Ultimate magazine theme for WordPress.

Ένα θέμα που δεν έπρεπε να είχε γραφτεί

Υπό κανονικές συνθήκες δεν θα έπρεπε να υπήρχε αυτό το θέμα! Ούτε βραβεία και «εύφημες μνείες» στην επιχειρηματικότητα λόγω φύλου. Δυστυχώς, ακόμα χρειάζεται η υπενθύμιση ότι οι γυναίκες επιχειρηματίες έχουν επιτύχει εκεί όπου πολλοί άντρες έχουν αποτύχει ή έχουν εξελιχθεί σε ένα ανδροκρατούμενο περιβάλλον.

Μέχρι να φτάσουμε εκεί που πρέπει σας παρουσιάζουμε μερικά από τα πολλά επιτυχημένα παραδείγματα Ελληνίδων επιχειρηματιών απ’ όλα τα μήκη και τα πλάτη της ελληνικής Startup σκηνής, οι οποίες μας μεταφέρουν τις εμπειρίες και τις συμβουλές τους.
Ελπίζουμε να παρακινήσουμε τις αναγνώστριές μας να κάνουν το όνειρό τους πράξη αλλά και να δείξουμε ότι η «γυναικεία ματιά» στην επιχειρηματικότητα μπορεί να αποδειχθεί ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

Σε κάθε περίπτωση είναι ελπιδοφόρο το γεγονός ότι η ελληνική Startup σκηνή έχει ένα από τα μεγαλύτερα ποσοστά γυναικών ιδρυτών (άνω του 20%) παγκοσμίως και ευχόμαστε αυτή η τάση να συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια, οπότε αναμένεται να μεγαλώσει και να ωριμάσει το οικο-
σύστημα της Ελλάδας.

Ελευθερία Ζούρου – Doctor Anytime

H Ελευθερία Ζούρου, co-founder του Doctor Anytime, ξεκίνησε το 2012 την επανάσταση στον τομέα των υπηρεσιών υγείας. Με «βαριά» προϋπηρεσία στο χώρο του marketing σε μεγάλους ομίλους και με αφορμή ένα προσωπικό συμβάν, αποφάσισε να συνδυάσει τις γνώσεις και την εμπειρία της με το όραμά της για καλύτερες υπηρεσίες υγείας
και να δημιουργήσει το πρώτο ελληνικό online marketplace στην υπηρεσία των Ελλήνων ασθενών αλλά και με προοπτικές στο παγκόσμιο οικοσύστημα.
Στην πλατφόρμα Doctor Anytime (www.doctoranytime.com) με ένα κλικ μπορείς να βρεις το αντικειμενικό προφίλ του γιατρού και να αξιολογήσεις ποιος είναι ο ιδανικός θεράπων ιατρός σύμφωνα με τις ανάγκες σου. Επίσης, παρέχει τη δυνατότητα να κλείνεις τα ραντεβού διαδικτυακά και να προγραμματίσεις την ημέρα και την εβδομάδα σου εκ των προτέρων, εξοικονομώντας χρόνο και κάνοντας καλύτερη διαχείριση της ημέρας.
Στους μελλοντικούς στόχους της Mrs Anytime βρίσκεται το κομμάτι της πρόληψης και της ευζωίας, π.χ. λιγότερη άσκοπη χρήση αντιβιοτικών. «Θα επικεντρωθούμε στο πώς ο άνθρωπος δεν θα χρειάζεται τον γιατρό για τη συνταγή, αναδεικνύοντας το ρόλο του,
περιορίζοντας τις διαχειριστικές του αρμοδιότητες και αξιοποιώντας το χρόνο του πιο εποικοδομητικά. Αυτήν τη στιγμή μια συνταγογράφηση μπορεί να πραγματοποιηθεί μέσω telemedicine».

Το επιχειρείν στην Ελλάδα κρύβει προβλήματα και ιδιαιτερότητές. Παρ’ όλα αυτά, επιφυλάσσει ένα συγκριτικό πλεονέκτημα, αφού εκπαιδεύει επιχειρηματίες και εργαζομένους σε δύσκολες συνθήκες και προάγει την εφευρετικότητά τους. Στην περίπτωση της Doctor Anytime, το crash test της πλατφόρμας στην ελληνική αγορά αποτέλεσε εφόδιο για επέκταση στις υπόλοιπες περιοχές και οδήγησε στην προσαρμογή και τη διαμόρφωσή της, ώστε να μπορεί να αντεπεξέλθει σε παγκόσμια κλίμακα. Όσον αφορά στη γυναικεία επιχειρηματικότητα, για την Ελευθερία δεν σημαίνει τίποτα. Λόγω του ότι δεν της έχει περάσει ποτέ από το μυαλό να διαχειριστεί με διαφορετικό τρόπο έναν άντρα από μία γυναίκα.

«Από τη στιγμή που αποδέχομαι τη γυναικεία επιχειρηματικότητα, σημαίνει ότι αποδέχομαι τη διαφορά. Δεν πιστεύω στα φύλα, πιστεύω στους καλούς-κακούς επιχειρηματίες, στις μέτριες και στις καλές ιδέες. Φυσικά δεν αμφισβητώ ότι υπάρχουν ασύλληπτες δυσκολίες και συγκρίσεις ούτε το γεγονός ότι κανένας δεν περιμένει να βρει γυναίκα στην ηγεσία μιας μεγάλης εταιρείας. Αλλά τα θεωρώ μικρότητες.
Και επίσης δεν μπορούμε να αγνοούμε το γεγονός ότι υπάρχουν γυναίκες που χρησιμοποιούν αυτό το ρεύμα και το εκμεταλλεύονται με το χειρότερο δυνατό τρόπο δυσχεραίνοντας τη θέση της γυναίκας, όπως π.χ. με τη μητρότητα. Κάποιες φορές, δεν υπάρχει επιχειρηματική ηθική, αλλά θεωρώ ότι είναι θέμα ανθρώπου και παιδείας. Αυτή η νοοτροπία δημιουργεί τεράστια προβλήματα. Θα βοηθούσε πολύ να είμαστε πιο επαγγελματίες. Να αναπτύξουμε την επιχειρηματική μας νοημοσύνη!».

Αλεξία Κωτσή – Funk Martini

Η Αλεξία Κωτσή, συνιδρύτρια και CEO της εταιρείας Funk Martini,  είναι μία δυναμική επιχειρηματίας στο χώρο της τεχνολογίας και της ομορφιάς. Στη δική της περίπτωση η… ανάγκη δημιούργησε την αρχική ιδέα, που με τη σειρά της οδήγησε στην ίδρυση της πρώτης ελληνική Startup στον τομέα της αισθητικής!
Το 2012 η Αλεξία εργαζόταν στον τομέα της τουριστικής τεχνολογίας, όταν συνειδητοποίησε ότι δεν μπορούσε να κλείσει ραντεβού σε ένα κέντρο περιποίησης σε ώρες εκτός γραφείου. Έτσι γεννήθηκε στο μυαλό της η ιδέα για την ελληνική online πλατφόρμα ομορφιάς και το σχέδιο για την πρώτη Startup στο χώρο των υπηρεσιών ομορφιάς στην Ελλάδα. Συζήτησε πρώτα την ιδέα της με τον –τότε σύντροφο και μετέπειτα σύζυγό της– Γρηγόρη Σταματόπουλο (πρώτος CEO της εταιρείας), στη συνέχεια διενήργησαν έρευνα αγοράς, που έδειξε ότι ο τζίρος των κομμωτηρίων στην Ελλάδα το 2012 ανερχόταν στα 800 εκατ. ευρώ, και μετά προχώρησε στην υλοποίησή της.
Τα πράγματα δεν ήταν πάντα εύκολα και έτσι το 2016 πήραν την απόφαση να μοιράσουν το οικογενειακό ρίσκο και να παραμείνει μόνο η Αλεξία στην επιχείρηση.

Πώς όμως κατάφερε να φθάσει στην επιτυχία μέσα σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα; «Είμαι ένας άνθρωπος που ξέρει τι θέλει! Και έτσι τα κατάφερα», εξηγεί η ίδια και συμπληρώνει για τα «μαθήματα» που αποκόμισε κατά την προσπάθειά της και τα οποία μπορούν να βοηθήσουν μια νέα επιχειρηματία: «Να βρει το σκοπό και να πιστεύει σε αυτόν και στην ιδέα. Γιατί μετά έχει μόνο δυσκολίες. Πρέπει να έχει υπομονή, να επιμείνει και να φροντίσει πώς θα στήσει την ομάδα. Πρέπει να διαλέξει με ποιους ανθρώπους θα συνεργάζεται. Να τους έχει επιλέξει, για να έρθουν όλα όπως τα ονειρεύεται. Η ομάδα σου είναι το πιο σημαντικό. Αν δεν έχεις co-founder, να συνεργαστείς με κάποιον που έχει το ίδιο όραμα με εσένα».

Στα μελλοντικά σχέδια της ελληνικής Startup συγκαταλέγονται η περαιτέρω ανάπτυξη του δικτύου στην Ελλάδα καθώς και η επέκταση στο εξωτερικό, με πρώτο βήμα την αγορά της Κύπρου, στην οποία ξεκίνησαν μόλις πριν από ένα μήνα. Ο στόχος της Αλεξίας είναι όλες οι επιχειρήσεις ομορφιάς της χώρας να είναι σύντομα ψηφιοποιημένες και παράλληλα να εισαγάγει τους επαγγελματίες της ομορφιάς στο διαδικτυακό κόσμο.

Όσον αφορά στον τρόπο επιχειρηματικής δραστηριοποίησης μιας γυναίκας, ειδικά στο χώρο της τεχνολογίας, η Αλεξία παραδέχεται ότι αντιμετώπισε δυσπιστία από τον περίγυρο: «Αν είσαι νέα επιχειρηματίας, πόσο μάλλον μητέρα, υπάρχουν στεγανά που δεν τα έχουμε ξεπεράσει.
Πρέπει να μεταμορφωθείς σε κάτι που δεν είσαι. Και σίγουρα απέχουμε αρκετά από το να γίνουμε Σουηδία στο κομμάτι της ισότητας. Δεν το συνάντησα στο άμεσο περιβάλλον, αλλά δεν μπορώ να μην αναγνωρίσω ότι υπάρχει πολύ έντονα στην Ελλάδα. Στη δική μου περίπτωση η αρχή της εγκυμοσύνης συνέπεσε με την επιχειρηματική μου προσπάθεια. Η άποψη κάποιων συναδέλφων ότι, όταν θα γινόμουν μητέρα, θα παραιτούμουν από τα επιχειρηματικά μου σχέδια, με πείσμωσε παραπάνω και μου έδωσε ένα έξτρα κίνητρο για να τα καταφέρω».
Με βάση την προσωπική της εμπειρία, εκτιμάει ότι πρέπει να γίνουν πολλά πράγματα ακόμα για να αλλάξει η κατάσταση και να φθάσουμε ως χώρα τα διεθνή δεδομένα: «Ως Αλεξία θα ήθελα να δοθούν κίνητρα για τις γυναίκες συνολικά στον εργασιακό τομέα και στο επιχειρείν. Επειδή είμαστε παραδοσιακή χώρα, οι γυναίκες, συχνά, βάζουμε φρένο στη ζωή μας ως προς τα θέλω μας».

Κατά την προσωπική της άποψη, μεγάλο ζήτημα είναι ότι δεν υπάρχει θεσμοθετημένη πρακτική άσκηση (Internship) όπως στο εξωτερικό: «Από εκεί απορρέουν αρκετά προβλήματα, μια και συχνά τα άτομα που έρχονται δεν έχουν τα soſt skills που απαιτεί η
πρακτική σε νεοφυή επιχείρηση η οποία βρίσκει τώρα τα πατήματά της. Θέλεις να προσλάβεις ανθρώπους με όρεξη και ευελιξία. Δεν έχουν μάθει στη λογική του “trial & error”. Σε μια Startup πρέπει να προσπαθήσεις, να αποτύχεις και να προχωρήσεις».

Δάφνη Τσεβρένη – Clio Muse

H Δάφνη Τσεβρένη, Co-founder και CBDO της Clio Muse, κατάφερε να συνδυάσει σε μια επιχειρηματική προσπάθεια τα ενδιαφέροντά της, τις γνώσεις, το πάθος και την αγάπη της για την τεχνολογία. Όπως εξηγεί η ίδια, μέσω της τεχνολογίας έκαναν τον πολιτισμό, τα μνημεία και τα μουσεία πιο προσβάσιμα για όλους και ειδικά για τους τουρίστες.
H Clio Muse Tours (cliomusetours.com) είναι μία καινοτόμος πλατφόρμα για τη βαριά βιομηχανία της χώρας μας, τον τουρισμό, αλλάζοντας την εμπειρία των ταξιδιωτών και τα δεδομένα στην πολιτισμική βιομηχανία. Η αρχική ιδέα έχει εξελιχθεί σε μία ολοκληρωμένη πλατφόρμα διαχείρισης (authoring tool) και πώλησης θεματικών πολιτιστικών ψηφιακών διαδρομών, δίνοντας την ευκαιρία της ψηφιακής αυτο-ξενάγησης στην πόλη, σε μουσεία και εκθεσιακούς χώρους συνδυαστικά με την πώληση εισιτηρίων. Η καινοτομία έγκειται στο πρωτόκολλο εξιστόρησης που έχει αναπτυχθεί, με συγκεκριμένες σύντομες στάσεις σε κάθε προορισμό και ανέκδοτες πληροφορίες. Κάθε ξενάγηση/ιστορία έχει δημιουργηθεί από επαγγελματίες του χώρου του τουρισμού και του πολιτισμού. Η Clio Muse υποστηρίζει τις τουριστικές επιχειρήσεις, προσφέροντας προστιθέμενη αξία και συμβάλλοντας σε πολλά επίπεδα στην ανάπτυξη της τουριστικής βιομηχανίας της χώρας μας.

Γυναίκα επιχειρηματίας στην Ελλάδα σημαίνει πολλά πράγματα για τα σημερινά δεδομένα αλλά και κάποιες εξτρά προκλήσεις λόγω του τεχνολογικού τομέα. «Προσωπικά είχα πολύ καλή συνεργασία και υποστήριξη από τους συνιδρυτές μου, ούτως ώστε να αποφευχθούν όποιοι σκόπελοι θα μπορούσαν να αποτελέσουν τροχοπέδη. Είχα πολύ καλούς συνεταίρους. Ο τουρισμός είναι ένας μεγάλος χώρος, οπότε είναι πιο εύκολα τα πράγματα. Υπήρξε πολύ καλή αντιμετώπιση».

Για το επιχειρείν στην Ελλάδα πιστεύει πως είναι μεγάλη πρόκληση αλλά και μια συναρπαστική εμπειρία αν έχει κάποιος πάθος με το αντικείμενο της δραστηριότητας της εταιρείας του: «Κρύβει ευκαιρίες, το οικοσύστημα γίνεται ολοένα πιο φιλικό και δίνονται πολλά κίνητρα για να ξεκινήσεις τα επιχειρηματικά σου όνειρα». Ενώ η αρχή έκρυβε πολλές προκλήσεις, μέσω της συμμετοχής τους σε διαγωνισμούς για νεοφυείς επιχειρήσεις, κατάφεραν να χρηματοδοτήσουν τα πρώτα τους βήματα και εν συνεχεία μέσω της συμμετοχής σε δυο προγράμματα accelerator απέκτησαν δικτύωση με την αγορά, βοήθεια στη βελτίωση του επιχειρηματικού τους μοντέλου και φυσικά πρόσβαση σε επιχειρηματική χρηματοδότηση.

Αναφορικά με τα προβλήματα της δικής της επιχειρηματικής προσπάθειας, οι μεγάλες προκλήσεις έγκεινται στα γνωστά εμπόδια που αντιμετωπίζουν πολίτες και επιχειρήσεις: «Γραφειοκρατία η οποία συχνά αλλάζει μαζί με τις κυβερνήσεις. Υψηλές εισφορές.
Φορολογία. Ενώ οι κανονιστικές ρυθμίσεις δεν είναι καθόλου φιλικές, μια πραγματικότητα που δυσχεραίνει όσο μεγαλώνει η επιχείρηση».

Το μυστικό της επιτυχίας κρύβεται στους κατάλληλους ανθρώπους: «Το σημαντικότερο είναι η ομάδα, η οποία καλό είναι να είναι συμπληρωματική. Είναι η βάση για τη σωστή συνταγή επιτυχίας. Επίσης πρέπει να είσαι ανοιχτός να μοιραστείς την ιδέα σου και να εισπράξεις κριτική.
Να μην παίρνεις τίποτα προσωπικά. Να πιστεύεις στον εαυτό σου και στην ομάδα σου και να εμπιστεύεσαι το ένστικτό σου. Παράλληλα πρέπει να κάνεις εξωστρεφείς κινήσεις για να βγάλεις σύντομα την πρώτη εκδοχή του προϊόντος σου στην αγορά για να την τεστάρεις.
Να έχεις τεντωμένες τις κεραίες σου στις αντιδράσεις της αγοράς για να μπορέσεις να αντεπεξέλθεις, να προσαρμοστείς και να πετύχεις». Καταλληλότερη ηλικία για να ξεκινήσεις κάτι δικό σου η Δάφνη θα έλεγε ότι είναι περίπου τα 25-27 χρόνια. «Συνήθως είσαι διατεθειμένος να πάρεις μεγαλύτερα ρίσκα, έχεις πιο πολύ σθένος και την πολυτέλεια του χρόνου να πειραματιστείς». Αλλά όπως λέει και γνωστό γνωμικό «κάθε αρχή και δύσκολη».

Αθηνά-Πολίνα Ντοβα – Owiwi

Η Αθηνά-Πολίνα Ντόβα, συνιδρύτρια και COO της εταιρείας Owiwi, είναι μία δυναμική γυναίκα με επιχειρηματικό «δαιμόνιο» και εξαιρετικές σπουδές στα Νομικά με μεταπτυχιακό τίτλο στο Διεθνές Management.
Αν και η επιχειρηματικότητα δεν ήταν στα πλάνα της, πόσο μάλλον η ίδρυση μιας Startup εταιρείας, μέσα σε λιγότερο από πέντε χρόνια έχει αναδειχθεί σε ένα από τα πιο σημαντικά στελέχη του ελληνικού οικοσυστήματος, με διεθνή αναγνώριση για τη συμβολή της σε πρωτοβουλίες για την προώθηση της γυναικείας επιχειρηματικότητας. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι προτάθηκε ως Female Role Model στα Global Startup Awards 2019.

Η αρχική ιδέα για τη δημιουργία μιας εφαρμογής αξιολόγησης προσωπικού αξιοποιώντας εξελιγμένες τεχνολογίες αιχμής, προέκυψε κατά τη διάρκεια των μεταπτυχιακών σπουδών της. Μαζί με τον Ηλία Βαρθολομαίο (νυν CEO της Owiwi) και τον Χριστόφορο Λουτζάκη
(σημερινό CTO της εταιρείας) υπέβαλαν αίτηση συμμετοχής στο διαγωνισμό επιχειρηματικότητας που διοργάνωνε η Eurobank σε συνεργασία με το Corallia και έγιναν σύντομα δεκτοί στο πρόγραμμα Egg. «Αξίζει να σημειωθεί πως είμαστε η μοναδική εταιρεία στον κόσμο που έχουμε δημοσιεύσεις που αποδεικνύουν την επιστημονική εγκυρότητα της μεθοδολογίας μας, κάτι για το οποίο είμαστε εξαιρετικά υπερήφανοι!» τονίζει με έμφαση η Αθηνά.

Δεν είναι λοιπόν καθόλου τυχαίο που την εμπιστεύονται μεγάλοι εταιρικοί πελάτες, όπως η Coca-Cola, τα Leroy Merlin, η L’Oreal, η Byte, τα Village Cinemas, η Eurolife, η Vodafone και η Turkcell. Όμως, αυτή η εκπληκτική πορεία δεν ήταν εύκολη, ούτε στρωμένη με ροδοπέταλα αλλά αποτέλεσμα ατελείωτων ωρών δουλειάς και επιμονής: «Προσωπικά αυτό που μου δίνει κίνητρο σε όλο αυτό και με κρατάει εντός πορείας είναι η ομάδα μου και το κοινό μας όραμα πως τελικά ο κόσμος δεν αλλάζει αν δεν κάνουμε εμείς κάτι γι’ αυτό καθημερινά και ανελλιπώς».

Όσον αφορά στα προβλήματα που βίωσε ως γυναίκα-επιχειρηματίας, επισημαίνει πως όλα είναι θέμα οπτικής και αντίληψης: «Προσωπικά δεν θα τα έλεγα προβλήματα, αλλά προκλήσεις. Ανάλογα με την ηλικία και το στάδιο ζωής, νομίζω πως είναι διαφορετικά.
Γενικά, το να κάνεις καριέρα σε ανδροκρατούμενα περιβάλλοντα είναι μια πρόκληση από μόνη της, καθώς αναπτύσσεσαι με τα στεγανά ενός τέτοιου περιβάλλοντος. Ίσως στην επιχειρηματικότητα της σύγχρονης εποχής αυτό να ισχύει λιγότερο, καθώς τα εργασιακά μοντέλα έχουν αλλάξει (π.χ. remote work), δίνοντας περισσότερες ευκαιρίες που οφείλουμε να εκμεταλλευτούμε.

Η τεχνολογία μας δίνει πολλά εφόδια για τις μάχες που δίνουμε καθημερινά. Ας μην ξεγελιόμαστε, ζούμε σε μια κοινωνία που παλεύει να έχει Gender Equality, αλλά είναι γεμάτη στερεότυπα. Μέσα από όλα αυτά όμως, σίγουρα υπάρχουν και ευκαιρίες… Μαθαίνεις να αναπτύσσεις δεξιότητες με διαφορετικό τρόπο σε ανδροκρατούμενα περιβάλλοντα και ίσως να προσπαθείς με ακόμα μεγαλύτερη επιμονή, ενώ συγχρόνως αυξάνει την τάση σου να βοηθήσεις και άλλες γυναίκες να κάνουν πράγματα και να υπερνικήσουν τα όποια στερεότυπα».

Παρά τις αντιξοότητες και τις αρνητικές επιρροές από τη σημερινή κατάσταση στην ελληνική οικονομία, η ίδια παραμένει αισιόδοξη και ανυπομονεί για τα επόμενα βήματα της Owiwi: «Η Ελλάδα είναι εξαιρετικό testing ground για νέα προϊόντα, όπως συνηθίζω
να λέω, αρκεί να μην πέσεις στην παγίδα να εγκλωβιστείς σε αυτό. Έχουμε εξαιρετικά μυαλά, εξαιρετικούς επιστήμονες, αλλά πολύ μικρή αγορά, με μικρά budgets και μικρό ποσοστό εξωστρέφειας, πράγμα που περιορίζει τις δυνατότητές μας

Έλενα Δέδε – Hamoho

H πρώτη πετυχημένη επιχειρηματική προσπάθεια τς Έλενας, η Dogs’ Voice, η πρωτοπόρος ΜΚΟ που χρησιμοποίησε την τεχνολογία για την υιοθεσία αδέσποτων σκύλων, ενηλικιώθηκε και δημιούργησε μια smart city SaaS Startup για τη διαχείριση της πανίδας των πόλεων.

Το 2017, η Έλενα και ο Ηλίας Χρυσοσπάθης δημιούργησαν ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα για δήμους. Κομμάτι του προγράμματος ήταν η παροχή πλατφόρμας, η οποία συνέδεε το δήμο, τα φιλοζωικά σωματεία, τους πολίτες, τους κτηνιάτρους και τους ιδιοκτήτες ζώων και μετρούσε την απόδοση της πόλης συνολικά σε σχέση με τη διαχείριση των αδέσποτων ζώων. Αυτή η δραστηριότητα φώτισε την ανάγκη να επενδύσουν περισσότερο στην τεχνολογία τους προκειμένου να δημιουργήσουν το πρώτο περιβαλλοντικό εργαλείο διαχείρισης αστικής πανίδας και να αξιοποιηθεί και από άλλες πόλεις στο εξωτερικό.

H μετάβαση από μία αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία σε μία Startup έκρυβε πολλές προκλήσεις, όπως μας ανέλυσε η Έλενα. Σε αυτή την προσπάθεια υπήρξε ουσιαστική καθοδήγηση από τον μέντορά Michael Lake, ο οποίος μέσα από το δίκτυο των Leading Cities διαπίστωσε ότι οι λύσεις που παρέχονται με την τεχνολογία της Hammoho αφορούν περισσότερες πόλεις σε όλο τον κόσμο.

Όσον αφορά στο πώς είναι να επιχειρεί μια γυναίκα και ειδικά στο χώρο της τεχνολογίας η Έλενα μας δήλωσε ότι πιστεύει πολύ στις γυναίκες: «Τις θαυμάζω, τις θεωρώ πολύ ικανές και δεν βλέπω καμία διαφορά. Όσες γυναίκες έχω γνωρίσει σε διευθυντικές θέσεις είναι η μία καλύτερη από την άλλη! Άλλωστε οι πιο επιτυχημένες εταιρείες είναι αυτές που έχουν καταφέρει να τις εντάξουν στο εργατικό τους δυναμικό σε διευθυντικές θέσεις.

Δεν θα έπρεπε να υπάρχει κανενός είδους διάκριση, αλλά ο βέλτιστος συνδυασμός προσόντων». Παρ’ όλα αυτά, θα ήθελε στο μέλλον να δει πιο πολλές γυναίκες στο χώρο της τεχνολογίας. Ενώ μεγάλο μυστικό της επιτυχίας θεωρεί την επιμονή! «Να μην παραιτείσαι. Να είσαι ειλικρινής ως προς τον εαυτό σου και την αγορά. Αν κάτι έχει βάσεις και ανταποκρίνεται σε μία ανάγκη, τότε θα πετύχει. Οι απαιτήσεις και οι προκλήσεις είναι συνεχείς, πρέπει να θυμάσαι γιατί ξεκίνησες, ποιο ήταν το όραμά σου, η επιτυχία δεν έρχεται αμέσως. Παρ’ όλα αυτά, να μην τα παρατάς, αλλά να διαβάζεις την αγορά χωρίς συναισθηματισμούς και να εξελίσσεσαι. Μόνο έτσι θα καταλάβεις τι χρειάζεται και πώς/αν πρέπει να αλλάξεις το προϊόν σου. Να ακολουθείς τη ροή. Έτσι θα γλιτώσεις πολύ χρόνο».

«Δυστυχώς όμως, δεν υπάρχει Fast Fail στην Ελλάδα, που είναι standard στην Αμερική. Δεν έχουμε εκπαιδευτεί στην αποτυχία. Δεν βλέπουμε τις προσπάθειες ως προκλήσεις. Δεν γίνεται πάντα να αποδείξεις την αξία σου μέσα από μία επιχείρηση. Και ίσως για να γίνει αυτό χρειαζόμαστε μια πιο ειλικρινή σχέση με την αγορά», καταλήγει.

Με περιεχόμενο από το Τεύχος #4 του Startupper Mag

Σχόλια