E-commerce: Ποια είναι τα “hot trends” της φετινής χρονιάς

Το 2021 ήταν μια χρονιά με δύο όψεις για τις επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο. Από τη μία οι σημαντικές εξελίξεις στον τομέα της τεχνολογίας και από την άλλη οι επιπτώσεις της πανδημίας όπως οι εκτεταμένες προκλήσεις στις αλυσίδες εφοδιασμού, οι τελευταίοι 12 μήνες επηρέασαν με τον ένα ή με τον άλλον τρόπο το σύνολο των επιχειρηματιών και των επαγγελματιών του μάρκετινγκ.

Πίσω ίσως μόνο από τα κρυπτονομίσματα, ένας από τους κλάδους που αναδείχθηκαν νικητές την περσινή χρόνια ήταν το e-commerce, η δημοτικότητα του οποίου σημείωσε κατακόρυφη άνοδο μεταξύ των καταναλωτών εμπορίου τον περασμένο χρόνο. Όπως συμβαίνει σε όλους τους κλάδους που χρησιμοποιούν οι νέες τεχνολογίες έτσι και για τη νέα χρονιά νέες τάσεις αναμένεται να κερδίσουν έδαφος, τάσεις τις οποίες μπορούν να λειτουργήσουν ως κρυφό ατού για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο ηλεκτρονικό εμπόριο.

Βιωσιμότητα

Παρά τους αργούς ρυθμούς με τους οποίους κινούνται οι πολιτικοί παγκοσμίως όσον αφορά την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές στρέφονται προς τα brands που θέτουν σε προτεραιότητα το φλέγον ζήτημα της βιωσιμότητας. Το μήνυμα τους είναι σαφές. Ένα ζοφερό μέλλον περιμένει την ανθρωπότητα αν οι επιχειρήσεις παγκοσμίως συνεχίσουν τις μη βιώσιμες πρακτικές τους.

Ειδικότερα όσον αφορά το νεανικό κοινό, η στροφή προς τη βιωσιμότητα συνιστά ήδη μια κυρίαρχη τάση στο μάρκετινγκ και αναμφίβολα θα συνεχιστεί ως μία από τα hot trends του ηλεκτρονικού εμπορίου το 2022.

Τα τελευταία πέντε χρόνια, οι μηνιαίες αναζητήσεις για τη βιωσιμότητα έχουν εκτοξευθεί στα ύψη. Ενδεικτικά, στις ΗΠΑ οι σχετικές αναζητήσεις αυξήθηκαν από 49.500 τον μήνα Δεκέμβριο 2016 σε 135.000 τον Νοέμβριο του 2021. Σε παγκόσμιο επίπεδο, η αύξηση είναι ακόμη πιο εντυπωσιακή. Από 164.500 σε 724.000.

Πολλά brands απομακρύνονται από τα πλαστικά, ειδικά όταν πρόκειται για τις συσκευασίες. Άλλες εταιρείες έχουν αρχίσει να διαθέτουν αναλυτικές πληροφορίες σχετικά με την προέλευση των υλικών που χρησιμοποιούν στα προϊόντα τους καθώς και τρόπους για την ανακύκλωσή τους.

Επιπλέον, μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων έχει αρχίσει να μοιράζεται με τους καταναλωτές πληροφορίες σχετικά με τα αποτυπώματα άνθρακα. Για παράδειγμα, η Mastercard παρουσίασε πρόσφατα έναν νέο υπολογιστή αποτυπώματος άνθρακα ειδικά σχεδιασμένο για τις τράπεζες.

Αυτές οι τάσεις φανερώνουν τη μετατόπιση της ευαισθησίας των καταναλωτών προς τα περιβαλλοντικά ζητήματα ενώ παράλληλα και επίσης φέρνουν στο προσκήνιο σημαντικές ευκαιρίες για τις επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου που επιθυμούν να στραφούν προς τη βιωσιμότητα.

Ανακυκλώσιμα, vintage και μεταχειρισμένα προϊόντα

Ως αποτέλεσμα του αυξανόμενου ενδιαφέροντος των καταναλωτών για ζητήματα αειφορίας, τα ανακυκλώσιμα, vintage και μεταχειρισμένα  προϊόντα γίνονται όλο και πιο δημοφιλή, και σίγουρα θα επηρεάσουν τις τάσεις του ηλεκτρονικού εμπορίου τη νέα χρονιά.

Ειδικά στις Ηνωμένες Πολιτείες οι επιχειρήσεις που εστιάζουν ειδικά σε μεταχειρισμένα είδη έχουν σημειώσει αλματώδεις ρυθμούς ανάπτυξης τα τελευταία χρόνια.

Παράλληλα, δεν είναι λίγοι οι retailers οι οποίοι αν και πωλούν κατά κύριο λόγο νέα προϊόντα, συχνά επεκτείνουν το απόθεμά τους, συμπεριλαμβάνοντας και μεταχειρισμένα είδη. Επιχειρήσεις όπως η  Zalando και η Ikea διαθέτουν ήδη τμήματα για μεταχειρισμένα προϊόντα, ενώ πολλές επιπλέον εταιρείες προσφέρουν στους καταναλωτές ανταμοιβές για την ανακύκλωση των προϊόντων τους.

Εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην αγορά των ηλεκτρονικών καταναλωτικών αγαθών, όπως η Apple και η Bestbuy, προσφέρουν επίσης προσφορές για μεταχειρισμένα προϊόντα, προσφέροντας στους καταναλωτές μια μεγαλύτερη γκάμα επιλογών για τις αγορές τους.

Οι επαγγελματίες του ηλεκτρονικού εμπορίου μπορούν να αποκομίσουν μεγάλα οφέλη από αυτήν την τάση παρέχοντας παρόμοιες επιλογές στους πελάτες, συνεργαζόμενοι με προμηθευτές που προσφέρουν ανακυκλωμένα προϊόντα.

Κρυπτονομίσματα

Αν και τα κρυπτονομίσματα ανέκαθεν παρουσιάζονταν ως εναλλακτική λύση έναντι των τραπεζών και των fiat νομισμάτων, προκλήσεις όπως η αστάθεια και η δυσκολία χρήσης έχουν επιβραδύνει την υιοθέτησή τους. Το κλίμα όμως σταδιακά αρχίζει να αλλάζει.

Οι κορυφαίοι ιστότοποι κρυπτονομισμάτων και οι πλατφόρμες συναλλαγών έχουν δει τεράστιες αυξήσεις στην επισκεψιμότητα τα τελευταία χρόνια. Στην πραγματικότητα, τα τρία κορυφαία sites στο χώρο των crypto  υπερτριπλασίασαν το traffic τους την περσινή χρονιά. Την ίδια στιγμή η άνοδος της αποκεντρωμένης χρηματοοικονομικής (DeFi) επηρεάζει ήδη κάθε είδους αγορές. Ορισμένες από τις μεγαλύτερες πλατφόρμες πληρωμών όπως η PayPal και η Visa, έχουν συμπεριλάβει τα κρυπτονομίσματα στις λειτουργίες τους.

Ομοίως, πολλές κυβερνήσεις δημιουργούν τα δικά τους κρυπτονομίσματα, ενώ άλλες, όπως η κυβέρνηση του Σαλβαδόρ, τα έχουν ήδη αποδεχθεί ως επίσημους τρόπους πληρωμής.

Ωστόσο, η χρησιμότητα του blockchain, της τεχνολογίας πάνω στην οποία βασίζονται τα κρυπτονομίσματα, επεκτείνεται πέρα από τις πληρωμές μέσω cryptos. Για παράδειγμα, οι συναλλαγές που πραγματοποιούνται μέσω του blockchain καταγράφονται με τρόπο μόνιμο και αμετάβλητο, πιστοποιώντας  τη διαδρομή ενός προϊόντος στην αλυσίδα εφοδιασμού, παρέχοντας έτσι μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στους αγοραστές.

Για τις e-commerce επιχειρήσεις, η εξοικείωση με την τεχνολογία blockchain και τα κρυπτονομίσματα είναι απαραίτητη για να παραμείνουν ανταγωνιστικές, καθώς αυτές οι τεχνολογίες γίνονται όλο και πιο mainstream.

Home delivery

Οι υπηρεσίες παράδοσης κατ’ οίκον γνώρισαν πρωτοφανή άνοδο εν μέσω της πανδημίας. Από την έναρξη της κρίσης της Covid-19 οι εταιρείες έχουν καταφέρει να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων για να καλύψουν τη ζήτηση των καταναλωτών για γρήγορη και βολική παράδοση κατ’ οίκον, αλλά οι προσπάθειες εξακολουθούν να μην ικανοποιούν τις επιθυμίες των καταναλωτών.

Οι νεότερες γενιές –οι millennials και οι Gen Z-ers –  δημιουργούν μια ιδιαίτερα αυξημένη  ζήτηση για πιο ευέλικτους και ταχύτερους χρόνους παράδοσης και οι εταιρείες παγκοσμίως αναζητούν δημιουργικούς τρόπους για να καλύψουν τις ανάγκες τους. Η ζήτηση για αυθημερόν παράδοση προϊόντων αυξήθηκε σε μεγάλο βαθμό, ενώ πολλοί retailers προχωρούν σε εκτεταμένες συνεργασίες με εταιρείες που προσφέρουν τέτοιες υπηρεσίες delivery. Οι βελτιστοποιημένες αλυσίδες εφοδιασμού, η πολυεπίπεδη διανομή και παράδοση προϊόντων με τη βοήθεια λογισμικού αλλάζουν ήδη τους κανόνες του παιχνιδιού στην παράδοση κατ’ οίκον, ενώ αυτή η τάση θα συνεχιστεί, όπως όλα δείχνουν και τη φετινή χρονιά.

Πωλήσεις D2C

Με την άνοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου, οι επιχειρήσεις μπορούν καλύτερα να αντέξουν οικονομικά την πολυτέλεια να πωλούν απευθείας στους καταναλωτές, αποφεύγοντας έτσι έναν μεγάλο αριθμό μεταπωλητών και μεσαζόντων. Αυτό το μοντέλο είναι γνωστό ως εμπόριο D2C (direct to the consumer). Η ιδέα των πωλήσεων «απευθείας στον καταναλωτή» έχει αυξηθεί σε δημοτικότητα τα τελευταία πέντε χρόνια, και δεν αποκλείεται το 2022 να είναι η χρονιά που θα καθιερωθεί στις συνειδήσεις των retailers.

Διαβάστε επίσης:

Χρονιά-ρεκόρ το 2021 για το ελληνικό e-commerce

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις