σε μια εποχή που οι συνεργασίες σε επίπεδο σχολείων και φορέων θα πρέπει να βρίσκονται σε πρώτο πλάνο προκειμένου να αξιοποιηθούν με τον καλύτερο τρόπο τα ψηφιακά εργαλεία», είπε η κ. Ανδρίτσου.

Προς ένα υβριδικό μέλλον

Σε κάθε περίπτωση, όλοι οι ομιλητές υποστήριξαν πως το μέλλον της ανθρωπότητας δεν θα είναι αμιγώς ψηφιακό. «Η λέξη-κλειδί είναι η συνεργασία», είπε ο κ. Βλάχος. «Όλος αυτός ο ψηφιακός μετασχηματισμός που επιτεύχθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας ήταν πολύτιμος, ωστόσο δεν μπορεί η ψηφιακή τεχνολογία να υποκαταστήσει την ομαδικότητα».

Η μεγάλη παρακαταθήκη από την πανδημία του κορωνοϊού είναι η υιοθέτηση τεχνολογιών που εξυπηρετούν την ανθρωπότητα, είπε η κ. Παπανικολάου. «Ο φυσικός κόσμος δεν μπορεί να αντικατασταθεί, γι’ αυτό και η χρήση της τεχνολογίας θα πρέπει να γίνεται με το τρόπο που να βελτιώνει την καθημερινή μας ζωή, πάντα με σεβασμό στα θέματα της ασφάλειας και της ιδιωτικότητας».

Μάθετε περισσότερα για το START Project στην ιστοσελίδα https://www.startproject.gr/

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις