Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

Promilist: Όραμα και στόχος η αξιοποίηση της επιστήμης και της τεχνολογίας προς όφελος του περιβάλλοντος και της κοινωνίας

Ο Γρηγόρης Νίτας, ο Νίκος Λαμπρινίδης και ο Δημήτρης Φαρμάκης παρουσιάζουν στο Startupper.gr την Promilist, την startup η οποία βραβεύτηκε πρόσφατα μέσω του προγράμματος του ClimAccelerator στο Hackathon που πραγματοποιήθηκε στο Impact Hub Athens και ήταν μεταξύ των 3 startups που ξεχώρισαν και μοιράστηκαν το χρηματικό έπαθλο των 9,000 ευρώ. Αναφέρονται στην πρωτοποριακή λύση που προσφέρει η εταιρεία, στον AI αλγόριθμο της Promilist που βοηθά στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου και των εκπομπών, στην τεχνητή νοημοσύνη, την ενεργειακή μετάβαση, την πράσινη ναυτιλία, τις πολλές διακρίσεις που έχουν κατακτήσει και στα μελλοντικά σχέδια της εταιρείας.

O Γιώργος Κουρέας και ο Γρηγόρης Νίτας, Μηχανολόγοι και Αεροναυπηγοί Μηχανικοί από το Πανεπιστήμιο Πατρών, ο Νίκος Λαμπρινίδης, Ναυπηγός Μηχανολόγος Μηχανικός ΕΜΠ, η Ντέμη Καλογεροπούλου, Χημικός Μηχανικός ΕΜΠ, και ο Δημήτρης Φαρμάκης, Οικονομολόγος/Λογιστής, αποτελούν την δυναμική ομάδα της Promilist, της startup που δημιουργεί τις βάσεις για ένα πράσινο και βιώσιμο ακτοπλοϊκό τομέα, μέσω της αξιοποίησης τεχνητής νοημοσύνης, ναυτικής μηχανικής και δεδομένων γεωσκόπησης.

Ο Γρηγόρης Νίτας, ο Νίκος Λαμπρινίδης και ο Δημήτρης Φαρμάκης παρουσιάζουν στο Startupper.gr την Promilist, την startup η οποία βραβεύτηκε πρόσφατα μέσω του προγράμματος του ClimAccelerator στο Hackathon που πραγματοποιήθηκε στο Impact Hub Athens και ήταν μεταξύ των 3 startups που ξεχώρισαν και μοιράστηκαν το χρηματικό έπαθλο των 9,000 ευρώ. Αναφέρονται στην πρωτοποριακή λύση που προσφέρει η εταιρεία, στον AI αλγόριθμο της Promilist που βοηθά στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου και των εκπομπών, στην τεχνητή νοημοσύνη, την ενεργειακή μετάβαση, την πράσινη ναυτιλία, τις πολλές διακρίσεις που έχουν κατακτήσει και στα μελλοντικά σχέδια της εταιρείας.

Ποια είναι η ιστορία της Promilist; Πώς ξεκίνησαν όλα, με τι στόχο δημιουργήθηκε η εταιρεία και κατά πόσο έχει επιτευχθεί αυτός ο στόχος μέχρι σήμερα; 

Γρηγόρης Νίτας: Η ομάδα μας συναντήθηκε πριν από κάποια χρόνια σε μια εκδήλωση επιχειρηματικότητας και στην συνέχεια γίναμε παρέα. Κατά τη διάρκεια ενός brainstorming συζητήσαμε το θέμα του weather routing, τα προβλήματα που έχουν οι υπάρχουσες τεχνολογίες, καθώς και το τι εμείς μπορούμε να κάνουμε καλύτερα
με τις γνώσεις μας ως μηχανικοί.

Στα αρχικά στάδια λοιπόν, ξεκινήσαμε υλοποιώντας κάποια κομμάτια κώδικα προγραμματισμού. Δεν μπορούσαμε όμως να αφοσιωθούμε πλήρως στην ανάπτυξη της ιδέας μας επιχειρηματικά, καθώς χρειαζόταν να βιοποριστούμε. Με την επαγγελματική εμπειρία που αντλήσαμε, τόσο στον χώρο της ναυτιλίας όσο και στον χώρο της τεχνολογίας, ξαναβρεθήκαμε τον Σεπτέμβριο του 2021, και αποφασίσαμε ότι είμαστε έτοιμοι να κυνηγήσουμε το εγχείρημα.

Ο στόχος μας ήταν να μπορέσουμε να ξεκινήσουμε κάτι δικό μας ώστε ιδανικά να μην χρειαστεί να φύγουμε από την χώρα, αξιοποιώντας τις γνώσεις που πήραμε από τα Ελληνικά Δημόσια Πανεπιστήμια και Πολυτεχνεία, πάνω σε ένα κομμάτι που μας ενδιαφέρει προσωπικά, περιβαλλοντικά, και τεχνολογικά. Αυτήν την περίοδο βρισκόμαστε σε πιλοτικά στάδια συνεργασίας με κάποιες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο χώρο της ναυτιλίας και προχωράμε βήμα βήμα με στόχο να μεγαλώσουμε την εταιρεία και την ομάδα μας.

Τι ακριβώς προσφέρετε στην αγορά; Μιλήστε μας για τη λύση που παρέχετε.

Γρηγόρης Νίτας: Η κατανάλωση καυσίμου και οι εκπομπές των αερίων του θερμοκηπίου είναι δύο ζητήματα που απασχολούν τη ναυτιλία τόσο από οικονομική όσο και από περιβαλλοντική σκοπιά. Στην Promilist έχουμε αναπτύξει ένα λογισμικό τεχνητής νοημοσύνης που βρίσκει -μαθηματικά αποδεδειγμένα- τη βέλτιστη δυνατή διαδρομή που πρέπει να ακολουθήσει ένα πλοίο, λαμβάνοντας υπόψη δορυφορικά δεδομένα καιρού – θαλάσσιων ρευμάτων, καθώς και τις κατασκευαστικές προδιαγραφές του πλοίου, μειώνοντας έτσι την κατανάλωση καυσίμου και τις εκπομπές ρύπων έως και 10-20% ανά ταξίδι. Αυτό με τη σειρά του οδηγεί τόσο στη μείωση των εξόδων αγοράς καυσίμων, όσο και στη μείωση των -επερχόμενων στον χώρο της ναυτιλίας- εξόδων από νομοθετικές υποχρεώσεις αντιστάθμισης των εκπομπών τους.

Πέρα από το weather routing, που είναι το flagship product της εταιρείας μας, αυτή την στιγμή προσφέρουμε και άλλα προϊόντα ενδιαφέροντος για την ναυτιλία όπως bunkering optimization, performance monitoring και CII prediction.

Η τεχνητή νοημοσύνη είναι από τα πιο πολυσυζητημένα και αμφιλεγόμενα θέματα της εποχής μας, με πολέμιους και θερμούς υποστηρικτές. Εσείς πώς βλέπετε αυτή την εξέλιξη και επειδή η πλατφόρμα σας στηρίζεται στην τεχνητή νοημοσύνη πώς σας έχει βοηθήσει και ωφελήσει το έργο σας; 

Γρηγόρης Νίτας: Η πρόοδος της επιστήμης και η τεχνολογίας δεν είναι “καλή’ ή “κακή”. “Καλή” ή “κακή” μπορεί να είναι η εφαρμογή τους. Όσο υπάρχουν άνθρωποι, οργανισμοί, και συλλογικότητες σε οποιοδήποτε επίπεδο, που προσπαθούν να παράγουν και να εφαρμόζουν επιστήμη και τεχνολογία προς όφελος του ανθρώπου και του περιβάλλοντος, είμαστε αισιόδοξοι.

Νίκος Λαμπρινίδης: Παρακολουθούμε από κοντά τα καινούργια papers στο AI industry. Γενικώς η εξέλιξη από το 2017 και μετά δεν είναι τόσο αλλαγή σε fundamental AI μοντέλα όσο απλά το εκθετικό scale up στο μέγεθος των μοντέλων και των datasets. Όσο εξελίσσεται ο κλάδος εξελισσόμαστε και εμείς, και μπορούμε να προσφέρουμε ακόμα καλύτερες υπηρεσίες.

H ενεργειακή μετάβαση και η πράσινη ναυτιλία σε τι στάδιο βρίσκονται πιστεύετε και σε τι βαθμό μπορείτε να συμβάλλετε στο μετασχηματισμό της, με τον AI αλγόριθμο της Promilist που βοηθά στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου και των εκπομπών; 

Δημήτρης Φαρμάκης: Η Ναυτιλία σαν κλάδος παραδοσιακά δρα αναδρομικά και όχι προκλητικά. Αυτό σημαίνει ότι η υιοθέτηση νέων τεχνικών και τεχνολογιών γίνεται με αργό ρυθμό. Έτσι η ενεργειακή μετάβαση και η πράσινη Ναυτιλία βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο, όμως αυτό δε σημαίνει ότι δεν έχουν γίνει μεγάλα βήματα και γίνονται συνεχείς προσπάθειες τόσο από τις κυβερνήσεις και τους παγκόσμιους οργανισμούς όπως είναι οι κλάσεις, αλλά και από τους πλοιοκτήτες και τους ναυλωτές. Κάποιες δράσεις αφορούν τα εναλλακτικά καύσιμα η τις εναλλακτικές λύσεις πρόωσης για το μέλλον, αλλά οι προσπάθειες επικεντρώνονται στην μείωση της κατανάλωσης του καυσίμου και της εκπομπής των ρύπων με μεγάλες επενδύσεις για εγκατάσταση ειδικών εξοπλισμών.

Νίκος Λαμπρινίδης: Επίσης έχουν βγει κανονισμοί πάνω σε κάποια συγκεκριμένα energy performance indices (CII, FuelEUETS) που για πρώτη φορά στην ιστορία δίνουν μεγάλο οικονομικό κίνητρο να μειώσουν οι ναυτιλιακές εταιρείες τα καύσιμα και τις εκπομπές τους. Αυτό έχει οδηγήσει τον κλάδο να επενδύσει πολύ μεγάλα ποσά για να κάνουν εγκατάσταση συσκευές ενεργειακής απόδοσης για να έχουν συνολικά μειώσεις 3-7%.

Δημήτρης Φαρμάκης: Στην Promilist η λύση μας είναι άκρως μη επεμβατική στο πλοίο, μπορεί να εφαρμοστεί άμεσα με μικρό κόστος, και να προσφέρει την δυνατότητα για μείωση καυσίμου και συνεπώς και εκπομπής ρύπων έως και 10- 20%, γι΄ αυτό και πιστεύουμε ότι μπορούμε να συμβάλλουμε ενεργά στη νέα εποχή αφού ο αλγόριθμος μας μπορεί να εφαρμοστεί από κάθε μεγέθους και ηλικίας πλοίο.

Η ενεργειακή μετάβαση αποτελεί παγκόσμιο στόχο πλέον όλων των βιομηχανιών. Στην Ελλάδα θεωρείτε πως είμαστε σε καλό δρόμο ή έχουμε ακόμα πολλά να μάθουμε και να κάνουμε μετέπειτα πράξη; 

Γρηγόρης Νίτας: Σίγουρα έχουν γίνει βήματα προς μια θετική κατεύθυνση, αλλά και βήματα προς μια όχι απαραίτητα θετική κατεύθυνση. Αν αναφερόμαστε στις βιομηχανίες γενικά, αυτές κατά κανόνα (υπάρχουν και εξαιρέσεις) φαίνεται να εφαρμόζουν το ελάχιστα απαραίτητο (bare minimum) με βάση τις οδηγίες του κράτους, οι οποίες είναι κατα βάση μια προσπάθεια εφαρμογής των Ευρωπαϊκών οδηγιών.

Θα ήταν πολύ ωραίο να βλέπαμε περισσότερες ουσιαστικές πρωτοβουλίες τόσο κρατικές όσο και από την πλευρα της βιομηχανίας, για να αντιμετωπίσουμε ένα τόσο σοβαρό πρόβλημα το οποίο μας αφορά όλους, και να μην ικανοποιούμαστε απλά σε ετήσια περιβαλλοντικά reports και ESG κριτήρια τα οποία μπορεί να είναι πλασματικά. Θεωρούμε ότι δεν έχει δοθεί η κατάλληλη προσοχή σε ένα τόσο σοβαρό ζήτημα όπως η κλιματική κρίση.

Βρεθήκατε μεταξύ των τριών startups που διακρίθηκαν στο ClimAccelerator. Tι σημαίνει για εσάς το βραβείο και η πρόκριση στο stage 2; 

Γρηγόρης Νίτας: Η συμμετοχή στο stage 1 για την ομάδα μας ήταν πολύ σημαντική και βοηθητική τόσο από πλευράς επιχειρηματικών συμβουλών, όσο και δικτύωσης. Είμαστε πολύ χαρούμενοι για την πρόκριση στο stage 2 και αναμένουμε με την βοήθεια που θα λάβουμε να κάνουμε τα απαραίτητα επόμενα βήματα που έχουμε σχεδιάσει για το 2024.

Είστε μία από τις μόλις 5 startups που έχουν τη στήριξη του European Space Agency Incubator στην Ελλάδα. Μιλήστε μας για αυτό, πώς το καταφέρατε και τι σημαίνει για εσάς; 

Γρηγόρης Νίτας: Η ιστορία ξεκίνησε από τη νίκη κάποιων μελών της ομάδας στο πρώτο CASSINI Hackathon που διοργανώθηκε στην Ελλάδα, με την υποστήριξη του ESA BIC Greece. Κατά αυτόν τον τρόπο, ήρθαμε σε επαφή με την εξαιρετική ομάδα του ESA BIC στην Ελλάδα, η οποία μας καθοδήγησε στην διαδικασία υποβολής της αίτησης. Η ιδέα που είχαμε για το weather routing ήταν τόσο space related (απαραίτητη προϋπόθεση για να μπει κάποιος στο ESA BIC), λόγω της χρήσης Earth Observation Data, και επίσης συμβαδίζει με την εθνική στρατηγική για τον χώρο της ναυτιλίας και του περιβάλλοντος, εφόσον μειώνει την κατανάλωση καυσίμων και τις εκπομπές CO2.

Στην συνέχεια, μετά την πρώτη αξιολόγηση της ιδέας και της ομάδας μας σε εθνικό επίπεδο, περάσαμε στην επόμενη φάση όπου ήταν η παρουσίαση και σε μέλη της ESA. Η αξιολόγηση και από αυτή την επιτροπή ήταν θετική και έτσι η Promilist έγινε μία από τις πρώτες 5 startups (από τις συνολικά 80 που έκαναν αίτηση) που επιλέχθηκαν στην Ελλάδα από τη θερμοκοιτίδα του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος – ESA BIC Greece, στον πρώτο χρόνο λειτουργίας της, λαμβάνοντας χρηματοδότηση.

Η λειτουργία του ESA BIC Greece είναι το αποτέλεσμα του προγραμματισμού του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και της ESA για την ενεργό συμμετοχή της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Διαστημική Στρατηγική. Το Corallia του Ερευνητικού Κέντρου Αθηνά είναι υπεύθυνο για τη λειτουργία του ESA BIC Greece και στο πλαίσιο αυτό συνεργάζεται στενά με την ESA για την υποστήριξη 25 ελληνικών startups σε βάθος 5ετίας με αντικείμενο σχετικό με τις τεχνολογίες και υπηρεσίες του Διαστήματος. Το ESA BIC Greece προσφέρει €50.000 σε μετρητά, τεχνική και επιχειρηματική υποστήριξη, εκπαίδευση, πρόσβαση σε γραφειακούς χώρους και υποδομές καθώς και ένα εκτεταμένο δίκτυο περισσότερων από 70 υποστηρικτών και δικαίωμα χρήσης του λογότυπου ESA BIC.

Τεχνητή νοημοσύνη, ναυτική μηχανική, δεδομένα γεωσκόπησης. Πείτε μας με απλά λόγια τι σημαίνουν όλες αυτές οι έννοιες, πώς βοηθούν τη ναυτιλία να οδηγηθεί σε πράσινα μονοπάτια και με ποιο τρόπο σας κάνουν να ξεχωρίζετε ως εταιρεία. 

Γρηγόρης Νίτας: Η έννοια του weather routing optimization δεν είναι κάτι το καινούργιο. Βέβαια, όπως όλοι μπορεί να ισχυριστούν ότι έχουν ένα κόκκινο αμάξι, χωρίς αυτό να μας αποκαλύπτει αν αυτό το κόκκινο αμάξι είναι μια Ferrari ή ένας σκαραβαίος, το ίδιο συμβαίνει και με την έννοια του weather routing.

Χωρίς να μπούμε σε πολύ τεχνικές λεπτομέρειες, ο δικός μας αλγόριθμος είναι τάξεις μεγέθους πιο ακριβής στη λύση που προσφέρει, χωρίς παράλληλα να υστερεί σε επίδοση έναντι των ανταγωνιστικών μεθόδων. Επιπλέον, η λύση που προσφέρουμε λαμβάνει υπόψη τις κατασκευαστικές προδιαγραφές κάθε πλοίου, καθώς και το ότι φτιάχνουμε για το κάθε πλοίο το δικό του «χειροποίητο» μοντέλο κατανάλωσης, το οποίο βασίζεται σε state of the art μεθόδους. Τα παραπάνω οδηγούν σε πολύ μεγαλύτερη μείωση των καυσίμων που θα καταναλωθούν, συγκριτικά με τις λύσεις των ανταγωνιστών.

Μία ακόμα διάκριση ήταν όταν βρεθήκατε το 2022 στη λίστα του Forbes 30 Under 30 Greece. Πώς νιώσατε και με αυτή τη διάκριση; 

Γρηγόρης Νίτας: Η ομάδα μας βρέθηκε στην Ελληνική λίστα του Forbes 30Under30 2023, και μάλιστα 3η στην κατάταξη των 30, και αυτό είναι σίγουρα κάτι που μας χαροποίησε. Πέραν αυτού, το mindset της ομάδα μας είναι να μην μένουμε σε τίτλους και διακρίσεις, οι οποίοι φυσικά και είναι ευπρόσδεκτοί όταν προκύπτουν, αλλά να προσπαθήσουμε να χτίσουμε κάτι που να έχει θετικό αντίκτυπο και ουσία.

Βρίσκεστε και λειτουργείτε σε ένα κλάδο με μεγάλη σημασία και ζήτηση, τι να περιμένουμε από εσάς μελλοντικά, τόσο άμεσα όσο και μακροπρόθεσμα; 

Γρηγόρης Νίτας: Αυτήν την περίοδο βρισκόμαστε σε πιλοτικά στάδια συνεργασίας με κάποιες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο χώρο της ναυτιλίας. Ο βραχυπρόθεσμος στόχος μας είναι να αυξήσουμε το πελατολόγιο μας, εντός και εκτός Ελλάδας, και να μεγαλώσουμε την ομάδα μας.

Όραμα μας είναι να μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε την επιστήμη και την τεχνολογία προς όφελος του περιβάλλοντος και της κοινωνίας.

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις