Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

Away: Μια ιστορία τοξικής εργασιακής κουλτούρας και μια co-founder που προσπαθεί να εξιλεωθεί

Μπορεί μια εταιρεία να ανακάμψει μετά από ένα καίριο πλήγμα που αφορά την ηθική της; Μπορεί, εν έτει 2021, μια εταιρεία να ξεπεράσει σκάνδαλα που αφορούν τους ανθρώπους της; Αυτό ισχυρίζεται ότι θα κάνει η Away, η startup που πριν την πανδημία (και πολλά άλλα που μεσολάβησαν) είχε πετύχει πωλήσεις εκατομμυρίων, πουλώντας ουσιαστικά… βαλίτσες.

Ας τα πάρουμε όμως όλα από την αρχή. Η Away ιδρύθηκε το 2015 από τις Jen Rubio και Steph Korey, δύο γυναίκες που γνωρίστηκαν κάποια χρόνια πριν ως εργαζόμενες στο χώρο της λιανικής. Οι δύο τους, αποφάσισαν να δημιουργήσουν ένα brand με αποσκευές το οποίο, με επιτυχία, πλάσαραν ως κάτι πολύ μεγαλύτερο. Η Away δεν παρουσιάστηκε απλώς ως ένα brand αποσκευών, αλλά ως «ταξιδιωτική εταιρεία», ένα εγχείρημα «φτιαγμένο για τον σύγχρονο ταξιδιώτη». Με εκπληκτική μαεστρία και χωρίς να έχουν καν έτοιμα προϊόντα ακόμα, η Rubio και η Korey λάνσαραν την εταιρεία τους και δημιούργησαν ένα όραμα γύρω από αυτή, το οποίο έγινε πιστευτό από όλους. Δεν ήταν δύσκολο άλλωστε, όταν τον πρώτο χρόνο πέτυχαν πωλήσεις 12 εκατομμυρίων δολαρίων…

Με αυτά τα δεδομένα, η ομάδα άρχισε γρήγορα να μεγαλώνει και οι δύο founders συνέχιζαν να διαφημίζουν την εταιρεία τους ως κάτι μοναδικό, ως ένα μέρος από το οποίο όλοι ήθελαν να αγοράσουν και στο οποίο όλοι ήθελαν να εργαστούν. Και εδώ αρχίζει το πρόβλημα. Καθώς η ομάδα της Away άρχισε να μεγαλώνει, το περιβάλλον εργασίας, μόνο ιδανικό δεν ήταν. Όπως αποκάλυψε αρκετό καιρό (2019) αργότερα σε εκτενές ρεπορτάζ του το The Verge, οι δύο γυναίκες έκαναν τη δουλειά στην εταιρεία ανυπόφορη. Οι εργαζόμενοι υφίσταντο bullying ακόμα και μέσω slack, δέχονταν ρατσιστικά σχόλια και δούλευαν υπό τεράστια πίεση συχνά χωρίς ρεπό ή άδειες. Στο ρεπορτάζ, 14 στο σύνολο υπάλληλοι της Away συμφώνησαν ότι οι συνθήκες στην εταιρεία ήταν ιδιαίτερα σκληρές, ενώ αποκάλυψαν συγκεκριμένα περιστατικά και έδωσαν στη δημοσιότητα ακόμα και «επίμαχους» διαλόγους μεταξύ των δύο founders και διαφόρων υπαλλήλων.

Το πλήγμα που υπέστη η εταιρεία ήταν τεράστιο και η πανδημία που ξέσπασε λίγο αργότερα ήρθε να της δώσει το τελειωτικό χτύπημα. Ενώ η Away ήταν ήδη στο προσκήνιο με τις κατηγορίες περί «τοξικής εργασιακής κουλτούρας» να διαδέχονται η μία την άλλη, ο κορωνοϊός έβαζε τέλος στα ταξίδια και τις μετακινήσεις, ρίχνοντας τις πωλήσεις της εταιρείας ακόμα και κατά 90%. Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι οι κατηγορίες που δεχόταν η εταιρεία, στόχευαν κυρίως τη μία εκ των δύο ιδρυτριών και τότε CEO Steph Korey, η οποία σύμφωνα με τα λεγόμενα των υπαλλήλων είχε δημιουργήσει ένα κλίμα φόβου στην εταιρεία. Γι’ αυτό, η Korey ήταν και η πρώτη που «καθαιρέθηκε» στην προσπάθεια της Away να αμυνθεί μετά τη δημοσίευση του ρεπορτάζ.

Τη θέση της πήρε προσωρινά ο Stuart Haselden, ο οποίος κράτησε το ρόλο για περίπου ένα χρόνο και πρόσφατα παρέδωσε τη θέση του στη δεύτερη εκ των ιδρυτριών – η οποία ισχυρίζεται τώρα ότι θα αλλάξει τα δεδομένα, δημιουργώντας ένα υγιές περιβάλλον για τους υπαλλήλους της. Σε συνέντευξή της στο Inc, η Jen Rubio που είναι επίσημα CEO από τις 21 Απριλίου, εξηγεί ότι είδε την πανδημία ως ευκαιρία να επανεκτιμήσει τις αξίες της εταιρείας της. Όπως λέει, πλέον έχει συνειδητοποιήσει πόσο σημαντική είναι η επικοινωνία ενός ηγέτη με την ομάδα του, ακόμα κι αν δεν έχει πάντα όλες τις απαντήσεις.

Προς αυτήν την κατεύθυνση, η Rubio έχει υιοθετήσει μία νέα στρατηγική, η οποία περιλαμβάνει συχνές συναντήσεις με όλους τους υπαλλήλους της, εξισορρόπηση της εργασιακής και της προσωπικής ζωής και νέα πολιτική αδειών. Μεταξύ άλλων η εταιρεία τώρα δίνει άδεια σε όλους τους νέους γονείς ανεξαρτήτως φύλου και δίνει στους υπαλλήλους την δυνατότητα να προσαρμόσουν τις άδειες τους όπως αυτοί επιθυμούν – για να γιορτάσουν για παράδειγμα συγκεκριμένα θρησκευτικά έθιμα κ.ο.κ.

Αρκούν αυτά για να σωθεί μια εταιρεία; Θα αναρωτηθεί κανείς. Για κάποιους οι παροχές αυτές είναι επιφανειακές, για άλλους μια ειλικρινής προσπάθεια να διορθωθεί ένα τοξικό και μη υγιές εργασιακό κλίμα. Όπως και να έχει, η πρόκληση για τη Rubio είναι τεράστια και φυσικά αυτό το γνωρίζει και η ίδια. Γι’ αυτό έχει φροντίσει να προσλάβει ήδη τρία νέα στελέχη που θα τη βοηθήσουν σε αυτό το «ριμπάουντ». Το αν θα πετύχει, μένει να το δούμε.

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις