Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

Νίκος Δρανδάκης: «Συνεχής ανάπτυξη, και έντονη εξωστρέφεια για το Taxibeat»

Σε μια περίοδο οικονομικής κρίσης όπου η χρήση ταξί μειώνεται συνέχεια ο αριθμός των διαδρομών Taxibeat αυξάνεται κατά 10% κάθε μήνα στην Αθήνα, όπως αναφέρει ο επικεφαλής του Taxibeat, Νίκος Δρανδάκης στο Startupper.gr, το οποίο τον συνάντησε στην εκδήλωση του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών με αφορμή τα 30 χρόνια από την υλοποίηση του ΜΒΑ του Πανεπιστημίου. Ο Νίκος Δρανδάκης σημειώνει ακόμα ότι η εταιρεία θα συνεχίσει την έντονα εξωστρεφή της πορεία, καθώς και τις σκέψεις για επέκταση της πλατφόρμας και σε νέες υπηρεσίες.

Taxibeat_Logo

Startupper.gr: Πώς ξεκίνησε η ιδέα για τη δημιουργία του Taxibeat; Ήταν μια «πρωτογενής» ιδέα, ή βασίστηκε σε κάτι τυχόν παρόμοιο που λειτουργούσε σε κάποια άλλη χώρα;

Νίκος Δρανδάκης: Το Taxibeat επιτρέπει στο χρήστη να καλεί διαθέσιμους οδηγούς που βρίσκονται εκείνη τη στιγμή κοντά του, με το πάτημα ενός κουμπιού. Η ιδέα γεννήθηκε από μια δική μου ανάγκη, προσπαθώντας να λύσω ένα δικό μου πρόβλημα, όταν κάποια στιγμή δυσκολεύτηκα να βρω ταξί για τη μετακίνησή μου. Σκέφτηκα τότε ότι, εφόσον τα smartphones είχαν ήδη μπει στη ζωή μας, γιατί να μη μπορώ να μοιραστώ το στίγμα μου στο χάρτη με διαθέσιμους οδηγούς που θα ήταν πρόθυμοι να έρθουν να με παραλάβουν; Γιατί να πρέπει να περιμένω στο δρόμο ή να πάρω κάπου τηλέφωνο για να εξυπηρετηθώ, όταν η τεχνολογία βρίσκεται στα χέρια μας και μπορεί να βοηθήσει σε τέτοιες, καθημερινές ανάγκες;

Την περίοδο εκείνη, ήταν 2010, είχε ξεκινήσει κάτι αντίστοιχο στην Αμερική, αλλά αυτού του τύπου οι εφαρμογές δεν ήταν διαδεδομένες. Το Taxibeat ήταν μία από τις πρώτες εφαρμογές που υλοποιήθηκαν, παγκοσμίως. Έκτοτε, η αγορά αυτή έχει ωριμάσει αρκετά.

Startupper.gr: Ποιά ήταν η πρώτη αντίδραση από τον κλάδο των επαγγελματιών ταξί; Να υποθέσουμε ότι ήταν τουλάχιστον «σκεπτικοί»;

Νίκος Δρανδάκης: Δε θα έλεγα ότι ήταν ακριβώς σκεπτικοί. Η οικονομική κρίση τους έκανε λίγο πιο ανοιχτούς σε νέες ιδέες που θα μπορούσαν να ενισχύσουν τη δουλειά τους. Ωστόσο, σίγουρα δεν ήταν έτοιμοι να αγκαλιάσουν την τεχνολογία. Απευθύνθηκα σε πολλούς προκειμένου να εντοπίσω τελικά τους λίγους, τους λεγόμενους «early adopters», οι οποίοι διέθεταν ήδη smartphone και ήταν εξοικειωμένοι με τη χρήση τους. Ξεκινήσαμε με περίπου 85 οδηγούς το 2011 και στο στόλο προστίθεντο ολοένα και περισσότεροι καθώς ανέβαινε η ζήτηση και ο ένας πρότεινε το Taxibeat στον άλλο. Το word of mouth δούλεψε (και εξακολουθεί να δουλεύει) εξαιρετικά.

screens
Startupper.gr: Έχετε κάποια στοιχεία που να δείχνουν τυχόν αύξηση των κρατήσεων ταξί μετά το λανσάρισμα του Taxibeat μέχρι και σήμερα;

Νίκος Δρανδάκης: Επίσημα, όχι. Γνωρίζουμε μόνο τη δική μας αύξηση. Ο αριθμός των Taxibeat διαδρομών μεγαλώνει στην Αθήνα περίπου 10% κάθε μήνα. Διάβαζα μια πρόσφατη διπλωματική έρευνα μεταπτυχιακής φοιτήτριας σχετικά με την επίδραση της οικονομικής κρίσης στη γενικότερη χρήση του ταξί στην Αθήνα. Τα στοιχεία είναι αποκαρδιωτικά για τον κλάδο. Το γεγονός ότι το Taxibeat μεγαλώνει σε μια αγορά η οποία συρρικνώνεται, θεωρώ ότι είναι ιδιαίτερα σημαντικό και επιτυχία της ομάδας μου.

Startupper.gr: Ποιά είναι τα βασικά πλεονεκτήματα από τη χρήση του Taxibeat από το χρήστη – επιβάτη, και ποιά τα κυριότερα οφέλη από την υιοθέτησή του από τον επαγγελματία;

nikos-drandakisΝίκος Δρανδάκης: Το Taxibeat απέδειξε ότι σε μια αγορά κλειστή, στην οποία δε μπορείς να ανταγωνιστείς στην τιμή, μπορείς να κάνεις τη διαφορά αναβαθμίζοντας την ποιότητα της υπηρεσίας. Ο επιβάτης του Taxibeat είναι σίγουρος ότι θα βρει οδηγό τη στιγμή που τον χρειάζεται, με το πάτημα ενός κουμπιού, και ότι θα έχει την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση από τον οδηγό. Αυτό μεταφράζεται σε ευγένεια, διακριτικότητα, επιπλέον υπηρεσίες στο ταξί όπως WiFi, καθαρό όχημα κ.α. Εξάλλου, μετά τη διαδρομή, ο επιβάτης βαθμολογεί τον οδηγό για όλα τα παραπάνω. Πέραν της άνεσης και της ευκολίας, το Taxibeat δίνει και άλλα πλεονεκτήματα στον επιβάτη: Ασφάλεια, για παράδειγμα.
Ο επιβάτης έχει όλα τα στοιχεία του οδηγού (πινακίδες, όνομα, τηλέφωνο). Δεν ταξιδεύει με έναν άγνωστο. Ακόμη και για απλά πράγματα, όπως το να ξεχάσει κάτι μέσα στο ταξί, μπορεί να επικοινωνήσει με τον οδηγό και να το βρει αυτό που έχασε.

Ακόμη, ο επιβάτης μπορεί να πληρώνει τις διαδρομές του ηλεκτρονικά εφόσον επιθυμεί, μέσω κάρτας ή PayPal. Στην περίπτωση αυτή, ταξιδεύει και πληρώνει με το κινητό του. Σημαντικό είναι και το κομμάτι της υποστήριξης. Το customer support του Taxibeat είναι η πλέον νευραλγική ομάδα στην εταιρία και είναι πάντα εκεί για να βοηθήσει τους επιβάτες με οτιδήποτε χρειάζονται, όλες τις ώρες. Στην επόμενη iOS έκδοση λανσάρουμε και live chat δυνατότητα των επιβατών με την ομάδα υποστήριξης, μέσα από το app.

Για τον επαγγελματία, τα πράγματα είναι ξεκάθαρα: Μέσω του Taxibeat αυξάνεται ο αριθμός των διαδρομών που πραγματοποιούν ημερησίως. Αντί να ψάχνουν τυχαία ή να περιμένουν στην πιάτσα, δέχονται κλήσεις από επιβάτες που βρίσκονται κοντά τους. Ακόμη, δεν υπάρχει κάποιο ρίσκο ή δέσμευση για τον επαγγελματία. Μπορούν να συνεργάζονται μαζί μας και παράλληλα να παίρνουν επιβάτες από το δρόμο ή από το ραδιοταξί τους. Το Taxibeat είναι ένα επιπλέον εργαλείο γι’ αυτούς και δεν έχει συνδρομή. Το χρησιμοποιούν όταν και όσο θέλουν. Βέβαια, οι περισσότεροι οδηγοί μας δουλεύουν πολύ ή και σχεδόν αποκλειστικά με την εφαρμογή γιατί βλέπουν αποτέλεσμα.

Startupper.gr: Κάποια στιγμή παρουσιάστηκε και ο ανταγωνισμός στην Ελλάδα. Πώς απαντάτε σε αυτόν, και ποιά θεωρείτε ότι είναι τα βασικά πλεονεκτήματα της δικής σας πλατφόρμας έναντι των ανταγωνιστών;

Νίκος Δρανδάκης: O ανταγωνισμός είναι θεμιτός και πιστεύουμε ότι μας βοηθάει. Αυτό γιατί εκπαιδεύεται ο κόσμος, άρα μεγαλώνει η αγορά μας. Ο πραγματικός μας ανταγωνιστής είναι η συνήθεια του κόσμου να βγαίνει στο δρόμο και να αναζητά οδηγό.

Από κει και πέρα, τα πλεονεκτήματά μας είναι η καλύτερη γνώση της τοπικής αγορά στην οποία δραστηριοποιούμαστε ήδη 4 χρόνια, η ίδια η εφαρμογή που είναι προσαρμοσμένη στις τοπικές ανάγκες, αλλά και κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του Taxibeat, όπως ότι σε αφήνει να επιλέξεις εσύ τον οδηγό σου και όχι απαραίτητα να επιβιβαστείς στον πιο κοντινό.

Startupper.gr: Ακολουθήσατε μια ιδιαίτερα επιθετική επέκταση στο εξωτερικό; Ποιά είναι η μέχρι στιγμής αποτίμηση από αυτό;

Νίκος Δρανδάκης: Εστιάζουμε στη Λατινική Αμερική, με το Περού να είναι αυτή τη στιγμή η κύρια αγορά μας. Η Ελλάδα ακολουθεί. Οι επεκτάσεις σε Βραζιλία και Μεξικό δεν απέδωσαν τα αναμενόμενα γι’ αυτό και αποχωρήσαμε εγκαίρως από αυτές τις αγορές, για να δώσουμε πόρους εκεί όπου βλέπουμε ότι αξίζει να επενδύσουμε.

Startupper.gr: Σε ποιές άλλες χώρες θα μπει, στο μέλλον, το Taxibeat;

Νίκος Δρανδάκης: Δε μπορώ να σας απαντήσω σε αυτό. Μόλις υπάρχει κάποιο νέο, θα το ανακοινώσουμε.

Taxibeat-girl-with-phone
Startupper.gr: Σκοπεύετε να επεκταθείτε και σε άλλους τομείς εκτός από την κράτηση ταξί (όπως, για παράδειγμα, στις κρατήσεις φορτηγών μεταφορών, μεταφορών γενικότερα, λιμουζινών κ.λπ.);

Νίκος Δρανδάκης: Ο χώρος των μετακινήσεων μας ενδιαφέρει, εκεί που συναντά τη λεγόμενη «on-demand» οικονομία. Ήδη έχουμε επενδύσει στη δεύτερη υπηρεσία μας, το Taxibeat Boxi, που είναι η πρώτη same-hour delivery υπηρεσία στην Αθήνα. Παράλληλα, σχεδιάζουμε και δουλεύουμε πάνω σε νέα χαρακτηριστικά και υπηρεσίες. Σίγουρα δε θα θέλαμε το Taxibeat να παραμείνει μία υπηρεσία μόνο για εύρεση ταξί, αλλά θα θέλαμε ο χρήστης μας να μπορεί να απολαμβάνει και άλλες υπηρεσίες μέσα από την εφαρμογή μας. Και πάλι, όταν θα έχουμε κάτι έτοιμο, θα το ανακοινώσουμε.

Startupper.gr: Ποιά είναι τα σχέδιά σας για το υπόλοιπο 2015, αλλά και μεσο-μακροπρόθεσμα;

Νίκος Δρανδάκης: Όπως σας είπα, η προσοχή μας στρέφεται στη Λατινική Αμερική, στην ανάπτυξή μας στο Περού και στο να επιτύχουμε κερδοφορία. Είμαστε πολύ κοντά σε αυτό.

Startupper.gr: Μελετά το Taxibeat νέο γύρο χρηματοδότησης μέσα στο επόμενο διάστημα;

Νίκος Δρανδάκης: Όχι άμεσα, αλλά μεσοπρόθεσμα, πιθανότατα ναι.

Startupper.gr: Κύριε Δρανδάκη συμμετέχετε στην ημερίδα του Οικονομικού Πανεπιστημίου, για τα 30 χρόνια από την ίδρυση του MBA. Ποιό είναι το βασικό μήνυμα που θα προσπαθήσετε να περάσετε στους συμμετέχοντες;

Νίκος Δρανδάκης: Θα μιλήσω για την κουλτούρα που έχουμε και συνεχίζουμε να καλλιεργούμε στην εταιρεία. Όλα εκείνα τα συστατικά που μας κάνουν να νιώθουμε ότι δημιουργούμε το μέλλον, και γιατί πιστεύουμε ότι μέσα στην εταιρεία δημιουργούμε το εργασιακό περιβάλλον το μέλλοντος. Επίσης, ποιός πιστεύουμε ότι είναι ο «υπάλληλος του μέλλοντος», πως τον αναζητούμε, αλλά και πως τον δημιουργούμε εσωτερικά.

Startupper.gr: Πόσα κοντά εκτιμάτε ότι θα πρέπει να είναι η ακαδημαϊκή κοινότητα με την επιχειρηματική κοινότητα και ιδιαίτερα με την κοινότητα της ελληνικής startup σκηνής;

Νίκος Δρανδάκης: Πρέπει (επιτέλους!) να έρθουν κοντά. Ρωτάμε φοιτητές από τεχνολογικά ιδρύματα αν οι καθηγητές τους έχουν αναφέρει ποτέ το Taxibeat ή άλλες εταιρίες τεχνολογίας στις οποίες θα μπορούσαν άμεσα να απασχοληθούν στην ελληνική αγορά, και η απάντηση είναι σχεδόν πάντα αρνητική. Η ανάγκη είναι αμοιβαία. Δε χρειάζονται μόνο οι φοιτητές επαφή με την αγορά, για να βρουν επαγγελματικές διεξόδους. Χρειάζονται και οι εταιρείες πρόσβαση στα νέα μυαλά της χώρας. Πρέπει να δημιουργηθούν περισσότερα κανάλια επικοινωνίας μεταξύ της ακαδημαϊκής κοινότητας και της αγοράς εργασίας. Case studies, μελέτες, εκδηλώσεις, workshops, επισκέψεις σε εταιρείες, είναι μερικές μόνο από τις τακτικές που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για να δουλέψουμε προς αυτήν την κατεύθυνση.

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις