Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

Μαθήματα επικοινωνίας για startups… (Μέρος 2ο)

Δεν είναι και εύκολο να καθίσεις να γράψεις για οτιδήποτε λίγες ώρες μετά τα τρομοκρατικά χτυπήματα στο Παρίσι. Πρόκειται για μία δύσκολη κατάσταση που θα μας απασχολήσει για αρκετούς μήνες ακόμη. Όπως πρόκειται και για μία περίπτωση κρίσης, η οποία χρήζει ειδικής αντιμετώπισης όσον αφορά τα μέσα ενημέρωσης. Και με την ατάκα περί κρίσης, προσπαθώ να «φτιάξω» μία γέφυρα με τη στήλη αυτής της εβδομάδας, θέμα της οποίας είναι η αντιμετώπιση μίας κρίσης ή ενός σημαντικού γεγονότος από τα ελληνικά startups. Και τις περισσότερες φορές, μου φαίνεται ότι αντιμετωπίζουν μία κρίση με τρόπο που δεν μοιάζει καθόλου λογικός. Ή μάλλον μοιάζει με αυτόν που θα ακολουθούσε οποιαδήποτε επιχείρηση που βασίζεται στην παλιά, ελληνική νοοτροπία: η αποτυχία είναι κάτι κακό, την επιτυχία θα τη ζηλέψουν οι υπόλοιποι. Και εγώ που νόμιζα ότι τα ελληνικά startup έχουν και ως στόχο να αλλάξουν λίγο την παραδοσιακή νοοτροπία.

Ως γνωστόν, στην Ελλάδα δεν «πρέπει» να αποτύχεις. Αν αποτύχεις, είσαι δακτυλοδεικτούμενος. Όμως, στα startups πρέπει και να αποτύχεις ώστε να μάθεις. Γι’ αυτό και οι δημοσιογράφοι που ασχολούμαστε με το startup οικοσύστημα δεν θεωρούμε ότι είναι λάθος να γράφουμε και για τις αποτυχίες. Ότι έκλεισε μία startup, είναι μέρος της διαδικασίας. Άποψη με την οποία συμφωνούν όλοι οι startuppers μέχρι τη στιγμή που θα αποτύχουν, οπότε και εξαφανίζονται.

Θα πει κάποιος τώρα, «καλά ρε Δημήτρη, τι θες; Να βγάλουν και ανακοίνωση ότι έκλεισαν την εταιρεία;». Κατανοητό ότι είναι δύσκολο κάτι τέτοιο, αλλά σε κάθε περίπτωση καλό είναι να ενημερώνουν 2-3 ανθρώπους από τα media με τους οποίους έχουν μιλήσει αρκετά. Όπως καλό είναι όταν τους προτείνουν να γράψουν για τα μαθήματα που πήραν από την αποτυχία τους, να μην αρνούνται να το κάνουν. Είπαμε ότι προσπαθούμε να αλλάξουμε και την νοοτροπία μας. Και αυτό είναι βασικό κομμάτι.

Γενικότερα, η διαχείριση κρίσης δεν είναι κάτι απλό για μία επιχείρηση, πολύ περισσότερο για μία startup. Αυτό που προσωπικά συνιστώ σε αυτές τις περιπτώσεις είναι απλό: λες την αλήθεια, ιδίως στους δημοσιογράφους. Γιατί αν κάτι έχει πάει πολύ στραβά, αργά ή γρήγορα, θα γίνει γνωστό. Και τότε η διαχείριση του θα είναι πολύ πιο δύσκολη.

Το ίδιο πρέπει να κάνει ένα startup και όταν δέχεται «σκληρές» ερωτήσεις κατά τη διάρκεια μίας συνέντευξης Τύπου ή μίας παρουσίασης. Ο ρόλος των δημοσιογράφων δεν είναι να χαϊδεύουν τα αυτιά του startupper ή όσων παρακολουθούν μία εκδήλωση. Αλλά να εντοπίσει τι πραγματικά ενδιαφέρει το κοινό στο οποίο απευθύνεται. Γενικώς, πολλοί startuppers νομίζουν ότι η ιδέα τους ενδιαφέρει τους πάντες ή ότι τα δελτία Τύπου και οι ανακοινώσεις είναι άξιες αναφοράς, όποιο και αν είναι το περιεχόμενο τους. Πρόβλημα που υπάρχει πάντως με πολλές ελληνικές επιχειρήσεις που θεωρούν πως ότι και αν έχουν να ανακοινώσουν πρέπει να τύχει δημοσίευσης. Μεγάλο λάθος αυτό. Μία είδηση για σένα, δεν σημαίνει ότι είναι είδηση για όλους. Και ένας από τους βασικούς ρόλους των δημοσιογράφων είναι να επιλέγουν τις ειδήσεις εκείνες που ανταποκρίνονται στα ενδιαφέροντα του κοινού τους. Δύσκολη δουλειά, πιστέψτε με, και δεν σημαίνει ότι πάντα καταφέρνουμε να κάνουμε τις σωστές επιλογές…

Που θέλω να καταλήξω; Ότι γενικώς η σχέση ενός startup με τα μέσα ενημέρωσης θα πρέπει να βασίζεται στην αλήθεια. Μόνο έτσι μπορούν να υπάρξουν σχέσεις εμπιστοσύνης μεταξύ των δύο πλευρών. Και σίγουρα δεν είναι μόνο τα startups και γενικότερα οι επιχειρήσεις που φταίνε γιατί αυτό δεν επιτυγχάνεται πάντα. Και οι δημοσιογράφοι έχουν σημαντικό μερίδιο ευθύνης που σε πολλές περιπτώσεις δεν μπορεί να δημιουργηθεί ένα κλίμα εμπιστοσύνης. Πολλές φορές, μάλιστα, είναι και θέμα της «χημείας» που υπάρχει μεταξύ ενός startupper και ενός δημοσιογράφου. Γιατί στο κάτω – κάτω της γραφής, όλοι άνθρωποι είμαστε…

Υ.Γ. Ως κατακλείδα της στήλης αυτής της εβδομάδας, θα ήθελα να ευχαριστήσω όσους σχολίασαν το πρώτο σημείωμα της στήλης. Μου έκανε εντύπωση, πάντως, πόσα αιτήματα φιλίας δέχθηκα στο Facebook από startuppers. Το μόνο που θα πω είναι πως από αυτή τη στήλη θα προσπαθήσω να βάλω και εγώ ένα λιθαράκι προκειμένου το ελληνικό startup οικοσύστημα να αναπτυχθεί πιο γρήγορα και με όσο το δυνατόν πιο σωστό τρόπο. Και,, φυσικά, περιμένω τα σχόλια σας…

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις