Τουρισμός 2.0: Η ελληνική επαναφορά του ελληνικού τουρισμού

Έπειτα από το αρχικό σοκ της πανδημίας του κορωνοϊού στην παγκόσμια τουριστική βιομηχανία και τις πρωτόγνωρες επιπτώσεις στην εγχώρια αγορά, η Ελλάδα πέτυχε πέρυσι ένα «μικρό θαύμα», ξεπερνώντας κάθε προσδοκία και από τις αρχές του έτους ετοιμάζεται πυρετωδώς για ολική επανεκκίνηση και επαναφορά στις πρώτες θέσεις των προτιμήσεων των τουριστών σε διεθνές επίπεδο.

Με αισιόδοξα μηνύματα για τον τουρισμό ξεκίνησε το 2022, καθώς η προηγούμενη χρονιά ξεπέρασε τις αρχικές εκτιμήσεις των αρνητικών συνεπειών της πανδημίας και έδωσε μεγαλύτερη ώθηση σε έναν κλάδο που έχει δείξει ότι αντέχει στα δύσκολα. Τα χαμόγελα, όμως, περιορίζονται με την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, αφού το μέγεθος των συνεπειών είναι ακόμη εξαιρετικά δύσκολο να εκτιμηθεί, καθώς η σύγκρουση είναι σε πλήρη εξέλιξη.

Παραταύτα, ο ελληνικός τουρισμός έχει εκκινήσει την καμπάνια του, οι προκρατήσεις τουλάχιστον μέχρι σήμερα κινούνται θετικά και η Αθήνα δημιουργεί τη δική της δυναμική, προβάλλοντας την ιστορία και τις σύγχρονες υποδομές της. Σάββατο, 5 Φεβρουαρίου 2022, το πρώτο κρουαζιερόπλοιο για το 2022 προσέγγιζε το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, αποβιβάζοντας κυρίως Αμερικανούς και Καναδούς τουρίστες, λεωφορεία τους παρέλαβαν προκειμένου να ξεναγηθούν για 4 και πλέον ώρες στα αξιοθέατα της πόλης, στο αρχαιολογικό της μουσείο, στον Άγιο Δημήτριο, στα κάστρα, στον Λευκό Πύργο και σε πολλά ακόμη.

Παρά τα σύννεφα που ήταν ήδη στον ορίζοντα αναφορικά με το ουκρανικό ζήτημα, δύσκολα κάποιος θα φανταζόταν ότι θα ξεκινούσε η σφοδρή επίθεση των Ρώσων στην Ουκρανία με απροσδιόριστες ακόμη συνέπειες για τον διεθνή και εγχώριο τουρισμό. Η τουριστική σεζόν μόλις είχε ξεκινήσει, με την άφιξη του πρώτου κρουαζιερόπλοιου στη χώρα μας να πραγματοποιείται νωρίτερα από κάθε άλλη φορά, γεμίζοντας αισιοδοξία τους επαγγελματίες του κλάδου. Μια αισιοδοξία που συμμερίστηκε και ο υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας, ο οποίος τόνισε ότι το 2022 θα καταγραφεί ρεκόρ αφίξεων κρουαζιερόπλοιων στην Ελλάδα. Επισήμανε, μάλιστα, ότι πρόκειται για πολυτελείς κρουαζιέρες, με επισκέπτες που διαθέτουν πολύ υψηλό εισόδημα.

Η κρουαζιέρα στη Βόρεια Ελλάδα έχει ενισχυθεί κατά 300%, ενώ σημαντική αύξηση καταγράφεται και στον Πειραιά με δεκάδες επιπλέον κρουαζιερόπλοια. Με home ports τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη, με άνοδο σε Κρήτη, Κέρκυρα, Σαντορίνη, Μύκονο και σε όλους τους ελληνικούς προορισμούς και με τεράστια ζήτηση υπερπολλαπλάσια από άλλες χρονιές, επισήμανε ο υπουργός Τουρισμού. Μια θετική προοπτική που βασίζεται σε πραγματικά δεδομένα, καθώς όπως έχει ανακοινωθεί από τη Διεθνή Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), περισσότερο από το 75% της χωρητικότητας σε κλίνες έχει επιστρέψει σε λειτουργία σε διεθνές επίπεδο.

Σύμφωνα, μάλιστα, με τη CLIA, σχεδόν το 100% εκτιμάται πως θα είναι σε λειτουργία έως τον Αύγουστο του 2022, καθώς τα πρωτόκολλα υγείας και ασφάλειας του κλάδου διευκολύνουν την επανεκκίνηση του τουρισμού κρουαζιέρας σε όλο τον κόσμο. Θετικά, όμως, είναι τα μηνύματα όχι μόνον από την κρουαζιέρα αλλά και από το καθοριστικό ζήτημα των προκρατήσεων που αποτελεί βαρόμετρο για την πορεία του τουρισμού. Όπως έχει αναφέρει ο κ. Βασίλης Κικίλιας παρατηρείται κατακόρυφη αύξηση από τις πρώτες κιόλας μέρες του 2022, σύμφωνα με τα στοιχεία που του δίνουν οι επαγγελματίες του Τουρισμού. Ήδη η ΤUI, ο μεγαλύτερος διοργανωτής ταξιδιών στον κόσμο, έχει ανακοινώσει ότι θα διπλασιάσει τους εισερχόμενους επισκέπτες που θα έλθουν στην Ελλάδα το 2022. Από 1,5 εκατ. ταξιδιώτες που διοχέτευσε στην Ελλάδα πέρυσι, για το 2022 αναμένονται 3 εκατ. και πλέον επισκέπτες.

Από την πανδημία στη σκιά του πολέμου της Ουκρανίας

Παρά τις αρχικές εκτιμήσεις για δραματικές επιπτώσεις λόγω της πανδημίας για μεγάλο χρονικό διάστημα, στις αρχές του 2020 η χώρα μας κατάφερε να δείξει τη δυναμική της και να διαψεύσει όσους είχαν σπεύσει να προβλέψουν την καταστροφή. Στο 11μηνο του 2021, σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, οι αφίξεις ξένων επισκεπτών στη χώρα μας αυξήθηκαν σε ποσοστό που προσέγγισε το 97%, ξεπερνώντας τα 14,3 εκατ. ταξιδιώτες, ενώ και οι εισπράξεις αυξήθηκαν κατά 145% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2020, φτάνοντας στα 10,476 δισ. ευρώ. Θετικά ήταν και τα μηνύματα και από τον ξενοδοχειακό κλάδο, καθώς με βάση τα ευρήματα έρευνας του Ινστιτούτου Ερευνών και Προβλέψεων, διαπιστώνεται ότι το 2021 λειτούργησε το 96% των ελληνικών ξενοδοχείων, με μέση πληρότητα 68% και μέση τιμή του δίκλινου δωματίου τα 68 ευρώ. Τρία στα τέσσερα ξενοδοχεία άνοιξαν μεταξύ Μαΐου και Ιουλίου, ενώ ο συνολικός τζίρος τους ανήλθε σε 5,48 δισ. ευρώ, δηλαδή 35% χαμηλότερος από τον αντίστοιχο τζίρο του 2019.

Τα χαμόγελα, όμως, επέστρεψαν και στους αιθέρες από το 2021, καθώς σύμφωνα με τα προσωρινά στατιστικά στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), οι πτήσεις «εκτοξεύτηκαν» το 2021, αφού σημειώθηκε διακίνηση σχεδόν 36 εκατ. επιβατών και άνοδο 80,9%. Όσον αφορά τον αριθμό πτήσεων στα αεροδρόμια της χώρας είχαμε επίσης θετικό πρόσημο, καθώς ανήλθαν στις 384.248, από τις οποίες 165.113 ήταν εσωτερικού και 219.135 εξωτερικού, παρουσιάζοντας άνοδο 51,5% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2020 οπότε είχαν πραγματοποιηθεί συνολικά 253.653 πτήσεις.

Η ώθηση, όμως, που έδωσε το 2021 στον τουρισμό και στις προοπτικές του για το 2022, θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό και από τις συνέπειες που θα έχει ο πόλεμος στην Ουκρανία, μετά την εισβολή της Ρωσίας, ο οποίος είναι σε εξέλιξη τις ημέρες που γράφεται το σχετικό άρθρο. Σύμφωνα με τις πρώτες διαπιστώσεις, θα καταγραφούν αρνητικά αποτελέσματα, το μέγεθος των οποίων, όμως, είναι εξαιρετικά πρόωρο να εκτιμηθεί και θα εξαρτηθεί από τη διάρκεια και την ένταση του πολέμου καθώς και από μία σειρά άλλων σημαντικών παραγόντων. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο πρόεδρος της πανελλήνιας ομοσπονδίας ξενοδόχων, Γρηγόρης Τάσιος, ο χρόνος που θα εισέλθουμε σε μια κανονικότητα θα δείξει και την εξέλιξη της σεζόν, το ότι είμαστε στον Φεβρουάριο είναι θετικό, διότι έχουμε περιθώριο ανάκαμψης έως τον Μάιο.

Το σήμα δόθηκε… Η Αθήνα ανακάμπτει…

Το στίγμα για την πορεία του τουρισμού σε μια χώρα δίνει και η πρωτεύουσά της. Με δεδομένο αυτό, βάσιμες προσδοκίες για μεγέθυνση του τουριστικού ρεύματος προς την Αθήνα τη φετινή χρονιά τρέφουν φορείς της πρωτεύουσας, με το δεύτερο τρίμηνο του έτους να εκτιμάται ότι θα καθορίσει σε τι βαθμό θα αναπληρωθούν οι απώλειες που προκάλεσε η πανδημία στις τουριστικές επιχειρήσεις τα προηγούμενα δύο χρόνια. Μπορεί η επίτευξη των μεγεθών του 2019 (6,5 εκατομμύρια επισκέπτες στην Αθήνα) να φαντάζει ιδιαίτερα δύσκολος στόχος, ωστόσο, η πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών, Αττικής και Αργοσαρωνικού, Λαμπρινή Καρανάσιου-Ζούλοβιτς σε δηλώσεις στο ΑΠΕ/ΜΠΕ διατύπωσε την άποψη ότι το 2022 θα έχουν πολλή δουλειά τα ξενοδοχεία της Αθήνας και υπάρχει διάχυτη αισιοδοξία ότι μπορεί και τα τελικά νούμερα (έσοδα και αφίξεις) να προσεγγίσουν τα επίπεδα του 2019.

Στο ίδιο μήκος κύματος ο Βαγγέλης Βλάχος, διευθύνων σύμβουλος της Εταιρείας Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής Δήμου Αθηναίων, εκτίμησε ότι η Αθήνα είναι σε ένα πολύ καλό momentum, επισημαίνοντας ότι αποτελεί έναν προορισμό που έχει πλέον εκσυγχρονιστεί με πληθώρα επιλογών για τον επισκέπτη. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι το 2022, με βάση μελέτη της Αmerican Μastercard, η Αθήνα θα είναι το νούμερο 1 trend για συνέδρια. Για το επόμενο διάστημα η εταιρεία του Δήμου Αθηναίων ετοιμάζει τη νέα καμπάνια προβολής, που θα αναδεικνύει την αθηναϊκή Ριβιέρα, με την παρουσίαση αυτής να αναμένεται τον Μάρτιο. Ο πυλώνας προβολής της Αθήνας περνάει και μέσα από το Film office του δήμου, που φέτος υποστήριξε 60 και πλέον παραγωγές.

Με 2.500 νέες κλίνες το ξενοδοχειακό χαρτοφυλάκιο της Αθήνας το 2022

Η Αθήνα όχι μόνο θα υποδεχθεί τους επισκέπτες της με εκσυγχρονισμένο το ξενοδοχειακό της προϊόν αλλά και με αυξημένο κατά περίπου 6% το προσφερόμενο χαρτοφυλάκιο. Ειδικότερα, υπολογίζεται ότι φέτος οι νέες κλίνες της Αθήνας ανέρχονται σε 2.500, απόρροια των καινούργιων ξενοδοχειακών μονάδων που εγκαινιάστηκαν. Το 2021 η αύξηση των πεντάστερων ξενοδοχείων σε σύγκριση με το 2020 ανήλθε σε 17%, των ξενοδοχείων 4 αστέρων σε 7% και των ξενοδοχείων 2 αστέρων σε 3%, σύμφωνα με στοιχεία της 17ης έρευνας της ΕΞΑΑΑ & GBR Consulting «Περί
Ικανοποίησης Επισκεπτών και Απόδοσης Ξενοδοχείων Αττικής 2021». Στο εγγύς μέλλον, εξάλλου, και με φόντο τα σχέδια στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού, υπολογίζονται επιπλέον 2.500 κλίνες που θα ενισχύσουν με τη σειρά τους την ξενοδοχειακή υποδομή.

Η νέα καμπάνια του Υπουργείου Τουρισμού και του ΕΟΤ

Με κεντρικό σύνθημα «greekend: End your week like a Greek» και υπογραφή το μότο της επιτυχημένης κεντρικής καμπάνιας «All you want is Greece», η νέα του υπουργείου Τουρισμού και του EOT προβάλλει την όμορφη πλευρά της ζωής στις ελληνικές πόλεις και τις πλούσιες εμπειρίες που μπορούν να ζήσουν οι επισκέπτες σε ένα greekend. Στην καμπάνια η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη επανασυστήνονται στο κοινό ως δύο μεγάλες πόλεις ιδανικές για το πιο «ζωντανό» city-break. Ο τόπος για να ευχαριστηθεί κανείς ένα υπέροχο αστικό Σαββατοκύριακο γεμάτο νέες παραστάσεις.

Ο καλός καιρός, οι μικρές αποστάσεις και οι πολλές επιλογές σε εστίαση και ψυχαγωγία, που μας επιτρέπουν να περνάμε σχεδόν όλο το Σαββατοκύριακο έξω από το σπίτι, προβάλλονται ως το συγκριτικό μας πλεονέκτημα. Η νέα καμπάνια δείχνει την πιο γοητευτική πλευρά της ζωής στις μεγάλες πόλεις, αυτή που κάθε επισκέπτης μπορεί να απολαύσει ένα Σαββατοκύριακο. Οι πρωταγωνιστές ξυπνούν σε μια ηλιόλουστη πόλη κι έχουν όλο τον χρόνο μπροστά τους για να γνωρίσουν τις ομορφιές της: μουσεία, περίπατοι, βόλτες στην παραλία, καφές σε ωραίες πλατείες, νόστιμο φαγητό, τέχνες, shopping, συναντήσεις και γνωριμίες, διασκέδαση, ένα διήμερο πράγματι γεμάτο.

Ένα Σαββατοκύριακο ξέγνοιαστο είναι αυτό που έχει λείψει σε όλους μετά τη δύσκολη περίοδο της πανδημίας. Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι πόλεις που το προσφέρουν απλόχερα. «Make your weekend a greekend», όπως λέει χαρακτηριστικά ο πρωταγωνιστής του διαφημιστικού σποτ. Η νέα καμπάνια του ΕΟΤ θα έχει στην αρχή διάρκεια σχεδόν δύο μήνες και θα προβληθεί πρώτα σε δέκα χώρες που έχουν δείξει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την Ελλάδα, όπως η Γαλλία, η Γερμανία, η Δανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ισπανία, η Ιταλία, η Ολλανδία, η Πολωνία, η Σουηδία και το Ισραήλ.

Με αισιόδοξα, λοιπόν, μηνύματα για τον τουρισμό ξεκίνησε το 2022, καθώς το 2021 ξεπέρασε τις αρχικές εκτιμήσεις για αρνητικά αποτελέσματα λόγω πανδημίας και έδωσε μεγαλύτερη ώθηση σε έναν κλάδο που έχει δείξει ότι αντέχει στα δύσκολα. Τα χαμόγελα, όμως, περιορίζονται με την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, καθώς το μέγεθος των συνεπειών είναι ακόμη εξαιρετικά δύσκολο να εκτιμηθεί.

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις