Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

Πότε ένα Startup σταματά να αποκαλείται Startup;

Στη συζήτηση για τα Startupper Awards, για τα οποία μπορείτε παρεμπιπτόντως να ψηφίσετε μερικές ημέρες ακόμη γιατί λόγω του έντονου ενδιαφέροντος αποφασίσαμε να δώσουμε μία παράταση, ήταν ένας από τους προβληματισμούς που είχαμε: μετά από πόσα χρόνια λειτουργίας ένα startup σταματά να αποκαλείται Startup;

Το ερώτημα αυτό με απασχολεί έντονα τους τελευταίους δύο μήνες καθώς βλέπω να συνεχίζουν να αυτοαποκαλούνται ως Startups εταιρείες που δημιουργήθηκαν το 2009 ή ακόμη και το 2008! Και αναρωτιέμαι πόσο νέα είναι μία επιχείρηση που λειτουργεί εδώ 6 και 7 χρόνια. Και ειδικά όταν πολλές φορές μιλάμε για εταιρείες που κινούνται στο χώρο της τεχνολογίας, όπου οι εξελίξεις από το 2009 μέχρι σήμερα είναι το λιγότερο εντυπωσιακές.

Σε κάποια από τις εκδηλώσεις βρήκα έναν φίλο από τους πλέον δραστήριους στο χώρο των Startups, τον οποίο θα αποφύγω να αναφέρω γιατί στην Ελλάδα το τρολάρισμα το έχουμε και ως χόμπι, και τον ρώτησα σχετικά. Η απάντηση ήταν ότι, σύμφωνα με τη διεθνή πρακτική, μία επιχειρηματική προσπάθεια χαρακτηρίζεται ως Startup τα πρώτα 3 έως 5 χρόνια της λειτουργίας του. Τώρα, η διαφορά των δύο ετών έχει περισσότερο να κάνει με τη δραστηριότητα της και πόσο καινοτόμα είναι η ιδέα, όπως και πόσο χρόνο χρειάζεται προκειμένου η ιδέα να μετεξελιχθεί σε υπηρεσία ή προϊόν.

Σε κάθε περίπτωση, όμως, αν έχεις μία ιδέα και δημιουργείς μία Startup δεν πρόκειται αιωνίως να αποκαλείσαι Startup μόνο και μόνο για να αξιοποιείς το «hype» που υπάρχει γύρω από αυτή τη λέξη. Ειδικά αν έχουν περάσει 5 χρόνια και η ιδέα σου ναι μεν έγινε προϊόν ή υπηρεσία αλλά δεν έχει καταφέρει να απογειωθεί όπως περίμενες, καλό θα ήταν να σταματήσεις να το παίζεις Startupper και να δεις αν η εταιρεία που έχεις δημιουργήσει, έχει πιθανότητες επιβίωσης έστω και σε τοπικό επίπεδο, χωρίς ενδεχομένως να γίνει το επόμενο Facebook, και να συνεχίσεις να το παλεύεις. Προσωπικά, έχω μιλήσει με αρκετούς επιχειρηματίες που δημιούργησαν εταιρείες στα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας, δεν έγιναν μεν το νέο LinkedIn αλλά έχουν καταφέρει να τοποθετηθούν σε μία αγορά, να έχουν έναν αρκετά καλό κύκλο εργασιών και συμπαθητική κερδοφορία, να επεκτείνονται ακόμη και εκτός συνόρων, να προσλαμβάνουν κόσμο και γενικώς να είναι αυτό που αποκαλούμε «καλός επιχειρηματίας».

Επιπλέον, αρχίζω να πιστεύω ότι δεν είναι απαραίτητο καλό να αυτοαποκαλείσαι Startup, αν έχεις δημιουργηθεί πριν το 2012. Γιατί οι πελάτες που θα προσεγγίσεις, θα αναρωτηθούν γιατί 4 χρόνια μετά δεν έχεις καταφέρεις να κάνεις το επόμενο βήμα από το Startup. Το οποίο δεν είναι άλλο από το να γίνεις μία κανονική επιχείρηση. Άλλωστε και η λογική του Startup οικοσυστήματος είναι να βοηθήσει στην ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, αξιοποιώντας καινοτόμες ιδέες σε διάφορους τομείς της οικονομίας. Και όχι μία ταμπέλα που αρέσκονται κάποιοι να χρησιμοποιούν προκειμένου να θεωρούν ότι είναι «μέσα στα πράγματα». Αν και πλέον, είναι ελάχιστοι αυτοί που το κάνουν.

Τα περισσότερα ελληνικά Startups είναι σχετικά «φρέσκα», ενώ επιπλέον βλέπω πολλές εταιρείες που δεν θέλουν να τους αποκαλούμε Startups αλλά να τις μεταχειριζόμαστε ως κανονικές εταιρείες.

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις