Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

Το business-as-usual αλλάζει;

Ο επιχειρηματικός κόσμος αρχίζει να συνειδητοποιεί ότι το business-as-usual έχει επιπτώσεις όχι «απλά» στον πλανήτη (μία αφαιρετική έννοια που διευκολύνει την αποποίηση ευθύνης) αλλά μακροπρόθεσμα στην ίδια την επιχειρηματική κερδοφορία.

 

Της Αλεξάνδρας Σαρμά*

 

 

Πριν από δέκα χρόνια, το Orange Grove ξεκίνησε με στόχο να προωθήσει την καινοτομία και μια νέα προσέγγιση στην επιχειρηματική σκέψη. Μαζί με οργανισμούς που δημιουργήθηκαν την ίδια περίοδο, συμβάλαμε στη δημιουργία ενός δυναμικού οικοσυστήματος επιτυχημένων Startups, scaleups και καινοτόμων ΜμΕ. Ωστόσο, σήμερα, η ελληνική επιχειρηματικότητα καλείται να αλλάξει ξανά. Για να διασφαλιστεί μακροπρόθεσμα η ανταγωνιστικότητα, στην «καινοτομία» πρέπει να προσθέσουμε τον όρο «βιωσιμότητα» και να τον επαναπροσδιορίσουμε.

Σε ένα θέμα που μέχρι πρόσφατα θεωρούσαμε ότι ανήκει στο χώρο του ακτιβισμού ή στα buzz words των τμημάτων μάρκετινγκ, ο επιχειρηματικός κόσμος αρχίζει να συνειδητοποιεί ότι το business-as-usual έχει επιπτώσεις όχι «απλά» στον πλανήτη (μία αφαιρετική έννοια που διευκολύνει την αποποίηση ευθύνης) αλλά μακροπρόθεσμα στην ίδια την επιχειρηματική κερδοφορία.

Το γραμμικό μοντέλο input (πόροι, συστήματα) – output (προϊόν, πλούτος, απορρίμματα), δεν μπορεί να λειτουργήσει εσαεί, είναι απλά μαθηματικά. Η επιχειρηματικότητα λειτουργεί με στρεβλές υποθέσεις. Θεωρεί ως δωρεάν ή δεδομένα ορισμένα αγαθά, ότι θα έχει για πάντα απεριόριστη πρόσβαση σε άφθονες, φθηνές πρώτες ύλες, ενώ δεν υπολογίζει τα κόστη των επιπτώσεων της δραστηριότητάς της.

Ενδεικτικά, κάθε χρόνο μόνο στις ΗΠΑ απορρίπτονται 130 δισ. ποτήρια μιας χρήσης, σημαντικό μέρος των οποίων από take-away καφέδες. Ωστόσο, οι καφετέριες δεν σηκώνουν την ευθύνη διαχείρισης αυτών των απορριμμάτων. Ο καφές κινεί μία οικονομία >100 δισ. δολαρίων παγκοσμίως. Καθώς η ζήτηση αναμένεται να τριπλασιαστεί, η διαθέσιμη καλλιεργήσιμη γη προβλέπεται ακόμα και να συρρικνωθεί στο ήμισυ (λόγω μη βιώσιμων πρακτικών καλλιέργειας και κλιματικής αλλαγής), κλυδωνίζοντας ολόκληρη την αλυσίδα παραγωγής, διακίνησης, εμπορίου και πώλησης καφέ, αν δεν ληφθούν μέτρα.

Στα νέα δεδομένα, τα επιχειρηματικά μοντέλα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους ολόκληρα τα value chains και life cycles των προϊόντων. You break it, you pay it. Ηχηρά ονόματα της επιχειρηματικότητας, όπως οι Paul Polman (π. CEO Unilever), sir Ronald Cohen (ο «πατέρας» του βρετανικού Venture Capital), Larry Fink (CEO BlackRock) κ.ά., καλούν τις επιχειρήσεις να αλλάξουν. Υποστηρίζουν τις αξίες που εκφράζουν για ανάγκη μετάβασης σε positive-impact επιχειρηματικά μοντέλα, με οικονομικά επιχειρήματα και δεδομένα.

Οι αλλαγές που απαιτούνται αφήνουν, όμως, τους επιχειρηματίες, ιδιαίτερα στις ΜμΕ, σε αβεβαιότητα για το πώς να ενσωματώσουν τη βιωσιμότητα στις δραστηριότητές τους. Ήδη δημιουργούνται προγράμματα και εργαλεία που μπορούν να αξιοποιήσουν (μεταξύ αυτών το Sustainability Acceleration πρόγραμμα της νέας μας πρωτοβουλίας SDG House Greece). Θα πρέπει, όμως, να δημιουργηθεί ένα πιο συνολικό και πολύπλευρο πλαίσιο υποστήριξής τους, ώστε να κάνουμε τα άλματα που απαιτούνται για την αντιμετώπιση των επερχόμενων προκλήσεων και τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητάς μας.

 

 

* Η Αλεξάνδρα Σαρμά είναι διευθύντρια του Orange Grove & SDG House Greece

 

 

Το άρθρο δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο Startupper MAG #46

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις