Τα πάντα για την ελληνική Startup Σκηνή

Μαθήματα επικοινωνίας για startups… (μέρος 1ο και βλέπουμε…)

Πως να ξεκινήσει το πρώτο κείμενο σε μία νέα στήλη είναι πάντα δύσκολο για οποιονδήποτε δημοσιογράφο. Και το αναφέρω για να ξεφύγω λίγο από τη δύσκολη θέση να βρω ένα lead της προκοπής γι’ αυτή τη στήλη που θα φιλοξενεί μία φορά κάθε εβδομάδα το Startupper.gr.

Όσον αφορά τη θεματολογία της στήλης; Θα δείξει, αν και σκοπεύω να επιδιώξω να τηρήσω τη φήμη του “σκληρού” και να επιδιώξω να επισημαίνω τα κακώς κείμενα – κατά την προσωπική μου άποψη, φυσικά – στο ελληνικό startup οικοσύστημα. Εξ’ ου και ο τίτλος που επέλεξα για τη στήλη αν και κάποιος φίλος επέμενε ότι έπρεπε να την ονομάσω startup μπάχαλο, καθώς όλα μπάχαλο είναι σε αυτή τη χώρα.

Και ξεκινάω με ένα θέμα που δεν έχει τύχει διόλου της προσοχής στα δεκάδες events (σ.σ. το λέω αγγλιστί γιατί το εκδηλώσεις είναι banal) και δεν είναι άλλο από την επικοινωνία των νεοφυών επιχειρήσεων με τα ελληνικά μέσα ενημέρωσης. Οι σχέσεις με τα ΜΜΕ (media relations αγγλιστί) είναι κάτι που για τη συντριπτική πλειοψηφία των ελληνικών startups είναι ένας άγνωστος τόπος. Για την ακρίβεια, θα έλεγα ότι οι περισσότεροι επίδοξοι και εξαιρετικά φιλόδοξοι startuppers θεωρούν είτε δεν το χρειάζονται γιατί έχουν το Facebook και τα social media είτε γιατί πιστεύουν ότι η ιδέα τους είναι τόσο μεγαλοφυής που οι δημοσιογράφοι και τα μέσα ενημέρωσης θα τους αναζητήσουν από μόνοι τους για να τους βρουν και να αφιερώσουν τεράστια κείμενα για τους ίδιους.

Παρεπιμπτόντως, αντίστοιχη άποψη υπάρχει και σε επιχειρηματίες που έχουν περισσότερα χρόνια στην αγορά και πάνε και πολύ καλά, αλλά πιστεύουν ότι οι δημοσιογράφοι δεν ασχολούνται μαζί του όχι επειδή αυτοί δεν έχουν κάνει μία οργανωμένη και σωστή προσπάθεια να προσεγγίσουν σωστά τους δημοσιογράφους αλλά επειδή υπάρχει μία θεωρία συνωμοσίας εναντίον τους. Και κλείνω αυτή τη σύντομη παρένθεση.

Ας δούμε λοιπόν μερικά από τα …κακώς κείμενα που έχω δει τα τελευταία 5-6 χρόνια που ασχολούμαι. Και υπόσχομαι να επανέλθω στο επόμενο σημείωμα της στήλης για να μην σας κουράσω κιόλας…

– Καινούριο startup στέλνει το πρώτο δελτίο Τύπου όπου μέχρι να καταλάβεις τι ακριβώς κάνει η συγκεκριμένη ομάδα έχεις φθάσει στο τέλος του κειμένου. Επιπλέον, οι μισοί και πλέον όροι είναι στα αγγλικά και χωρίς καμία επεξήγηση. Να σας ενημερώσω ότι ο δημοσιογράφος, όπως και οι επενδυτές γιατί και εκεί ισχύει το ίδιο, δεν είναι απαραίτητο να γνωρίζει για την πιο πρόσφατη τάση σε έναν κλάδο. Το πρώτο δελτίο Τύπου δείχνει και πόσο σοβαρός είναι

– Startup στέλνει email σε δημοσιογράφο που ζητά να συναντηθεί μαζί του και του αναφέρει ότι έχουν γράψει γι’ αυτό καμιά δεκαριά άλλα sites και προσθέτουν και τα links σε αυτές τις δημοσιεύσεις. Μάλλον, για να του πεις πως ότι και αν γράψει κάποιος άλλος θα το έχει γράψει ήδη. Σημειωτέον πως στις περισσότερες περιπτώσεις τα links είναι από aggregators και clopy paste (δημοσιογραφική αργκό) κείμενα. Συνήθως 1-2 δημοσιεύσεις έχουν γίνει και τα υπόλοιπα είναι αντιγραφές.

– Φίλος ή συνεργάτης του δημοσιογράφου τον προσεγγίζει και του λέει για έναν γνωστό του που έχει στήσει ένα πολύ ενδιαφέρον startup και αξίζει να το δει. Ο δημοσιογράφος απαντά ότι να κανονίσουν κάτι και δίνει το ελεύθερο στον πρώτο να δώσει το κινητό του για να πάρει τηλέφωνο κάποιος από την ομάδα του συγκεκριμένου startup για να κανονιστεί η συνάντηση. Η απάντηση που λαμβάνει ο δημοσιογράφος είναι εκπληκτική: “αυτή είναι η κάρτα του Χ (σ.σ. o δημιουργός του startup), στείλτου εσύ ένα email”. Παρεπιμπτόντως η κάρτα δεν έχει καν κινητό! Τώρα, γιατί αυτός που ζητά το ραντεβού δεν πρέπει να είναι αυτός που θα κάνει την πρώτη κίνηση, δεν μπόρεσα να το καταλάβω όταν μου συνέβη. Και πολύ απλά το ραντεβού δεν έγινε ποτέ.

– Το ραντεβού γίνεται και ο δημοσιογράφος βρίσκεται απέναντι σε έναν άνθρωπο που θεωρεί ότι η ιδέα του θα είναι το επόμενο. Επιπλέον, ο ο startupper μιλά λες και ο απέναντι του ξέρει τα πάντα για την αγορά που θέλει να δραστηριοποιηθεί και την εξειδικευμένη ορολογία της. Το πιθανότερο είναι να μην ασχοληθεί ξανά μαζί του.

– Το startup παίρνει χρηματοδότηση και ο δημοσιογράφος το διαβάζει σε ανταγωνιστικό μέσο με το κείμενο να μοιάζει με επίσημη ανακοίνωση. Στην τηλεφωνική επικοινωνία με τον startupper που είχε κάποια επαφή στο παρελθόν, ο δημοσιογράφος ρωτά γιατί δεν του έστειλαν και σε αυτόν την ανακοίνωση και η απάντηση είναι ότι δεν εστάλη καμία ανακοίνωση. “Δεν το είδατε στη σελίδα μας στο Facebook;” είναι η απορία του Τώρα, αν προλάβαινα να βλέπω όλες τις δημοσιεύσεις στο Facebook των εταιρειών που με ενδιαφέρουν, μάλλον δεν θα έπρεπε να γράφω αλλά να παρακολουθώ το timeline μου.

– Σε ξένο site που ασχολείται με το startup οικοσύστημα βλέπεις είδηση για ελληνικό startup που έχεις κάποια επαφή. Παίρνεις τηλέφωνο και ρωτάς γιατί βγήκε πρώτα εκεί. Η απάντηση είναι ότι “δεν μας ενδιαφέρει η ελληνική αγορά”. Όντως, μπορεί το startup να μην απευθύνεται καθόλου στην ελληνική αγορά, αλλά δεν θέλει να γίνει γνωστό εντός Ελλάδας; Όχι για κανέναν άλλο λόγο, αλλά αν ψάχνεις για εργαζόμενους από Ελλάδα, θα πρέπει να ξέρουν αν θέλεις να σε επιλέξουν. Και αν δεν έχει γραφτεί και τίποτα δεν θα είναι και τόσο απλό.

– Startup βλέπει άρθρο σε ελληνικό site για μία ανακοίνωση που έβγαλε μόνο στα αγγλικά και στέλνει email παραπονούμενο ότι οι αγγλικοί όροι δεν έχουν αποδοθεί σωστά. Μέχρι εδώ, καλώς, αν και θα έπρεπε να αναφέρει στο email σε ποιά σημεία διαφωνεί ώστε να γίνει και η διόρθωση αν χρειάζεται, φυσικά. Όμως, το να ζητά στο εξής όλα τα κείμενα που το αφορούν να του αποστέλλονται προ δημοσίευσης προκειμένου να …ελεγχθούν, είναι το λιγότερο υπερβολική απαίτηση.

Θα σταματήσω εδώ για σήμερα, σημειώνοντας κάτι προς αποφυγή παρεξηγήσεων. Τα παραπάνω είναι λάθη και λάθη κάνουν άπαντες και ειδικά κάποιος νέος επιχειρηματίας. Και φυσικά δεν μπορείς να ζητάς από μία μικρή επιχείρηση να γνωρίζει πως να χειρίζεται τις σχέσεις με τους δημοσιογράφους. Οπότε, δείτε τα παραπάνω και ως ένας είδος δωρεάν συμβουλών. Και θα επανέλθω επί του θέματος.

Και μία δεύτερη σημείωση: εμείς οι δημοσιογράφοι δεν είμαστε τέλειοι. Κάνουμε πολλά λάθη και αστοχίες και χειριζόμαστε αρκετές καταστάσεις εντελώς λανθασμένα. Αλλά οι περισσότεροι από εμάς παραδεχόμαστε τα λάθη μας και προσπαθούμε να επανορθώσουμε. Αυτά και επανέρχομαι την επόμενη εβδομάδα.

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις