Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

Η Delivery Hero κλείνει την Instashop στην Ελλάδα

Οι υπηρεσίες της Instashop θα σταματήσουν επίσημα στην Ελλάδα στις 31 Δεκεμβρίου του 2023, ωστόσο η εταιρεία θα συνεχίσει να λειτουργεί σε άλλες χώρες

Τέλος εποχής για την Instashop στην Ελλάδα. Μετά την  λήξη της θητείας του Γιάννη Τσιώρη ως CEO της εταιρείας στις αρχές Νοεμβρίου, η Instashop, η οποία το 2020 εξαγοράστηκε από την Delivery Hero έναντι του αστρονομικού ποσού των 360 εκατ. δολαρίων κατεβάζει ρολά στην ελληνική αγορά. Αξίζει να σημειωθεί ότι η αποχώρηση του Τσιώρη, ο οποίος ήταν ένας εκ των ιδρυτών της εταιρείας, ήρθε μετά ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων της εταιρείας, τα οποία δεν ήταν τα αναμενόμενα.

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με επιστολή που απέστειλε η εταιρεία στα συνεργαζόμενα καταστήματα, μεταξύ των οποίων σε αρκετές αλυσίδες σούπερ μάρκετ και μεμονωμένα καταστήματα λιανικής από διάφορους κλάδους, τους ενημέρωσε ότι οι υπηρεσίες της Instashop θα σταματήσουν επίσημα στην Ελλάδα στις 31 Δεκεμβρίου του 2023. Ωστόσο, διευκρίνισε ότι το Instashop, που δραστηριοποιείται στο q-commerce θα συνεχίσει να λειτουργεί σε άλλες χώρες.

Από την εξαγορά – ρεκόρ στο άδοξο τέλος

Το «ταξίδι» της InstaShop ξεκίνησε στο Ντουμπάι το 2015, από 2 Έλληνες ιδρυτές, τον Γιάννη Τσιώρη και την Ιωάννα Αγγελιδάκη. Η ανάπτυξη της εταιρείας ήταν ραγδαία, καθώς μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα κατάφερε να γίνει μία από τις μεγαλύτερες πλατφόρμες παραγγελίας ειδών σούπερ μάρκετ, φαρμακείου, pet shop και άλλων προϊόντων στη Μέση Ανατολή, έχοντας παρουσία στις περισσότερες αγορές του Αραβικού Κόλπου.

Το 2020 η InstaShop εξαγοράστηκε από τη Γερμανική Delivery Hero, παγκόσμια ηγέτιδα εταιρεία στον κλάδο του online delivery έναντι του αστρονομικού ποσού των 360 εκατ. δολαρίων, σε μια συμφωνία ρεκόρ για τα τότε δεδομένα της ελληνικής Startup σκηνής. Μάλιστα ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, με ανάρτησή του στο τότε Twitter, νυν X, συνεχάρη την InstaShop «για τη μεγαλύτερη εξαγορά ελληνικής ίδρυσης Startup επιχείρησης που έχει γίνει ως τώρα». Βέβαια, στο σημείο αυτό πρέπει να αναφέρουμε ότι το ρεκόρ της μεγαλύτερης εξαγοράς στην ιστορία του ελληνικού οικοσυστήματος καινοτομίας ανήκει πλέον στην Viva Wallet, η οποία εξαγοράστηκε από την JP Morgan σε ένα deal που ξεπερνά τα 800 εκατ. ευρώ.

Την ίδια χρονιά, η εταιρεία διείσδυσε και στην ελληνική αγορά, ωστόσο η πορεία της δεν ήταν η αναμενόμενη. Οι πρώτες ενδείξεις ότι η εταιρεία προχωρά σε κρίσιμες αλλαγές, εμφανίστηκαν στις αρχές Νοεμβρίου όταν ο ιδρυτής και CEO της εταιρείας, Γιάννης Τσιώρης, αποφάσισε να εγκαταλείψει τη θέση του επικεφαλής. Τότε τα ηνία της InstaShop ανέλαβε ο Nikola Cabarkapa, ο οποίος πριν κατείχε τον ρόλο του COO.

Φυσικά, πριν από την αποχώρηση του Τσιώρης είχε προηγηθεί η ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων της εταιρείας, τα οποία σίγουρα δεν ήταν τα αναμενόμενα. Ναι μεν ο κύκλος εργασιών της InstaShop για το 2022 είχε διπλασιαστεί φτάνοντας τα 3,18 εκατ. ευρώ, συγκριτικά με τα 1,54 εκατ. ευρώ το 2021. Όμως, εξίσου διπλάσιες ήταν και ζημιές της εταιρείας, οι οποίες έφτασαν τα 3,56 εκατ. ευρώ, όταν το 2021 οι ζημιές μετά φόρων ήταν 1,24 εκατ. ευρώ, ενώ οι ζημιές εις νέο άγγιξαν τα 5 εκατ. ευρώ.

Παράλληλα η εταιρεία διπλασίασε το ανθρώπινο δυναμικό της από 66 εργαζόμενους το 2021 σε 107 εργαζόμενου το 2022.

Τι έφταιξε;

Τα αίτια για την πτώση της εταιρείας μπορούν να αποδοθούν σε πολλούς παράγοντες. Μερικοί από τους βασικούς λόγους φαίνεται να είναι το πολύ ακριβό μοντέλο λειτουργίας της, αλλά και το μικρό μέγεθος της ελληνικής αγοράς. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι το μεγάλο γκελ της InstaShop, ήταν μεταξύ των επιχειρήσεων της οργανωμένης λιανικής, καθώς ήταν από τις λίγες που έκανε αυτή τη συλλογή της παραγγελίας (picking), διαθέτοντας δύο άτομα ανά κατάστημα, προκειμένου να διασφαλίζεται ότι η παράδοση στους πελάτες θα γινόταν όντως μεταξύ 45 – 60 λεπτών. Όμως σε μια τόσο μικρή αγορά όπως η ελληνική, ούτε η διασφάλιση της ταχύτητας εξυπηρέτησης στάθηκε ικανή να φέρει κέρδη.

Καθοριστικό ρόλο έπαιξε και η επιστροφή στην κανονικότητα μετά τη λήξη των μέτρων κατά του κορωνοϊού. Η επιστροφή μεγάλου μέρους των καταναλωτών στα φυσικά καταστήματα προκάλεσε μεγάλο πλήγμα στην αγορά του quick commerce. Η «χαριστική βολή» ωστόσο ήρθε από το πληθωρισμό, με τους περισσότερους καταναλωτές να μην είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν κόστος μεταφορικών.

Έκτο λουκέτο στο quick commerce

Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι η InstaShop είναι το έκτο λουκέτο που μετράει η νεοσύστατη αγορά του quick commerce στην Ελλάδα. Φέτος το καλοκαίρι έκλεισε η Rabbit, περίπου έναν χρόνο απ’ όταν ξεκίνησε να δραστηριοποιείται.

Τον περασμένο Οκτώβριο η Pop Market τερμάτισε τη λειτουργία της δύο χρόνια ακριβώς μετά την έναρξη της δραστηριοποίησής της, ενώ η ουκρανική Rocket Delivery έβαλε ξαφνικά «λουκέτο» τον Φεβρουάριο του 2022.

Οι εταιρείες quick commerce που σταμάτησαν να λειτουργούν λόγω εξαγοράς είναι η ferto, την οποία απέκτησε η Pop Market και η delivery.gr η οποία εξαγοράστηκε από την efood στο πλαίσιο της μεγάλης εξαγοράς των εταιρειών του ομίλου Μούχαλη.

Η ανακοίνωση της InstaShop

Με αφορμή τα παραπάνω η InstaShop εξέδωσε ανακοίνωση, στην οποία αναφέρει τα εξής:

«Πρόσφατα ανακοινώσαμε στους συνεργάτες μας ότι οι υπηρεσίες της InstaShop στην Ελλάδα θα διακοπούν οριστικά μέχρι το τέλος του χρόνου. Παρόλα αυτά, επιθυμούμε να διευκρινιστεί ότι το tech hub το οποίο βρίσκεται στην Ελλάδα, παραμένει κρίσιμο και αναπόσπαστο κομμάτι των παγκόσμιων δραστηριοτήτων της εταιρείας μας, συνεπώς θα παραμείνει πλήρως λειτουργικό και θα εξελιχθεί περαιτέρω, αποτελώντας κεντρικό κόμβο για πρωτοβουλίες καινοτομίας και στρατηγικής τεχνολογικής ανάπτυξης. Η απόφαση αυτή υπερτονίζει την εμπιστοσύνη μας στην υψηλά καταρτισμένη και ταλαντούχα τεχνολογική κοινότητα της Ελλάδας.

Λαμβάνοντας υπόψη τις τρέχουσες δυσμενείς συνθήκες της αγοράς και του ανταγωνιστικού περιβάλλοντος, προτεραιότητα της InstaShop είναι να εφαρμόσει ακόμα πιο αποτελεσματικές διαδικασίες και να κινηθεί προς μία πιο ευέλικτη στρατηγική ως εταιρία στο σύνολό της. Για να πετύχουμε κάτι τέτοιο, ως μέλος της Delivery Hero, αξιολογούμε και ενισχύουμε συνεχώς τις οργανωτικές μας υποδομές προκειμένου μακροπρόθεσμα να επιτύχουμε τις φιλοδοξίες μας και να γίνουμε μια κερδοφόρα και βιώσιμη επιχείρηση.

Η κύρια προτεραιότητά μας αυτή τη στιγμή είναι να φροντίσουμε τους εργαζομένους που επηρεάζονται από την απόφαση αυτή. Ευχαριστούμε θερμά όλους τους συναδέλφους μας για τον χρόνο και την προσπάθειά τους».

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις